ANTAA KAIKKENSA. EI HAASKAA MITÄÄN.

Tehokkuus BMW M5 Sedanissa.

Täydellä voimalla eteenpäin – juuri siihen BMW M5 Sedanin BMW M TwinPower Turbo V8-bensiinimoottori näyttää pyrkivän jokaisella kierroksella. Sellaisen väkevän vetämisvoiman avaintekijöitä ovat täsmällisyys ja tehokkuus. Ja innovatiiviset tekniikat pitävät kulutuksen mahdollisimman vähäisenä.

8-SYLINTERINEN BMW M TWINPOWER TURBO -BENSIINIMOOTTORI.

Tiedot, jotka puhuvat puolestaan: 560 hv:n (412 kW:n) teholla ja jopa 680 Nm:n vääntömomentilla BMW M5 Sedan kiihdyttää vain 4,3 sekunnissa nollasta sataan. Competition-paketin yhteydessä tehoa on käytettävissä jopa 575 hv (423 kW) − ja auto kiihdyttää nollasta sataan vain 4,2 sekunnissa.
Kahdeksansylinterinen BMW M TwinPower Turbo -bensiinimoottori on korkealle kiertävä voimanlähde, joka ilmoittaa oman kantansa tehokkuuden ja kiihtyvyyden suhteen. Tämä suurtehoaggregaatti ammentaa suvereenin vetävän voimansa M autoille ominaisen lineaarisen tehonkehityksen ja kaksinkertaisesta turboahdosta syntyvän valtavan työntävän voiman kohtaamisesta. Kaksi erillistä ja reilunkokoista jäähdytyskiertoa varmistaa moottorin, ahtoilman ja moottorielektroniikan jäähdytyksen, ja patentoitu M TwinScroll -ahdinkonsepti takaa samalla vaikuttavan reaktioherkkyyden. Suuri vääntömomentti on käytettävissä laajalla kierroslukualueella, joten auton menohalut ovat kiihkeät jo hiukan tyhjäkäyntikierrosluvun yläpuolelta aina korkeiden kierroslukujen alueelle saakka. Ilmiömäisen reaktioherkkyyden ansiosta moottori on aina halukas vastaamaan kaasupolkimen painalluksiin.
Lukuisien älykkäiden BMW EfficientDynamics -toimenpiteiden kuten Valvetronicin, kaksois-VANOS-tekniikan ja High Precision -suoraruiskutuksen ansiosta moottorin tehon ja kulutuksen suhde on vakuuttava: keskikulutus on vain 9,9 l/100 km.

Jarrutusenergian talteenotto.

Jarrutusenergian talteenotto.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä.
Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

START/STOP-TOIMINTO.

Punaiset valot, ruuhka, radanylitykset – on monia tilanteita, joissa moottori käy tyhjäkäynnillä ja kuluttaa turhaan polttonestettä. Tämän estää moottorin Start/Stop-toiminto.
Moottorin Start/Stop-toiminto kytkee moottorin pois, kun BMW M5 Sedan seisoo paikallaan. Älykäs elektroniikka on jo aiemmin laskenut akun lataustilan ja tarkastanut, tarvitsevatko muut kuluttimet – esimerkiksi ilmastointilaite ja takalasilämmitys – lisää energiaa. Moottori käynnistyy välittömästi, kun jalka siirtyy pois jarrupolkimelta, ja matka voi jatkua ilman viivytyksiä.