KERÄÄ KATSEET. VAPAUTTAA VOIMAN.

BMW X4:n ajodynamiikka.

KERÄÄ KATSEET. VAPAUTTAA VOIMAN.

BMW X4:n ajodynamiikka.

Kaasupolkimen kevyt painallus riittää, ja BMW X4 syöksähtää omaan maailmaansa. 8-vaihteinen Sport-automaattivaihteisto Steptronic välittää moottorin voiman tehokkaasti tienpintaan: BMW X4 xDrive35d kiihtyy nollasta sataan vain 5,2 sekunnissa. Nerokkaasti toimiva neliveto BMW xDrive välittää voiman asfaltin pintaan tarjoten erinomaisen pidon. Lisäksi BMW X4 -mallin vakiovarusteisiin kuuluvat mukautuva sport-ohjaustehostus ja Performance Control -järjestelmä.

KERÄÄ KATSEET. VAPAUTTAA VOIMAN.BMW X4:n ajodynamiikka.

Kaasupolkimen kevyt painallus riittää, ja BMW X4 syöksähtää omaan maailmaansa. 8-vaihteinen Sport-automaattivaihteisto Steptronic välittää moottorin voiman tehokkaasti tienpintaan: BMW X4 xDrive35d kiihtyy nollasta sataan vain 5,2 sekunnissa. Nerokkaasti toimiva neliveto BMW xDrive välittää voiman asfaltin pintaan tarjoten erinomaisen pidon. Lisäksi BMW X4 -mallin vakiovarusteisiin kuuluvat mukautuva sport-ohjaustehostus ja Performance Control -järjestelmä.

MUKAUTUVA SPORT-OHJAUSTEHOSTUS.

Mukautuva sport-ohjaustehostus, jossa on Servotronic, varmistaa auton suoran ja tarkan ohjaustuntuman sekä kevyet ohjauspyörän kääntämiseen tarvittavat voimat. Tämä ohjaustehostus muuttaa ohjauksen välityssuhdetta ajonopeudesta riippumatta sen mukaan, miten paljon ohjauspyörää käännetään. Tällöin ohjauspyörän kääntämisen tarve pienenee, etenkin pyöriä enemmän käännettäessä. Ohjaus on selvästi reagoivampi erityisen urheilullisessa, mutkittelevassa kaarreajossa ja väistöliikkeissä. Ohjaaminen pysäköitäessä, käännyttäessä ja ahtaaseen paikkaan ajettaessa on vaivattomampaa. Kun ohjauspyörää käännetään vain vähän, ohjaus on tarkka ja välittää vakaan suoraanajotuntuman.

AJODYNAMIIKKA.

AJODYNAMIIKKA.

Erityisen alustan, tehokkaiden moottoreiden ja monien vakiovarusteiden ansiosta BMW X4 tarjoaa ylivertaisen ajettavuuden.

PERFORMANCE CONTROL.

Performance Control vaikuttaa auton käytökseen kaarreajotilanteessa moottorinohjauksen kautta ja pyöriä kohdistetusti jarruttaen. Koska kaarteen ulkoreunan puolen pyörät kulkevat pitemmän matkan kuin kaarteen sisäreunan puoleiset pyörät, Performance Control vaikuttaa auton käytökseen kaarreajotilanteessa moottorinohjauksen kautta ja pyöriä kohdistetusti jarruttaen. Siten auto taittuu kaarteeseen paremmin. Näin ajamisen turvallisuus ja dynamiikka lisääntyvät.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORT -AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto mukautuu kuljettajan ajotyyliin. Vaihteiden välityssuhteiden porrastus kattaa sekä mukavan rauhallisen että erittäin dynaamisen ajotavan vaatimukset.
Vaihteiden automaattisen vaihtamisen ohella kuljettaja voi tietysti myös kytkeä vaihteet manuaalisesti ja vaihtamisnäytön suositusten mukaisesti. Vaihteiden manuaalisen vaihtamisen voi tehdä joko vaihteenvalitsinvivulla tai nahkaisessa urheiluohjauspyörässä olevilla vaihdekatkaisimilla.
SPORT-käyttötilassa vaihtamiset tapahtuvat erittäin nopeasti. Vaihteiden tiheän porrastuksen ansiosta kiihdytykset sujuvat väkevästi.Lisäksi moottoria pystytään lähes aina käyttämään kierroslukualueella, jolla siitä saadaan irti paljon tehoa. Lauch Control -liikkeellelähtötoiminto säätää moottorin kierrosluvun ihanteelliseksi maksimaalista paikaltaankiihdytysnopeutta varten.Kahdeksas vaihde merkitsee suurissa ajonopeuksissa moottorin pienempää kierroslukua, mikä säästää polttonestettä. Siihen vaikuttaa myös entistä tehokkaampi momentinmuuntimen lukituskytkin. 8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto merkitsee käytännössä auton erinomaista taloudellisuutta, voiman sulavaa välittämistä ja erinomaista vaihtamismukavuutta.

ALUSTA.

Alusta on sovitettu nimenomaan BMW X4:n tarpeisiin. Alustalle ovat ominaisia tarkka tuntuma tiehen, täydellinen hallittavuus ja erinomainen ohjattavuus. Samalla alustan mukavuus on kuitenkin varmistettu kaikissa ajotilanteissa. Dynaamisen iskunvaimennuksen ja sen tilojen COMFORT, SPORT ja SPORT+ avulla auton ajo-ominaisuuksia voi sovittaa yksilöllisesti. BMW X4:n leveä raideleveys ja viisitukivartinen taka-akseli mahdollistavat lisäksi suuret kaarrenopeudet korin kallistelun jäädessä vähäiseksi.

  • Säätyvä iskunvaimennus

    Säätyvä iskunvaimennus mahdollistaa iskunvaimennuksen luonteen mukauttamisen kulloiseenkin ajotilanteeseen, mikä parantaa auton vierintämukavuutta ja ajodynamiikkaa entisestään. Mukavuuspainotteisen oletusasetuksen COMFORT ohella valittavissa on kaksi muutakin ajoasetusta: asetukset SPORT ja auton varustelusta riippuen SPORT+. Niiden valitsemisen myötä iskunvaimennus on kovempi, mikä lisää urheilullisen ajamisen nautintoa.

BMW xDrive.

Älykäs nelivetojärjestelmä xDrive jakaa voiman aina tilanteen vaatimalla tavalla. Siten vetopito on aina paras mahdollinen. xDriven ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta auto säilyttää ajo- ja suuntavakautensa. xDrive muuttaa sekunnin murto-osien kuluessa voiman jakosuhdetta ja välittää voimaa parhaiten pitäville pyörille. Siten xDrive yhdistää nelivedon perinteisen vahvat ominaisuudet – vetopito, suuntavakaus ja turvallisuus – BMW:lle tyypilliseen täsmälliseen käsiteltävyyteen.

  • xDrive-tilanäyttö

    Selkeät sävelet vaikeimmissakin tilanteissa: xDrive-tilanäytön ansiosta kuljettaja pystyy hahmottamaan kokonaisuuden. Ajettaessa maastossa kuljettajalle näytetään maastoajoon liittyvät keskeiset tiedot mittariston näytössä ja keskusmonitoiminäytössä. Selkeän kompassin (vain navigointijärjestelmän yhteydessä) lisäksi kuljettaja näkee auton pitkittäis- ja sivuttaiskallistuman ja ohjauspyörän hetkellisen kääntökulman sekä numeroarvoina että auton 3D-grafiikkanäyttönä.

AJODYNAMIIKKAKATKAISIN.

Ajodynamiikkakatkaisin mahdollistaa ajoasetuksen valinnan oletusasetukseksi COMFORT, jolloin käytössä ovat moottorin ja vaihteiston vakioasetukset, taloudellisuuspainotteiseksi ECO PRO -asetukseksi tai urheilulliseksi asetukseksi SPORT, jolloin ajettavuus on dynaamisempaa. ECO PRO -asetuksen valitseminen mukauttaa kaasupolkimen reagointiluonteen sekä vaihteiston ja lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminnan polttonesteen kulutuksen kannalta taloudellisiksi. ECO PRO -asetus laskee polttonesteen kulutusta jopa 20 prosentilla. Vielä lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa rullaustoiminnolla, ennakointiavustimella ja ECO PRO -reiteillä. Ennakointiavustin tunnistaa navigoinnin tietojen perusteella edessä olevan tieprofiilin ja antaa ajoissa vinkkejä. Jos edessä olevan kaarteen jälkeen alkaa alhaisempi nopeusrajoitus, järjestelmä suosittaa jo ennen kaarretta keventämään kaasua.
Entistäkin taloudellisempaan ajamiseen opastavat lisäksi ECO PRO -reitit. Vallitsevan liikennetilanteen, ajotavan ja tieprofiilien perusteella ne ehdottavat taloudellisempia ajoreittejä. Vapaa rullaus -toiminnolla automaattivaihteinen auto rullaa moottorin voimansiirto katkaistuna enintään nopeudella 160 km/h, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen eikä jarruta. SPORT-asetuksen valitsemisen myötä auto reagoi ripeämmin, mikä mahdollistaa entistäkin urheilullisemman ajotyylin.

  • SPORT-tila

    Asennekysymys: Ajodynamiikkakatkaisimen SPORT-tilassa uuden BMW-autosi voimansiirto ja ajodynamiikka reagoivat vieläkin suoremmin ja mahdollistavat vieläkin urheilullisemman ajotyylin.
    SPORT-tila aktivoidaan keskikonsoliin sijoitetulla ajodynamiikkakatkaisimella. Sen esisäädetyt asetukset muuttavat voimansiirto- ja alustasäädöt selvästi perusasetuksia dynaamisemmiksi; lopputulos riippuu valituista varusteista. Moottori reagoi vieläkin spontaanimmin. Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä vaihtamishetket ovat selvästi urheilullisemmat.
    SPORT-tilassa kulloinenkin teho (kW) ja vallitseva vääntömomentti (Nm) voidaan näyttää keskusnäytössä. Edellytyksenä on navigointijärjestelmä Professional.
    Jos autossa on adaptiivinen alusta, se on säädetty huomattavasti dynaamisemmaksi. Mukautuvan sport-ohjaustehostuksen yhteydessä ohjausvoimaa tehostetaan vähemmän, jolloin ohjaustuntuma on vieläkin suorempi.