KÄYNNISTÄ VOIMANLÄHDE, ÄLÄ MOOTTORIA.

BMW M3 Sedanin ajodynamiikka.

KÄYNNISTÄ VOIMANLÄHDE, ÄLÄ MOOTTORIA.

BMW M3 Sedanin ajodynamiikka.

Kaarteen kärkipiste tiukasti näkyvillä, ajokki täydellisesti hallinnassa. BMW M3 Sedan on tehty puhdasta dynamiikkaa ajatellen, aina äärirajoja myöten. 431 hv:n tehon tarjoava M voimanlähde välittää voimansa tiehen väkevästi mutta aina hyvin annosteltavasti 6-vaihteisen käsivaihteiston tai katkoksitta 7-vaihteisen M kaksoiskytkinvaihteiston avulla. Uusi säätyvä M tasauspyörästölukko takaa aina optimaalisen pidon ja M Servotronic -ohjaustehostin sovitetun ohjattavuuden.

KÄYNNISTÄ VOIMANLÄHDE, ÄLÄ MOOTTORIA.BMW M3 Sedanin ajodynamiikka.

Kaarteen kärkipiste tiukasti näkyvillä, ajokki täydellisesti hallinnassa. BMW M3 Sedan on tehty puhdasta dynamiikkaa ajatellen, aina äärirajoja myöten. 431 hv:n tehon tarjoava M voimanlähde välittää voimansa tiehen väkevästi mutta aina hyvin annosteltavasti 6-vaihteisen käsivaihteiston tai katkoksitta 7-vaihteisen M kaksoiskytkinvaihteiston avulla. Uusi säätyvä M tasauspyörästölukko takaa aina optimaalisen pidon ja M Servotronic -ohjaustehostin sovitetun ohjattavuuden.

COMPETITION-PAKETTI.

Rata-autotunnelmaa puhtaimmillaan: Competition-paketin ansiosta BMW M3 Sedan välittää tiehen vieläkin enemmän dynamiikkaa ja ketteräliikkeisyyttä, mistä kiitos kuuluu paremmalle moottoriteholle, erityisesti sovitetulle adaptiiviselle M alustalle, dynaamisen ajovakauden valvonnan DSC uudelle sovitukselle, säätyvälle M tasauspyörästölukolle sekä 20" M kevytmetallivanteille, joihin liittyy eturenkaita leveämmät takarenkaat. Alustan uudistuksiin kuuluvat uudet jouset, iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaajat sekä sovitetut ajotilat COMFORT, SPORT ja SPORT+.
Kuusisylinterisen M TwinPower Turbo -bensiinimoottorin teho kasvaa arvoon 331 kW/450 hv. M Sport -pakoputkisto päästää ilmoille erittäin voimakkaat ja luonteikkaat moottoriäänet, jotka nostattavat ihon kananlihalle. Kevytrakenteisissa M urheiluistuimissa on leveyssuunnassa säädettävä selkänoja, jossa on pystysuunnassa kulkevat aukot. Etuistuinten turvavöitä koristavat tyylikkäät M raidat. Ulkopuolella Competition-paketti vakuuttaa ylellisillä, taotuilla ja kiiltosorvatuilla 20" M kevytmetallivanteilla Star-spoke 666 M, joihin liittyvät eturenkaita leveämmät takarenkaat. Niitä on myös optimoitu jäykkyyden suhteen. Urheilullista luonnetta terävöittää entisestään BMW Individual korkeakiiltoinen Shadow Line ja sen laajennusosat, jotka ulottuvat keulan koristesäleiköstä sivuilla oleviin ilmanottoaukkoihin ja edelleen korkeakiiltoiseen mallitunnukseen ja saa voimakkaan huipennuksensa mustakromatuista pakoputken päistä.

SÄÄTYVÄ M TASAUSPYÖRÄSTÖLUKKO.

Säätyvä M tasauspyörästölukko optimoi pidon ja ajovakauden kaistaa vaihdettaessa ja kiihdytettäessä kaarteesta suoralle, nopeassa kaarreajossa ja silloin, kun tien pinta on epätasalaatuinen. Pidon optimointiin käytetään elektronisesti ohjattua lamellilukkoa, jolla pienennetään takapyörien välisiä kierroslukueroja.

M NIIN KUIN MYYTTI.

 

LAUNCH CONTROL.

Launch Control -kiihdytysavustimen ansiosta käyntilämmin moottori pystyy kiihdyttämään maksimaalisesti pysähdyksistä. Deaktivoi dynaaminen ajovakauden valvonta (DSC), valitse sekventiaalitoiminto ajo-ohjelmalla 3, paina jarrua voimakkaasti ja paina kaasupoljin kickdown-asentoon. Kun mittariston näyttöön on syttynyt ruutulippusymboli, moottorin ihanteellinen liikkeellelähtökierrosluku säätyy automaattisesti kaasupolkimen ollessa painettuna pohjaan. Vapauta sitten jarru samalla, kun pidät kaasun kickdown-asennossa, ja auto kiihdyttää maksimaalisesti niin kauan, kunnes vähennät kaasua. M kaksoiskytkinvaihteisto säätää vaihtamishetket siten, että moottorin kierrosluku on optimaalinen aina suuremmalle vaihdettaessa. Tätä varustetta osaavat arvostaa ne kuljettajat, jotka pyrkivät erityisen urheilullisiin suorituksiin..

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT.

BMW EfficientLightweight -konsepti on ensiarvoisen tärkeässä asemassa M autojen valmistuksessa. Sillä mahdollisimman vähäinen omapaino on erinomaisen ajodynamiikan ja esimerkillisen tehokkuuden perusta. BMW M on ottanut tämän havainnon johdonmukaisesti huomioon autonvalmistuksessa – yhä paremmin tuloksin. Insinöörimme joutuvat jatkuvasti painimaan saman kysymyksen parissa: mistä kohtaa kannattaa vähentää painoa, mistä ei? Vastaus on BMW EfficientLightweight -konsepti.
Siinä käytetään äärimmäisen kevyitä materiaaleja kuten CFRP:ta (hiilikuituvahvisteista muovia) tai alumiinia tarkoin valituissa kohdissa autossa. Esimerkiksi yhdestä kappaleesta valmistettu CFRP-nivelakseli vähentää pyöriviä massoja ja CFRP-tukivarsi tarjoaa huomattavasti paremman lujuuden kuin alumiini painon ollessa vähäisempi. Konepelti, etulokasuojat, akselipalkit ja ohjauspyörän runko on valmistettu kevyistä materiaaleista painon säästämiseksi.
Kaikki tämä yhdessä vähentää auton kokonaispainoa erittäin tiukoista turvallisuuskriteereistä tinkimättä ja madaltaa painopistettä, jotta auton ketteräliikkeisyys ja dynamiikka paranevat kaarreajossa sekä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.

Keveys nopeuttaa.

ADAPTIIVINEN M ALUSTA.

ADAPTIIVINEN M ALUSTA.

Mukautuu tiehen ja ajotapaan.

Adaptiivisen M alustan iskunvaimentimien elektroninen valvonta mahdollistaa iskunvaimennuksen sovittamisen erittäin nopeasti tienpinnan ja kuljettajan ajotyylin mukaisesti. Siten järjestelmä varmistaa ajotilannekohtaisesti auton otteen tiehen, pyörien hyvän pidon ja auton täsmällisen käyttäytymisen. Asetusvaihtoehdoilla COMFORT, SPORT ja SPORT+ alustan sovitus voidaan valita mukavuuspainotteiseksi, urheilulliseksi tai urheilullisen dynaamiseksi.

JARRUT.

Ratkaisevassa osassa huippudynaamisessa ajoelämyksessä BMW M3 Sedanilla: jarrujärjestelmät. Täsmällisyytensä ja tehonsa ansiosta M hiilikuitu-keramiikkajarrut ja M komposiitti-jarrulevyt mahdollistavat huippusuoritukset dynamiikan ja suorituskyvyn alalla.

  • M hiilikuitu-keramiikka-jarrut

    M hiilikuitu-keramiikkajarrut ovat moottoriurheiluun kehitetyn tekniikan sovellus. Hiilikuidun ja keramiikan uudenlaisella yhdistelmällä jarrutusvoiman tuottaminen tapahtuu erittäin nopeasti, ja jarrujen tehon häipymistä toistuvissa jarrutuksissa esiintyy huomattavasti vähemmän. Lisäksi nämä jarrut ovat korroosionkestävät, entistäkin paremmin kuumuutta kestävät, vähemmän kuluvat ja kevyemmät. Kevytrakenteisuuden systemaattinen käyttö pienentää pyöriviä ja jousittamattomia massoja, mikä parantaa auton kiihtyvyyttä, reagointiherkkyyttä ja käsiteltävyyttä, mutta myös lisää ajamisen dynamiikkaa, parantaa pitoa ja jousitusmukavuutta sekä pienentää polttonesteen kulutusta.
    Suuremmat jarrulevyt (halkaisija 400 mm edessä ja 380 mm takana) ja jarrusatuloiden mäntien suurempi lukumäärä tekevät M hiilikuitu-keramiikkajarruista erittäin hyvin kuumuutta kestävät ja siten kilparatakelpoiset. Rei'itetyt, sisäpuolisesti jäähdytetyt jarrulevyrenkaat parantavat jarrujen reagointinopeutta märällä ja varmistavat lämmön tehokkaan poisjohtumisen. Kuusimäntäiset kiinteärunkoiset jarrusatulat edessä ja nelimäntäiset kiinteärunkoiset jarrusatulat takana erottuvat näyttävästi, koska ne ovat metallikultaväriset ja niissä on M logot.

  • M komposiitti-jarrulevyt

    Moottoriurheiluun kehitetyt M komposiitti-jarrulevyt yltävät suuressakin kuormituksessa tasaisen luotettavaan jarrutusvaikutukseen ja välttävät jarrujen häipymistä. Käyttämällä erilaisia, suurta kuormitusta kestäviä materiaaleja saadaan aikaan erinomainen terminen kuormitettavuus ja pitkä käyttöikä, täsmällinen annosteltavuus sekä painon säästö, mistä on hyötyä ketteräliikkeisyyden, dynamiikan, kiihtyvyyden ja polttonesteen kulutuksen kannalta.
    Rei'itetyt, sisäpuolisesti jäähdytetyt jarrulevyrenkaat (edessä 380 mm, takana 370 mm) ja jarrusatulat, joissa on edessä neljä ja takana kaksi mäntää, takaavat optimaalisen reaktioluonteen märällä sekä lämmön paremman pois johtamisen. Jarrulevyjen urheilullinen optiikka ja omaleimainen, autenttinen M muotoilu saavat näyttävän korostuksen sinisellä metallivärillä maalatuista ja luonteikkaan M logon koristamista jarrusatuloista.

M SERVOCTRONIC.

M Servotronic sovittaa ohjausvoiman ajonopeuden mukaan optimaalisesti ja takaa suoran ja täsmällisen ohjattavuuden suurillakin nopeuksilla. Lisäksi se parantaa mukavuutta vähentämällä ohjaukseen tarvittavaa voimaa ja maksimoimalla ketteräliikkeisyyden pysäköitäessä ja käänneltäessä autoa sekä ajettaessa ahtailla, mutkittelevilla kujilla tai mutkaisilla reiteillä.

7-VAIHTEINEN M KAKSOISKYTKINVAIHTEISTO, JOSSA DRIVELOGIC.

M kaksoiskytkinvaihteisto (DCT), jossa on Drivelogic, on erityisesti korkealle kiertävien BMW-suurtehomoottoreiden yhteyteen kehitetty innovatiivinen 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Järjestelmä käsittää automaattisen vetopito-optimoidun vaihteen valinnan, Launch Control -kiihdytystoiminnon, hitaan ajon Low Speed Assistance -avustimen sekä moottorin automaattisen Start/Stop-toiminnon. Tämä vaihteisto vaihtaa vaihteet voiman välittymisen katkeamatta.
Moottorin voiman takapyörille välittävässä vaihteistossa on kaksi osavaihteistoa, joilla on kummallakin oma kytkimensä. Vaihteiston toimintaa ohjataan automaattisesti, tai vaihtoehtoisesti manuaalisesti ohjauspyörän vaihdekatkaisimilla tai valitsinvivulla. Tällöin vaihteisto ihastuttaa, kuten paikaltaan kiihdytettäessä maksimaalisen kiihtyvyyden varmistavalla Launch Control -kiihdytystoiminnolla, erittäin dynaamisella ajoelämyksellä: Vaihteet kytkeytyvät myös täyskaasulla, kytkintä käyttämättä, voiman välittymisen katkeamatta. Drivelogic tarjoaa käyttöön sekä vaihteiston automaattikäyttötilassa (käyttötila "D") että myös manuaalikäyttötilassa (käyttötila "S") kummassakin kolme vaihtamisohjelmaa: erittäin urheilullinen, mukava tai polttonestettä säästävä.