The 4 - känslan sitter i linjerna

JÄNNITYS NOUSEE

BMW X7 - Luksuksen uusi ulottuvuus.

JÄNNITYS NOUSEE BMW X7 - Luksuksen uusi ulottuvuus.

Alcantarasta tehdystä sisäkatosta täydellisesti viritettyyn iskunvaimentimeen: tapaa mies, joka teki BMW X7:stä taideteoksen pienintä yksityiskohtaa myöten. Projektipäällikkö Jörg Wunder paljastaa, miten ideasta kehittyi luksusluokan SUV.

Näyttämö on täydellinen: Münchenin BMW WELTin sisäänkäyntiin, heti Coop Himmelb(l)aun arkkitehtien ”jäätyneen tornadon” taakse, on varattu erityinen tila toiselle taideteokselle. Espanjalainen huippusuunnittelija Patricia Urquiola on luonut sinne ainutlaatuisen näyttelytilan ja sopivan ympäristön BMW:n luksusmalleille. Ja keskellä tätä upeaa tilaa seisoo uusi BMW X7.

Yllättävän eleetön SUV seisoo vihreällä terrazzolattialla. Mutta Jörg Wunderin astuessa näyttelytilaan BMW WELTin vierailijoiden katseet kääntyvät välittömästi häneen.  Intialainen nainen haluaa ottaa hänen kanssaan selfien BMW X7:n edessä – ja ymmärtää vasta jälkikäteen, ettei olisi voinut valita kuvaan parempaa henkilöä. Projektipäällikkönä Wunder on käytännössä tämän luksusluokan SUV:n isä. Haastattelussa hän paljastaa, mille markkinoille auto on suunnattu, mikä tekee BMW X7:stä niin erityisen – ja osat, jotka se jakaa Rolls-Royce Cullinanin kanssa.

Lue lisää
"Pakko myöntää, että iho nousi kananlihalle, kun vihdoin seisoin sen edessä ensimmäistä kertaa."
- Jörg Wunder
BMW Polycycle team

Olet työskennellyt BMW:llä 20 vuotta. BMW X7:n projektipäällikkönä määritit uuden ulottuvuuden BMW:n SUV-kategoriassa (Sports Utility Vehicle). Miksi tämä tehtävä uskottiin sinulle?

Autoin saamaan BMW X5:n toisen ja kolmannen sukupolven liikenteeseen. Sain molemmista prosesseista paljon kokemusta ja työskentelin läheisessä yhteistyössä Etelä-Carolinan Spartanburgin tehtaamme kanssa, jossa kaikki X-mallit valmistetaan.

 

Vuonna 2015 minuun otettiin yhteyttä ja kysyttiin, voisinko ajatella johtavani BMW X7 -tiimiä. Se oli unelma, joka yhtäkkiä muuttui todeksi!

 

Miksi BMW päätti rakentaa uuden tämän kokoisen mallin?

Asiakkaamme Yhdysvalloissa ja monilla muilla alueilla eri puolilla maailmaa ovat esittäneet toiveen BMW X5:tä suuremmista SUV-malleista. Globaalisti SAV-segmentti laajenee monia muita segmenttejä nopeammin, ja haluamme olla mukana tässä kasvussa.

Lue lisää
BMW iX3

Monet luultavasti ajattelevat, että isompaa katumaasturia varten BMW yksinkertaisesti tekee BMW X5- tai X6-mallista hieman suuremman. Miksi ette toimineet näin?

Tiesimme alusta lähtien, että haluamme kehittää täysin itsenäisen auton tälle luksussegmentille – ja mielestäni olemme onnistuneet siinä erittäin hyvin. Se saa minut ajattelemaan jotain, jota autosta kirjoitettiin. Vuosi ennen lanseerausta järjestimme epätavallisen varhaisen koeajon toimittajille. Autolla ei ollut varsinaista edeltäjää ja halusimme esitellä konseptin. Erittäin kriittisen maineen saaneen autolehden otsikko oli: ”X7-mallillaan BMW on huonontanut X5:n kompaktiksi katumaasturiksi”.

Yksityiskohdat, kuten tyypillinen kolmas istuinrivi, jossa on tilaa kahdelle henkilölle, tekevät suuren eron. Istuimet ovat reilunkokoiset, mukavat, kapteenityyliset ja varustettu kyynärnojilla, mukitelineillä ja USB-porteilla.

Autossa ei ole yhtään komponenttia muista malleista, lukuun ottamatta BMW X5:n ulkopeilejä ja tuulilasia sekä Rolls-Roycen pyöränpultteja.

Lue lisää
BMW iX3
BMW iX3

Miltä sinusta tuntui istua BMW X7:ään ensimmäistä kertaa?

Pakko myöntää, että iho nousi kananlihalle, kun vihdoin seisoin sen edessä ensimmäistä kertaa. Tuntui uskomattomalta kytkeä BMW X7:n sytytysvirta päälle ja nähdä kaiken toimivan. Alkuvuodesta 2017 ajoin X7:llä testialueella Münchenissä, sitten Etelä-Afrikassa, ja molemmilla kerroilla kokemus oli kiehtova. Ennen sitä auto oli ollut vain paperityötä, suunnittelemista ja PowerPoint-esityksiä. Nyt se oli todellisuutta ja huomasin, että auton DNA oli täydellinen.

 

Miten huomasit sen?

Vaikka auto saattaa joidenkin silmään näyttää melko kömpelöltä, hienosäädetty jousitus tekee autosta erittäin ketterän ja äärimmäisen mukavan pitkillä matkoilla. Kyse on ehdottomasti siitä, että ”Minä ajan autoa” eikä auto minua. Siinä on juuri sen verran urheilullisuutta kuin BMW:ssä pitääkin olla. Lisätoiminnoilla, kuten takapyöräohjauksella ja kaatumisenestojärjestelmällä, on suuri vaikutus, minkä ansiosta auto tuntuu 30 senttimetriä lyhyemmältä ja on huomattavasti ketterämpi kuin koon perusteella voisi odottaa.

Lue lisää
BMW iX3

Miltä BMW X7:llä tuntui ajaa?

Olen istunut auton toisella istuinrivillä tuhansia kilometrejä ja on pakko sanoa, etten ole koskaan kokenut niin miellyttävää ajomatkaa, josta osa ajettiin vielä todella epätasaisilla teillä. Myös kolmas istuinrivi on mukava pitkillä matkoilla.

 

Voitko kertoa, miten takapyöräohjaus toimii?

Alhaisilla nopeuksilla auto ohjaa takapyöriä vastakkaiseen suuntaan ohjattavuuden ja ketteryyden lisäämiseksi.  Suuremmilla nopeuksilla takapyöriä ohjataan etupyörien kanssa samaan suuntaan, mikä parantaa ajovakautta.

 

 

Lue lisää
BMW i 10 years

Mitkä olivat suunnittelun suurimmat haasteet?

Saavuttaa ketteryys, jota asiakkaat odottavat tämän kokoiselta BMW:ltä. Toinen haaste oli sisustus, erityisesti istuimet. Autossa on vain sähkösäätöisiä istuimia. Tässä segmentissä asiakkaat eivät ole tottuneet kaatamaan istuimia manuaalisesti. Toisen ja kolmannen rivin istuimet taitetaan nappia painamalla, mikä tarkoittaa, että mietittäviä liikkeitä on paljon.

 

Mihin asiakkaat sitten käyttävät näitä ylellisen runsaita tiloja?

Päämarkkinamme ovat Yhdysvallat, Kiina, Venäjä ja Lähi-itä. 

Lue lisää

Tietysti on olemassa kulttuurieroja, mutta yleensä mukavuus pitkillä matkoilla on yksi tärkeimmistä vaatimuksista kaikkialla. Kolmen istuinrivin ansiosta esimerkiksi isovanhemmat voivat myös matkustaa autossa lapset kolmannella rivillä ja isovanhemmat keskellä.  Tai kuten Yhdysvalloissa on tapana, ajoneuvoa voidaan käyttää kuljetusvälineenä vietäessä lapsia ja heidän ystäviään kouluun tai urheilutapahtumiin.

Toisen rivin ylellisten yksittäisten istuinten ansiosta tämä auto on täydellinen myös matkustamiseen.

Lue lisää
BMW i3

BMW X7 on melko kömpelö ajaa kaupungissa, eikö totta?

Se ei ole pidempi kuin BMW:n 7-sarja, eikä myöskään leveämpi. Se ei vie liikaa katua. Pysäköinti- ja peruutusavustin auttavat pysäköinnissä. Auto muistaa viimeiset 50 metriä ja pystyy ajamaan autonomisesti takaisin. Ainoastaan auton tilavuus saa sen näyttämään suurelta, sillä se on huomattavasti limusiinia korkeampi. Se antaa autolle voimakkaan ilmeen, ja sen sisällä istuva saa tilan tunteen.

 

Onko BMW X7 maastoauto?

Autolla ei yleensä ajeta maastossa, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä voisi sinne viedä, kuten koeajoissa on nähty. 

Lue lisää

Sen normaalia ympäristöä ovat kuitenkin pitkät matkat, moottoritiet ja maantiet. Mutta jos ajat esimerkiksi ylös tunturiin, BMW X7 vie sinut viimeiset kilometrit soratietä pitkin mökillesi.

 

Mikä auto itselläsi on?

BMW X7, joten koen auton joka päivä. Kotona kaksi tytärtäni yleensä riitelevät siitä, kenen vuoro on ajaa. Kolmas istuinrivi on tietysti täydellinen, kun kuljetan heitä ja heidän ystäviään, koska silloin meillä on kuusi istuinpaikkaa. Aikaisemmin meidän piti ottaa kaksi autoa; nyt meidän ei enää tarvitse etsiä kahta pysäköintipaikkaa – ja voimme keskustella matkan aikana!

Lue lisää
BMW X7, Arctic Grey, ulkopuoli, 3/4-näkymä edestä, taustalla aavikko, G07 2019

ESITTELYSSÄ BMW X7

BMW 4-sarjan Coupé

BMW 4-SARJAN COUPÉ – TAIKUUS ON LINJOISSA.

Kiinnostaako tietää, mitä uuden BMW 4-sarjan Coupén muotoilija ajatteli autoa hahmotellessaan? Seungmo Lim kertoo tarinansa täällä.