PARAS KIERROSAIKA. MYÖS ILMAN KILPARATAA.

Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW X6 M -mallissa.

PARAS KIERROSAIKA. MYÖS ILMAN KILPARATAA.

Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW X6 M -mallissa.

BMW X6 M tarjoaa puristettua voimaa, jonka M malleille suunniteltu xDrive-nelivetojärjestelmä siirtää tehokkaasti tiehen. Täydellinen pito on taattu. Nopeat vaihteenvaihdot, joko manuaalisesti tai automaattisesti, ovat mahdollisia vakiovarusteisen 8-vaihteisen M Steptronic-vaihteiston avulla. M komposiitti-jarrut tarjoavat tarjoavat näihin tehoihin vaadittavat pysähtymisarvot. BMW EfficientDynamics -tekniikan ansiosta ajaminen on entistä taloudellisempaa, tehoja säästämättä.

PARAS KIERROSAIKA. MYÖS ILMAN KILPARATAA.Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW X6 M -mallissa.

BMW X6 M tarjoaa puristettua voimaa, jonka M malleille suunniteltu xDrive-nelivetojärjestelmä siirtää tehokkaasti tiehen. Täydellinen pito on taattu. Nopeat vaihteenvaihdot, joko manuaalisesti tai automaattisesti, ovat mahdollisia vakiovarusteisen 8-vaihteisen M Steptronic-vaihteiston avulla. M komposiitti-jarrut tarjoavat tarjoavat näihin tehoihin vaadittavat pysähtymisarvot. BMW EfficientDynamics -tekniikan ansiosta ajaminen on entistä taloudellisempaa, tehoja säästämättä.

8-VAIHTEINEN M STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO JA DRIVELOGIC-JÄRJESTELMÄ.

8-VAIHTEINEN M STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO JA DRIVELOGIC-JÄRJESTELMÄ.

Optimaalinen voiman jakaminen.

Kahdeksanvaihteinen, Drivelogic-järjestelmällä varustettu M Steptronic-automaattivaihteisto asettaa mittapuita urheilullisuuden ja vaihtamismahdollisuuksien alalla. Vaihteiden erityisen tiheä porrastus ja äärimmäisen nopeat vaihteen vaihdot mahdollistavat optimaalisen voimankehityksen kaikilla kierroslukualueilla, mikä parantaa sekä dynamiikkaa että tehokkuutta.
Etenkin suuremmissa nopeuksissa kahdeksas vaihde pienentää kierroslukua ja vähentää siteen sekä kulutusta että moottorimelua. Käsin vaihtaminen onnistuu niin D- kun S-tilassakin joko M vaihteenvalintakytkimellä tai ohjauspyörän yhteyteen sijoitetuilla M vaihdevivuilla. Manuaalisessa S-tilassa M Steptronic-automaattivaihteisto ei vaihda automaattisesti suuremmalle vaihteelle, mutta moottori saavuttaa tarvittaessa huippunopeuden.

Erittäin dynaaminen.

Lisäksi kuljettaja voi vaihtaa äärimmäisen urheilullisesta täydessä vauhdissa ja säätää auton vaihtamisluonnetta Drivelogic-toiminnolla suoraan nappia painamalla kolmessa vaiheessa: tehokkaasta ja mukavasta urheilulliseen ja edelleen kilpaurheilijamaiseen luonteeseen, jossa vaihtamisajat ovat äärimmäisen lyhyitä. Momentinmuuntimen lukituskytkimen pitkät kytkentäajat tekevät voimavälityksestä moottorin ja vaihteiston välillä erityisen suoran ja katkoksista vetävässä voimassa minimaalisen lyhyitä. M autojen erityisominaisuutena on, että moottorin ja vaihteiston välillä ei ole automaattista voimanvälitystä, kun auto seisoo paikallaan, joten "ryömintä" ei ole mahdollista. Vaikkapa auton kääntelyä varten voidaan kuitenkin kaasupoljinta kevyesti painaltamalla aktivoida "ryömintä tarpeen mukaan".

M autoille sovitettu xDrive-järjestelmä.

M autoille sovitettu xDrive-järjestelmä.

Äkykäs nelivetojärjestelmä.

BMW:n älykäs xDrive-nelivetojärjestelmä jakaa vetävän voiman portaattomasti akselien kesken. Täyttääkseen vetopidolle, suuntavakaudelle ja ajoturvallisuudelle asetetut vaatimukset parhaalla mahdollisella tavalla ja samanaikaisesti elektronisesti säätävä järjestelmä ohjaa voiman jakoa salamannopeasti.
Näin voidaan myös vastustaa ali- tai yliohjautumista, mikä osaltaan parantaa auton suuntavakautta ja ajettavuutta.

Dynaamisesti mutkissa.

Ajodynaamisten ominaisuuksien parantamiseksi xDriven luonnetta on BMW M autossa sovitettu erityisen perää korostavaksi. Tällöin voima ohjataan ensisijaisesti takapyörille ja vasta paljon myöhemmin etupyörille. Näin etenkin kaarteesta suoralle ajettaessa pyrkimys aliohjautumiseen vähenee. Kuljettaja voi siis kiihdyttää aiemmin ja voimakkaammin ja nauttia siten auton suuresta ajodynaamisesta potentiaalista. Tarvittaessa etuakseli saa enimmillään 50 prosenttia enemmän vääntömomenttia. Kun dynaaminen ajovakauden valvonta on kytketty pois, ovat jopa hallitut luisut mahdollisia.

M KOMPOSIITTI-JARRUT.

Moottoriurheilusta lainatun tekniikan ansiosta M komposiittijarrulevyt säilyttävät tasaisen jarrutusvaikutuksen ja jarrutustehon vakauden raskaassakin kuormituksessa.
Käyttämällä erilaisia, kovaa kuormitusta kestäviä materiaaleja saavutetaan erinomainen kuumuudenkestävyys ja pitkä käyttöikä, täsmällinen annosteltavuus ja vähäisempi paino, jolla on myönteinen vaikutus ajettavuuteen, dynamiikkaan, kiihtyvyyteen ja polttonesteen kulutukseen.
Rei'itetyt, sisäpuolelta jäähdytetyt jarrulevyrenkaat, joissa on kuusimäntäiset kiinteärunkoiset jarrusatulat edessä, takaavat optimoidun reaktioherkkyyden märällä kelillä ja paremman lämmönpoiston. Sinisellä metallivärillä viimeistellyt ja luonteenomaisella M logolla koristetut jarrusatulat korostavat jarrulevyjen urheilullista optiikkaa ja itsenäistä, autenttista M designia.

KILPAURHEILIJALUONNE.

Vastustamattomalla dynamiikallaan, upealla ajettavuudellaan ja täsmällisellä ohjattavuudellaan BMW X6 M asettaa mittapuita omassa autoluokassaan. Launch Control -kiihdytysavustimen ansiosta liikkeelle lähtö on täydellinen. Dynamic Drive, Dynamic Performance Control ja dynaaminen iskunvaimennuksenvalvonta sovittavat BMW-autosi asetukset jokaiseen ajotilanteeseen optimaalisesti.

  • Launch Control

    Launch Control -kiihdytysavustin mahdollistaa maksimaalisen kiihdytyksen pysähdyksistä, kun moottori on käyntilämmin. Tätä varten kuljettaja kytkee dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) pois päältä painamalla DSC-painiketta pitkään ja aktivoi Launch Control -kiihdytysavustimen. Hän valitsee sekventiaalitoiminnon ajo-ohjelmalla 3, pitää auton paikallaan jarrupolkimella ja painaa kaasupolkimen aivan pohjaan Kickdown-asentoon. Kun mittaristonäyttöön syttyy ruutulippusymboli, moottorin kierrosluku säätyy ihanteelliseksi liikkeellelähtöä varten kaasupoljin pohjassa. Sitten kuljettaja vapauttaa jarrupolkimen kaasupolkimen ollessa yhä Kickdown-asennossa, ja auto kiihdyttää maksimaalisesti, kunnes kaasupoljinta hellitetään. Kahdeksanvaihteinen M Steptronic-automaattivaihteisto asettaa vaihteet aina siten, että suuremmalle vaihdettaessa on optimaalinen seuraava vaihde jo käytettävissä. Tätä varustetta osaavat arvostaa ne kuljettajat, jotka pyrkivät erityisen urheilullisiin suorituksiin.

  • Dynamic Performance Control

    Dynamic Performance Control (DPC) merkitsee tuntuvaa lisäystä auton urheilullisuuteen ja ajamisen dynamiikkaan jakamalla moottorin voiman muuttuvassa suhteessa vetäville takapyörille.
    Muiden alustansäätöjärjestelmien kanssa DPC lisää ajo-ominaisuuksien täsmällisyyttä ja auton urheilullisuutta. M tyypillisellä sovituksella ohjauspyörän kääntämistarve vähenee ja auton suuntatarkkuus paranee. Takavetopyörästössä on kaksi elektronisesti ohjattua välitystä, joiden avulla Dynamic Performance Control välittää ajotilanteen vaatimalla tavalla enemmän voimaa kaarteen ulkoreunan puoleiselle takapyörälle.

  • Dynamic Drive

    Alustan säätöjärjestelmä Dynamic Drive vähentää auton kallistelua kaarteissa ja nopeissa väistöliikkeissä säätämällä kallistuksenvakaimia hydraulisesti. Siten auton mukavuus ja reagointitarkkuus paranevat ja ohjaus reagoi käskyihin vieläkin tarkemmin. Kuljettaja pystyy hyödyntämään BMW M -mallin ajodynaamisen potentiaalin täysin.
    Suoraan ajettaessa kaksiosaisen kallistuksenvakaimen puoliskot on erotettu toisistaan, joten kummankin puolen pyörän jousitus ja iskunvaimennus voivat toimia toisesta puolesta riippumatta tarpeen mukaisesti.
    Eri tunnistimien signaalien perusteella järjestelmä analysoi ajotilannetta jatkuvasti, ja kaarreajossa järjestelmä minimoi sivuttaiskiihtyvyydestä aiheutuvan auton kallistumisen. Kallisteluvoimien aktiivinen jakaminen etu- ja taka-akselille vakauttaa auton käyttäytymistä kriittisissä ajotilanteissa. M tyypillisessä sovituksessa taka-akselin kallistelumomentti on suurempi, minkä seurauksena ajo-ominaisuudet ovat selvästi urheilullisemmat. Näin toteutuva M tyypillinen itseohjautuminen ja kuormituksen vaihtelukäytös lisäävät ohjaustuntuman suoruutta, ja auto reagoi ohjauskäskyihin vieläkin spontaanimmin.

  • Säätyvä iskunvaimennus

    Säätyvä iskunvaimennus mahdollistaa madalletun alustan iskunvaimennuksen luonteen jatkuvan sovittamisen kulloiseenkin ajotilanteeseen.
    Keskikonsoliin sijoitetuilla ajodynamiikkakatkaisimilla kuljettaja voi mukauttaa alustan toiminnan kulloinkin haluamakseen – mukavasta ja silti erittäin hyvän ajodynamiikan tarjoavasta mukavuuspainotteisesta erittäin urheilulliseen, jolloin M ajamisen ilo on upeimmillaan. Asetuksen COMFORT valitsemisen myötä iskunvaimennus on pehmeämpi, jolloin se tehokkaasti vaimentaa tien häiritsevät epätasaisuudet. Asetusten SPORT ja SPORT+ valitseminen muuttaa iskunvaimennuksen M luonteisesti jäykemmäksi, mikä lisää auton urheilullista ajamisen nautintoa mutkaisilla maanteillä, joilla auton M tyypillinen erinomainen suorituskyky pääsee hyvin oikeuksiinsa. Pyörien ja korin liikkeet vaimentuvat minimiin, jotta auton ajodynamiikka tasaisilla tienpinnoilla on maksimaalinen.
    M Drive -valikon kautta tehdyt esikonfiguroidut asetukset voidaan kytkeä käyttöön ohjauspyörän M näppäimillä. Jokaiseen pyörään asennetut tunnistimet mittaavat pyörien liikkeitä, ja ohjainlaite analysoi tunnistimien tiedot. Iskunvaimennus säätyy sekunnin murto-osien nopeudella. Iskunvaimentimien ulos- ja sisäänjoustovoimat säätyvät jatkuvasti ja pyöräkohtaisesti.
    Tulos: auton erinomainen ote tiehen, koska jokaisen pyörän iskunvaimennus ja jousitus säätyvät optimaaliseksi.

M DRIVE.

M DRIVE.

M Driven avulla voidaan tehdä oman henkilökohtaisen ajoprofiilin yksilölliset asetukset, jotka voidaan näin sovittaa mukavasta lipumisesta erittäin tiukan urheilulliseen ajamiseen jopa kilparadalla sopiviksi.
Nahkaisessa M ohjauspyörässä on kaksi M Drive -näppäintä, joilla muistiin tallennetuista kahdesta profiilista valitaan haluttu, ja siten kaikki kyseiseen profiilin liittyvät asetukset haetaan kerralla käyttöön.
Keskikonsoliin on valitsinvivun ympärille sijoitettu M ajodynamiikkakatkaisimet kaikkien yksilöllisesti konfiguroitavissa olevien moottorin ja alustan ominaisuuksien säätämiseksi. Toisistaan riippumattomasti voidaan valita DSC-tila, moottorin teholuonne, mukautuvan alustan säätökäyrä, M Servotronicin säätökäyrä, 8-vaihteisen M Steptronic -automaattivaihteiston vaihtamisohjelma sekä BMW Head-Up -näytön näkymä. iDrive-valikon kautta voidaan koostaa yksilöllinen ja yksityiskohtainen auton setup, joka sitten voidaan tallentaa muistiin jompaakumpaa nahkaisessa M ohjauspyörässä olevaa M Drive -näppäintä painamalla.

M SERVOTRONIC.

Nauti juuri oikeanlaisesta ohjaustehostuksesta kussakin ajotilanteessa – M Servotronic sovittaa ohjausvoiman ajonopeuden mukaan optimaalisesti ja takaa suoran ja täsmällisen ohjattavuuden suurillakin nopeuksilla.
Lisäksi se tarjoaa huippuluokan mukavuuden, sillä se vähentää ohjaukseen tarvittavaa voimaa ja maksimoi ketteräliikkeisyyden pysäköitäessä ja käänneltäessä autoa sekä ajettaessa ahtailla, mutkittelevilla kujilla tai mutkaisilla reiteillä.
Ohjausyksikkö laskee tällöin kussakin ajotilanteessa tarvittavan ohjaustehostuksen elektronisesti mitatun nopeuden perusteella. Sähkömekaanisen ohjauksen avulla ohjausvoimaa annostellaan tarkasti ja näin ollen selvästi täsmällisemmin tiettyyn ajotilanteeseen sopivasti kuin perinteisillä ohjaustehostimilla, joiden toiminta perustuu moottorin kierroslukuun.
Vähäisellä nopeudella ohjaukseen tarvitaan vain minimaalista voimaa. Nopeuden kasvaessa ohjaustehostuksen voimaa sen sijaan vähennetään jatkuvasti, jotta suora kosketus tiehen ja siten optimaalinen suuntavakaus voidaan taata. M Servotronic -ohjaustehostin on sovitettu erityisesti M autoja varten, ja siinä on tarjolla kolme säätökäyrästöä yksilöllisiä konfiguraatioita varten – puolestaan voidaan hakea käyttöön napin painalluksella.

BMW EFFICIENTDYNAMICS -TEKNIIKKA.

BMW EfficientDynamicsilla saat enemmän irti jokaisesta polttonestelitrasta: enemmän tehoa, paremman tehokkuuden ja upeamman ajonautinnon. Aitoa dynamiikkaa innovatiivisilla teknisillä toimenpiteillä, jotka vähentävät kulutusta ja parantavat samalla ajamisen iloa – vakiona jokaisessa BMW-autossa.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu.
    Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin heti auton pysähdyttyä ja kuljettajan pitäessä jarrupolkimen painettuna. Start/Stop-näyttö infonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kuljettaja vapauttaa jarrupolkimen ja painaa kaasupoljinta, moottori käynnistyy välittömästi uudelleen. Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua.
    Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee.
    Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.