Hållbar batteritillverkning.

VOIKO SÄHKÖAUTOIHIN VALMISTAA AKKUJA KESTÄVÄN KEHITYKSEN PERIAATTEITA NOUDATTAEN?

Voiko sähköautoihin valmistaa akkuja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen?

AKKUJEN VALMISTUS.

Autoteollisuudessa eletään historiallista teknisen muutoksen aikaa, koska bensiini- ja dieselkäyttöiset autot ovat saaneet kilpailijakseen ladattavat autot. Aiheesta käydään kuitenkin keskustelua: Voiko sähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin valmistaa akkuja kestävän kehityksen mukaisesti?

 

Asianmukaiset työehdot ja vähemmän kobolttia.

Akkuja voidaan kuitenkin valmistaa myös korkeita ympäristövaatimuksia ja nykyaikaisia työehtoja noudattaen.

 

  • Jotta voimme varmistaa, että raaka-aineet ovat peräisin kaivoksista, joissa noudatetaan asianmukaisia työehtoja, ostamme koboltin itse ja toimitamme sen suoraan akkukennovalmistajallemme. Olemme pystyneet vähentämään akuissa käytettävän koboltin määrää kahdella kolmasosalla. 
  • Liityimme kolme vuotta sitten Responsible Cobalt Initiative  hankkeeseen, jonka tavoitteena on tehdä tunnetuksi toimintatapoja lapsi- ja orjatyövoiman käytön estämiseksi.


Raaka-aineita Australiasta ja Marokosta.

Viidennen sukupolven sähköautot tulevat markkinoille tämän ja ensi vuoden aikana. Kaikissa malleissamme käytetään ainoastaan Australiasta ja Marokosta peräisin olevia raaka-aineita.

 

Tavoitteen saavuttaminen ja suunnannäyttäjän aseman säilyttäminen edellyttävät teknologian kehityksen aallonharjalla olemista. Olemme siksi avanneet Battery Cell Competence Centre  keskuksen Saksan Müncheniin. Investoinnin arvo on noin 200 tuhatta miljoonaa euroa. Keskuksessa tehdään tutkimustyötä, ja tavoitteena on kehittää uusia akkukennoja ja prototyyppejä, jotka luovat perustan tulevaisuuden akuille.

 

Olemme sitoutuneet vahvasti ympäristön suojelemiseen tuotannossamme. Esimerkiksi Leipzigin tehtaassamme sähköä varastoidaan vanhoihin autonakkuihin ja työntekijät osallistuvat tehdasalueella elävien mehiläisten hoitoon.

 

Yhteistyö ruotsalaisen akkuvalmistajan kanssa.

Siirtyminen sähköön edellyttää yhteistyötä muiden alan toimijoiden kanssa. BMW on siksi investoinut 65 miljoonaa euroa Northvolt nimiseen yritykseen, joka rakentaa tuotantolaitoksen Skellefteåån sähköautojen litiumioniakkujen valmistusta varten. Tehtaan vuotuinen akkujen tuotantokapasiteetti on 200 000 tonnia. BMW arvioi aloittavansa toimitukset vuonna 2023.

 

Emma Nehrenheim työskentelee ympäristöasioiden ja kestävän kehityksen vastuuhenkilönä Northvoltilla. Hänen mukaan yrityksen tuotantomalli on siinä mielessä ainutlaatuinen, koska useita tuotantovaiheita hoidetaan saman katon alla.

 

– Tämä tarkoittaa sitä, että valmistamme itse aktiiviset materiaalimme ja ostamme metallit suoraan kaivoksesta ilman välikäsiä toisin kuin perinteiset akkuvalmistajat. Näin pystymme jäljittämään raaka-aineiden alkuperän ja varmistamaan, että metallit on tuotettu kestävällä tavalla.

Lue lisää
FAKTOJA KOBOLTISTA.

FAKTOJA KOBOLTISTA.

  • Litiumioniakut sisältävät kobolttia, joka on kova, hopeanharmaa, magneettinen ja metallinen alkuaine. Sen kemiallinen merkki on Co. 
  • Useissa tämän päivän sähköautoissa käytetään litiumioniakkuja. Samaa teknologiaa hyödynnetään myös monissa muissa sähkökäyttöisissä laitteissa, kuten joissakin matkapuhelimissa ja sähkötyökaluissa. 
  • Koboltti on kiistanalainen mineraali, jota louhitaan joissakin paikoissa arveluttavissa olosuhteissa erityisesti Kongo-Kinshasassa. Suurin osa koboltista on peräisin suuremmista kaivoksista, joissa käytetään nykyaikaisia koneita ja työvoima on aikuisväestöä. Yhtenä haasteena on myös ”pahamaineisen” koboltin sekoittuminen kestävästi tuotettuun kobolttiin tuotantoketjun aikana, minkä seurauksena alkuperää on vaikea jäljittää.
Lue lisää
AJA LADATTAVALLA HYBRIDILLÄ JA ANSAITSE PALKINTOJA.

AJA LADATTAVALLA HYBRIDILLÄ JA ANSAITSE PALKINTOJA.

Ensimmäinen lojaliteettiohjelma, jossa sinut palkitaan jokaisesta sähköllä ajamastasi kilometristä. Ansaitse pisteitä ja vaihda ne palkintoihin.
eAcademy

eACADEMY.

Haluatko tietää lisää? Kerää lisää hyödyllisiä vinkkejä ja lue tuoreimmat tiedot sähköautoista ja ladattavista hybrideistä.