BMW 3-sarja Sedan

BMW 3-SARJA.

Hyppää kyytiin! Viemme sinut aikamatkalle ja esittelemme sinulle BMW 3-sarjan kaikki mallit – hurmaavasta BMW E21:stä aina innovatiiviseen BMW G20/G21:een, joka on tämän perinteikkään mallisarjan uusin tulokas. Toivomme, että nautit tästä katsauksesta BMW:n historian 50 vuoteen.

Lue lisää
BMW 3-SARJA.

KOEAJO JA HINNASTOT.

Varaa BMW 3-sarjan koeajo tai tutustu hinnastoihin sekä esitteisiin.

Lue lisää

BMW 3-SARJA YLEISKATSAUKSESSA.

Urheilullinen, luotettava ja menestyksekäs: Yli 40 vuoden ajan 3-sarjan BMW on tarjonnut dynaamista ajonautintoa vertaansa vailla olevalla tavalla. BMW 3-sarja toi tunteet ja ajamisen ilon myös keskiluokan autoihin, mistä kiitos kuuluu erityisesti BMW:n tuolloiselle pääsuunnittelijalle Paul Bracqille. BMW E21 -mallilla hän loi 1970-luvulla erottuvan kulmakiven vertaistaan hakevalle menestystarinalle: BMW 3-sarjan menestys on ollut tähän päivään saakka yksi syy siihen, että BMW on johtava premium-autojen valmistaja.

BMW 3-sarjaa on kehitetty edelleen tähän mennessä seitsemän mallisukupolven ajan, ja siitä on muovautunut näin auto, jonka urheilullisuus on keskiluokan autoissa omaa luokkaansa. Kehitystyössä ei ole keskitytty ainoastaan muotoiluun, dynamiikkaan ja yksilöllisyyteen vaan myös moottorivaihtoehtoihin. Intensiivinen tutkimus on tehnyt BMW 3-sarjan sähäköistä moottoreista entistä taloudellisempia ja vähäpäästöisempiä.

BMW 3-sarjasta on muodostunut suosikki kaikenikäisten autoilijoiden keskuudessa – tämä pätee niin klassiseen Sedaniin ja Touring-farmariin kuin myös Coupéen, Cabrioon ja 3-oviseen Compactiin. Onnistunut tasapaino ketteryyden, toimivuuden ja turvallisuuden välillä on johtanut siihen, että BMW 3-sarjan kaikki mallit ovat suosittuja yhä tänä päivänä. Näiden autojen monipuolisuus viehättää yhtä lailla sekä kuluttajia että alan lehdistöä, mistä ovat osoituksena mallisarjan saamat lukuisat tunnustukset. Yksi syy tähän on varmasti 3-sarjan BMW:n johdonmukaisesti urheilullinen luonne, jota on hiottu eteenpäin jokaisessa mallisukupolvessa.

Lue lisää

5 POINTTIA BMW 3-SARJASTA.

  • 01 Ainutlaatuinen ajodynamiikka
  • 02 Terävöitetty design täyttää toiveen puhtaasta ajamisen ilosta.
  • 03 Poikkeuksellinen ajoneuvokonsepti
  • 04 Runsaasti tilaa aktiiviseen elämäntyyliin
  • 05 Yhdistettävyys korkeimmalla tasolla

ENSIMMÄINEN SUKUPOLVI.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan E21, ensimmäinen sukupolvi, kolmen neljäsosan näkymä keulasta tiellä

(BMW E21)

BMW E21:n urheilullisesta ulkomuodosta kuuluu kiitos suunnittelija Paul Bracqille. Charmia ja henkeä autoon tuovat erityisesti tunnusomainen kaksiosainen jäähdyttimen säleikkö ja pyöreät ajovalot. BMW E21 -autoja toimitetaan yhteensä 1,36 miljoonaa kappaletta, joten se on yksi 70-luvun suosituimmista urheilusedaneista. Kuljettajan suuntaan kallistetulla kojelaudallaan, C-pilarin kahdella taitteellaan (Hofmeister kink) ja näyttävällä peräosallaan BMW E21 osuu urheilullisuutta hakevan ostajaryhmän makuhermoon.

Tuotantoaikaväli: 1975–1983
Moottorit: 1,6–2,3-litraiset (55–105 kW), 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: 4 355 mm / 1 610 mm / 1 380 mm

TOINEN SUKUPOLVI.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan E30, toinen sukupolvi, kolmen neljäsosan näkymä keulasta

(BMW E30)

BMW E30 -autossa ovat nyt vakiovarusteena näyttävät pyöreät kaksoisvalot, ja sitä valmistetaan myös Cabriona ja neliovisena. 2,34 miljoonaa myytyä yksikköä vahvistavat uuden BMW 3-sarjan huimaa menestystä. Ei ihme, että BMW E30 -autojen mallistoa laajennetaan selkeästi: kaksi- ja neliovisen version ohella BMW alkaa valmistaa nyt ensi kertaa farmarimallia, joka on samalla BMW:n ensimmäinen Touring. BMW 3-sarjan perheeseen liittyy myös avoauto, jossa on alas laskettava kangaskatto. Vuonna 1985 tuotantolinjalta rullaa ulos lisäksi BMW 325ix, joka on BMW:n ensimmäinen neliveto. Münchenissä ja Regensburgissa valmistetaan yhteensä 2,34 miljoonaa BMW E30 -autoa.

Tuotantoaikaväli: 1982–1994
Moottorit: 1,6–3,2-litraiset (55–175 kW), 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: enint. 4 360 mm / 1 680 mm / 1 380 mm

KOLMAS SUKUPOLVI.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan E36, kolmas sukupolvi, kolmen neljäsosan näkymä keulasta

(BMW E36)

Kallistetusta A- ja C-linjasta muodostuu BMW E36 -autossa 90-luvulla temperamentin ja ketteryyden tunnusmerkki. Pidennetty ja viisto keulaosa ei ainoastaan lisää tämän kolmannen sukupolven BMW 3-sarjan sisätilan mukavuutta vaan parantaa selvästi myös törmäyssuojaa. BMW E36:n uraauurtavaa menestystä siivittää myös uusi kolmiovinen Compact-versio, jota on lyhennetty perästä yli 20 senttimetrillä. Ensimmäistä kertaa tässä mallisarjassa edeltäjän kaksiovinen Sedan korvataan itsenäisellä Coupé-mallilla, joka on Sedania matalampi ja leveämpi.

Tuotantoaikaväli: 1990–2000
Moottorit: 1,6–3,2-litraiset (60–245 kW), 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: enint. 4 433 mm / 1 710 mm /1 393 mm

NELJÄS SUKUPOLVI.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan E46, neljäs sukupolvi, kolmen neljäsosan näkymä keulasta

(BMW E46)

BMW E46 -autossa kaartuva kattolinja lisää pääntilaa, ja sen Coupé-, Cabrio- ja Compact-versioissa käytetään omia designelementtejä yksilöllisen muotokielen luomiseksi. BMW E46:een on lisätty urheilullista ketteryyttä, ja myös auton turvallisuutta on parannettu: ABS, BMW:n kehittämä kaarrejarrutuksen hallintajärjestelmä Cornering Brake Control ja kuusi turvatyynyä kuuluvat neljännen sukupolven BMW 3-sarjan vakiovarusteisiin. Compact-versiossa on lisäksi täysin uusi voimanlähdesukupolvi: säätyvällä venttiilinajoituksella (Valvetronicilla) varustetut bensiinimoottorit kuluttavat polttoainetta noin kymmenen prosenttia vähemmän kuin niiden edeltäjät.

Tuotantoaikaväli: 1998–2007
Moottorit: 1,6–4,0-litraiset (77–265 kW), 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: enint. 4 492 mm / 1 780 mm / 1 434 mm

VIIDES SUKUPOLVI.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan E90 ja BMW 3-sarjan Cabrio E93, viides sukupolvi, näkymä keulasta tiellä

(BMW E90, BMW E91, BMW E92, BMW E93)

Vuoden 2005 keväällä BMW E90 esitellään Geneven autonäyttelyssä. Vain hieman sen jälkeen menestyksekkään BMW 3-sarjan viides sukupolvi saa jo World Car of the Year -palkinnon. BMW E90 Sedan ja BMW E91 Touring erottuvat nyt selvästi edeltäjiään vahvemmin Coupésta (BMW E92) ja Cabriosta (BMW E93) ja ovat ulkoasultaan itsenäisempiä. BMW E90 on viisi senttimetriä aiempaa BMW E46 -mallia pidempi, mikä tekee auton ulkoisesta ilmeestä aikuisemman, urheilullisuuden kuitenkaan kärsimättä. BMW 3-sarjassa on nyt myös ensimmäistä kertaa suuremmista malleista tuttu iDrive-käyttöjärjestelmä, jonka avulla navigointijärjestelmää, infotainmentia ja auton keskeisiä toimintoja käytetään monitoimisäätimellä.

Tuotantoaikaväli: 2005–2013
Moottorit: 1,6–4,0-litraiset (90–309 kW), 4-, 6- ja 8-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: enint. 4 580 mm / 1 817 mm / 1 421 mm

KUUDES SUKUPOLVI.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan F30, kuudes sukupolvi, kolmen neljäsosan näkymä keulasta lumessa

(BMW F30, BMW F31, BMW F34)

Urheilullinen, ylväs ja tulevaisuuteen suuntautuva: BMW F30:n julkistus 14. lokakuuta 2011 BMW:n Münchenin-tehtaalla paljastaa innovatiiviset polut, joita Bayerische Motoren Werke kulkee BMW 3-sarjan kuudennessa versiossa. BMW F30:n erottuva ulkoasu perustuu BMW:n senhetkiseen designlinjaan. Näin 3-sarjan BMW:n olemus on urheilullisempi ja dynaamisempi kuin koskaan aiemmin. Ensimmäistä kertaa valittavissa on nyt myös hybridimoottoreita, ja BMW EfficientDynamicsin ansiosta hyviksi havaitut polttomoottorit tekevät vaikutuksen erittäin pienillä kulutusarvoillaan. Dieselautoissa hiukkassuodattimesta on tullut vakiovaruste. Katseenvangitsijana toimivat huomiota herättävät ajovalot, jotka ovat siirtyneet BMW F30:ssa lähemmäs merkille tunnusomaista jäähdyttimen säleikköä. Uutuutena sarjassa on viistoperäinen sedan BMW 3-sarjan Gran Turismo (F34). Tästä sukupolvesta alkaen BMW:n keskiluokan Coupé ja Cabrio kuuluvat erillisinä malleina BMW 4-sarjaan.

Tuotantoaikaväli: 2011–2019 (Sedan ja Touring), GT vuodesta 2013 lähtien
Moottorit: 1,5–3,0-litraiset (100–338 kW), 3-, 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: enint. 4 753 mm / 1 877 mm / 1 455 mm

SEITSEMÄS SUKUPOLVI

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan G20, seitsemäs sukupolvi, kolmen neljäsosan sivukuva

(BMW G20, BMW G21)

Syksyllä 2018 Pariisin autonäyttelyssä BMW esittelee BMW G20 -autollaan visionsa modernista ja temperamenttisesta autosta. Kasvaneet mitat, parannettu virtaviivaisuus ja painoa keventävät, korkealaatuisesta alumiinista valmistetut komponentit tekevät BMW G20:sta BMW 3-sarjan kunnioitettavan jälkeläisen. Saatavilla on uusia avustinjärjestelmiä, joiden avulla 3-sarjan BMW ajaa osittain autonomisesti. BMW G20 asettaa mittapuita myös käytön suhteen esimerkiksi eleohjauksella ja oppivalla puheohjauksella. Näin BMW G20 on jälleen kerran teknisesti aikaansa edellä. BMW 3-sarjan seitsemäs sukupolvi onnistuukin yhdistämään täydellisesti parhaan mahdollisen turvallisuuden, innovatiivisen käytön ja urheilullisen ajamisen ilon. Kesästä 2019 lähtien BMW 3-sarjan Touring eli G21, kuten BMW:llä sitä sisäisesti nimitetään, on jatkanut BMW:n keskiluokan urheilullisen farmariauton perinteitä. BMW:n hybridimalli on nyt myös ensimmäistä kertaa saatavana Touringina: BMW 330e:n toimintasäde sähköllä on jopa 63 kilometriä täydellä akulla.

Tuotantoaikaväli: vuodesta 2019 lähtien
Moottorit: aluksi 2,0–3,0-litraiset (85–275 kW), 4- ja 6-sylinteriset
Pituus/leveys/korkeus: enint. 4 709 mm / 1 827 mm / 1 440 mm

BMW 3-sarja, BMW E90 ja F30 pysähdyksissä BMW-jälleenmyyjäliikkeen edustalla

BMW-VAIHTOAUTOT.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Sedan G20, seitsemäs sukupolvi, kolmen neljäsosan näkymä keulasta

BMW 3-SARJAN SEDAN.

BMW 3-sarja, BMW 3-sarjan Touring G21, seitsemäs sukupolvi, sivukuva

BMW 3-SARJAN TOURING.