SÄHKÖISTÄ LUKSUSTA.

BMW 7-sarjan Plug-in Hybrid Sedan

SÄHKÖISTÄ LUKSUSTA.

BMW 7-sarjan Plug-in Hybrid Sedan

SÄHKÖISTÄ LUKSUSTA.BMW 7-sarjan Plug-in Hybrid Sedan

BMW TwinPower -turbomoottorin toimintamatka ja suorituskyky yhdistettynä sähkömoottorin tehokkuuteen: BMW EfficientDynamics -tekniikalla eDrive varustettu BMW 7-sarja (BMW 740e, 740Le ja 740Le xDrive) yhdistää kahden maailman parhaat palat. Tulokseksi saadaan huomattavasti vähäisempi polttonesteen kulutus ja yhtä vähäiset päästöt. Ja ajokäyttäytyminen, jonka ansiosta mukavuuden ja hyvänolontunteen voi kokea BMW 7-sarjassa entistäkin selvemmin.

Read more

AUTON KONSEPTI.

Ylimmän autoluokan BMW Sedan, joka tarjoaa alhaisimmat kulutusarvot ja täydet ajodynaamiset ominaisuudet kaikissa ajotiloissa. Mukavuudellaan ja dynamiikallaan eDrive-tekniikalla varustettu BMW 7-sarja täyttää kaikki odotukset. Sähkömoottorin tunnistaa perän eDrive-tekstilogosta. Erityisiä ominaisuuksia ovat sen toimintamatka puhtaasti sähköllä ajettaessa. 35–41 kilometriä (xDrive-mallilla 32–37 kilometriä) taittuu paikallisesti ilman päästöjä ja polttonestettä kuluttamatta. Ja yhdistetyssäkin käytössä eDrive-tekniikalla varustetun BMW 7-sarjan CO2-päästöarvo on 52–71 g/km (xDrive-mallilla 62–83 g/km). Korkeajänniteakku on sijoitettu tavaratilan alle, jotta 420 litran tavaratilassa on riittävästi tilaa isoillekin matkatavaroille. Tulevaisuuteen tähtäävä autokonsepti, joka turhaan hakee vertaistaan.

YKSILÖLLINEN AJOKÄYTTÄYTYMINEN.

eDrive-tekniikalla varustetussa BMW 7-sarjan plug-in-hybridimallissa on eri käyttötiloja, joilla kuljettaja voi merkittävästi vaikuttaa todelliseen kulutukseen. Miltä se näyttää, riippuu toisaalta ajotilan valinnasta – toisaalta omasta käyttötavasta. Kun akku on täynnä, voidaan jopa 41 kilometrin (xDrive-mallilla 37 kilometrin) matka ajaa puhtaasti sähköllä ennen kuin BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottori kytkeytyy mukaan optimaalisen tehokkuuden ja toimintamatkan turvaamiseksi.

VOIMANSIIRTO.

VOIMANSIIRTO.

BMW 7-sarjan eDriven voimanlähteinä ovat voimakas nelisylinterinen BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottori ja huipputehokas eDrive-sähkömoottori. Kokonaisteho on 240 kW (326 hv) ja yhdistetty kulutus 2,3–3,1 l/100 km (xDrive-mallilla 2,7–3,7 l/100 km/h)*. Nerokas BMW xDrive-nelivetojärjestelmä takaa optimaalisen vetopidon. Näiden BMW EfficientDynamics -tekniikoiden yhdistelmänä on syntynyt innovatiivinen auto, joka on kulutukseltaan taloudellinen ja joka samalla tarjoaa täyden ajodynamiikan ja -vakauden kaikissa tieolosuhteissa.
* Kulutus- ja CO2-päästöarvot ovat toistaiseksi vahvistamattomia ennakkotietoja, jotka riippuvat valitusta rengaskoosta.

  • Nelisylinterinen BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottori

    BMW 740e/Le xDrive iPerformance -mallin kaksilitrainen, nelisylinterinen BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottori takaa erinomaisen ajonautinnon tarjoamalla spontaanin voimankehityksen jo alhaisilla kierrosluvuilla ja vahvalla väännöllä, joka on käytettävissä laajalla kierroslukualueella. Lisäksi se on taloudellinen ja vähäpäästöinen.

    Nelisylinterisessä bensiinimoottorissa on kaikki komponentit, joita moderniin moottorivalmistukseen kuuluu. Taloudellisuuden ja dynamiikan parantamiseksi BMW käyttää TwinPower Turbo -tekniikkaansa, joka käsittää säätyvän venttiilinohjauksen Valvetronic, nokka-akseleiden ajoitussäädön kaksois-VANOS sekä polttonesteen High Precision -ruiskutuksen. Siten moottori toimii kaikissa kuormitustilanteissa erinomaisella hyötysuhteella ja säästää näin polttonestettä. Plug-in-hybridissä se toimii korkeajänniteakkua ladattaessa suuremmalla kuormitusalueella tarjoten optimaalisen hyötysuhteen. Varsinaisen ajamiseen tarvittavan voiman lisäksi se tuottaa erittäin tehokkaasti sähköenergiaa korkeajänniteakkua varten.

  • Sähkömoottori

    Plug-in-hybridin nestejäähdytetty sähkömoottori on integroitu auton vaihteistoon. Sähkömoottorissa on tehoa 70 kW (95 hv), ja sen huippuvääntö on 250 Nm. Pelkällä sähköllä voidaan ajaa jopa 41 kilometrin (xDrive-mallilla 37 kilometrin) matka. Tällöin voidaan saavuttaa jopa 140 km/h:n huippunopeus.
    Kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta, sähkömoottori toimii pyörien käyttämänä generaattorina, joka muuntaa liike-energian sähköenergiaksi. Tästä käytetään nimitystä jarrutusenergian talteenotto. Vielä korkeampi talteenottoaste saavutetaan jarrutettaessa. Tiettyyn jarrupoljinpaineeseen saakka auto hidastaa vain sähkömoottorin kautta, joka muuntaa tällöin vielä enemmän liike-energiaa sähköksi. Tätä ilmaiseksi saatua energiaa voidaan käyttää taas auton liikuttamiseen sähkömoottorilla taikka sähkölaitteiden virransaantiin. Näin polttonesteen kulutus vähenee ja voimansiirron tehokkuus paranee merkittävästi.

  • Korkeajänniteakku

    Mallin BMW 740e/Le xDrive iPerformance Sedan korkeajänniteakku on sijoitettu tilaa säästäen takaistuimen alle. Perinteisellä moottori-voimansiirtojärjestelmällä varustettuun autoon verrattuna 420 litran suuruinen tavaratila on vain aavistuksen pienempi.

    Akku voidaan ladata auton mukana toimitetulla latausjohdolla esimerkiksi tavallisesta 230 voltin pistorasiasta tai julkisesta latauspisteestä. Ajon aikana sähkömoottori toimii moottorijarrutustilanteessa generaattorina, joka muuttaa auton liike-energian akkua lataavaksi sähköenergiaksi.

    Litiumionitekniikan ansiosta tämän nestejäähdytetyn korkeajänniteakun energiatiheys on hyvä, ja kooltaan se on suhteellisen kompakti. 9,2 kWh:n kapasiteetillaan se tarjoaa sähkömoottorin käyttöön tarvittaessa väliaikaisesti jopa 83 kW:n tehon. Täyteen ladattuna se mahdollistaa BMW 740e/Le xDrive iPerformance Sedanille puhtaasti sähköisessä ajossa 32–41 km:n toimintamatkan ja jopa 140 km/h:n sähköisen huippunopeuden.

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

BMW eDrive -konseptin keskeisiin pilareihin kuuluu älykäs energianhallinta. Tämä järjestelmä koordinoi kaikkien voimansiirtolinjan komponenttien yhteistoimintaa voidakseen yhdistää parhaan mahdollisen tehokkuuden ja erinomaisen ajodynamiikan. Ennakoivalla käyttöstrategialla älykäs energianhallinta optimoi hybridivoimanlähteen tehoastetta. Käytettävien navigointitietojen perusteella tunnistetaan tätä varten esimerkiksi sellaiset reittiosuudet ja ajotilanteet, jotka soveltuvat parhaiten sähkömoottorin käyttöön tai korkeajänniteakun lataamiseen. Tilanteet, joissa polttomoottori toimisi vähäisellä vaikutusasteella, järjestelmä estää nostamalla sen suuremmalle kuormitusalueelle, jolla vaikutusaste on parempi. Polttomoottori tarjoaa tällöin suuremman tehon. Sitä hyödynnetään sähkön tuottoon akkua varten sähkömoottoria/generaattoria käyttäen, jotta myöhemmässä vaiheessa voidaan ajaa puhtaasti sähköllä tai tukea polttomoottoria tehokkaasti. Lisäksi järjestelmä ohjaa sähkömoottoria/generaattoria muuntamaan liike-energiaa sähköenergiaksi moottorijarrutuksissa tai jarruja käytettäessä. ECO PRO -tilan yhteydessä älykäs energianhallinta säätää auton kaikkia järjestelmiä ja apulaitteita sekä mukavuustoimintoja johdonmukaisesti ja tarpeen vaatimalla tavalla, jotta kaikki toimii erityisen tehokkaasti.
eDrive-näppäimellä kuljettaja voi valita jonkin kolmesta sähköisen ajon tilasta. Kun auto käynnistetään, AUTO eDrive -tila (hybriditila) on oletusarvoisesti käytössä. MAX eDrive -tila mahdollistaa puhtaasti sähköisen ajon enintään 120 km/h:n nopeudella. Battery Control -tilassa akkuun ladattu sähköenergia säästetään myöhempään käyttöön.

  • AUTO eDrive -tila

    Kun auto käynnistetään, valittuna on oletusarvoisesti AUTO eDrive -tila eli hybriditila, jossa kuljettaja voi käyttää erityisen tehokasta, puhdasta sähköajoa hallitusti. Akun kuormitus- ja lataustilasta riippuen auto kulkee pelkällä sähköllä jopa 140 km/h:n nopeudella. Mittariston tehomittarinäyttö kertoo kuljettajalle, kuinka paljon sähköä hän milloinkin kuluttaa ja millä lisätehon vaatimuksella polttomoottori kytkeytyy automaattisesti päälle.

  • MAX eDrive -tila

    MAX eDrive -tilassa, jossa ajetaan puhtaasti sähköllä, sähkömoottori tarjoaa maksimaalisen tehonsa käyttöön. Kuljettaja voi käyttää koko kaasupolkimen liikematkaa polttomoottorin käynnistymättä, ja auto yltää 140 km/h:n huippunopeuteen. Jos tarvitaan suurempaa suorituskykyä, polttomoottori voidaan milloin tahansa kytkeä päälle käyttämällä vaihteenvalitsinvipua tai painamalla kaasupoljin Kickdown-asentoon.

  • Battery Control -tila

    Battery Control -tilassa auto liikkuu pelkän polttomoottorin voimalla ja akkua ladataan tiettyyn, kuljettajan valitsemaan varaustilaan saakka. Ladattu sähköenergia säästetään käytettäväksi myöhemmin sähköiseen ajoon.

  • Ennakointi

    Kun määränpää on syötetty navigointijärjestelmään, ennakoiva energianhallinta analysoi suunnitellun reitin ottaen huomioon tietoja kuten nopeusrajoitukset ja vallitsevan liikennetilanteen. Näin järjestelmä käyttää puhdasta sähköajotilaa tilanteeseen sopivalla tavalla, tehokkaasti ja ennen kaikkea sellaisilla reittiosuuksilla, joilla siitä on eniten hyötyä: esimerkiksi kaupunkiajossa.

LATAAMINEN.

Käytitpä tavallista pistorasiaa tai kattavaan 360° ELECTRIC -tuote- ja palveluvalikoimaan kuuluvaa BMW i Wallbox -seinälatausasemaa – korkeajänniteakun lataaminen ei voisi olla helpompaa. Matkan varrella energian saatiin on käytettävissä julkisia latauspisteitä.

  • Lataaminen kotona

    Auto voidaan ladata kotona mukavasti tavallisesta 230 V -pistorasiasta, jolloin se on noin neljän tunnin kuluttua käytettävissä ja "tankki täynnä" sähköä. Auton latausliitäntä on suojuksen takana auton vasemmassa etulokasuojassa. Lataamiseen tarvitaan vain mukana toimitettava latausjohto, joka on säilössä turvallisesti ja tilaa säästävästi takavasemmalla tavaratilassa. Erityisen tiivisteen ansiosta latausliitäntä ja -pistoke ovat suojassa ympäristön vaikutuksilta. Tavallisen pistorasian sijaan seinään voidaan asentaa myös erityinen Wallbox-latausasema. Sen latausteho on suurempi, joten latausaika on huomattavasti lyhyempi. Korkeajänniteakun lataustila näytetään monivärisellä LED-valorenkaalla, tai sen voi hakea BMW ConnectedDrive App -sovelluksella. Eri tekijöistä kuten pistorasian virranvahvuudesta, latauksen aikana aktivoituna olevien sähkölaitteiden lukumäärästä autossa tai Wallbox-latausaseman käytöstä riippuen kestää noin 2,75 tuntia, kunnes tyhjä korkeajänniteakku on jälleen aivan täyteen ladattu. Ulkoisen latauksen yhteydessä matkustamoa voidaan samalla esi-ilmastoida. Suurella sähköajon osuudella voidaan laskea ajokäytön kustannuksia tuntuvasti.

  • Lataaminen matkan varrella

    Tavallisten kotipistorasioiden lisäksi auton voi ladata myös matkan varrella julkisia latausasemia ja BMW-lisävarusteena saatavaa johtoa käyttäen. Näin kuljettaja voi jatkaa paikallisesti päästötöntä ajoa vaikkapa ostoskierroksen jälkeen "tankki täynnä sähköä". Auton latausliitäntä on suojuksen takana auton vasemmassa etulokasuojassa. Kotona lataamiseen tarvitaan vain mukana toimitettava latausjohto, joka on säilössä turvallisesti ja tilaa säästävästi tavaratilassa vasemmassa takapyöränkotelossa. Julkisia lataustolppia varten tarvitaan BMW-lisävarusteena saatava johto. Latauksen kesto riippuu eri tekijöistä kuten virranvahvuudesta ja aktivoituna olevien sähkölaitteiden lukumäärästä autossa. Erityisen tiivisteen ansiosta latausliitäntä ja -pistoke ovat suojassa ympäristön vaikutuksilta. Lataustila näytetään selkeästi ulospäin liitännän LED-valorenkailla. Navigointijärjestelmän ja BMW ConnectedDrive App -sovelluksen kautta kuljettaja saa tietoa soveltuvien latausasemien sijainnista ja saatavuudesta.

YHTEYDET.

Aina yhteydessä BMW-autoosi: Älypuhelimella (iOS tai Android) voit käyttää BMW Remote Services -toimintojen, kuten etälukituksen lisäksi myös hybridiautojen omia toimintoja. Näin olet aina selvillä eDrive-tekniikalla varustetun BMW 7-sarjasi kulutus- ja tehoarvoista. BMW-palvelut kaiken varalta – käytä autossa tai auton ulkopuolella.

  • BMW ConnectedDrive App

    iOS- ja Android-käyttöjärjestelmillä toimiva BMW ConnectedDrive App -sovellus näyttää tarkat tiedot BMW-auton kulloisestakin tilasta – esimerkiksi auton sijainnin, akun lataustilan ja jäljellä olevan käyttösäteen.
    Lataustapahtumaa voidaan hallita etäohjatusti viikkoajastimella ja ilmastointi etäaktivoida sopivasti matkan alkuun. Matkakohteet, niin sanotut Points of Interest -erikoiskohteet ja latausasemien sijainnit on hyvin helppo lähettää suoraan autoon.
    BMW ConnectedDrive App mittaa myös jokaisen ajomatkan tehokkuuden ja antaa hyödyllisiä vinkkejä, miten autolla voisi liikkua vieläkin taloudellisemmin ja käyttösädettä pidentää.

  • Esi-ilmastointi

    Istu kesällä miellyttävän viileään ja talvella ihanan lämpöiseen autoon – mallin BMW 740e/Le xDrive iPerformance pysäköinti-ilmastointi tekee sen mahdolliseksi. Sähkötoimisen kylmäainekompressorin ja sähkötoimisen vedenlämmittimen ansiosta ilmastointiautomatiikka toimii lähes äänettömästi myös moottorin ollessa sammutettuna. Seitsemälle viikonpäivälle voidaan ohjelmoida kolme eri liikkeellelähtöhetkeä.

    Energia viilentämiseen tai lämmittämiseen otetaan korkeajänniteakusta tai latauksen aikana sähköverkosta.

    Puoli tuntia ennen aiottua liikkeelle lähtöä älykäs ohjausjärjestelmä alkaa säätää lämmitystä, viilennystä ja tuuletusta valitun lämpötilan saavuttamiseksi. Järjestelmää voidaan käyttää autossa iDrive-monitoimiohjaimella tai kätevästi yhteensopivan älypuhelimen avulla BMW ConnectedDrive -sovellusta käyttäen.

    Pysäköinti-ilmastointi toimii riippumatta siitä, ollaanko autoa juuri lataamassa ulkoisesti vai ei, kunhan vain korkeajänniteakun lataustila on riittävä.