Mobiilisovelluksista on tullut osa arkea, joka alkaa herättäessä ja päättyy, kun menemme nukkumaan. Mitä hyötyä on jatkuvasta yhteyden pitämisestä? Miten voimme olla varmoja siitä, että teknologia palvelee meitä eikä päin vastoin? Jotta näihin kysymyksiin saadaan vastaukset, seurasimme BMW-auton omistajaa nähdäksemme, miten My BMW -sovellus hyödynnetään täysimääräisesti.

"Aiemmin yritin välttää mobiililaitteen käyttämistä kunnes saavun työpaikalle", kertoo Marc Jenkins, 35. "Mutta nykyään rutiinini ovat muuttuneet. Tuskin olen harjannut hampaani, kun olen jo katsonut puhelintani vähintään yhden kerran. Katson uutiset ja tapahtumat ja hoidan muutaman pikkuasian saman tien. My BMW -sovelluksella on tässä suuri merkitys.

Lue lisää
"My BMW muutti kaiken. Nyt näen jo ennen autoon astumista, että kaikki on valmista. Miksi en tekisi sitä?"
- Marc Jenkins

Valmis ajamaan.

Marcin aamut sujuvat suunnilleen näin: hän herää, kun älykaiutin soittaa hänen Spotify-suosikkejaan. Hän löysi pehmeää klassista musiikkia kollegansa suosituksen avulla. Marc käy Twitterin ja sähköpostin läpi muutamalla napautuksella. Sitten hän on valmis aloittamaan päivänsä. "Minusta on mukavaa tuntea olevani yhteydessä", hän kertoo. "Minulla on paljon tekemistä joka päivä, joten yritän hyödyntää tekniikkaa täysimääräisesti. Silloin pysyn menossa mukana ja säästän paljon aikaa. Halusin samanlaiset yhteydet autooni."

 

Marc työskentelee tiiminvetäjänä kansainvälisesssä vakuutusyhtiössä. Hän kaataa kahvia. Älykaiuttimesta keittiön pöydällä kuuluu klassista musiikkia. Hän istuutuu rauhallisesti ja ottaa puhelimen käteensä.

 

"My BMW muutti kaiken. Nyt näen jo ennen autoon astumista, että kaikki on valmista. Miksi en tekisi sitä? Seuraa lyhyt esitys: Marc tarttuu puhelimeensa ja näyttää ilmoituksen: "BMW X5 xDrive45e on ladattu täyteen: 100 % saavutettiin kello 8.00." Hän käynnistää sovelluksen. Sen aloitussivulla näkyy auton lempinimi. Sen yläpuolella näkyvä "ALL GOOD" nostaa Marcin huulille hymyn. Hän osoittaa, miten sovellus toimii. Hän käynnistää sovelluksessa Ilmastointi -toiminnon, jotta BMW X5 Plug-In Hybrid ilmastoidaan. Hän katsoo vielä, miltä työmatka näyttää. Sitten hän on valmis. "Juuri tätä tarkoitan", sanoo Marc. "Kaikki kunnossa." Hän käynnistää pari muutakin sovellusta. Sitten päästään lähtemään.

Lue lisää
My BMW App - Remote Climatization

On mukavaa pitää yhteyttä.

Seuraavaksi näyttöön tulee Digital Key -toiminto. Marc kertoo ylpeänä, että hän otti digitaalisen avaimen käyttöön iPhonessaan heti kun se oli mahdollista. Hän en tarvitse laskea puhelinta kädestään, ja toisella kädellään hän kantaa salkkuaan. Hän koskettaa BMW X5 -auton ovenkahvaa. Pian kuuluukin lukituksen avautumisen ääni. Hän istuu autoon ja vilkaisee konsolista, että valittu reitti on tallennettu. Sitten hän käynnistää auton. 

 

Marcin mielestä yhteyden pitäminen on mukavaa siinäkin mielessä, että hän pysyy aina ajan tasalla ja käyttää uusinta ohjelmistoversiota. Remote Software Upgrade päivittää ja asentaa toiminnot aivan kuin älypuhelimeen. Tämän ohjelmiston voi ladata ja asentaa My BMW -sovelluksessa tai auton SIM-kortin avulla. Marc saa aina tiedon uusimmasta päivityksestä. "Lisäksi voin halutessani päivittää autoon lisävarusteita BMW Connected Drive Store -kaupassa. Kätevää, vai mitä?"

 

Saavumme Marcin työpaikalle. Sovimme, että tapaamme uudelleen, kun hänen päivänsä on päättynyt. Marc yhdistää autonsa pysäköintipaikan latausasemaan, joten sen latautuu hänen työpäivänsä aikana. Lopuksi hän kääntyy ympäri ja heilauttaa puhelintaan ilmassa. Auton ovet lukittuvat. Marc hymyilee. "Näin helppoa se on."

Lue lisää
My BMW App - Vehicle
My BMW App - Points

Katso hintaa.

Tapaamme iltapäivällä Marcin BMW X5 Plug-In Hybrid -auton luona. 

 

Nopea sovelluksen vilkaisu osoittaa, että toimintamatkaa on jäljellä yllin kyllin kotiin pääsemiseksi. Olemme pian kadulla. Hän vaikuttaa olevan oikeassa. Jatkuva yhteys verkkoon tuntuu käytännölliseltä.

 

Ennen kuin kiitämme pian taakse jäävästä päivästä Marc esittelee vielä yhden toiminnon. Auto on vietävä pian huoltoon. Senkin hän hoitaa My BMW -sovelluksen avulla. Hänen lähimmät huoltokorjaamonsa näkyvät Ajoneuvo-välilehdessä.

Lue lisää
BMW X5 Plug-in Hybrid

Kun antaa vähän, saa paljon enemmän.

Äskettäin tehdyn tutkimuksen mukaan aikuiset käyttävät puhelimiensa parissa keskimäärin jopa 3 tuntia ja 15 minuuttia joka päivä. Ei ihme, että ruutuajasta keskustellaan vilkkaasti. Marcille ruutuaika on hyödyllistä aikaa. Kyse ei ole siitä, kuinka paljon aikaa käyttää, vaan siitä, miten tuon ajan käyttää.

 

"My BMW:n kaltaiset sovellukset auttavat tehostamaan ajankäyttöä. Niiden ansiosta ratkaisen ongelmat helposti, ja juuri sitä haluan", hän kertoo, kun eroamme.

 

"Yritän hyödyntää yhteyksiä käyttämällä tekniikkaa edukseni. Kun käytän muutaman minuutin, puhelimeni hoitaa loput. Silloin moni asiat tehdään nopeammin ja helpommin. Voin käyttää säästämäni ajan itselleni tärkeisiin asioihin. Mielestäni tekniikan täytyy toimia ihmisiä varten eikä päin vastoin."

Lue lisää
BMW iX3

DIGITALISOITUA AJAMISEN ILOA.

BMW iX3 tarjoaa tulevaisuuden digitaalisia palveluja jo tänään ja huolehtii siitä, että pääset perille rennommin.