BMW iX3

KESTÄVÄÄ AJAMISEN ILOA BMW iX3:LLA.

KESTÄVÄÄ AJAMISEN ILOA BMW iX3:LLA.

Uusi BMW iX3 asettaa sekä ajamisen ilon että kestävän kehityksen keskipisteeseen. Autossa on lukuisia älykkäitä toimintoja, kuten se, että auto ilmoittaa sinulle, jos navigointijärjestelmään syöttämäsi kohde on pidemmälle kuin mihin akun varaustaso yltää, ja antaa sinulle ehdotuksia latauspaikoista reittisi varrella. Tämän lisäksi auto ja aivan erityisesti sen akku ja akun kapasiteetti on luotu ympäristö huomioiden. Akku on lisäksi 30 prosenttia tehokkaampi BMW:n muihin nykyisiin sähköautomalleihin verrattuna, ja siinä on käytetty vähemmän kobolttia kuin aiemman sukupolven akuissa.

Vähemmän kobolttia akussa.

BMW iX3 on ensimmäinen malli, jossa on BMW:n viidennen sukupolven sähköinen voimalinja. Tämä sähkövoimalinja koostuu sähkömoottoreista, vaihteistosta ja tehoelektroniikasta, ja se on suunniteltu tuottamaan paras tehokkuus ja ajamisen ilo, eikä siinä ole käytetty harvinaisia maametalleja. Lisäksi koboltin määrä akussa on kaksi kolmasosaa pienempi edellisen sukupolven akkuihin verrattuna. BMW hankkii akkujensa tuotannossa käytetyn koboltin ja litiumin itse osana arvoketjua. Metallit ovat peräisin Marokosta ja Australiasta, ja niiden tuotannossa tehtävälle työlle on asetettu eettiset vaatimukset.

Lue lisää
BMW iX3 - 30% mindre koldioxidutsläpp
BMW iX3 - 30% mindre koldioxidutsläpp

30 % pienemmät hiilidioksidipäästöt BMW iX3:lla.

Kestävä kehitys on BMW:lle tärkeä painopiste, minkä vuoksi BMW Group raportoi sähköistettyjen automalliensa ilmastojalanjäljen raaka-aineiden hankinnasta aina auton käyttövaiheeseen saakka. Se osoittaa, että BMW iX3 -auton koko elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt ovat 30 prosenttia pienemmät, kun auto ladataan eurooppalaisella keskivertosähköllä, ja kokonaiset 60 prosenttia pienemmät, kun auto ladataan vihreällä sähköllä. Vertailukohtana tässä on BMW X3 xDrive20d.

Aivan kuten BMW i3 -auton kohdalla, myös BMW iX3:n akun elinkaarta voidaan pidentää käyttämällä akkua ”stationary battery packina” eli stationäärisenä energiavarastona sen jälkeen, kun akku on tullut autossa tiensä päähän. Jotkin vanhojen akkujen osat uusiokäytetään myös uusien akkujen tuotannossa.

 

Lue lisää

Viidennen sukupolven akut tuotetaan ainoastaan vihreällä sähköllä.

Akkutuotannon CO2-päästöjen vähentäminen on BMW:lle tärkeää, ja BMW iX3 -autosta alkaen BMW:n akkuvalmistajat ovat sitoutuneet käyttämään ainoastaan vihreää sähköä viidennen sukupolven akkuja eli BMW iX3:ssa käytettyjä akkuja valmistaessaan. BMW iX3:n uusi akku on lisäksi 30 prosenttia tehokkaampi kuin BMW:n muissa nykyisissä sähköautoissa käytetyt akut.

Tämä akku on tarkoitus ottaa käyttöön useissa malleissa, kuten BMW iX:ssä ja BMW i4:ssä. Käytön lisääntyessä siirtyminen vihreään sähköön tulee säästämään yli kymmenen miljoonaa tonnia hiilidioksidia seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tämä vastaa suunnilleen Münchenin kokoisen kaupungin vuotuisia päästöjä.

Lue lisää

Jokainen jarrutus ottaa talteen energiaa.

Joka kerta, kun jarrutat autoa, auto ottaa talteen jarrutuksessa syntyvää liike-energiaa ja muuntaa sen sitten sähköksi ja syöttää sen akkuun, jolta sähkömoottori saa energiansa. Energian talteenotto on säädettävissä neljälle eri tasolle, mikä mahdollistaa laajemman yksilöllistämisen ja parantaa mukavuutta.

Lue lisää

BMW-UUTISKIRJE.

Tilaa BMW-uutiskirje ja saat tuoreimmat BMW-uutiset automalleistamme, tuotteistamme ja tapahtumistamme suoraan sähköpostiisi.

Lue lisää
BMW iX3

KAIKKI BMW IX3: STÄ.

Lue lisää sähköautoista ja ladattavista hybrideistä

LUE LISÄÄ SÄHKÖAUTOISTA JA LADATTAVISTA HYBRIDEISTÄ.