OTTAA SÄÄSTÖN KULUTUKSESTA. EI TEHOSTA.

BMW EfficientDynamics BMW X6:ssa.

BMW X6 tietää, miten resursseja pitää käsitellä. Todisteena siitä ovat vähäiset kulutus- ja päästöarvot – ja vastustamaton dynamiikka. Aidosta ajamisen ilosta pitävät huolen innovatiiviset BMW EfficientDynamics -tekniikat kuten kevytrakenteet ja viimeistelty aerodynamiikka.

ÄLYKKÄÄT KEVYTRAKENTEET.

Sitä mukaa kun paino vähenee gramma grammalta, ajamisen ilo kasvaa – kiitos siitä kuuluu älykäille kevytrakenteille. Mitä vähemmän painoa täytyy liikuttaa, sitä vähemmän energiaa kuluu. 1930-luvulta saakka BMW on ottanut tämän havainnon johdonmukaisesti huomioon autonvalmistuksessa – yhä paremmin tuloksin. Insinöörimme joutuvat jatkuvasti painimaan samojen kysymysten parissa: Mistä kohtaa kannattaa vähentää painoa? Mistä ei? Ratkaisu ongelmaan ovat älykkäät kevytrakenteet. Tällöin käytetään huippukevyitä materiaaleja kuten magnesiumia mittariston kannattimissa tai alumiinia alustakomponenteissa ja konepellissä. Myös akustiikkaan vaikuttavat tekstiilimateriaalit pohjakatteissa auttavat vähentämään painoa. Kaiken kaikkiaan painoa on saatu vähennettyä tuntuvasti edeltäjämalliin verrattuna.

AERODYNAMIIKKA.

BMW X6 -mallin muotoilu noudattaa johdonmukaisesti BMW EfficientDynamicsin filosofiaa. Etenkin aerodynamiikaltaan optimoidut etuhelma ja pohja vakuuttavat innovatiivisilla uudistuksilla, jotka vähentävät ilmanvastusta ja polttonesteen kulutusta.
Integroitu Air Curtain ohjaa ajoviiman kahden pystysuoran kanavan kautta etupyöränkoteloiden ohi. Kiihdytetty ilmavirta muodostaa "verhon" pyörien ulkopuolelle. Lisäksi Air Breather kanavoi ajoviiman etupyörille. Näiden innovatiivisten toimenpiteiden avulla saadaan vähennettyä pyörteilyä ja ilmanvastusta, jolloin polttonesteen kulutus pienenee.
Ilmaläppien ohjaus tarkkailee tunnistimen avulla moottorin jäähdytystarvetta jatkuvasti ajon aikana ja avaa tai sulkee jäähdyttimen ilmaläpät tarpeen mukaan. Näin saavutettu optimoitu aerodynamiikka ja moottorin lyhyempi lämpimäksikäyntivaihe vähentävät polttonesteen kulutusta.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORT -AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto mukautuu kuljettajan ajotyyliin.
Vaihteiden välityssuhteiden porrastus kattaa sekä mukavan rauhallisen että erittäin dynaamisen ajotavan vaatimukset. Vaihteiden automaattisen vaihtamisen ohella kuljettaja voi tietysti myös kytkeä vaihteet manuaalisesti ja vaihtamisnäytön suositusten mukaisesti.
Vaihteiden manuaalisen vaihtamisen voi tehdä joko vaihteenvalitsinvivulla tai nahkaisessa urheiluohjauspyörässä olevilla vaihdekatkaisimilla. SPORT-käyttötilassa vaihtamiset tapahtuvat erittäin nopeasti. Vaihteiden tiheän porrastuksen ansiosta kiihdytykset sujuvat väkevästi. Lisäksi moottoria pystytään lähes aina käyttämään kierroslukualueella, jolla siitä saadaan irti paljon tehoa.
Lauch Control -liikkeellelähtötoiminto säätää moottorin kierrosluvun ihanteelliseksi maksimaalista paikaltaankiihdytysnopeutta varten.
Kahdeksas vaihde merkitsee suurissa ajonopeuksissa moottorin pienempää kierroslukua, mikä säästää polttonestettä. Siihen vaikuttaa myös entistä tehokkaampi momentinmuuntimen lukituskytkin. 8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto merkitsee käytännössä auton erinomaista taloudellisuutta, voiman sulavaa välittämistä ja erinomaista vaihtamismukavuutta.

ECO PRO -TILA.

ECO PRO -tilan ja yksilöllisen ajotavan avulla polttonesteen kulutusta voidaan vähentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus osoittaa. Vielä viisi prosenttia lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa lisätoiminnoilla vapaa rullaus, ennakointiavustin ja ECO PRO -reitit.

  • Vapaa rullaus

    Vapaa rullaus -toiminto irrottaa voimansiirtolinjan
    moottorista, ja auto rullaa ilman moottorivoimaa, jos kuljettaja siirtää
    jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50–160 km/h, ei jarruta, eikä
    ennakointiavustin ehdota nopeuden sovittamista.

  • Ennakointiavustin

    Ennakointiavustin tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella kaarteet, taajamat, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa niiden perusteella vinkkejä, milloin kaasua kannattaa vähentää.

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja tien kunnon. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säätää valitsemalla ECO PRO -reitin.

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

BMW X6:n älykkääseen energianhallintaan kuuluvat
vakiovarusteina BMW EfficientDynamics -tekniikat moottorin
Start/Stop-toiminto, sähkötoiminen ohjaustehostin ja jarrutusenergian
talteenotto. Näiden tekniikoiden yhteistoiminnalla taataan kestävän kehityksen
mukainen autoilu ja maksimaalinen tehokkuus.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua.
    Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Sähkötoiminen ohjaustehostus

    Jokainen ohjausliike kuluttaa energiaa. Mutta miksi energiaa pitäisi kulua silloinkin, kun ei ohjata? Siksi BMW:n sähkötoiminen ohjaustehostus on aktiivisena vain silloin, kun sitä tarvitaan. Perinteisiin, hydraulisiin ohjaustehostimiin verrattuna tämä BMW:n ratkaisu kuluttaa energiaa vain, kun ohjausliikkeitä todella tehdään. Kun ohjauspyörä pidetään liikkumattomana, sähkömoottori ei ole aktivoituna.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.