VOITTAJANPALLILLA. MYÖS TEHOKKUUDEN SUHTEEN.

BMW EfficientDynamics BMW M4 Coupéssa.

Myös tehokkuuden suhteen BMW M4 Coupé edustaa huippuluokan suorituskykyä. Älykkäät EfficientDynamics -toimenpiteet kuten moottorin Start/Stop-toiminto tai jarrutusenergian talteenotto takaavat voimavarojen optimaalisen käytön ja parantavat osaltaan BMW M4 Coupén voimaa ja kestävyyttä merkittävästi. Tulokseksi ei saada ainoastaan entistäkin parempaa dynamiikkaa, vaan myös vähäisempi kulutus ja haitallisten aineiden päästö.

AERODYNAMIIKKA.

Laajamittaisesti yhteen sovitetut aerodynamiikkatoimenpiteet optimoivat M autojen ajodynamiikkaa, vakautta ja hallittavuutta erityisesti suurissa nopeuksissa.
Voimaa uhkuva etuhelma ilmentää M autojen erityistä aerodynamiikkakonseptia näkyvästi. Suuret ilmanottoaukot takaavat kilparadoillakin moottorin, ahtoilman, öljyn ja jarrujen sekä M DCT:n vaihteistoöljyn optimaalisen jäähdytyksen. Air Curtainin kaksi pystysuoraa aukkoa ja sivuilla pyöränkoteloiden takana olevat, integroidulla Air Breatherillä varustetut M ilmanottoaukot muodostavat etupyörien ympärille kiihtyneen ilmavirran.
Tämä ilmapuskuri sulkee pyöränkotelon aerodynaamisesti, jolloin ilman pyörteilyä ja ilmanvastusta saadaan vähennettyä. Aerodynamiikkaa optimoi myös takaluukun takareunassa oleva gurney-lipallinen spoileri, joka parantaa etu- ja taka-akselin välistä aerodynaamista tasapainoa ja vähentää nostetta. Kaiken kaikkiaan eri toimenpiteiden täsmällisen yhteisvaikutuksen ansiosta syntyy aerodynaaminen tasapaino, jonka ansiosta autot ovat valmiita kilparadoille ja sinä saat kokea aidon M fiiliksen.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

Vaihtamalla vaihdetta juuri oikeaan aikaan ja optimaalisesti pystyt etenkin kaupunki- ja maantieajossa säästämään paljon polttonestettä. Vaihda optimaalisesti, vähennä kulutusta – moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun perusteella, mikä vaihde milloinkin on tehokkain, ja infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, olisiko suuremmalla vai pienemmällä vaihteella ajaminen taloudellisempaa. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus näytetään vasta suuremmilla kierrosluvuilla. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että ajettaessa autolla, jossa on vaihtamishetken näyttö, kulutus on noin neljä prosenttia vähäisempi.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin Start/Stop-toiminto sammuttaa moottorin auton pysähtyessä vähäksi aikaa esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa ja vähentää siten polttonesteen kulutusta. Kun kytkintä painetaan (manuaalivaihteisto) tai kun jarru vapautetaan (Drivelogicilla varustettu M kaksoiskytkinvaihteisto), moottori käynnistyy sekunnin murto-osissa automaattisesti.