SUORAT OVAT VAIN ARKOJA KAARTEITA.

BMW M2 Coupén ajodynamiikka ja tehokkuus.

SUORAT OVAT VAIN ARKOJA KAARTEITA.

BMW M2 Coupén ajodynamiikka ja tehokkuus.

Valmistettu spontaaneihin kiihdytyksiin ja nopeisiin kaarteisiin. Äärimmäinen ajoelämys, joka ei enää jätä rauhaan. BMW M2 Coupén ominaisuuksiin kuuluvat ketteräliikkeisyys, dynamiikka ja väkevä soundi, joten se on tyypillinen M auto. Lisävarusteeksi on tarjolla seitsenvaihteinen M kaksoiskytkinvaihteisto erityisen nopeisiin vaihteen vaihtoihin. M komposiittijarrut on suunniteltu todella kovaan rasitukseen. Vakiovarusteisiin kuuluu säätyvä M tasauspyörästölukko, joka takaa maksimaalisen ajovakauden ja pidon. Tämä on auto, jolla hallitset jokaista ajo-osuutta.

SUORAT OVAT VAIN ARKOJA KAARTEITA.BMW M2 Coupén ajodynamiikka ja tehokkuus.

Valmistettu spontaaneihin kiihdytyksiin ja nopeisiin kaarteisiin. Äärimmäinen ajoelämys, joka ei enää jätä rauhaan. BMW M2 Coupén ominaisuuksiin kuuluvat ketteräliikkeisyys, dynamiikka ja väkevä soundi, joten se on tyypillinen M auto. Lisävarusteeksi on tarjolla seitsenvaihteinen M kaksoiskytkinvaihteisto erityisen nopeisiin vaihteen vaihtoihin. M komposiittijarrut on suunniteltu todella kovaan rasitukseen. Vakiovarusteisiin kuuluu säätyvä M tasauspyörästölukko, joka takaa maksimaalisen ajovakauden ja pidon. Tämä on auto, jolla hallitset jokaista ajo-osuutta.

VAIHTEISTOVAIHTOEHDOT.

Kuusivaihteinen M vaihteisto.

Kevyen ja kompaktin rakenteensa ansiosta kuusivaihteinen M manuaalivaihteisto vähentää osaltaan auton painoa parantaen kaikkia siihen liittyviä etuja dynamiikan, ketteräliikkeisyyden, kiihtyvyyden ja kulutuksen suhteen. Lisäksi kevyempi vaihdelaatikko auttaa parantamaan akselikuorman jakautumista lähes tasan suhteessa 50:50 ja tekee auton ajokäyttäytymisestä siten neutraalimpaa ja vakaata kaikissa tilanteissa. Vaihteiston uudenlaiset, hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistetut kitkapinnat parantavat vaihtamismukavuutta. Samalla tämä uusi vaihteisto toimii entistäkin tehokkaammin, mistä kiitos kuuluu kuivasumppuvoitelun kohdennetulle öljynsiirrolle. Näin tämä kilpaurheilusta lainattu tekniikka auttaa osaltaan parantamaan tehoastetta ja vähentämään kulutusta entisestään. Samalla BMW M suunnittelijoiden on onnistunut vähentää käyntiääniä vielä lisää. Ja kuusivaihteinen M manuaalivaihteisto on integroitu täysin huppumoderneihin säätöjärjestelmiin: moottorin elektroniikan kanssa yhteistoiminnassa sen tunnistimet antavat vaihteita vaihdettaessa signaaleja moottorin kierrosluvun säätöön.

M kaksoiskytkinvaihteisto, jossa Drivelogic.

M kaksoiskytkinvaihteisto (DCT), jossa on Drivelogic, on erityisesti korkealle kiertävien BMW-suurtehomoottoreiden yhteyteen kehitetty innovatiivinen 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Järjestelmä käsittää automaattisen vetopito-optimoidun vaihteen valinnan, Launch Control -kiihdytystoiminnon, hitaan ajon Low Speed Assistance -avustimen sekä moottorin automaattisen Start/Stop-toiminnon. Tämä vaihteisto vaihtaa vaihteet voiman välittymisen katkeamatta. Moottorin voiman takapyörille välittävässä vaihteistossa on kaksi osavaihteistoa, joilla on kummallakin oma kytkimensä. Vaihteiston toimintaa ohjataan automaattisesti, tai vaihtoehtoisesti manuaalisesti ohjauspyörän vaihdekatkaisimilla tai valitsinvivulla. Tällöin vaihteisto ihastuttaa, kuten paikaltaan kiihdytettäessä maksimaalisen kiihtyvyyden varmistavalla Launch Control -kiihdytystoiminnolla, erittäin dynaamisella ajoelämyksellä: Vaihteet kytkeytyvät myös täyskaasulla, kytkintä käyttämättä, voiman välittymisen katkeamatta. Drivelogic tarjoaa käyttöön sekä vaihteiston automaattikäyttötilassa (käyttötila "D") että myös manuaalikäyttötilassa (käyttötila "S") kolme ajodynamiikkakatkaisimella valittavaa vaihtamisohjelmaa: erittäin urheilullinen, mukava tai polttonestettä säästävä.

M TAKAÄÄNENVAIMENNIN.

M TAKAÄÄNENVAIMENNIN.

M autoille ominainen takaäänenvaimennin, jossa on kaksi kaksoispakoputkenpäätä, optimoi M voimanlähteen tehoa ja ympäristökäyttäytymistä vähäisellä pakokaasun vastapaineella. Sähkötoiminen pakokaasuläpänohjaus tekee luonteikkaan urheilullisesta soundista täydellisen.

SÄÄTYVÄ M TASAUSPYÖRÄSTÖLUKKO.

Säätyvä M tasauspyörästölukko, joka jakaa vetävän voiman takapyörille täysin muuntuvasti, optimoi vetopitoa ja ajovakautta dynaamisissa kaistanvaihdoissa ja kiihdytettäessä kaarteesta suoralle, suurissa kaarrenopeuksissa, epätasalaatuisilla tienpinnoilla, lumella, soralla ja jäällä. Se takaa täsmällisen ohjattavuuden äärimmäisissäkin poikittaiskiihtyvyyksissä. Jatkuva, portaaton tasauspyörästölukon säätö tasoittaa ajokäyttäytymistä ja parantaa siten hallittavuutta äärimmäisissä ajotilanteissa.
Pidon optimointiin käytetään elektronisesti ohjattua lamellilukkoa, jolla pienennetään takapyörien välisiä kierroslukueroja. Moottoriurheilusta peräisin oleva järjestelmä on elektronisen ohjausyksikön välityksellä yhteydessä dynaamiseen ajovakauden valvontaan (DSC). Järjestelmä varmistaa aktiivisesti, että käytössä on aina tilanteen vaatima lukitusmomentti, joka voi olla 0–100 prosenttia. Näin saadaan neutraloitua pienimmätkin kierroslukuerot vetävien pyörien väliltä – ilman että auto pyrkii aliohjautumaan. Säätyvä M tasauspyörästölukko takaa näin optimaalisen pidon ja suuntavakaan, täydellisen ohjattavuuden ja muuntaa moottorin voiman lähes kokonaan vetäväksi voimaksi.

KILPAURHEILIJAN LUONNE.

Vastustamaton dynamiikka, uskomaton ketteräliikkeisyys, täsmällinen ohjattavuus: kolme tuntomerkkiä, joista M autot on tunnettu jo iät ja ajat. BMW M2 Coupén ajonautinto perustuu pitkälle kehitettyyn tekniikkaan, joka on testattu äärimmäisissä oloissa. Näin auto on milloin tahansa valmiina täydelliseen kiihdytykseen ja tarjoaa maksimaalisen pidon. Keskeisiä komponentteja on optimoitu moottoriurheilua muistuttavissa oloissa tapahtuvaa ajoa silmällä pitäen ja niiden huippusuorituskyky on testattu. DSC jossa on M Dynamic Mode, sähkötoiminen ohjaustehostin ja sen M autojen oma Servotronic-ohjaustehostin, samoin kuin etu- ja taka-akselin kevytrakennekonsepti tekevät jännittävästä autokonseptista täydellisen.

  • Valmiina kilparadoille

    Kilparadoilla esiintyvät suuret poikittais- ja pitkittäiskiihtyvyydet rasittavat öljynsaantia aivan erityisesti. Moottoriurheiluun liittyvällä tietotaidollaan BMW M GmbH:n insinöörit takaavat varman öljynsaannin sekä arkikäytössä että kilparadoilla.

  • M Dynamic Mode

    M Dynamic Mode on dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) toiminto, joka täyttää toiveen erinomaisesta ajodynamiikasta, jossa sallitaan tietty määrä luistoa.

    Dynaaminen ajovakauden valvonta (DSC) tunnistaa lukuisien tunnistimien avulla, jos ajotilanne on muuttumassa epävakaaksi, esimerkiksi ali- tai yliohjautumisen ja pidon menetyksen. Tavallisessa ajotilassa DSC vakauttaa auton tällöin viipymättä vähentämällä moottorin tehoa ja jarruttamalla tarvittaessa yksittäisiä pyöriä kohdennetusti.

    Päälle kytkettävässä M Dynamic Mode -tilassa tällaiset toimet käynnistetään myöhemmässä vaiheessa, jotta ajodynaamista äärialuetta saadaan laajennettua urheilullisen dynaamisten kuljettajien iloksi. Renkaiden suurempi luisto mahdollistaa maksimaalisen poikittais- ja pitkittäisdynamiikan potentiaalin hyödyntämisen kokonaan. Toisin kuin ajettaessa DSC deaktivoituna, on DSC:n tarjoama tuki kuitenkin samalla käytettävissä, jos äärirajat ylitetään. Vastuu ajotilanteen vakauttamisesta on kuitenkin aina kuljettajalla.

  • M Servotronic

    Nauti sopivasta ohjaustehostuksesta kaikissa ajotilanteissa – M Servotronic sovittaa ohjausvoiman ajonopeuteen optimaalisesti ja pitää huolen täsmällisestä ohjattavuudesta suurissa nopeuksissa. Lisäksi se vähentää ohjauspyörän kääntämisen tarvetta ja tarjoaa näin ensiluokkaisen mukavuuden. Se varmistaa myös erittäin hyvän ketteryyden pysäköitäessä ja autoa käänneltäessä sekä ajettaessa kapeilla kujilla tai mutkittelevilla teillä.
    Ohjausyksikkö laskee nopeuden perusteella kussakin ajotilanteessa tarvittavan ohjaustehostuksen määrän. Sähkömekaanisella ohjauksella ohjausvoimaa annostellaan tarkasti ja siten se sovitetaan huomattavasti täsmällisemmin tiettyihin ajotilanteisiin kuin perinteisissä ohjaustehostimissa, jotka toimivat moottorin kierrosluvun mukaan.
    Alhaisessa nopeudessa ohjaukseen tarvitaan siten vain vähän ohjausvoimaa. Nopeuden kiihtyessä ohjaustehostusta sen sijaan vähennetään jatkuvasti, jotta voidaan taata suora kosketus tiehen ja optimaalinen suoraanajo. M Servotronic -ohjaustehostin on sovitettu M autojen mukaan ja tarjoaa napin painalluksella kolme erilaista tunnuskuvaajaa, joista valita.

M KOMPOSIITTI-JARRULEVYT.

M KOMPOSIITTI-JARRULEVYT.

Moottoriurheiluun kehitetyt M komposiitti-jarrulevyt yltävät suuressakin kuormituksessa tasaisen luotettavaan jarrutusvaikutukseen ja välttävät jarrujen häipymistä hidastusvaikutuksen heikkenemättä. Erilaisten, voimakasta kuormitusta kestävien materiaalien käyttö saa aikaan erinomaisen korkeiden lämpötilojen kestokyvyn ja pitkän käyttöiän. Täsmällinen annosteltavuus sekä suhteellisen vähäinen paino vaikuttavat lisäksi myönteisesti ketteräliikkeisyyteen, dynamiikkaan, kiihtyvyyteen ja polttonesteen kulutukseen.

Rei'itetyt, sisäpuolisesti jäähdytetyt jarrulevyrenkaat (edessä 380 mm, takana 370 mm) ja kiinteärunkoiset jarrusatulat, joissa on edessä neljä ja takana kaksi mäntää, takaavat optimaalisen reaktioluonteen märällä sekä lämmön paremman pois johtamisen. Jarrulevyjen urheilullinen optiikka ja omaleimainen, autenttinen M muotoilu saavat näyttävän korostuksen sinisellä metallivärillä maalatuista ja luonteikkaan M logon koristamista jarrusatuloista.

270 KM/H

M Driver's Package nostaa huippunopeuden vakiovarusteisen mallin 250 km/h:sta 270 km/h:iin. M Driver's Package -paketin voi tilata suoraan uuteen autoon, mutta sen voi myös jälkiasentaa ongelmitta milloin tahansa. Kaikki muut tekniset tiedot säilyvät ennallaan, kun M Driver's Package asennetaan. Lahjakortti ajoturvallisuuskoulutukseen sisältyy toimitukseen.

NEROKAS KEVYTRAKENTEIDEN KÄYTTÖ.

Kevytrakenteinen etu-akseli.

Kevytrakenteinen etuakseli on suunniteltu kokonaan uudelleen M autojen tiukempia vaatimuksia vastaavaksi, ja vähentämällä jousittamattomia massoja se takaa paremman ajodynamiikan, suuremman pidon ja optimoidun jousitusmukavuuden. Tämä optimoi myös akselikuorman jakautumista, mikä neutraloi ajokäyttäytymistä ja parantaa auton hallittavuutta äärirajoilla. Se on osa korin ajodynaamista jäykkyyskonseptia ja parantaa ohjaustäsmällisyyttä ja suuntavakautta. Akseli muodostaa kokonaisuuden M autojen omien renkaiden kanssa ja parantaa siten mekaanista pitoa ja täsmällisiä vastauksia ohjauksen kautta. Kaksitukivartisen joustintuki-etuakselin tukivarret, pyöränkannattimet, akselinkannattimet ja jäykistelevyt on valmistettu painon vähentämiseksi alumiinikevytrakennetekniikalla. Lisää painoa säästyy alumiini-joustintukien ja putkimallisten poikittaistukivarsien ansiosta. Jäykistelevy ja lisäruuviliitokset helmoihin kasvattavat auton etuosan jäykkyyttä ja siten auton suuntavakautta tuntuvasti.

Kevytrakenteinen taka-akseli.

Kevytrakenteinen taka-akseli vähentää auton painoa ja auttaa siten osaltaan parantamaan ketteräliikkeisyyttä, dynamiikkaa ja kiihtyvyyttä, jousittamattomien massojen väheneminen puolestaan parantaa pitoa ja optimoi jousitusmukavuutta. M autoille asetettavien, moottoriurheilulle ominaisten vaatimusten täyttämiseksi akseli on uudistettu kokonaan. Yhteistoiminnassa M autojen omien renkaiden kanssa se muodostaa kokonaisuuden ja optimoi renkaiden pitoa ja suuntavakautta kaikenkuntoisilla teillä. Kaikki viisitukivartisen taka-akselin tukivarret ja pyöränkannattimet on valmistettu alumiinitaostekniikalla, taka-akselipalkki on teräsristikko-kevytrakenteinen. Näin saavutetaan tuntuva etu painon suhteen. Jäykät ruuviliitokset koriin optimoivat pyöräntuentaa. Diagonaaliset palkit takaavat jarrutusvoimien välittymisen koriin suoraan.

BMW EFFICIENT DYNAMICS -TEKNIIKAT.

BMW EFFICIENT DYNAMICS -TEKNIIKAT.

Oli kyse maksimaalisista suorituksista tai minimaalisesta kulutuksesta – viime kädessä kaikki BMW:llä liittyy BMW-autoille ominaiseen ajamisen iloon. BMW EfficientDynamics on BMW:n strategia, jolla minimoidaan polttonesteen kulutusta ja CO2-päästöjä ja samalla maksimoidaan dynamiikkaa ja ajonautintoa. Se on toimenpidepaketti, joka kattaa voimansiirron, energianhallinnan ja auton konseptin – jokaisessa BMW-autossa.

Paremmasta suorituskyvystä ja samalla pienemmistä kulutusarvoista vastaa BMW TwinPower Turbo -moottoriperheen uusi sukupolvi sekä bensiini- että dieselmallien puolella. Tehokkuuden parantamiseen vaikuttaa optimoidun aerodynamiikan lisäksi myös BMW EfficientLightweight -kevytrakennekonsepti, jossa oikeiden materiaalien käyttö oikeissa paikoissa vähentää painoa ja parantaa samalla auton jäykkyyttä.