9 myyttiä sähköautoista. - BMW i3

9 MYYTTIÄ SÄHKÖAUTOISTA.

9 myyttiä sähköautoista.
BMW Concept i4

Myytti 1: Sähköautojen toimintamatka ei ole riittävän pitkä.

Ensinnäkin alhaiset lämpötilat eivät enää vaikuta toimintamatkaan yhtä paljon kuin aiemmin. Akut ovat kehittyneet, ja kun lataat BMW-auton akkua, voit samalla esilämmittää ohjaamoa sovelluksen kautta. Näin auton lämmittämiseen ei kulu ylimääräistä sähköä ajon aikana ja akku on lämmin latauksen jäljiltä. Tällöin akun ei myöskään tarvitse työskennellä yhtä lujasti heti käynnistyksestä lähtien, mistä on etua toimintamatkan kannalta.

Toimintamatka on esimerkiksi BMW i3:ssa enimmillään 260 kilometriä ja tulevassa BMW Concept i4:ssä jopa peräti 600 kilometriä, mikä ylittää reippaasti keskimääräisen päivittäisen ajotarpeen. Sähköautosi toimintamatkan pituuteen vaikuttaa kuitenkin edelleen myös ajokäyttäytymisesi. Mitä aggressiivisempi ajatapa, sitä enemmän voimaa akulta vaaditaan.

Lue lisää
BMW Wallbox

Myytti 2: Sähköauton lataaminen kestää kauan.

Yleensä autot ovat pysäköityinä suunnilleen 23 tuntia vuorokaudessa, ja käyttäjätutkimukset osoittavat, että lataamme autojamme samalla tapaa kuin matkapuhelimiamme: yöaikaan nukkuessamme tai töissä eli toisin sanoen silloin kun on hyvin aikaa. Auton lataamiseen tarvittavien tuntien ei siis tarvitse olla este ladattavan auton ostamiselle.


Pikalatauspisteissä voit lisäksi ladata sähköautosi akun 80 prosentin kapasiteettiin vain 30 minuutissa.

Lue lisää
BMW wireless charging

Myytti 3: Sähkö ei riitä, jos kaikki autot ovat sähköautoja.

Joskus kuulee puhuttavan, että nykyinen sähköverkko ei kestäisi, jos kaikki autot kulkisivat sähköllä. Mutta koska kaikki eivät vaihda sähköautoon samaan aikaan, sähköautojen yleistyminen ei tule kuitenkaan aiheuttamaan ongelmia.


Sähköautot ovat niin energiatehokkaita, etteivät ne lisää kovinkaan paljon sähkön kokonaiskulutusta.

Lue lisää
BMW i3

Myytti 4: Sähköautot ovat kalliimpia kuin tavalliset autot.

Hankintahinta on yhä korkeampi, mutta kehitys on nopeaa ja sitä mukaa kun kysyntä kasvaa, tuotanto kehittyy ja hinnat laskevat. Jo nyt sähköautoilla on monia taloudellisia etuja:
 

  • Edun verotusarvo on alhainen.
  • Energiakustannukset ovat erittäin vähäiset kilometriä kohden.
  • Sähköautot eivät vaadi yhtä paljon huoltoa kuin perinteiset autot, sillä niissä on vähemmän liikkuvia osia.
Lue lisää
Körglädje med BMW Concept i4

Myytti 5: Sähköautoissa ei voi kokea ajonautintoa.

Kannattaa muistaa, että sähköautosta jäävät pois polttomoottori, vaihteisto ja jotkin voimansiirron osat. Tämä vähentää painoa merkittävästi ja keventää autoa. Sähköauton akku on tosin melko painava, mutta se on integroitu auton pohjalevyyn, mikä alentaa auton painopistettä ja antaa sen seurauksena loistavat ajo-ominaisuudet.


Lisäksi sähköautossa vääntö on tasainen, joten kiihdytykset sujuvat nopeasti ja ketterästi. Kaikki hevosvoimat ovat nimittäin käytössä heti alusta alkaen. Esimerkiksi BMW Concept i4:ssä huipputeho on 390 kW (530 hv), jonka voimin auto kiihtyy nollasta sataan 4 sekunnissa.

Lue lisää
BMW Concept iX3

Myytti 6: Uusiutumattomasta energianlähteestä saatavalla sähköllä ladattava sähköauto on huonompi vaihtoehto kuin fossiilisella bensiinillä tai dieselillä kulkeva auto.

Tämä ei pidä paikkaansa. Sähköautot ovat erittäin paljon tehokkaampia, joten niiden käytön aikaiset päästöt ovat dramaattisesti pienemmät. Sen vuoksi myös sähköautot, joita ladataan uusiutumattomista energianlähteistä saatavalla sähköllä, ovat parempi vaihtoehto kuin perinteiset bensiini- tai dieselkäyttöiset autot.


Lisäksi BMW on vuodesta 2017 lähtien ostanut vain sähköä, joka on tuotettu uusiutuvista energianlähteistä. Esimerkiksi BMW i3 valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista energianlähteistä saatavalla sähköllä.

 

Lue lisää
Prototyper av battericeller

Myytti 7: Työolot ovat kehnot akkujen raaka-aineiden tuotannossa.

Joillain maailman alueilla työolosuhteet ovat huonot, mutta vaihtoehtoja on olemassa. BMW on esimerkiksi solminut raaka-aineiden jälleenmyyjien kanssa sopimuksia, jotka takaavat kestävän ja oikeudenmukaisen tuotannon kaikille osapuolille.

Lue lisää
BMW fabrik

Myytti 8: Akkujen tuotannosta aiheutuvat päästöt kumoavat ympäristöhyödyt.

Se riippuu tilanteesta. Yleensä ympäristöhyödyt ovat haittoja suuremmat, mutta on tapauksia, joissa sähkö tuotetaan huonolla tavalla. BMW käyttää tuotantoprosesseissaan ainoastaan uusiutuvaa energiaa. Akkujen ympäristöälykäs tuotanto on yksi tärkeä keino pitää ladattavien autojen ympäristövaikutukset pieninä.

Kaksi vuotta sitten BMW perusti teknologisen yhteenliittymän ruotsalaisen akkutehtaan Northvoltin ja belgialaisen akkukehittäjän Umicoren kanssa. Sen tavoitteena on luoda täysin kestävä akkukennojen ympäristöketju – tuotannosta aina kierrätykseen.

Lue lisää
qwe

9. Batteriet är elbilarnas akilleshäl.

Batteriet ska inte ifrågasättas varken mer eller mindre jämfört med konventionella drivlinor. I princip behöver du som kör en elbil inte oroa dig över batteriets uthållighet, i en BMW är batteriet utvecklat så att det ska leva lika länge som bilen.

 

I BMW i3 till exempel finns det en garanti på livslängden på upp till åtta år eller 160.000 kilometer.

Lue lisää

Myytti 9: Akkua ei voi kierrättää auton käyttöiän päätyttyä.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kun BMW-auton akkukennojen elinkaari on lopussa, niitä voidaan käyttää stationäärisinä energiavarastoina. Lopuksi kennot kierrätetään ja raaka-aineet uusiokäytetään.

Lue lisää
Batteriförvaring
Sähköautot

SÄHKÖAUTOT - KUN HALUAT ASETTAA YMPÄRISTÖN YKKÖSEKSI.

Kaikki sähköauto saavat käyttövoimansa ainoastaan akusta. Ne ladataan helposti niin kotona kuin matkan varrella hyväksytyillä latausasemilla. Täys täyssähköauto ovat vähäpäästöisiä, sillä ne eivät tuota lainkaan päästöjä fossiilisista polttoaineista. Lisäksi ne ovat perinteisiä autoja helpommin huollettavia. Ne kiihtyvät portaattomasti ja siten uskomattoman pirteästi sekä ovat lähes äänettömiä.
SÄHKÖAUTO VS. LADATTAVA HYBRIDI – KUMMAN VALITSEN?

SÄHKÖAUTO VS. LADATTAVA HYBRIDI – KUMMAN VALITSEN?

Harkitsetko ladattavan auton ostoa? Annamme vastauksia mahdollisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja esittelemme eri ladattavien autojen väliset yhtäläisyydet ja erot.
  • Ilman hakasulkeita ilmoitetut arvot koskevat perusmallia, jossa on vakiovarusteinen vaihteisto ja hakasulkeissa ilmoitetut arvot mallia, jossa on lisävarusteinen vaihteisto.

    Esitetyt polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä koskevat luvut on määritetty tyyppihyväksynnän ajankohtana voimassa olleen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 715/2007 mukaisesti. Henkilöautojen kulutuksen ja päästöjen mittaustavasta (WLTP) johtuen autoon valitut varusteet voivat vaikuttaa hiilidioksidipäästöihin ja sitä kautta autoveron määrään sekä auton kokonaishintaan. Pyydä lisätietoja BMW-jälleenmyyjältäsi. Oikeudet rakenteiden ja varusteiden muutoksiin sekä virheisiin pidätetään. Maakohtaisia varusteita ei tässä voida ottaa huomioon. Lisätietoa päästöistä ja WLTP-asetuksesta löydät sivulta www.bmw.fi/wltp.

    Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisista polttonesteen kulutus- ja CO2-päästötasoista löydät Liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) sivuilta autovertaamo.trafi.fi.