DELEGOI LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.

BMW ConnectedDrive kuljettajan avustinjärjestelmät BMW M4 Cabriossa.

Lukuisat innovatiiviset teknologiat ovat monipuolisesti tukenasi ajon aikana ja takaavat huipputason mukavuuden ja turvallisuuden. Näin Sinä voit keskittyä oleelliseen – huolettomaan ajamisen iloon.

DRIVING ASSISTANT.

Driving Assistant yhdistää kameraan perustuvat kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmän sekä peräänajovaroituksen, henkilötunnistuksen ja City-pysähdyksiinjarrutustoiminnon.
Kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä tunnistaa ajokaistamerkinnät ja varoittaa ohjauspyörää täristämällä, jos ajonopeudesta noin 70 km/h alkaen auto uhkaa ajautua pois kaistaltaan. Jos vilkut on kytketty päälle, siis kun kyseessä ei ole kaistamerkintöjen ylittämisvaara vahingossa, varoitusta ei tule.
City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen peräänajovaroitin tunnistaa peräänajon vaaran ja City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen henkilötunnistus reagoi jalankulkijoihin. Jos edellä ajava ajoneuvo jarruttaa voimakkaasti, BMW:n aktivoitu peräänajovaroitin reagoi välittömästi. Vaiheittaisesti syttyy ensin varoitussymboli, joka sitten alkaa vilkkua ja kuuluu varoitusmerkkiääni ja enintään ajonopeudessa 60 km/h järjestelmä avustaa kevyesti jarruttamalla. Henkilötunnistus toimii ajonopeusvälillä 10 ja 60 km/h, ja järjestelmä antaa varoituksen, jos törmäysvaara jalankulkijaan on olemassa. Kun järjestelmä varoittaa uhkaavasta törmäyksestä, samalla auton jarrut valmistellaan hätäjarrutusta varten. Hätätilanteessa järjestelmä avustaa jarrutuksessa. Järjestelmän toiminta saattaa olla rajoittunut pimeällä, sateessa ja sumussa.

BMW HEAD-UP -NÄYTTÖ JA M NÄYTTÖLAAJUUS.

Värillinen BMW Head-Up -näyttö ja sen M näyttölaajuus heijastavat ajon kannalta tärkeimmät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään, joten kuljettaja näkee ne kääntämättä katsettaan liikennetilanteesta ja tiestä. Esimerkiksi nykyinen ajonopeus, navigoinnin opastus, nopeusrajoitukset ja ohituskiellot, puhelimen ja viihteen listat sekä kuljettajan avustinjärjestelmien kaikkien varoitusviestien sisältö voidaan näyttää. Katkaisinta painamalla voidaan vaihtaa urheilulliseen M näyttölaajuuteen. Se näyttää ajonopeuden ja kytkettynä olevan vaihteen numeroina sekä monivärisen kierroslukumittarisymbolin ja ihanteellista vaihtamishetkeä ilmaisevan vaihtamishetken merkkivalon. Tuulilasille heijastetut värilliset symbolit ovat tarkkoja ja selkeän kirkkaita. Heijastettu kuva näkyy kuin se leijuisi noin 2-3 metrin etäisyydellä auton edessä, ja näytön optimaalisen sijainnin ansiosta se on nopea ja helppo havaita ja lukea katseen siirtyessä juuri lainkaan pois liikennetilanteesta. Heijastettavan kuvan kirkkaus säätyy automaattisesti valo-olosuhteiden mukaisesti. Lisäksi näytössä on päivä- ja yönäkymävaihtoehdot, ja näytön sijaintikorkeutta voi säätää. Lisäksi on mahdollista valita mitä tietoja tuulilasille heijastetaan ajonopeusnäytön ja kuljettajan avustinjärjestelmien varoitusviestien lisäksi.

NOPEUSRAJOITUSNÄYTTÖ.

Aina turvallisesti: Nopeusrajoitusnäyttö ja ohituskiellon näyttö kertoo kuljettajalle ajettavan tieosuuden nopeusrajoituksen ja mahdolliset ohituskiellot. Näyttönä toimii mittariston näyttö. Taustapeilin yhteyteen asennettu kamera valvoo liikennemerkkejä. Järjestelmän ohjausyksikkö käsittelee nämä tiedot yhdessä navigointijärjestelmän tietojen kanssa ja näyttää ne. Koska järjestelmä käyttää myös auton muita komponentteja, järjestelmä pystyy osittain tunnistamaan ja näyttämään myös esimerkiksi sään tai kellonajan perusteella muuttuvat nopeusrajoitukset.

iDrive Touch -monitoimisäädin.

iDrive Touch -monitoimisäätimellä, joka on osa navigointijärjestelmää Professional, monitoiminäyttöä voidaan käyttää mukavasti yhdellä kädellä. Monitoimisäätimeen integroidun kosketuslevyn avulla voidaan esimerkiksi syöttää kohdeosoitteet navigointijärjestelmää varten helposti omalla käsialalla.
Lisäksi monitoimisäädintä kiertämällä ja painamalla voidaan hakea monia toimintoja näyttöön, tehdä asetuksia ja selata luetteloita. Käyttö sujuu vaivattomasti ja vaistonvaraisesti tuntoaistin avulla – etenkin kuljettajan kannalta tämä on tärkeä apu, sillä siitä on tuskin lainkaan haittaa keskityttäessä liikenteeseen. Kaikki monitoimisäätimellä ohjattavat toiminnot näytetään selkeästi monitoiminäytössä.

BMW SELECTIVE BEAM.

BMW Selective Beam -kaukovaloavustin tekee pimeässä ajamisesta entistä miellyttävämpää ja turvallisempaa.
Tämä varuste mahdollistaa parhaan näkyvyyden pimeässä häikäisemättä muita kuljettajia. Järjestelmä tunnistaa muut tielläliikkujat ja varjostaa niiden sijainnin kaukovalokuviosta.

PYSÄKÖINTIAVUSTIN.

Pysäköintiavustin helpottaa taskupysäköintiä. Järjestelmä etsii kadun varteen pysäköityjen autojen välistä pysäköintiin riittävää tilaa, kun autolla ajetaan hitaasti eteenpäin (nopeudella alle 35 km/h) ja enintään 1,5 metrin sivuetäisyydellä pysäköidyistä autoista. Kun riittävän suuri tila löytyy, kuljettaja kytkee pysäköintitilan puoleiset vilkut päälle, jolloin pysäköintiavustin ottaa hoitaakseen auton ohjaamisen, ja kuljettaja valitsee vaihteen sekä käyttää kaasu- ja jarrupoljinta. Järjestelmä näyttää avustavia toimintaohjeita monitoiminäytössä ja antaa myös akustisia ohjeita. Tuloksena: auton pysäköinti on helpompaa kuin koskaan aiemmin.

KAMERAJÄRJESTELMÄT.

Pysäköintietäisyyden valvonta, Surround View, peruutuskamera: varmista näkyvyys auton lähiympäristöön autoa käännellessäsi.
Pysäköintietäisyyden valvonta (PDC) edessä ja takana mahdollistaa mukavan ja turvallisen pysäköinnin optisten ja akustisten signaalien avulla. Surround View -kamerajärjestelmä esittää autosi monitoiminäytössä ylhäältä nähtynä.
Tähän varusteeseen sisältyvä Side View taasen näyttää kuvan sivuillepäin; kätevää esimerkiksi sisäpihalta kadulle pyrittäessä. Peruutuskamera puolestaan auttaa pysäköitäessä välittämällä arvioimista helpottavan kuvan tilanteesta auton takana, kun ajonopeus on alle 20 km/h.

ACTIVE PROTECTION.

Active Protection on BMW ConnectedDriveen liittyvä ennakoiva matkustajasuojajärjestelmä.
Jos ajotilanne kehittyy kriittiseksi, etuistuinten turvavyöt esikiristetään palautuvasti ja sivulasit suljetaan tarvittaessa. Jos autossa on mukavuusistuimet, etumatkustajan istuimen selkänoja siirretään pystyasentoon. Kriittisiä ajotilanteita ovat esimerkiksi hätäjarrutus tai auton voimakas yli- tai aliohjautuminen.
Tietyissä onnettomuustilanteissa autoa voidaan jarruttaa automaattisesti pysähdyksiin saakka. Näin jatkotörmäyksen todennäköisyyttä pystytään vähentämään tai se voidaan jopa välttää kokonaan.
Lisäksi vireystila-avustin tarkkailee kuljettajan tarkkaavaisuuden herpaantumisesta kertovia merkkejä. Järjestelmä analysoi kuljettajan tapaa ohjata autoa ja reagoi poikkeavuuksiin: monitoiminäyttöön ilmestyy taukosuositus, ja järjestelmä antaa äänimerkin.