ÄÄRIRAJAT. AVOINNA YLÖSPÄIN.

BMW M4 Cabrion ajodynamiikka.

ÄÄRIRAJAT. AVOINNA YLÖSPÄIN.

BMW M4 Cabrion ajodynamiikka.

Kun BMW M4 Cabrio kiihdyttää äärirajoille erittäin lyhyessä ajassa, voit kokea voiman merkityksen kaikilla aisteillasi. Työntävä voima on korkeimmillakin kierrosluvuilla aina täsmällisesti annosteltavissa. Ja lukuisien moottoriurheilutekniikoiden kuten säätyvän M tasauspyörästölukon ja M Servotronic -ohjaustehostimen ansiosta BMW M4 Cabrio reagoi joka tilanteessa siten, kuin huippu-urheilijalta odottaakin: erittäin täsmällisesti ja teknisesti ehdottoman täydellisesti.

ÄÄRIRAJAT. AVOINNA YLÖSPÄIN.BMW M4 Cabrion ajodynamiikka.

Kun BMW M4 Cabrio kiihdyttää äärirajoille erittäin lyhyessä ajassa, voit kokea voiman merkityksen kaikilla aisteillasi. Työntävä voima on korkeimmillakin kierrosluvuilla aina täsmällisesti annosteltavissa. Ja lukuisien moottoriurheilutekniikoiden kuten säätyvän M tasauspyörästölukon ja M Servotronic -ohjaustehostimen ansiosta BMW M4 Cabrio reagoi joka tilanteessa siten, kuin huippu-urheilijalta odottaakin: erittäin täsmällisesti ja teknisesti ehdottoman täydellisesti.

COMPETITION-PAKETTI.

Rata-autotunnelmaa puhtaimmillaan: Competition-paketti tuo BMW M -malliin enemmän moottoritehoa, erikoissovitetun alustan, erikoissovitetun dynaamisen ajovakauden valvonnan DSC, aktiivisen M tasauspyörästön sekä 20" M kevytmetallivanteet eturenkaita leveämmin takarenkain ja siten enemmän performanssia.

6-sylinterisen M TwinPower Turbo -bensiinimoottorin teho nousee arvoon 331 kW (450 hv). M Sport -pakoputkisto päästää ilmoille erittäin urheilulliset moottoriäänet, jotka nostattavat ihon kananlihalle. Rata-ajossa ja myös arkiajossa erikoissovitettu M alusta takaa, että auto seuraa jokaista ohjauskäskyä äärimmäisen tarkasti. Auton ulkonäköön Competition-paketti tuo näyttävät, taotut ja kiiltosorvatut 20" M kevytmetallivanteet Star-spoke 666 M, joiden yhteydessä takarenkaat ovat eturenkaita leveämmät. Urheilullista näköä terävöittää BMW Individual korkeakiiltoinen Shadow Line runsaammin yksityiskohdin, jolloin keulan säleiköt, ilmanpoistoaukot kyljissä ja mallimerkintä takaluukussa ovat korkeakiiltoisen mustat ja pakoputkenpäät mustakromatut.

SÄÄTYVÄ M TASAUSPYÖRÄSTÖLUKKO.

Säätyvä M tasauspyörästölukko, joka jakaa vetävän voiman takapyörille täysin muuntuvasti, optimoi vetopitoa ja ajovakautta dynaamisissa kaistanvaihdoissa ja kiihdytettäessä kaarteesta suoralle, suurissa kaarrenopeuksissa, epätasalaatuisilla tienpinnoilla, lumella, soralla ja jäällä. Se takaa täsmällisen ohjattavuuden äärimmäisissäkin poikittaiskiihtyvyyksissä. Jatkuva, portaaton tasauspyörästölukon säätö tasoittaa ajokäyttäytymistä ja parantaa siten hallittavuutta äärimmäisissä ajotilanteissa.
Vetopidon optimointi tapahtuu elektronisesti ohjautuvalla lamellilukolla, joka vähentää takapyörien välistä kierroslukueroa. Moottoriurheilusta peräisin oleva järjestelmä on elektronisen ohjausyksikön välityksellä yhteydessä dynaamiseen ajovakauden valvontaan (DSC). Järjestelmä varmistaa aktiivisesti, että käytössä on aina tilanteen vaatima lukitusmomentti, joka voi olla 0–100 prosenttia. Näin saadaan neutraloitua pienimmätkin kierroslukuerot vetävien pyörien väliltä – ilman että auto pyrkii aliohjautumaan. Säätyvä M tasauspyörästölukko takaa näin optimaalisen pidon ja suuntavakaan, täydellisen ohjattavuuden ja muuntaa moottorin voiman lähes kokonaan vetäväksi voimaksi.

VOIMAN KESKIPISTEENÄ.

Koe BMW M4 Cabrion muotoilu ja dynamiikka videolla.

VOIMAN KESKIPISTEENÄ.

Koe BMW M4 Cabrion muotoilu ja dynamiikka videolla.

LAUNCH CONTROL.

Launch Control -kiihdytysavustimen ansiosta käyntilämmin moottori pystyy kiihdyttämään maksimaalisesti pysähdyksistä. Deaktivoi dynaaminen ajovakauden valvonta (DSC), valitse sekventiaalitoiminto ajo-ohjelmalla 3, paina jarrua voimakkaasti ja paina kaasupoljin kickdown-asentoon. Kun mittariston näyttöön on syttynyt ruutulippusymboli, moottorin ihanteellinen liikkeellelähtökierrosluku säätyy automaattisesti kaasupolkimen ollessa painettuna pohjaan. Vapauta sitten jarru samalla, kun pidät kaasun kickdown-asennossa, ja auto kiihdyttää maksimaalisesti niin kauan, kunnes vähennät kaasua.
M kaksoiskytkinvaihteisto säätää vaihtamishetket siten, että moottorin kierrosluku on optimaalinen aina suuremmalle vaihdettaessa. Tätä varustetta osaavat arvostaa ne kuljettajat, jotka pyrkivät erityisen urheilullisiin suorituksiin.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT -KONSEPTI.

BMW EfficientLightweight -konsepti on ensiarvoisen tärkeässä asemassa M autojen valmistuksessa. Sillä mahdollisimman vähäinen omapaino on erinomaisen ajodynamiikan ja esimerkillisen tehokkuuden perusta. BMW M on ottanut tämän havainnon johdonmukaisesti huomioon autonvalmistuksessa – yhä paremmin tuloksin. Insinöörimme joutuvat jatkuvasti painimaan saman kysymyksen parissa: mistä kohtaa kannattaa vähentää painoa, mistä ei? Vastaus on BMW EfficientLightweight -konsepti.
Siinä käytetään äärimmäisen kevyitä materiaaleja kuten CFRP:ta (hiilikuituvahvisteista muovia) tai alumiinia tarkoin valituissa kohdissa autossa. Esimerkiksi yhdestä kappaleesta valmistettu CFRP-nivelakseli vähentää pyöriviä massoja ja CFRP-tukivarsi tarjoaa huomattavasti paremman lujuuden kuin alumiini painon ollessa vähäisempi. Konepelti, etulokasuojat, akselipalkit ja ohjauspyörän runko on valmistettu kevyistä materiaaleista painon säästämiseksi.
Kaikki tämä yhdessä vähentää auton kokonaispainoa erittäin tiukoista turvallisuuskriteereistä tinkimättä ja madaltaa painopistettä, jotta auton ketteräliikkeisyys ja dynamiikka paranevat kaarreajossa sekä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

ADAPTIIVINEN M ALUSTA.

Adaptiivisen M alustan iskunvaimentimien elektroninen valvonta mahdollistaa iskunvaimennuksen sovittamisen erittäin nopeasti tienpinnan ja kuljettajan ajotyylin mukaisesti. Siten järjestelmä varmistaa ajotilannekohtaisesti auton otteen tiehen, pyörien hyvän pidon ja auton täsmällisen käyttäytymisen. Asetusvaihtoehdoilla COMFORT, SPORT ja SPORT+ alustan sovitus voidaan valita mukavuuspainotteiseksi, urheilulliseksi tai urheilullisen dynaamiseksi.
Asetus COMFORT soveltuu mukavaan arkipäivän tavalliseen ajoon varmistaen turvallisuuden myös äkillisissä väistötilanteissa. SPORT-asetuksella pyörien liikkeet ovat mukavuuden kärsimättä pienemmät ja ote tiehen tiukempi. Tämä asetus soveltuu mainiosti maantieajoon ja mäkisille teille. Pyörien liikkeet ovat minimaaliset ja ajodynamiikka maksimaalinen tasaisilla teillä ja moottoriradoilla ajettaessa, kun käyttöön valitaan asetus SPORT+.

JARRUT.

Ratkaisevassa osassa huippudynaamisessa ajoelämyksessä BMW M4
Cabrioilla: jarrujärjestelmät. Täsmällisyytensä ja tehonsa ansiosta M
hiilikuitu-keramiikkajarrut ja M komposiitti-jarrulevyt mahdollistavat
huippusuoritukset dynamiikan ja suorituskyvyn alalla.

  • M hiilikuitu-keramiikka-jarrut

    M hiilikuitu-keramiikkajarrut ovat moottoriurheiluun kehitetyn tekniikan sovellus. Hiilikuidun ja keramiikan uudenlaisella yhdistelmällä jarrutusvoiman tuottaminen tapahtuu erittäin nopeasti, ja jarrujen tehon häipymistä toistuvissa jarrutuksissa esiintyy huomattavasti vähemmän. Lisäksi nämä jarrut ovat korroosionkestävät, entistäkin paremmin kuumuutta kestävät, vähemmän kuluvat ja kevyemmät. Kevytrakenteisuuden systemaattinen käyttö pienentää pyöriviä ja jousittamattomia massoja, mikä parantaa auton kiihtyvyyttä, reagointiherkkyyttä ja käsiteltävyyttä, mutta myös lisää ajamisen dynamiikkaa, parantaa pitoa ja jousitusmukavuutta sekä pienentää polttonesteen kulutusta.
    Suuremmat jarrulevyt (halkaisija 400 mm edessä ja 380 mm takana) ja jarrusatuloiden mäntien suurempi lukumäärä tekevät M hiilikuitu-keramiikkajarruista erittäin hyvin kuumuutta kestävät ja siten kilparatakelpoiset. Rei'itetyt, sisäpuolisesti jäähdytetyt jarrulevyrenkaat parantavat jarrujen reagointinopeutta märällä ja varmistavat lämmön tehokkaan poisjohtumisen. Kuusimäntäiset kiinteärunkoiset jarrusatulat edessä ja nelimäntäiset kiinteärunkoiset jarrusatulat takana erottuvat näyttävästi, koska ne ovat metallikultaväriset ja niissä on M logot.

  • M komposiitti-jarrulevyt

    Moottoriurheiluun kehitetyt M komposiitti-jarrulevyt yltävät suuressakin kuormituksessa tasaisen luotettavaan jarrutusvaikutukseen ja välttävät jarrujen häipymistä. Käyttämällä erilaisia, suurta kuormitusta kestäviä materiaaleja saadaan aikaan erinomainen terminen kuormitettavuus ja pitkä käyttöikä, täsmällinen annosteltavuus sekä painon säästö, mistä on hyötyä ketteräliikkeisyyden, dynamiikan, kiihtyvyyden ja polttonesteen kulutuksen kannalta.
    Rei'itetyt, sisäpuolisesti jäähdytetyt jarrulevyrenkaat (edessä 380 mm, takana 370 mm) ja jarrusatulat, joissa on edessä neljä ja takana kaksi mäntää, takaavat optimaalisen reaktioluonteen märällä sekä lämmön paremman pois johtamisen. Jarrulevyjen urheilullinen optiikka ja omaleimainen, autenttinen M muotoilu saavat näyttävän korostuksen sinisellä metallivärillä maalatuista ja luonteikkaan M logon koristamista jarrusatuloista.

M SERVOTRONIC.

M Servotronic sovittaa ohjausvoiman ajonopeuden mukaan
optimaalisesti ja takaa suoran ja täsmällisen ohjattavuuden suurillakin
nopeuksilla. Lisäksi se parantaa mukavuutta vähentämällä ohjaukseen
tarvittavaa voimaa ja maksimoimalla ketteräliikkeisyyden pysäköitäessä ja
käänneltäessä autoa sekä ajettaessa ahtailla, mutkittelevilla kujilla tai
mutkaisilla reiteillä.

7-VAIHTEINEN M KAKSOISKYTKINVAIHTEISTO, JOSSA DRIVELOGIC.

M kaksoiskytkinvaihteisto (DCT), jossa on Drivelogic, on erityisesti korkealle kiertävien BMW-suurtehomoottoreiden yhteyteen kehitetty innovatiivinen 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Järjestelmä käsittää automaattisen vetopito-optimoidun vaihteen valinnan, Launch Control -kiihdytystoiminnon, hitaan ajon Low Speed Assistance -avustimen sekä moottorin automaattisen Start/Stop-toiminnon. Tämä vaihteisto vaihtaa vaihteet voiman välittymisen katkeamatta. Moottorin voiman takapyörille välittävässä vaihteistossa on kaksi osavaihteistoa, joilla on kummallakin oma kytkimensä.
Vaihteiston toimintaa ohjataan automaattisesti, tai vaihtoehtoisesti manuaalisesti ohjauspyörän vaihdekatkaisimilla tai valitsinvivulla. Tällöin vaihteisto ihastuttaa, kuten paikaltaan kiihdytettäessä maksimaalisen kiihtyvyyden varmistavalla Launch Control -kiihdytystoiminnolla, erittäin dynaamisella ajoelämyksellä: Vaihteet kytkeytyvät myös täyskaasulla, kytkintä käyttämättä, voiman välittymisen katkeamatta. Drivelogic tarjoaa käyttöön sekä vaihteiston automaattikäyttötilassa (käyttötila ""D"") että myös manuaalikäyttötilassa (käyttötila ""S"") kummassakin kolme vaihtamisohjelmaa: erittäin urheilullinen, mukava tai polttonestettä säästävä.