ÄÄRIRAJOILLE ASTI. JOPA TÄLLÄ TEHOKKUUDELLA.

BMW EfficientDynamics BMW M3 Sedanissa.

Myös tehokkuuden suhteen BMW M3 Sedan edustaa huippuluokan suorituskykyä. Älykkäät EfficientDynamics -toimenpiteet kuten moottorin Start/Stop-toiminto tai jarrutusenergian talteenotto takaavat voimavarojen optimaalisen käytön ja parantavat osaltaan BMW M3 Sedanin voimaa ja kestävyyttä merkittävästi. Tulokseksi ei saada ainoastaan entistäkin parempaa dynamiikkaa, vaan myös vähäisempi kulutus ja haitallisten aineiden päästö.

AERODYNAMIIKKA.

Kattavat, toisiinsa sovitetut aerodynamiikkatoimenpiteet optimoivat etenkin suurissa nopeuksissa der M auton ajodynamiikkaa, ajovakautta ja hallittavuutta.
Näyttävä etuhelma kiteyttää M autojen erityisen aerodynamiikkakonseptin. Kookkaat imuilmakanavat takaavat kilparadoillakin optimaalisen moottorin-, välijäähdyttimen-, öljyn- ja jarrujen jäähdytyksen sekä vaihteistoöljyn jäähdytyksen, jos autossa on M DCT. Air Curtainien pystysuorissa ilmanottoaukoissa ja M sivuimuilmakanavissa, joihin on integroitu Air Breatherit pyöränkotelojen taakse, syntyy kiihdytetty ilmavirta etupyörien ympärille.
Tämä ilmaverho sulkee pyöränkotelot aerodynaamisesti, jolloin ilman pyörteily ja ilmanvastus vähenevät. Osaltaan aerodynamiikkaa optimoi myös ns. Gurney eli takaluukun takareunassa oleva spoileri, joka parantaa etu- ja taka-akselin välistä aerodynaamista tasapainoa ja vähentää nostetta. Kaiken kaikkiaan nämä toimenpiteet parantavat täsmälleen yhteen sovitetulla yhteisvaikutuksellaan aerodynaamista tasapainoa ja kilparatakelpoisuutta tarjoten aidon M fiiliksen.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

Vaihtamalla vaihdetta juuri oikeaan aikaan ja optimaalisesti pystyt etenkin kaupunki- ja maantieajossa säästämään paljon polttonestettä. Vaihda optimaalisesti, vähennä kulutusta – moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun perusteella, mikä vaihde milloinkin on tehokkain, ja infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, olisiko suuremmalla vai pienemmällä vaihteella ajaminen taloudellisempaa. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus näytetään vasta suuremmilla kierrosluvuilla. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että ajettaessa autolla, jossa on vaihtamishetken näyttö, kulutus on noin neljä prosenttia vähäisempi.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin Start/Stop-toiminto sammuttaa moottorin auton pysähtyessä vähäksi aikaa esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa ja vähentää siten polttonesteen kulutusta. Kun kytkintä painetaan (manuaalivaihteisto) tai kun jarru vapautetaan (Drivelogicilla varustettu M kaksoiskytkinvaihteisto), moottori käynnistyy sekunnin murto-osissa automaattisesti.