0 %:N PÄÄSTÖT, 100 %:N AJONAUTINTO.

Kehitetty sähköistä liikkuvuutta varten – BMW i3:n voimansiirto ja alusta.

0 %:N PÄÄSTÖT, 100 %:N AJONAUTINTO.

Kehitetty sähköistä liikkuvuutta varten – BMW i3:n voimansiirto ja alusta.

0 %:N PÄÄSTÖT, 100 %:N AJONAUTINTO.Kehitetty sähköistä liikkuvuutta varten – BMW i3:n voimansiirto ja alusta.

Mikään ei lumoa meitä niin kuin uuden aikakauden enteet: siinä, missä hetki sitten vielä kuului moottorin ääni, voima kehittyy nyt lähes äänettömästi. Yhtäkkiä voimme kokea metropolien dynamiikan täysin rentoutuneina. Sillä BMW i on kehittänyt sähköistä liikkuvuutta johdonmukaisesti uudelleen ja kestävän kehityksen mukaisesti. Ja BMW i3 on ensimmäinen auto, joka on kehitetty kokonaan sähköistä ajoa varten.

SÄHKÖISTÄVÄ AJONAUTINTO.

Upeimmillaan ilo on silloin, kun se on spontaania. Niin spontaania kuin täysin sähköinen moottori BMW eDrive. Liikkeelle lähdettäessä riittää kevyt kaasupolkimen painallus, ja moottorin koko vääntö kiihdyttää BMW i3:n voimakkaasti ja lähes äänettömästi pysähdyksistä. Samalla polkimella voi myös jarruttaa: kun siirrät jalan pois polkimelta, tunnet heti jarrutusvaikutuksen. Se syntyy siitä, että BMW i3 -autosi kerää vapautuvan liike-energian talteen ja syöttää sen suoraan akkuun. Tästä innovaatiosta käytetään nimitystä "one-pedal feeling", ja sen ansiosta koet ajamisen entistäkin suoremmin ja samalla kasvatat auton toimintamatkaa.

Aivan uudenlainen ajoelämys.

BMW i3:n täysin sähköinen moottori.

  • BMW eDrive: dynaaminen pysähdyksistä alkaen

    Harvoin on mikään aikakausi alkanut yhtä rivakasti kuin BMW i3:n. BMW eDrive -sähkömoottorin BMW on kehittänyt itse. Siinä on tehoa 125 kW (170 hv) ja sen suurin vääntö on 250 Nm, ja näillä arvoilla se kehittää verrattoman dynamiikan. Entä mitä se merkitsee käytännössä? Koko vääntömomentti on käytettävissä heti kun moottori käynnistetään. Kun perinteisillä autoilla kiihdytetään, on vaihdettava vaihteita, mutta täysin sähköinen BMW i3 (94 Ah) selvittää kiihdytyksen nollasta sataan ilman katkoksia 7,3 sekunnissa. Etenkin ensi metreillä jäävät jopa voimakkaammilla moottoreilla varustetut autot näin ollen jälkeen.

  • Virran kulutus: sähköisesti tehokas

    Myös tehokkuuden alalla BMW i3 asettaa uusia mittapuita: BMW i3 -mallin (60 Ah) sähkönkulutus on äärimmäisen tehokas, vain 12,9 kWh/100 km. BMW i3 (94 Ah) tarvitsee vain 12,5 kWh. Tämä merkitsee uskomattoman edullista ajamista: 100 kilometrille tulee hintaa vain muutama euro, ja matka taittuu lähes äänettömästi, hajuttomasti ja täysin rentouttavasti ajamisen ilosta nauttien.

RANGE EXTENDER.

RANGE EXTENDER.

Pidentää ajamisen iloa: lisävarusteinen Range Extender sijaitsee BMW i3:n perässä sähkömoottorin vieressä, ja se pystyy kasvattamaan BMW i3 -mallin (94 Ah) toimintamatkaa COMFORT-tilassa jopa 200 km:stä jopa 330 km:iin. BMW i3 -mallin (60 Ah) osalta toimintamatkaa voidaan laajentaa jopa 130 km:stä jopa 270 km:iin. Pieni ja hiljainen 2-sylinterinen bensiinimoottori käyttää generaattoria, joka pitää korkeajänniteakun varaustilan vakaana, jolloin BMW i3 pystyy edelleen jatkamaan ajomatkaa pelkällä sähköllä. Toimintamatkan pidennin käynnistyy automaattisesti, kun akun varaustila on alhainen.

RÄÄTÄLÖITY LIIKKUVUUS ON KAIKEN MITTA.

Koska halusimme jättää lähtemättömän jäljen sähköisen liikkuvuuden aikakauteen, meidän oli keksittävä koko auto uudelleen. Yksi suurimmista haasteista oli siinä, kuinka kompensoida korkeajänniteakun paino. Siksi jaoimme auton arkkitehtuurin kahteen itsenäiseen osaan: alumiinista valmistettuun, alhaalla sijaitsevaan Drive-moduuliin on sijoitettu alusta- ja voimansiirtokomponentit sekä akku, kun taas sen yläpuolella olevaa Life-moduulia voidaan hyödyntää rajoituksitta tilavan matkustamon tarpeisiin. Nyt matkustamo on ensi kertaa onnistuttu valmistaa sarjatuotannossa äärimmäisen kevyestä ja lujatekoisesta hiilikuituvahvisteisesta muovista. Hiilikuidut ovat 10 kertaa ihmisen hiusta ohuempia ja vielä terästäkin lujempia, mutta painoltaan vain puolet teräksestä. Näin BMW i3:n paino vähenee ja painopiste madaltuu – kun taas turvallisuus ja ketteräliikkeisyys paranevat.

Tulevaisuutta henkivä.

BMW i3:n tuotanto.

  • LIFE-MODUULI

    Innovatiivisen BMW i LifeDrive -arkkitehtuurin ansiosta auton yläosassa sijaitseva Life-moduuli, joka on valmistettu hiilikuituvahvisteisesta muovista, tarjoaa matkustajille avaran elintilan. Kuljettajan ja etumatkustajan välillä ei ole erottavaa keskitunnelia. Vastakkaisesti avautuvien ovien välillä ei ole B-pilaria. Näin nautit avarasta tunnelmasta, joka on ainutkertainen tässä autoluokassa. Tämän on mahdollistanut se, että matkustamoon nyt ensi kertaa onnistuttu valmistaa sarjatuotannossa huippulujasta hiilikuituvahvisteisesta muovista. Näin BMW i3:n DIN-normin mukainen paino laskee 1 245 kiloon (BMW i3 (94 Ah)), mikä tekee autosta ainutlaatuisen ketteräliikkeisen ja vaikuttaa myönteisesti myös toimintamatkaan. Samalla hiilikuituvahvisteisen muovin lujuus tarjoaa erinomaisen turvallisuuden, joka on osoitettu menestyksellisesti lukuisissa testeissä.

  • DRIVE-MODUULI

    Drive-moduuli on valmistettu kevyestä alumiinista, ja siihen on sijoitettu kaikki ne rakenneosat, jotka mahdollistavat ajamisen. Perässä esimerkiksi ovat sähkömoottori, vaihteisto ja lisävarusteinen Range Extender. Suhteellisen pienen moottorin sijoittaminen auton perään mahdollistaa etupyörien suuremman kääntämiskulman, mikä helpottaa pysäköimistä ja auton kääntelyä. Korkeajänniteakkua ympäröi lujatekoinen alumiinikotelo, ja se on sijoitettu ehdottoman turvallisesti auton alapohjaan. Siellä se on optimaalisesti suojassa tosi paikan tullen. Lisäksi se tähän kohtaan sijoitettuna madaltaa auton painopistettä, mikä tukee takavetoisen BMW i3 -mallin ketteräliikkeisyyttä täydellisesti. Akulle myönnämme takuun kahdeksaksi vuodeksi tai kunnes 100 000 km on ajettu.

HIILIKUITU – UUDEN AIKAKAUDEN ALKU.

Edut.

CFRP (hiilikuituvahvisteinen muovi) on voimakasta kuormitusta kestävä komposiittimateriaali, joka koostuu hiilikuiduista ja muovimatriisista. Se on noin 30 prosenttia kevyempää kuin alumiini ja 50 prosenttia kevyempää kuin teräs.

Tuotanto. Vaihe 1.

Yhteistyössä SGL Automotive Carbon Fibersin kanssa BMW Group tuottaa hiilikuidut itse. Yli kymmenen vuoden tutkimus- ja kehitystyön jälkeen on näin ensi kertaa tullut mahdolliseksi suursarjatuotanto autonvalmistuksessa.

Tuotanto. Vaihe 2.

Kehrätyt kuidut kudotaan matoiksi ja upotetaan erityisiin hartseihin.

Tuotanto. Vaihe 3.

Tämän jälkeen niistä paistetaan kovia elementtejä – korin rakenneosia.

Tuotanto. Vaihe 4.

Seuraavassa vaiheessa yksittäiset korin rakenneosat liitetään yhteen tätä varten erityisesti kehitetyllä liimausmenetelmällä täysin automatisoidusti.

Tulos.

Hiilikuituvahvisteista muovia käyttämällä korista saadaan entistä lujempi, ja auton sisällä olevien turvallisuus paranee. Maksimaalinen jäykkyys mahdollistaa nopeamman kiihtyvyyden sekä paremman ketteräliikkeisyyden ja tuntuman tiehen, pienempi paino vähentää kulutusta.

KULJETTAJAN AVUSTINJÄRJESTELMÄT.

KULJETTAJAN AVUSTINJÄRJESTELMÄT.

Useat innovatiiviset kuljettajan avustinjärjestelmät tekevät BMW i3:lla ajamisesta ja jopa pysäköimisestä huolettoman helppoa. Driving Assistant Plus -ajoavustinpaketti varoittaa BMW i3:n kuljettajaa uhkaavasta törmäyksestä ja pystyy kaupunkiliikenteessä ja liikenneruuhkissa automaattisesti säilyttämään ajonopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan. Ruuhka-ajoavustin osallistuu jopa ohjaukseen moottoritien liikenneruuhkassa. Pysäköintiavustin muuttaa pysäköimisen helpoksi tehtäväksi, sillä auto osaa pysäköidä itsensä jopa täysin automaattisesti.

  • Driving Assistant Plus

    Lisävarusteena saatava Driving Assistant Plus -ajoavustin on kattava paketti innovatiivisia kuljettajan avustinjärjestelmiä, joiden avulla BMW i3:lla ajaminen on erittäin turvallista ja mukavaa. Aktiivinen vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto, säilyttää halutun etäisyyden edelläajavaan automaattisesti ajonopeuden ollessa 0–140 km/h ja säätää ajonopeutta itsestään, ja jopa pysäyttää auton. Moottoritien ruuhkassa ruuhka-ajoavustin lisäksi osallistuu aktiivisesti ohjaamiseen, kun ajonopeus on enintään 60 km/h. Siten BMW i3 -autosi pystyy avustamaan Sinua kaistalla pysymisessä, edellyttäen että pidät ohjauspyörästä kiinni edes toisella kädellä. Peräänajovaroitin varoittaa mahdollisesta törmäysvaarasta toisiin ajoneuvoihin, ja riittävän hyvissä valaistusolosuhteissa henkilötunnistuksellinen City-pysähdyksiinjarrutustoiminto varoittaa uhkaavasta törmäyksestä jalankulkijaan. Nopeusrajoitusnäyttö näyttää tieosuuden tunnistetun nopeusrajoituksen mittariston näytössä.

  • Pysäköintiavustinpaketti

    Pysäköintiavustinpaketti tekee auton pysäköimisestä helppoa: Pysäköintietäisyyden valvonta, peruutuskamera ja pysäköintiavustin muodostavat kuljettajan työtä pysäköinnissä helpottavan paketin ja mahdollistavat myös auton täysin automaattisen pysäköinnin, jolloin BMW i3 hoitaa itse kaasun, jarrun ja ohjaamisen.