HUIPPUKUNNOSSA.

BMW i8:n tehokkuus ja taloudellisuus.

HUIPPUKUNNOSSA.

BMW i8:n tehokkuus ja taloudellisuus.

Innovatiivisen LifeDrive-arkkitehtuurin ansiosta BMW i8:ssa toteutuvat ihanteelliset edellytykset auton painoa optimoiville rakenteille. Tämän auton painopiste on matalammalla kuin missään muussa BMW-automallissa. Se on oiva perusta urheiluauton klassisille ominaisuuksille. Ultrakevyiden materiaalien, aerodynamiikan täsmällisten optimointitoimenpiteiden ja kattavien BMW EfficientDynamics -ratkaisujen ansiosta BMW i8 yltää hämmästyttäviin polttonesteen kulutuslukemiin ja pakokaasun päästöarvoihin.

HUIPPUKUNNOSSA.BMW i8:n tehokkuus ja taloudellisuus.

Innovatiivisen LifeDrive-arkkitehtuurin ansiosta BMW i8:ssa toteutuvat ihanteelliset edellytykset auton painoa optimoiville rakenteille. Tämän auton painopiste on matalammalla kuin missään muussa BMW-automallissa. Se on oiva perusta urheiluauton klassisille ominaisuuksille. Ultrakevyiden materiaalien, aerodynamiikan täsmällisten optimointitoimenpiteiden ja kattavien BMW EfficientDynamics -ratkaisujen ansiosta BMW i8 yltää hämmästyttäviin polttonesteen kulutuslukemiin ja pakokaasun päästöarvoihin.

BMW i

AERODYNAMIIKKA.

Virtaviivainen kori, vahvasti kiilamainen muoto ja keveys – BMW i8 on selvästi täysverinen urheiluauto. Aerodynamiikan huolellinen hionta varmistaa, että väkevä suorituskyky saavutetaan erinomaisen taloudellisesti. Erinomaisen aerodynamiikan hyvä esimerkki ovat Layering-muotoilussa toteutetut ilmakanavamaiset LED-takavalot, joita ajoilmavirtaukset suorastaan hyväilevät.

Matala, leveä ja dynaaminen.

BMW i8 näyttää jokaiselta yksityiskohdaltaan täysveriseltä urheiluautolta.

  • Aerodynaaminen muotoilu

    BMW i8:n muotoilulinjat ja matala sivuilme viestivät liikkumisen halua. Jo paikallaan ollessaan tämä auto näyttää dynaamiselta. Muotoilu ja monet yksityiskohdat paljastavat erinomaisen aerodynamiikan, jossa aistii tyyliuskollisuuden. Virtaviivaisuus eli Stream Flow korostuu toisiinsa yhtyvissä C-pilareissa, lokasuojien ylöspäin kaartuvissa muodoissa ja kaartavassa kattolinjassa. BMW i8:ssa tämä virtaviivaisuuden konsepti tehostaa aerodynamiikkaa selvästi. Ilmanvastuskerroin on vain 0,26 cW. Tämä arvo ei jätä sijaa BMW i8:n urheiluautoluonteen epäilemiselle – tämän auton kiilamainen aerodynaaminen muoto on vertaansa vailla.

  • Aerodynaamiset ominaisuudet

    Osittain suljettu jäähdyttimen BMW-säleikkö ja aktiivisesti säätyvät keulan ilmaläpät päästävät sisään vain jäähdytykseen tarvittavan määrän ilmaa. Etuhelman kookkaat ilmanottoaukot eli ns. Air Curtainit pienentävät osaltaan ilmanvastusta –ja tuovat BMW i8:n erinomaisen aerodynamiikan silmin nähtäväksi. Etupyörien takana ja takapyörien edessä sijaitsevat Aero Flaps -aerosiivekkeet vaikuttavat myös positiivisesti ilmanvastukseen. Korin eri kohdissa huolella suunnitellut ilmanohjaimet varmistavat erinomaisen ajodynamiikan ja suuntavakauden. Siihen vaikuttavat myös erityiset diffuusorilliset kynnyspalkit. Lisäksi erityiset Aero-vanteet takaavat pyörien mahdollisimman pienen ilmanvastuksen vähentämällä ilmavirtausten pyörteilyä pyörien alueella.

NEROKAS KEVYTRAKENTEIDEN KÄYTTÖ.

NEROKAS KEVYTRAKENTEIDEN KÄYTTÖ.

Systemaattinen kevytrakenteisuus on sähkökäyttöisen auton perusvaatimus. Se vaikuttaa ratkaisevasti auton dynaamisuuteen, muotoiluun ja energian kulutukseen. Auton pieni omamassa merkitsee parempaa kiihtyvyyttä, täsmällisempiä ajo-ominaisuuksia ja parempaa taloudellisuutta.

BMW i8:n kevytrakenteisuus.

Vähemmän painoa. Parempi reagointiherkkyys a taloudellisuus.

HIILIKUITU.

HIILIKUITU.

Akuston tuoman lisäpainon kompensoimiseksi auton matkustamo-osa on valmistettu hiilikuitukomposiittimateriaalista, jonka ominaisuudet hämmästyttävät: Se on puolet kevyempää kuin teräs ja 30 % kevyempää kuin alumiini, mutta törmäysturvallisuuden kannalta yhtä lujaa. BMW i -automallit ovat ensimmäisiä suursarjatuotantoautoja, joiden rakenteiden suurin osa on valmistettu tästä hightech-materiaalista. Siten hiilikuitu on oleellinen osa innovatiivista LifeDrive-arkkitehtuuria, joka BMW i8:n myötä muuttaa kaiken – myös urheilullisen ajamisen tulevaisuuden.

LIFEDRIVE-ARKKITEHTUURI.

Urheiluautomaiset mittasuhteet kohtaavat poikkeuksellisen kevytrakenteisuuden, jonka toteuttamisessa suunnittelijat ovat onnistuneet luopumaan painon jokaisesta turhasta grammasta. LifeDrive-arkkitehtuuri muodostuu kahdesta osakokonaisuudesta, jotka on tarkasti sovitettu nerokkaan kevytrakenteisuuden vaatimuksiin. Ensimmäinen näistä osakokonaisuuksista on Drive-moduuli. Se on alumiinista valmistettu alusta, jonka etuosassa sähkömoottori sijaitsee. Drive-moduulin takaosassa sijaitsee 3-sylinterinen bensiinimoottori. Näiden välissä on korkeajänniteakku. LifeDrive-arkkitehtuurin toinen osakokonaisuus on Life-moduuli, joka on suurlujasta hiilikuidusta valmistettu auton ultrakevyt matkustamo-osa. Osaltaan sen keveys kompensoi sähkömoottorin ja korkeajänniteakun tuoman lisäpainon. LifeDrive-konseptin toteutuksella BMW i8 on uudenlaisten hybridiautojen edelläkävijä. Kevytrakenteisuuden ansiosta toteutus on kuin mittatilauspuku: Täydellisen sopiva, jotta aito urheiluautomaisuus ja ajan hengen mukainen kestävän kehityksen henki saadaan pyörille ja tien päälle.

Ainutlaatuinen konsepti.

Urheilullisuuden ja kestävän kehityksen mukaisen taloudellisuuden yhdistelmän perusta.

  • 50:50-painonjakauma

    Erityisen LifeDrive-arkkitehtuurin ansiosta BMW i8:n paino jakautuu etu- ja taka-akselille erinomaisessa suhteessa. Sähkömoottori edessä ja polttomoottori takana – ja niiden välissä keskikonsolia pitkin kulkevana yhdistävänä elementtinä ns. energiatunneli, jossa korkeajänniteakusto sijaitsee. Alas sijoitettu hybriditekniikka ja akusto sekä kevyt, hiilikuidusta valmistettu matkustamo-osa mahdollistavat painon jakautumisen optimaalisesti etu- ja taka-akselille ja siten ihastuttavan urheilulliset ajo-ominaisuudet.