URHEILULLISEN SÄHKÖINEN.

BMW i8:n moottori ja voimansiirto.

URHEILULLISEN SÄHKÖINEN.

BMW i8:n moottori ja voimansiirto.

Sähkömoottorin ja tehokkaan bensiinimoottorin yhdistelmä on perusta yhdelle aikamme innovatiivisimmista urheiluautoista – BMW i8:lle. Tämän auton urheilullinen luonne näkyy joka kohdassa ja aina. Polttomoottorin ja sähkömoottorin tarkka yhteistoiminta varmistaa sekä taloudellisuuden että dynaamisuuden.

URHEILULLISEN SÄHKÖINEN.BMW i8:n moottori ja voimansiirto.

Sähkömoottorin ja tehokkaan bensiinimoottorin yhdistelmä on perusta yhdelle aikamme innovatiivisimmista urheiluautoista – BMW i8:lle. Tämän auton urheilullinen luonne näkyy joka kohdassa ja aina. Polttomoottorin ja sähkömoottorin tarkka yhteistoiminta varmistaa sekä taloudellisuuden että dynaamisuuden.

BMW eDRIVE.

BMW eDrive -teknologia on syntynyt monivuotisen BMW EfficientDynamics -kehitystyön tuloksena. Vahvan sähkömoottorin koko vääntö on käytettävissä heti paikaltaan lähdettäessä, mistä seuraa vertaistaan hakeva ajamisen ilo. Innovatiivinen jäähdytysjärjestelmä pitää korkeajänniteakuston lämpötilan aina optimaalisena. Se varmistaa akuston tehon ja pitkän käyttöiän.
Nerokas energianhallintajärjestelmä koordinoi sähkömoottorin, akuston ja polttomoottorin yhteistoimintaa siten, että aina on käytettävissä maksimaalinen teho minimaalisella kulutuksella. Näin on syntynyt voimakas ja taloudellinen ladattava plug-in-hybridiautomalli.

BMW eDrive ladattavana plug-in-hybridinä.

Ensimmäinen urheiluauto, jonka kulutus on pikkuautoluokkaa.

  • Tehokas ladattava plug-in-hybridijärjestelmä

    Suunniteltu pitkälle toimintamatkalle. BMW i8 on ladattava plug-in-hybridimalli, jonka tekniikassa yhdistyvät innovatiivinen sähkö- ja polttomoottoritekniikka poikkeukselliseksi ajoelämykseksi: Erinomainen taloudellisuus ja maksimaalinen dynamiikka toteutuvat yhtä aikaa. Etupyöriä käyttää sähkömoottori, jonka teho on 96 kW (131 hv). Takapyörille kehittää voiman vahva 1,5-litrainen 3-sylinterinen BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottori teholtaan 170 kW (231 hv) ja vääntömomentiltaan 320 Nm. Moottoreiden yhteisteho synnyttää BMW:lle ominaisen aidon ajamisen ilon. Moottoreiden yhteisteholla BMW i8 kiihtyy 4,4 sekunnissa nollasta nopeuteen 100 km/h. Erittäin taloudellinen kulutus on vain 2,1 litraa 100 kilometrillä CO2-päästön jäädessä lukemaan 49 g/km.

  • Älykäs energianhallinta

    BMW i8:n hämmästyttävä taloudellisuus perustuu BMW eDrive -tekniikkaan ja bensiinimoottoriin. Kahden voimanlähteen yhteistoiminta koordinoidaan tarkasti valitun ajoasetuksen ja ajotilanteen mukaisesti. Jarrutusenergian talteenottoa ohjataan yksipoljintuntumalla "One Pedal Feeling", ja nopeuden hidastamisen myötä syntyvä energia pidentää pelkästään sähköllä ajettavissa olevaa matkaa. Myös huippuunsa hiotun aerodynamiikan ansiosta BMW i8 yltää täysverisenä urheiluautona polttonesteen kulutuslukemiin ja pakokaasun päästöarvoihin, jotka yleensä vain pikkuauto voi saavuttaa.

KOLMISYLINTERINEN 1,5-LITRAINEN BMW TWINPOWER TURBO -BENSIINIMOOTTORI.

KOLMISYLINTERINEN 1,5-LITRAINEN BMW TWINPOWER TURBO -BENSIINIMOOTTORI.

BMW EfficientDynamics -periaatteiden mukaisesti kehitetty ladattavan plug-in-hybridijärjestelmän kolmisylinterinen 1,5-litrainen BMW TwinPower Turbo -bensiinimoottori yltää kaikkeen, mitä urheiluautolta on lupa odottaa. Moottorinohjaus varmistaa optimaalisen sytytyshetken ja sylintereiden täytön sekä pakokaasuahtimen nopean reagoinnin. Tämä teholtaan 170-kilowattinen (231 hv) moottori on erittäin kierrosherkkä ja kehittää peräti 320 Nm:n vääntömomentin. Moottorin dynamiikka ja suuri teho lyövät kuitenkin kättä erinomaisen taloudellisuuden kanssa, sillä polttonesteen yhdistetty EU-kulutus on vain 2,1 l/100 km ja CO2-päästö vain 49 g/km.

Kevyt ja kompakti.

BMW TwinPower Turbo -moottori lumoaa vahvalla suorituskyvyllä ja pienellä kulutuksella.

  • CO2-päästötiedot

    Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisista kulutus- ja CO2-päästötasoista löydät kaikista jälleenmyyjäliikkeistä saatavasta Uuden auton kulutustiedot ja CO2-päästöarvot -vihkosta tai Liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) sivuilta autovertaamo.trafi.fi
    Polttomoottori täyttää pakokaasun päästönormin EU6. Kulutuslukemat (sähkö, polttoneste) perustuvat EU-testiajosykliin (93/116/EY). Tässä kulutusmittauksessa ajettava matka sisältää noin kolmanneksen kaupunkiajoa ja kaksi kolmannesta maantieajoa. Kulutusajossa mitataan lisäksi CO2-päästö. Kulutuslukemat on määritetty vakiovarusteisella autolla. Lisävarusteet voivat vaikuttaa kulutuslukemiin ja suorituskykyyn.
    Nämä tiedot koskevat auton saksalaista malliversiota. Kuvissa esiintyvissä malleissa on osin myös tehdasasennettuja lisävarusteita, jotka eivät kuulu vakiovarusteisen auton toimituslaajuuteen. Eri maissa voi olla kansalliseen lainsäädäntöön perustuvia poikkeamia tässä kuvatuista malliversioista ja varusteista. Pyydä lisätietoja BMW-jälleenmyyjältäsi. Oikeudet rakenteiden ja varusteiden muutoksiin sekä virheisiin pidätetään. Maakohtaisia varusteita ei tässä voida ottaa huomioon.
    Omapaino EU, kg: Ilmoitettu arvo koskee autoa, jossa on tankki 90 % täynnä ja kuormana 68 kg (kuljettaja) sekä 7 kg matkatavaroita. Omapaino koskee vakiovarusteista autoa. Lisävarusteet nostavat auton omapainoa.
    BMW suosittaa lyijytöntä 95-oktaanista bensiiniä. Lyijyttömät yli 91-oktaaniset polttonestelaadut sekä sellaiset polttonesteet, joiden etanoliosuus on enintään 10 prosenttia, ovat sallittuja. Polttomoottorin teho- ja kulutustiedot on saatu käyttämällä 98-oktaanista polttonestettä.
    Tiedot eivät koske yksittäistä autoa eivätkä ole osa tarjousta, vaan tiedot on tarkoitettu ainoastaan eri automallien ja -tyyppien vertailuun.
    CO2-päästöjä, jotka ovat syntyneet polttonesteen tai muun energiamuodon tuotannossa ja jakelussa, ei EU-direktiivin 1999/94/EY mukaisesti oteta huomioon CO2-päästöjä määritettäessä.

AJOTILAT.

Ajotilan valinta mahdollistaa erinomaisen ajotuntuman: Ajotilat COMFORT, ECO PRO ja SPORT optimoivat BMW i8:n ominaisuudet erilaisiin ajotilanteisiin. Esimerkiksi pelkästään sähköllä voidaan ajaa enintään nopeudella 65 km/h ja 37 km* matka, ja moottoriteillä voi nauttia todellisen urheiluauton ominaisuuksista. Näiden käyttötapojen väliin jää paras yhdistelmä molemmista: Bensiinimoottori ja sähkömoottori osoittavat joka hetki, että niiden tekninen symbioosi ei koskaan tyydy kompromisseihin.
Kun eDrive-näppäintä painaa, BMW i8 siirtyy pelkästään sähköllä ajamiseen. Tällöin voidaan käyttää ajotiloja COMFORT ja ECO PRO. COMFORT ja eDrivea käytettäessä BMW i8 liikkuu ilman polttomoottorin avustusta niin kauan, kunnes akuston teho on lähes kokonaan käytetty. Pelkästään sähköllä voidaan eDrivella ajaa enintään nopeudella 120 km/h. Jos eDrive-näppäintä ei ole painettu, polttomoottori käynnistyy jo nopeudessa 60 km/h.
* Määritetty BMW:n sisäisessä kulutustutkimuksessa. Toimintamatka riippuu eri tekijöistä ja erityisesti seuraavista: oma ajotyyli, tiestön kunto ja profiili, ulkolämpötila, lämmityksen/ilmastoinnin ja esi-ilmastoinnin käyttö.

  • Ajotila COMFORT

    Lähde liikkeelle ja ihastu heti. Ajotila COMFORT valittuna BMW i8 lähtee liikkeelle sähköllä. Pelkästään sähköllä voidaan ajaa enintään nopeudella n. 65 km/h. Ripeät kiihdytykset liikennevaloista ja ohitukset ovat mahdollisia. Tätä suuremmassa nopeudessa polttomoottori käynnistyy ja takaa optimaalisen ajettavuuden.

  • Ajotila ECO PRO

    Ajotilaa ECO PRO käytettäessä BMW i8 pystyy parhaiten todistamaan taloudellisuutensa. Kaasupolkimen ja vaihteiston sekä lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminta sovitetaan mahdollisimman taloudelliseksi. Pelkästään sähköllä voidaan ajaa enintään nopeudella 65 km/h. Polttomoottori käynnistää tätä suuremmassa nopeudessa tai jos akuston lataustila laskee alle määritetyn minimiarvon.

  • Ajotila SPORT

    Vaihteenvalitsimella kytketyn ajoasennon "D" eli vaihteiden automaattisen kytkeytymisen vaihtoehtona kuljettaja voi vaihtaa ajotilan SPORT käyttämiseen. Tätä ajotilaa käytettäessä vaihteet voi kytkeä myös manuaalisesti – joko vaihteenvalitsimella tai ohjauspyörässä olevilla vaihdevivuilla. Lisäksi ajotilan SPORT valitseminen sovittaa auton ominaisuudet erittäin urheilulliseen ajamiseen. Polttomoottori ja sähkömoottori tuottavat tätä ajoasetusta käytettäessä vääntömomenttinsa mahdollisimman dynaamisesti, kaasupolkimen reagointi on tavallista nopeampi ja sähkömoottoritehostuksen Boost-toiminto on täydessä laajuudessaan käytettävissä. Jotta myös ajotilaa SPORT käytettäessä sähköenergiaa olisi mahdollisimman paljon käytettävissä, jarrutusenergian talteenotto moottorijarrutuksessa ja jarrupoljinta käytettäessä toimii suurimmalla tehollaan.

NELIVETO.

Jos eDrive-näppäintä on painettu, BMW i8 liikkuu pelkästään sähköllä ja vain etupyörät vetävät. Hybridikäytössä neliveto ja kahden erilaisen moottorin yhteistoiminta mahdollistavat kaikissa ajotilanteissa optimaalisen vetopidon. Etuveto toteutuu sähkömoottorilla ja takaveto tehokkaalla kolmisylinterisellä polttomoottorilla. Siten kaikki neljä pyörää voivat kahdelta moottorilta voimansa saaden vetää samanaikaisesti ja ajotilanteesta riippuen päästään hyötymään etu- tai nelivedon eduista. Maantieajossa BMW i8 pystyy osoittamaan nelivetonsa täydet ominaisuudet jopa 250 km/h nopeuteen saakka.