Historiallinen tunnusmerkki murroksessa.

HISTORIALLINEN TUNNUSMERKKI MURROKSESSA.

Historiallinen tunnusmerkki murroksessa.

Historiallinen tunnusmerkki murroksessa.

Jo lähes 90 vuoden ajan periaatteessa kaikissa Bayerische Motoren Werke -autoissa on ollut jäähdyttimen säleikkö. Jokainen BMW:n tuotantomalli, mutta myös konseptiauto ovat erottuneet muista tämän helposti tunnistettavan perusmuodon ansiosta. Uuden BMW 4 Coupé -sarjan vertikaalinen muoto palauttaa mieliin tämän tuotemerkin historian klassikot, joten on syytä tarkastella kymmentä tunnettua BMW-mallia vuosien varrelta.

 

Jäähdyttimen säleikön muoto on muuttunut vuosikymmenien mittaan yhä toimivammaksi ja käytännöllisemmäksi. Monista muutoksista huolimatta munuaisia muistuttavat muodot ovat säilyneet. Uusi tekniikka ja jäähdyttimen käyminen tarpeettomaksi mahdollistavat auton etuosan suunnittelemisen uudelleen. Lisäksi ne heijastuvat säleikön muotoon. Tule mukaan matkalle BMW:n historiaan perehtymään munuaisia muistuttavien muotojen kehittymiseen.

Lue lisää
BMW 303

Ensimmäinen BMW 303 (1933).

BMW 303 on virstanpylväs BMW:n historiassa kahdesta syystä. Ensiksikin se oli ensimmäinen kuusisylinterisellä moottorilla varustettu keskiluokan BMW coupé. Toiseksi se oli ensimmäinen BMW-malli, jossa oli edelleen lähes 90 vuottakin myöhemmin kaikille BMW-malleille tunnusomainen ominaisuus: ilmanotto kaksoismunuaiskuvion läpi. Jäähdyttimen säleikön maski sen kahtia jakavalla (yleensä kromatulla) keskitangolla ei ollut tuolloin mikään uutuus autoissa. BMW 303 -mallin ylä- ja alaosastaan pyöristetty säleikkö ja kaarien väliin jäävä sinivalkoinen BMW-tunnus nostivat jäähdyttimen hallitsevaan asemaan. Näin sai alkunsa monille tuttu tunnus. Toiseen maailmansotaan saakka kaksoismunuaiskuviota käytettiin kaikissa BMW-malleissa legendaariset BMW 327- ja BMW 328 -mallit mukaan luettuina yhä ohuempana ja tyylikkäämpänä, mutta alkuperäinen BMW 303 -mallista tuttu perusmuoto säilyi muuttumattomana.

Lue lisää
BMW 507

Toinen BMW 507 (1956).

BMW 507 Roadster -mallissa progressiivisuus vietiin paljon pidemmälle kuin BMW 503 -mallissa. Tämä oli ensimmäinen BMW-malli, jossa käytettiin kahta vaaka-asentoon asennettua ilmanottoaukkoa. Sen luonut Albrecht Graf von Goertz ilmaisi laajaa luovaa vapauttaan ja osaamistaan suunnittelemalla kaksoismunuaiskuvion. BMW:n suunnittelijat käyttivät sitä seuraavan kerran 1990-luvulla. BMW 507 -mallissa tarvittiin kookkaita ilmanottoaukkoja, koska ne toimivat tasaisen konepellin alla kehräävän V8-moottorin jäähdyttimen ainoana raittiin ilman lähteenä. Etuosa herätti huomiota toisenkin syyn vuoksi. BMW 507 oli ensimmäinen viistolla etuosalla eli hain kuonolla varustettu malli. Tämä yksityiskohta saa konepellin vaikuttamaan pidemmältä ja näyttämään siltä, kuin se painautuisi eteenpäin. Tämä piirreluotiin uusia 1960-luvun malleja varten. Se säilyi BMW 3-, 5- ja 7-sarjassa sekä pitkälle 1990-luvulle saakka.

Lue lisää

Yli koko säleikön ulottuva munuaiskuvio.

BMW 1500

Kolmas BMW 1500 (1961).

Uudet keskiluokan mallit aloittivat uuden aikakauden kaikilla BMW:n tekniikan tasoilla ja tutussa BMW-muotoilussa. BMW 1500 -mallissa (sekä sen sisarmalleissa BMW 1600, BMW 1800 ja BMW 2000) käytettiin BMW 503 -mallista tuttua munuaiskuviota. Kuvioihin kohdistui nyt rajoituksia. Ne olivat kapeampia kuin aiemmissa malleissa, ja niiden tuli jäädä kahden koko auton mittaisen vaakasuuntaisen säleikön väliin. Ensi- ja toissijaisiin ilmanottosäleikköihin yhdistyneenä tämä yhdistelmä leimasi alkuperäisten mallien etuosien muotoilua 1980-luvulle saakka. Tämä jatkui 02-sarjassa (vuodelta 1966), BMW 2500- ja BMW 2800 Sedan -malleissa (vuodelta 1968), BMW 2800 CS Coupé -mallissa (sekin vuodelta 1968) ja legendaarisissa BMW 3.0 CS-, BMW CSi- ja BMW CSL -malleissa.

Lue lisää
BMW M1

Neljäs BMW M1 (1978).

Legendaarinen keskimoottorilla varustettu BMW M1 -urheiluauto vuodelta 1978 muodostaa kaksoismunuaiskuvion käyttämisen erikoistapauksen. Niitä käytettiin vain sen syvälle vedetyssä etuosassa sijaitsevissa erittäin litteissä ilmanottoaukoissa– kuitenkaan luopumatta munuaiskuvioiden erityisestä muodosta. Tätä pienikokoisempana niitä ei ole juuri käytetty BMW-malleissa. Nämä ilmanottoaukoton erotettu kapeista toissijaisista ilmanottoaukoista, jotka sijaitsevat auton korin värisillä pinnoilla, joita käännettävät ajovalot ympäröivät. BMW M1 -mallista tuttu kaksoismunuaiskuvio otettiin myöhemmin käyttöön BMW-erikoismalleissa, kuten BMW Z1 (1988) ja BMW 8 -sarja (1989).

Lue lisää
Körglädje med BMW Concept i4

Viides BMW 3 -sarja (1990).

Muotoilu kehittyi edelleen vuonna 1990 BMW 3 -sarjan kolmannen sukupolven myötä. Siinä kaksoismunuaiskuviota käytettiin matalana ja vaakasuuntaisena mutta ei kovin leveänä. Erotuksena BMW 3 -sarjan ensimmäisistä sukupolvista jäähdytinsäleikön kaksi puolikasta erotettiin toisistaan jälleen. Munuaiskuviot olivat suorakaiteen muotoisia. Hieman pyöristetyt kulmat erottivat ne ajovaloista. Tätä ratkaisua käytettiin monissa malleissa 1990-luvulla BMW 7 -sarjasta (1994) ja BMW 5 -sarjasta (1995) BMW Z3 -malliin (1995), seuraavaan 3-sarjan malliin (1998) ja kahteen ensimmäiseen BMW X5 -sukupolveen saakka (1999).

Lue lisää
BMW i3

Kuudes BMW i3 (2013).

Sähkökäyttöisen BMW i3 -mallin etuosan muotoilu osoittaa, että BMW:n munuaiskuvion alkuperäinen tekninen toiminta väistyy taka-alalle esteettisyyden tieltä. Litteät ja melko leveät kaksoismunuaiskuviot näkyvät suljettuina pintoina. Sininen korostusväri osoittaa, että auto on BMW ja vieläpä innovatiivinen sähköauto. Munuaiskuviot voitiin sulkea BMW i3 -mallin aerodynamiikan ansiosta. i3-mallin kaksoismunuaiskuvio muistuttaa BMW i8 -mallissa käytettävää muotokieltä ja osoittaa tietä kaikille tuleville BMW-sähköautoille.

Lue lisää
BMW z4

Seitsemäs BMW 8 -sarja ja BMW Z4 (2018).

BMW:n kahdessa suorituskykyisessä automallissa vuodelta 2018 kehys on saanut uuden kulmikkaan muodon. Geometrisesti tarkasteltuina BMW 8-sarjan säleiköt muodostavat erittäin leveät vaakasuuntaiset pentagonit. Kyljissä pienet korinväriset verkot yhdistyvät ajovaloihin. Urheilullisuuttaa korostetaan alaspäin avautuvien munuaiskuvioiden avulla, kuten kaikissa uudehkoissa BMW:n coupé-malleissa. Tällöin etuosan optinen painopiste laskeutuu hiukan lähemmäksi tien pintaa. Munuaiskuviot toimivat toissijaisina ilmanottoaukkoina. Aktiivinen hallintajärjestelmä avautuu tai sulkeutuu tarpeen mukaan. BMW 8 -sarjassa (ja muissa toisiinsa yhdistyvillä munuaiskuvioilla varustetuissa malleissa) puolikkaat yhdistävässä keskituessa on ajoavustusjärjestelmän kamera.

Lue lisää
BMW 3-serie

Kahdeksas BMW 3 -sarja Sedan (2018).

Nykyisessä BMW 3 -sarjassa kaksoismunuaiskuvion moderni muotoilu yhdistyy tuttuihin toimintoihin (yhdistyvät munuaiskuviot, toisiinsa yhdistyvät ajovalojen pinnat ja pentagoninmuotoinen kehys) ja uusiin ominaisuuksiin. Munuaiskuviot sijaitsevat paljon korkeammalla kuin ajovalojen yläreuna. Ne ulottuvat konepeltiin saakka taivutetun kulman yläpuolelta. Ajovalojen yläreunat on yhdistetty toisiinsa munuaiskuvioiden samansuuntaisten reunojen läpi. Reunan muoto toistuu ajovalojen yläreunassa. Munuaiskuvioiden reunat sitoutuvat ajovalojen yläreunoihin. BMW 3 -sarjan M Performance -versioissa klassiset munuaiskuvioiden pystysuuntaiset tangot on korvattu verkkomaisella kuvioinnilla. BMW-malleissa käytettävien munuaiskuvioiden eron huomaa, kun vertaa BMW 3 -sarjaa kahteen vuonna 2019 esiteltyyn BMW-malliin. BMW X7 -mallissa ja nykyisessä BMW 7 -sarjassa käytetään samanlaisia kaksoismunuaiskuvioita kuin BMW 3 -sarjassa, mukaan lukien vaakasuuntainen taipuma yläreunaa kohden.

Lue lisää

Silta tulevaisuuteen.

qwe

Yhdeksäs BMW 4 -sarjan coupé (2020).

Täysin uudenlaisen kaksoismunuaiskuvion maailmanensi-iltaa juhlistettiin digitaalisesti BMW-konsernin Münchenissä sijaitsevassa muotoilustudiossa, historiallisissa BMW Group Classic -saleissa ja BMW-konsernin testausradalla Aschheimissa. Muotoilussa on haluttu painottaa yksilöllistä ilmettä, joka ennen kaikkea korostaa auton etuosassa näkyviä suuria, pystysuuntaisia ja eteenpäin suuntautuvia BMW-munuaiskuvioita. Kun tarkastellaan BMW:n historiaa, huomataan, että uusi BMW 4 -sarjan Coupé perustuu valmistajan legendaaristen urheiluautojen perinteisiin. Ainutlaatuiset klassikot, kuten BMW 328 Coupé 1930-luvulta ja BMW 3.0 CS 1970-luvulta, ovat osa BMW:n coupé-autojen kiehtovaa historiaa. Ne tunnetaan laadusta, ajamisen ilosta sekä menestyksestä kilparadoilla. Nyt niiden historiassa kääntyy uusi lehti.

 

Muotoilija Seungmo Lim vastaa BMW 4 -sarjan Coupén muotokielestä. Hänelle pystysuuntainen kaksoismunuaiskuvio merkitsee tulevaisuuteen johtavaa siltaa.

"Meillä on kunniakas muotoiluhistoria. Yksi osoitus siitä on, että autot on helppo tunnistaa. Kaksoismunuaiskuvio on yksi ikoneistamme. BMW-muotoilu on kuitenkin tulkittava ja käännettävä tulevaisuutta varten yhä uudelleen. Jotta uusi BMW 4 -sarjan Coupé säilyy pitkälle tulevaisuuteen, olemme tarkastelleet menneisyyttämme."

 

BMW AG:n hallituksessa asiakkaista, tuotemerkeistä ja myynnistä vastava Pieter Nota lisää: "Uusi BMW 4 -sarjan Coupé toimii BMW-merkin ytimen ruumiillistumana. Tämä on tulevaisuuteen suuntautuva tulkinta BMW:n kestävästä DNA:sta."

Lue lisää
BMW Vision & iX

Kymmenes: BMW Vision M NEXT, BMW iX (2019 ja 2021).

BMW viestii kahden visionäärisen auton avulla, miltä tämän valmistajan selkeimmät tuntomerkit saattavat näyttää tulevissa malleissa.

 

BMW iX -mallin yhtenäinen muotoilu, selkeät linjat ja yksityiskohdat viittaavat tulevaisuuden sähköautojen muotokieleen. Koska sähköinen käyttövoimajärjestelmä tarvitsee vain vähän jäähdytysilmaa, BMW iX -mallin ikoniset munuaiskuviot ovat saaneet uuden tehtävän. Ne toimivat nyt älypaneelina. Säleikköön on integroitu kameratekniikkaa, tutkatoiminto ja antureita.

 

BMW Vision M NEXT -hybridiurheilumallin etuosan lasisen kaksoismunuaiskuvion pinnoissa on kaiverrettuja ja valettuja BMW-logoja. Munuaiskuvioiden valaistus ja värisiirtymä vahvistavat kolmiulotteisuutta. Tällainen tehoste nähdään BMW-malleissa varmasti myös uudelleen.

Lue lisää
BMW 4-sarjan Coupé

BMW 4-SARJAN COUPÉ – TAIKUUS ON LINJOISSA.

Kiinnostaako tietää, mitä uuden BMW 4-sarjan Coupén muotoilija ajatteli autoa hahmotellessaan? Seungmo Lim kertoo tarinansa täällä.
BMW iX3

DIGITALISOITUA AJAMISEN ILOA.

BMW iX3 tarjoaa tulevaisuuden digitaalisia palveluja jo tänään ja huolehtii siitä, että pääset perille rennommin.
  • Ilman hakasulkeita ilmoitetut arvot koskevat perusmallia, jossa on vakiovarusteinen vaihteisto ja hakasulkeissa ilmoitetut arvot mallia, jossa on lisävarusteinen vaihteisto.

    Esitetyt polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä koskevat luvut on määritetty tyyppihyväksynnän ajankohtana voimassa olleen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 mukaisesti. Henkilöautojen kulutuksen ja päästöjen mittaustavasta (WLTP) johtuen autoon valitut varusteet voivat vaikuttaa hiilidioksidipäästöihin ja sitä kautta autoveron määrään sekä auton kokonaishintaan. Pyydä lisätietoja BMW-jälleenmyyjältäsi. Oikeudet rakenteiden ja varusteiden muutoksiin sekä virheisiin pidätetään. Maakohtaisia varusteita ei tässä voida ottaa huomioon. Lisätietoa päästöistä ja WLTP-asetuksesta löydät sivulta www.bmw.fi/wltp.

    Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisista polttonesteen kulutus- ja CO2-päästötasoista löydät Liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) sivuilta autovertaamo.trafi.fi.