VÄHENNÄ PÄÄSTÖJÄ, ÄLÄ ELÄMYKSIÄ.

BMW EfficientDynamics BMW Z4 Roadsterissa.

BMW Z4:ssa saat nauttia vakiovarusteisen BMW EfficientDynamics -tekniikkapaketin eduista. Se sisältää lukuisia toimintoja, joilla ajodynamiikkaa on parannettu pienemmällä kulutuksella ja vähäisemmillä päästöillä.
Innovatiiviset tekniikat kuten jarrutusenergian talteenotto, moottorin Start/Stop-toiminto ja sähkötoiminen ohjaustehostus varmistavat, että tiukat kaarteet ja nopeat suorat voi ajaa urheilullisen nautittavasti ilman, että arvokasta energiaa tuhlaantuu yhtään enempää kuin on tarpeen.

SÄHKÖTOIMINEN OHJAUSTEHOSTIN.

SÄHKÖTOIMINEN OHJAUSTEHOSTIN.

Sähkötoiminen ohjaustehostin on aktiivisena vain silloin, kun sitä tarvitaan: ohjausliikkeitä todella tehtäessä. Siihen tarvittava sähkö on saatu jarrutusenergian talteenoton avulla jarrutus- ja liike-energiasta.
Tässä BMW EfficientDynamics -teknologiassa ohjausta ei tueta hydraulisesti, vaan sähkömoottorin avulla. Siinä missä perinteiset hydraulijärjestelmät kuluttavat jatkuvasti moottorin tehoa ja siten myös polttonestettä, on sähkötoiminen ohjaustehostin käytössä vain ohjausliikkeitä todella tehtäessä. Jos siis ajat suoraan tai pidät ohjauspyörän kaarteessa samassa asennossa, sähkömoottori ei ole aktiivisena eikä siis myöskään kuluta energiaa.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun.
Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORT -AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Dynaamisin ja mukavin tapa säästää: BMW Z4 Roadsterin 8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto vaihtaa erittäin pehmeästi ja vähentää taustamelua korkeissa nopeuksissa – ja alentaa lisäksi kulutusta merkittävästi.
Vaihteen vaihtamisen huomaat enää vain kierroslukumittarista: niin nopeaa ja mukavaa vaihteenvaihto on 8-vaihteisella Steptronic Sport -automaattivaihteistolla. Yksittäiset vaihteet on porrastettu tiheämmin, mikä merkitsee moottorille pienempää kierroslukuhyppyä, ja itse vaihtaminen tapahtuu lähes huomaamatta. Samalla moottori pidetään aina sillä tehotasolla, jossa se pystyy käyttämään voimansa ja tehonsa optimaalisesti.
Korkeissa nopeuksissa kierrosluku pienenee lisävaihteiden ansiosta, ja näin ollen myös kulutus ja moottorimelu vähenevät. Tähän vaikuttaa myös uudistettu, tehokkaampi momentinmuuntimen lukituskytkin – vaikka vaihtaisit manuaaliseen tilaan.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Punaiset valot, ruuhka, tasoristeykset – on lukuisia tilanteita, joissa moottori kuluttaa polttonestettä turhaan tyhjäkäynnillä. BMW Z4 Roadsterin moottorin Start/Stop-toiminto sammuttaa moottorin hetkellisesti auton pysähtyessä, ja näin turha polttonesteen kulutus vältetään.
BMW Z4 Roadsterin moottorin Start/Stop-toiminto (manuaalivaihteisissa sDrive18i, sDrive20i ja sDrive28i-malleissa) sammuttaa moottorin automaattisesti heti kun auto pysähtyy ja kuljettaja vapauttaa kytkimen (jos autossa on manuaalivaihteisto). Älykäs elektroniikka sammuttaa moottorin vain, jos muut virtaa kuluttavat laitteet eivät tarvitse energiaa ja jos turvallisuus ja ajomukavuus eivät siitä heikenny. Moottori jää siis esimerkiksi käyntiin, kunnes optimaalinen käyttölämpötila on saavutettu tai kunnes sisälämpötila on toiveiden mukainen. Jos moottorin Start/Stop-toiminto on sammuttanut moottorin, kytkimen painallus riittää, ja moottori käynnistyy automaattisesti uudelleen sekunnin murto-osissa. Tästä on tuloksena pienempi polttonesteen kulutus ja pienemmät päästöt.