HILLITTY JANO. KAUNIISSA PAKKAUKSESSA.

BMW EfficientDynamics BMW X4 -autossa.

Pidättyväisyys ei kuulu BMW X4 -mallin ominaisuuksiin – yhtä ratkaisevaa poikkeusta lukuun ottamatta: polttonesteen kulutusta ja CO2-päästöjä. Uusimmat BMW EfficientDynamics -tekniikat ja aerodynaaminen muotoilu pitävät huolen alhaisista kulutus- ja päästöarvoista ilman, että tehosta ja dynamiikasta tarvitsee tinkiä.

AERODYNAMIIKKA.

Auton muotoilu noudattaa johdonmukaisesti BMW EfficientDynamicsin filosofiaa. Tarkasti toisiinsa sovitetuilla aerodynamiikan optimointiratkaisuilla on onnistuttu saavuttamaan erinomaisen pieni ilmanvastus, minkä ansiosta BMW-auton tehokkuus kasvaa ja polttonesteen kulutus vähenee.
Esimerkiksi pohjan laaja-alainen, moottoritilaa ja taka-akselia suojaava kate ja pohjaverhous parantavat auton aerodynamiikkaa. Uusista kate-elementeistä on huomattavaa etua muutenkin kuin aerodynamiikan kannalta: lisäksi ne parantavat kätevästi äänieristystä ja korroosiosuojaa. Muihin aerodynamiikan innovaatioihin lukeutuvat perän tarkkaan muotoillut ilmavirtauksen jättöreunat ja aerodynaamisesti optimoidut ulkopeilit. Aerodynaamisuuden lisäksi nämä erityiset ulkopeilit parantavat akustiikkaa ja estävät sivuikkunoita likaantumasta.

NEROKAS KEVYTRAKENTEIDEN KÄYTTÖ.

NEROKAS KEVYTRAKENTEIDEN KÄYTTÖ.

BMW X4 -auton rakenteissa käytetään lukuisia hightech-materiaaleja: kevyitä materiaaleja kuten alumiinia, suurlujuusteräksiä sekä moderneja muoveja ja magnesiumia.
Älykkäästi suunniteltu kevytrakenteiden käyttö vähentää painoa, tekee korista äärimmäisen jäykän, parantaa passiivista turvallisuutta ja kehittää lisäksi ajodynaamisia ominaisuuksia.

ECO PRO -TILA.

ECO PRO -tilan ja yksilöllisen ajotavan avulla polttonesteen kulutusta voidaan vähentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus osoittaa. Lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa toiminnoilla vapaa rullaaminen (vain 8-vaihteisen Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä), ennakointiavustin ja ECO PRO -reitit (vain navigointijärjestelmän Professional yhteydessä).

  • Vapaa rullaus

    Vapaa rullaus -toiminto irrottaa voimansiirtolinjan moottorista, ja auto rullaa ilman moottorivoimaa, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50–160 km/h, ei jarruta, eikä ennakointiavustin ehdota nopeuden sovittamista.

  • Aktiivinen vakionopeussäätö Stop&Go ECO PRO -tilassa

    Yhdistettynä aktiiviseen vakionopeussäätimeen auto kiihdyttää jarrutuksen jälkeen ECO PRO -tilassa haluttuun nopeuteen tehotaloudellisemmin.

  • Ennakointiavustin

    Ennakointiavustin tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella kaarteet, taajamat, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa niiden perusteella vinkkejä, milloin kaasua kannattaa vähentää.

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja tien kunnon. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säätää valitsemalla ECO PRO -reitin.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Näin auto kuluttaa vähemmän polttonestettä, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä.
Tähän vaikuttaa myös momentinmuuntimen lukituskytkin – vaikka vaihtaisit manuaaliseen tilaan. Moottorin kierrosluvun vähäiset muutokset vaihteita vaihdettaessa ja vaihteiston ominaisuuksien tarkka sovitus auton ominaisuuksiin merkitsevät erittäin hienostuneesti toimivaa vaihteensiirtoa.

ENERGIANHALLINTA.

BMW X4:n älykkääseen energianhallintaan kuuluvat vakiovarusteina seuraavat BMW EfficientDynamics -tekniikat: vaihtamishetken näyttö, moottorin Start/Stop-toiminto, sähkötoiminen ohjaustehostin ja jarrutusenergian talteenotto. Näiden tekniikoiden yhteistoiminnalla taataan kestävän kehityksen mukainen autoilu.

  • Vaihtamishetken näyttö

    Vaihtamishetken näyttö: Oikea-aikaisesti ja optimaalisesti vaihteita vaihtamalla voit säästää paljon polttonestettä etenkin kaupunkiajossa ja vaihtelevassa maantieajossa. Moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja kierrosluvun perusteella, mikä vaihde on milloinkin tehokkain. Infonäytössä syttyvä nuolisymboli näyttää puolestaan, milloin auto kulkisi taloudellisemmin suuremmalla tai pienemmällä vaihteella. Voimakkaat kiihdytystilanteet tunnistetaan ja vaihtamissuositus näytetään vastaavasti vasta korkeammilla kierrosluvuilla. Vertailutestit ovat osoittaneet, että autot, joissa on vaihtamishetken näyttö, kuluttavat polttonestettä noin neljä prosenttia verrokkia vähemmän.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään.Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Sähkötoiminen ohjaustehostus

    Jokainen ohjausliike kuluttaa energiaa. Mutta miksi energiaa pitäisi kulua silloinkin, kun ei ohjata? Siksi BMW:n sähkötoiminen ohjaustehostus on aktiivisena vain silloin, kun sitä tarvitaan. Perinteisiin, hydraulisiin ohjaustehostimiin verrattuna tämä BMW:n ratkaisu kuluttaa energiaa vain, kun ohjausliikkeitä todella tehdään. Kun ohjauspyörä pidetään liikkumattomana – esimerkiksi ajettaessa moottoritietä suurella nopeudella – sähkömoottori ei ole aktivoituna.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.