INTOHIMO, TÄYDELLISESTI TASAPAINOSSA.

Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW M6 Gran Coupéssa.

INTOHIMO, TÄYDELLISESTI TASAPAINOSSA.

Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW M6 Gran Coupéssa.

BMW M6 Gran Coupé -mallissa voit suorastaan tuntea BMW M GmbH:n filosofian: Ihanteellinen painon jakautuminen, teknologian siirto moottoriurheilusta ja kevytrakennemateriaalinen älykäs käyttö lupaavat maksimaalista dynamiikkaa. Kevyempi hiilikuitukatto esimerkiksi parantaa tehokkuutta, mutta myös ohjattavuutta painopisteen siirtyessä alemmas. Ihanteelliset edellytykset vieläkin urheilullisempaan ajoelämykseen – ylellisessä ilmapiirissä, joka turhaan hakee vertaistaan.

INTOHIMO, TÄYDELLISESTI TASAPAINOSSA.Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW M6 Gran Coupéssa.

BMW M6 Gran Coupé -mallissa voit suorastaan tuntea BMW M GmbH:n filosofian: Ihanteellinen painon jakautuminen, teknologian siirto moottoriurheilusta ja kevytrakennemateriaalinen älykäs käyttö lupaavat maksimaalista dynamiikkaa. Kevyempi hiilikuitukatto esimerkiksi parantaa tehokkuutta, mutta myös ohjattavuutta painopisteen siirtyessä alemmas. Ihanteelliset edellytykset vieläkin urheilullisempaan ajoelämykseen – ylellisessä ilmapiirissä, joka turhaan hakee vertaistaan.

SEITSENVAIHTEINEN M KAKSOISKYTKINVAIHTEISTO JOSSA DRIVELOGIC.

M kaksoiskytkinvaihteisto (DCT), jossa on Drivelogic, on erityisesti korkealle kiertävien BMW-suurtehomoottoreiden yhteyteen kehitetty innovatiivinen kaksoiskytkinvaihteisto. Siinä on automaattinen vetopito-optimoitu vaihteen valinta, Launch Control -kiihdytystoiminto, hitaan ajon Low Speed Assistance -avustin sekä moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto. Vaihtamiset tapahtuvat automaattisesti, ja myös manuaalinen vaihtaminen on mahdollista nahkaisessa M ohjauspyörässä olevilla vaihdekatkaisimilla tai keskikonsolissa olevalla valitsinvivulla.
M kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa vaihteet erittäin nopeasti vedon katkeamatta. Se on mahdollista, koska kummallakin osavaihteistolla on oma kytkin, ja näiden kytkimien tarkasti ohjatun avautumisen ja sulkeutumisen avulla moottorin voima välittyy vaihteiston kautta vetäville pyörille vedon katkeamatta. Vaihtamisohjelman toiminta optimoidaan ottamalla huomioon navigoinnin tiedot, joten M kaksoiskytkinvaihteisto pystyy vaihtamaan esimerkiksi ennen kaarretta ennakoiden pienemmälle vaihteelle. Paikaltaan kiihdytettäessä maksimaalisen kiihtyvyyden varmistava Launch Control -kiihdytystoiminto ihastuttaa erittäin dynaamisella ajoelämyksellä: Vaihteet kytkeytyvät myös täyskaasulla, kytkintä käyttämättä, voiman välittymisen katkeamatta.
Drivelogic tarjoaa käyttöön sekä vaihteiston automaattikäyttötilassa (käyttötila "D") että myös manuaalikäyttötilassa (käyttötila "S") kummassakin kolme vaihtamisohjelmaa: erittäin urheilullinen, mukava tai polttonestettä säästävä.

COMPETITION-PAKETTI.

Rata-autotunnelmaa puhtaimmillaan: Competition-paketti tuo BMW M6 Gran Coupé -malliin enemmän moottoritehoa, nopeampivälityksellisen ohjauksen ja erikoissovitetun alustan ja siten enemmän performanssia.

8-sylinterisen M TwinPower Turbo -bensiinimoottorin teho nousee 423 kW:sta 442 kW:iin. Tämä tehonnousu saavutetaan nostamalla ahtopainetta moottorin yläkierroslukualueella. M Sport -pakoputkisto päästää ilmoille erittäin urheilulliset moottoriäänet, jotka nostattavat ihon kananlihalle. Rata-ajossa ja myös arkiajossa erikoissovitettu alusta ja erittäin urheilullisen nopeaksi välitetty ohjaus takaavat, että auto seuraa jokaista ohjauskäskyä äärimmäisen tarkasti. Ulkonäköä tehostavat Bicolor-optiikkaiset 20“ M kevytmetallivanteet Double Spoke 601 M, eturenkaita leveämmät takarenkaat sekä sport-pakoputkiston mustakromatut kaksoispäät.

SÄÄTYVÄ M TASAUSPYÖRÄSTÖLUKKO.

Säätyvä M tasauspyörästölukko, joka jakaa vetävän voiman takapyörille täysin muuntuvasti, optimoi vetopitoa ja ajovakautta dynaamisissa kaistanvaihdoissa ja kiihdytettäessä kaarteesta suoralle, suurissa kaarrenopeuksissa, epätasalaatuisilla tienpinnoilla, lumella, soralla ja jäällä. Se takaa täsmällisen ohjattavuuden äärimmäisissäkin poikittaiskiihtyvyyksissä. Jatkuva, portaaton tasauspyörästölukon säätö tasoittaa ajokäyttäytymistä ja parantaa siten hallittavuutta äärimmäisissä ajotilanteissa.
Vetopidon optimointi tapahtuu elektronisesti ohjautuvalla lamellilukolla, joka vähentää takapyörien välistä kierroslukueroa. Moottoriurheilusta peräisin oleva järjestelmä on elektronisen ohjausyksikön välityksellä yhteydessä dynaamiseen ajovakauden valvontaan (DSC). Järjestelmä varmistaa aktiivisesti, että käytössä on aina tilanteen vaatima lukitusmomentti, joka voi olla 0–100 prosenttia. Näin saadaan neutraloitua pienimmätkin kierroslukuerot vetävien pyörien väliltä – ilman että auto pyrkii aliohjautumaan. Säätyvä M tasauspyörästölukko takaa näin optimaalisen pidon ja suuntavakaan, täydellisen ohjattavuuden ja muuntaa moottorin voiman lähes kokonaan vetäväksi voimaksi.

M HIILIKUITU-KERAMIIKKA-JARRUT.

M hiilikuitu-keramiikka-jarrut edustavat johdonmukaista teknologian siirtoa moottoriurheilusta. Uudenlaisen hiilikuitu-komposiittikeramiikan käyttö tekee jarrutusvoiman välityksestä vieläkin suoremman ja vähentää jarrujen häipymistä entistäkin paremmin. Lisäksi materiaali on ruostumatonta, paremmin kuumuutta kestävää, selvästi vähemmän kuluvaa ja auttaa alentamaan painoa. Sen kevytrakenteisuuden ansiosta pyörivät ja jousittamattomat massat vähenevät, mikä parantaa kiihtyvyyttä, reaktioherkkyyttä ja auton hallittavuutta, mutta myös parantaa ajodynamiikkaa ja pitoa sekä jousitusmukavuutta ja vähentää polttonesteen kulutusta.
Poikkeuksellisen suuret jarrulevyt (410 mm edessä, 396 mm takana), kuusimäntäiset kiinteärunkoiset jarrusatulat edessä ja yksimäntäiset liikkuvarunkoiset jarrusatulat takana saavat M hiilikuitu-keramiikka-jarrut kestämään kuumuutta pitkässäkin ajossa erittäin hyvin, joten nämä jarrut pärjäävät myös kilparadoilla. Rei'itetyt, sisäpuolelta jäähdytetyt jarrulevyrenkaat takaavat selvästi paremman reaktioherkkyyden märällä ja lämmön tehokkaamman poisjohtamisen. M hiilikuitu-keramiikka-jarrut tunnistaa mattakullanvärisiksi maalatuista jarrusatuloista ja tyypillisestä M logosta.

KILPAURHEILIJAN LUONNE.

Kun auton tunnuksena on maailman voimakkain kirjain, se todistaa moottoriurheilualkuperänsä jokaisella ajetulla metrillä. Control -kiihdytysavustimen ja erittäin täsmällisen alustan kaltaisten tekniikoiden ansiosta BMW M6 Gran Coupé soveltuu niin tielle kuin kilparadallekin.

  • Launch Control

    Kun moottori on käyntilämmin, Launch Control -kiihdytysavustin mahdollistaa maksimaalisen kiihdytyksen pysähdyksistä. Sitä varten kuljettaja deaktivoi dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) painamalla DSC-näppäintä pitkään ja aktivoi Launch Control -kiihdytysavustimen. Hän valitsee sekventiaalitoiminnon ajo-ohjelmalla 3, pitää auton paikallaan jarrupoljinta käyttäen ja painaa kaasupolkimen aivan pohjaan kickdown-asentoon. Kun ruutulippusymboli on syttynyt mittaristonäyttöön, moottorin liikkeellelähtökierrosluku säätyy automaattisesti ihanteelliseksi kaasupolkimen ollessa yhä painettuna pohjaan. Sitten kuljettaja vapauttaa jarrun kaasupoljin yhä kickdown-asennossa, ja auto kiihdyttää maksimaalisesti niin kauan, kunnes kaasua vähennetään. M kaksoiskytkinvaihteisto asettaa vaihteet aina niin, että optimaalinen kierrosluku on käytettäessä heti suuremmalle vaihdettaessa. Tätä varustetta osaavat arvostaa ne kuljettajat, jotka pyrkivät erityisen urheilullisiin suorituksiin.

  • Elektroninen iskunvaimennus

    Elektroninen iskunvaimennus (EDC) sovittaa iskunvaimennuksen voiman automaattisesti tai manuaalisesti kytkemällä kulloiseenkin ajotilanteeseen. Kaikkia auton liikkeitä, jotka vaikuttavat ajettavuuteen, valvotaan tunnistimilla. Elektroninen iskunvaimennus analysoi nämä tiedot ja välittää ne edelleen iskunvaimentimelle. Se sovittaa vaimennusvoimaa portaattomasti magneettiventtiilien avulla vaihtelevien tie-, kuormitus- ja ajo-olosuhteiden mukaan. Näin jarrutettaessa esiintyviä nyökkäysliikkeitä ja esimerkiksi kuoppaisella tiellä, kaarreajossa tai kiihdytettäessä ilmeneviä korin liikkeitä vähennetään tuntuvasti. Tulokseksi saadaan parempi ajoturvallisuus – esimerkiksi jarrutusmatkan lyhetessä – ja parempi ajomukavuus.

  • Dynaaminen ajovakauden valvonta (DSC)

    Vielä yksi kohokohta BMW M6 Gran Coupén kokonaiskonseptissa on dynaaminen ajovakauden valvonta (DSC). Säätötoimintoja on optimoitu edeltäviin järjestelmiin verrattuna, mikä parantaa ajodynamiikkaa entisestään. Lisäksi järjestelmään on lisätty uusia aktiivisen turvallisuuden toimintoja (jarrutusvalmius, kuivaksijarrutus, jarrujen häipymisen esto) ja mukavuusominaisuuksia (liikkeellelähtöavustin, seisontajarru jossa automaattinen pito).
    Dynaamisen ajovakauden valvonnan ansiosta kuljettaja voi valita jonkin kolmesta tilasta: DSC on, MDM (M Dynamic Mode), DSC off. Kun valittuna on DSC on, jarrutussäätö vastustaa auton ali- ja yliohjautumista kohdennetusti, MDM sen sijaan sallii enemmän luistoa ja antaa uskaliaiden kuljettajien tehdä kevyitä luisuja. Tietyn rajan ylittyessä ajoavustimet ovat kuljettajan tukena tässäkin tilassa. Kun DSC on deaktivoituna (DSC off), kuljettajalla on mahdollisuus kokeilla rajojaan kilparadoilla maksimaalisesti ja saattaa auto kaasupolkimella luisuun.

  • M Servotronic

    Oikeanlainen ohjaustehostus jokaiseen ajotilanteeseen – M Servotronic -ohjaustehostin sovittaa ohjausvastusta dynaamisesti ajonopeuteen ja takaa siten suoran ja täsmällisen ohjattavuuden suuressakin nopeudessa. Lisäksi se tekee pysäköinnistä, auton kääntelystä, ajosta mutkittelevilla kujilla sekä kaarreajosta erinomaisen mukavaa vähentämällä ohjausvoimaa ja parantamalla auton käänneltävyyttä.
    Ohjausyksikkö laskee ajonopeuden perusteella kulloiseenkin ajotilanteeseen tarvittavan ohjausvoiman. Hydraulisen ohjaustehostimen ohjausvoimaa annostellaan tarkasti ja sovitetaan täsmälleen ajotilanteen mukaan.
    Hitaasti ajettaessa ohjaamiseen tarvitaan näin ollen vain vähän voimaa. Nopeuden kasvaessa ohjaustehostusta vähennetään jatkuvasti, jotta suora yhteys tiehen säilyy ja optimaalinen suuntavakaus on taattu. M Servotronic -ohjaustehostin on sovitettu M autojen mukaan ja tarjoaa napin painalluksella kolme erilaista tunnuskuvaajaa, joista valita. Competition-paketin yhteydessä M Servotronic -ohjaustehostimen sovitus on vieläkin suorempi.

M DRIVE.

M Driven avulla voidaan tehdä oman henkilökohtaisen ajoprofiilin yksilölliset asetukset, jotka voidaan näin sovittaa mukavasta lipumisesta erittäin tiukan urheilulliseen ajamiseen maantiellä tai jopa kilparadalla sopiviksi. Monitoimiohjauspyörässä on kaksi M Drive -näppäintä, joilla muistiin tallennetuista kahdesta profiilista valitaan haluttu, ja siten kaikki kyseiseen profiilin liittyvät asetukset haetaan kerralla käyttöön. Konfiguraatioita voidaan säätää yksilöllisesti iDrive-valikon kautta.
Keskikonsoliin on valitsinvivun ympärille sijoitettu M ajodynamiikkakatkaisimet kaikkien yksilöllisesti konfiguroitavissa olevien moottorin ja alustan ominaisuuksien säätämiseksi. Toisistaan riippumattomasti voidaan valita DSC-tila, moottorin teholuonne, säätyvän iskunvaimennuksen säätökäyrä, M Servotronicin säätökäyrä, M kaksoiskytkinvaihteiston vaihtamisohjelma sekä BMW Head-Up -näytön näkymä. Siten voidaan koostaa yksityiskohtainen auton setup, joka sitten voidaan tallentaa muistiin jompaakumpaa monitoimiohjauspyörässä olevaa M Drive -näppäintä painamalla.

BMW EFFICIENTDYNAMICS -TEKNIIKKA.

Oli kyse maksimaalisista suorituksista tai minimaalisesta kulutuksesta – viime kädessä kaikki BMW:llä liittyy BMW-autoille ominaiseen ajamisen iloon. BMW EfficientDynamics on BMW:n strategia, jolla minimoidaan polttonesteen kulutusta ja päästöjä ja samalla parannetaan dynamiikkaa ja ajonautintoa. Se on toimenpidepaketti, joka käsittää voimansiirron, energianhallinnan ja älykkääseen kevytrakenteiden käyttöön perustuvan autokonseptin – vakiona jokaisessa BMW-autossa.

BMW EfficientDynamics

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa M DCT -vaihteisto).
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa M DCT -vaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.