DELEGOI. LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.

BMW ConnectedDriven kuljettajaa tukevat järjestelmät BMW 7-sarjassa.

Lukuisat innovatiiviset teknologiat ovat monipuolisesti tukenasi ajon aikana ja takaavat huipputason mukavuuden ja turvallisuuden. Näin sinä voit keskittyä oleelliseen – huolettomaan ajamisen iloon.

NAVIGOINTIJÄRJESTELMÄ PROFESSIONAL JA KOSKETUSNÄYTTÖ.

Navigointijärjestelmä Professional ihastuttaa designillaan ja erityisen laajalla palveluvalikoimallaan: siihen kuuluu helppokäyttöinen, täydellisesti BMW-autoon integroitu navigointijärjestelmä ja iDrive-käyttökonsepti, iDrive Touch -monitoimisäädin sekä kosketusnäyttö. Järjestelmään sisältyy puheohjaus, radio BMW Professional, jossa on DVD-soitin sekä 20 Gt:n muisti audiotiedostoille. Kiinteä 10,25" LCD-värinäyttö ja näytön jakamisen Splitscreen-toiminto (päänäyttö ja avustinnäyttö) varmistavat hyvän luettavuuden ja näytön selkeyden.
Järjestelmän käyttö mahdollistaa saumattoman siirtymisen eri syöttömahdollisuuksista toisiin: iDrive Touch -monitoimisäätimen kosketukseen reagoiva pintaan voit kirjoittaa navigointijärjestelmään syötettävät kohdeosoitteet mukavasti omalla käsialallasi; vaihtoehtoisesti voit käyttää järjestelmää kosketusnäyttötoiminnolla, eleohjauksella, puheohjauksella tai seitsemällä suosikkipainikkeella.

  • Karttapäivitykset

    BMW-jälleenmyyjien ja BMW Service -toimipisteiden kautta tehtävien karttapäivityksien lisenssimaksut ovat veloituksettomat ensimmäisten kolmen vuoden ajan. Karttapäivityksistä veloitetaan ainoastaan asennukseen liittyvät kustannukset.

DRIVING ASSISTANT PLUS -AJOAVUSTIN, JOSSA OHJAUS- JA KAISTANPITOAVUSTIN.

Lisävarusteinen Driving Assistant Plus -ajoavustin tarjoaa osittain autonomisen ajomukavuuden, sillä siihen sisältyvät aktiivinen vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto sekä ohjaus- ja kaistalla ajamisen avustimet. Driving Assistant -ajoavustimen toimintojen lisäksi turvallisuutta parantavat kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä, kaistanpitoavustin, jossa on aktiivinen sivutörmäyssuoja, peräänajo- ja henkilövaroitus jossa jarrutustoiminto ja risteävän liikenteen varoitin edessä.
Aktiivinen vakionopeussäädin pitää säädetyn nopeuden aina 210 km/h:iin saakka ja säilyttää etäisyyden edellä ajavaan. Samalla nopeusalueella on käytettävissä ohjausavustin, joka tukee ohjausta mukavasti ja pitää BMW-auton automaattisesti keskellä kaistaa. Myös hitaasti etenevässä liikennevirrassa ja ruuhkassa auto säilyttää valitun etäisyyden jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti.
Oikeudet kuvien muutoksiin pidätetään.

  • Ohjaus- ja kaistanpitoavustin sekä ruuhka-ajoavustin

    Erikseen päälle kytkettävä, ruuhka-ajoavustimella varustettu ohjaus- ja kaistanpitoavustin keventää kuljettajan työtaakkaa yksitoikkoisissa liikennetilanteissa. Ohjausta avustetaan miellyttävästi ja auto pidetään keskellä kaistaa aina nopeuteen 210 km/h saakka.

    Tämä moderni sivusuuntainen ohjaus on mahdollista aktiivisen vakionopeussäätimen käytöstä riippumatta. Se perustuu useampaan auton ympäristöä valvovaan tutkajärjestelmään ja stereokameraan. Niiden avulla järjestelmä ohjaa auton kulkusuuntaa ottaen huomioon kaistaviivat ja mahdollisesti edellä ajavan ajoneuvon. Lisäksi avustin säilyttää halutun etäisyyden edellä ajavaan automaattisesti, säätää nopeutta itsestään ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton, ja osallistuu aktiivisesti myös ohjaamiseen. Näin ohjaus- ja kaistanpitoavustin on jälleen yksi askel kohti pitkälle automatisoitua ajamista.

    Vaikka järjestelmä kykenee ohjaamaan autoa itsenäisesti, kuljettaja on lain mukaan yhä velvollinen ohjaamaan autoa molemmin käsin ohjauspyörästä kiinni pitäen. Jos tätä velvollisuutta ei täytetä, järjestelmä tunnistaa tilanteen ohjauspyörän kehään asennettujen tunnistimen avulla ja varoittaa kuljettajaa muutaman sekunnin kuluttua äänimerkein ja siirtyy lopulta valmiustilaan. Näin tapahtuu myös, jos kuljettaja kytkee vilkun päälle vaihtaakseen kaistaa tai jos toimintaedellytykset kuten kaistan vähimmäisleveys eivät enää täyty.

  • Kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä, jossa aktiivinen sivutörmäyssuoja

    Aktiivisella sivutörmäyssuojalla varustettu kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä tukee kuljettajaa puuttumalla ohjaukseen aktiivisesti, jotta tahaton kaistalta poistuminen sekä törmäys auton sivulla oleviin esteisiin vältetään. Jos peräänajovaroitus on aktivoituna, kun edellä ajava auto jarruttaa voimakkaasti, BMW-auto reagoi antamalla yhä voimistuvia varoituksia, tekemällä jarrutuksia ja lopulta täysjarrutuksen.

BMW HEAD-UP -NÄYTTÖ.

Värillinen BMW Head-Up -näyttö heijastaa ajon kannalta tärkeimmät ja tilannekohtaiset tiedot tuulilasille suoraan kuljettajan näkökenttään, joten kuljettaja näkee ne kääntämättä katsettaan liikennetilanteesta ja tiestä. Näytössä voivat näkyä esimerkiksi nykyinen ajonopeus, navigoinnin opastus, nopeusrajoitukset ja ohituskiellot, puhelimen ja viihteen listat sekä kuljettajan avustinjärjestelmien kaikkien varoitusviestien sisältö.
Järjestelmä heijastaa symbolit kookkaina ja selkeinä tuulilasin pintaan ja tuo näyttöön myös yksilölliset, iDrive Touch -monitoimisäätimellä tehtävät asetukset. Erkanemiskaistat ja risteykset näytetään realistisina 3D-näkyminä. Heijastettu kuva näkyy kuin se leijuisi noin 2,3 metrin etäisyydellä auton edessä, ja näytön optimaalisen sijainnin ansiosta se on nopea ja helppo havaita ja lukea katseen siirtyessä juuri lainkaan pois liikennetilanteesta.
Heijastettavan kuvan kirkkaus säätyy automaattisesti ympäristön valoisuuden mukaan. Lisäksi erikseen on valittavissa yö- ja päivänäytöt. Myös näytettävän kuvan korkeussijaintia voi säätää. Lisäksi on mahdollista valita, mitä tietoja tuulilasille heijastetaan ajonopeusnäytön ja kuljettajan avustinjärjestelmien varoitusviestien lisäksi.

PYSÄKÖINTI.

Kolme toimintoa, jotka pelaavat täydellisesti yhteen – pysäköintiavustimen, kauko-ohjatun pysäköinnin ja aktiivisen pysäköintietäisyyden valvonnan ansiosta BMW 7-sarjan pysäköinti sujuu vaivattomasti. Ahdaskaan autotalli ei enää ole mikään ongelma. Hyppää vain pois kyydistä ja pysäköi BMW 7-sarjasi ohjaamalla sitä etäältä napin painalluksella näytöllistä BMW-avainta käyttäen.

  • Kauko-ohjattu pysäköinti

    Kauko-ohjatun pysäköintitoiminnon ansiosta kuljettaja voi hypätä auton kyydistä ennen pysäköintiä, minkä jälkeen hän voi kauko-ohjata auton ahtaalle pysäköintipaikalle tai autotalliin keula edellä ja peruuttaa taas pois. Kauko-ohjatun pysäköintitoiminnon kuljettaja aktivoi auton ulkopuolelta näytöllistä BMW-avainta käyttäen.
    Koko pysäköintitapahtumaa valvotaan käyttäen pysäköintietäisyyden valvontaa (PDC), pysäköintiavustinta ja Surround View -ympäristökamerajärjestelmän tunnistimia. Kauko-ohjattua pysäköintiä varten auto pitää pysäyttää keskelle ja suoraan pysäköintiruutuun tai autotalliin nähden.
    Pysäköinnin jälkeen moottori voidaan sammuttaa avaimella, ja autoa noudettaessa sen saa taas käynnistymään samoilla keinoin. Kauko-ohjatussa pysäköintipaikalta siirtymisessä auto liikkuu itsestään suoraan taaksepäin.

  • Pysäköintiavustin

    Pysäköintiavustin pysäköi auton automaattisesti joko kadun suuntaiseen pysäköintiruutuun tai kadun suuntaan nähden poikittaiseen pysäköintiruutuun. Järjestelmä etsii kadun varteen pysäköityjen autojen välistä pysäköintiin riittävää tilaa, kun autolla ajetaan hitaasti eteenpäin (nopeudella alle 35 km/h) ja enintään 1,5 metrin etäisyydellä pysäköidyistä autoista.
    Kun riittävän suuri tila löytyy, kuljettaja kytkee vilkut päälle, ja pysäköintiavustin hoitaa auton ohjaamisen, vaihteen valinnan sekä kaasun ja jarrun käytön. Kuljettajan tehtävä on ainoastaan valvoa pysäköimistä. Järjestelmä näyttää avustavia toimintaohjeita monitoiminäytössä ja antaa myös akustisia ohjeita. Pysäköintiavustin lopettaa pysäköimisen antamalla merkkiäänen ja kytkemällä vaihteiston P-asentoon.
    Jos pysäköinti tehdään pysäköintiavustinta käyttämättä, sivusuuntaisen pysäköintietäisyyden valvonnan tunnistimet valvovat aluetta auton sivuilla, ja tarvittaessa kuljettaja saa varoituksen monitoiminäytössä.
     

  • Aktiivinen PDC

    Aktiivinen PDC -jarrutustoiminto on kuljettajan tukena tilanteissa, joissa auto pysäköidään peruuttamalla, ja auttaa välttämään törmäykset tai vähentämään onnettomuuden vakavuutta. Pysäköinti sujuu näin rennommin ja turvallisemmin.

SURROUND VIEW, JOSSA 3D VIEW, TOP VIEW JA PANORAMA VIEW.

Surround View sisältää kameraan perustuvat toiminnot peruutuskamera, Panorama View, Top View ja 3D View. Ulkopeileihin sekä auton keulaan ja perään sijoitetuilla kameroilla saadaan aikaan 360 asteen kuva auton ympäriltä.

Alueesta auton takana näytettävän kuvan lisäksi Top View -toiminto tuottaa kuvan auton sivuilta, mikä auttaa ahtaissa paikoissa ajettaessa. 3D View -toiminto puolestaan tuottaa edellisen rinnalla näytettävän, tietokoneella muodostetun 3D-kuvan, mikä entisestään helpottaa pysäköimistä. Panorama View -toiminnolla pääsee turvallisesti kuin kurkistamaan sivuille ajettaessa ulos pihaportista tai ahtaisiin kadunkulmiin ja risteyksiin. Auton keulaan keskelle asennettu digikamera kuvaa tilannetta auton edessä. Niiden ansiosta lähestyvä risteävä liikenne pystytään havaitsemaan ajoissa, jolloin reagointiin jää enemmän aikaa. Side View -toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä ajonopeuden ylittäessä nopeuden noin 15 km/h.

Kolmen toiminnon, eli Top View, Panorama View ja 3D View välillä voidaan vaihtaa tarpeen mukaisesti, ja kun järjestelmä seuraavan kerran aktivoidaan, käyttöön tulee oletuksena viimeksi valittu toiminto. Kamerajärjestelmät aktivoituvat käyttöön, kun vaihteenvalitsinvipu siirretään asentoon R, painetaan PDC-katkaisinta tai Panorama View -katkaisinta. Näyttönä toimii monitoiminäyttö.

BMW NIGHT VISION -PIMEÄNÄKÖAVUSTIN, JOSSA JALANKULKIJATUNNISTUS.

BMW Night Vision -pimeänäköavustin, jossa on jalankulkijatunnistus, mahdollistaa näkemisen ajovalojen kantamaa pitemmälle ja havaitsee ihmiset ja suuremmat eläimet pimeässä jo huomattavan kaukaa. Lisäksi ajovalojen dynaamisella kohdevalolla valaistaan havaittuja kohteita. Jäähdyttimen BMW-säleikköön asennettu lämpökamera kuvaa aluetta auton edessä ja välittää kuvan monitoiminäyttöön. Ihmiset ja eläimet voidaan havaita jo noin 300 metrin päästä.

Lisäksi järjestelmä laskee auton nopeuden ja ohjauskulman perusteella, onko vaara törmätä havaittuihin kohteisiin olemassa. Jos vaara on olemassa, mittaristonäyttöön ja lisävarusteiseen BMW Head-Up -näyttöön ilmestyy vilkkuva punainen symboli (eläin tai ihminen). Lisäksi kuuluu varoitusääni, ja auton jarrut valmistellaan jarrutusta varten. Tämä varoitustoiminto aktivoituu automaattisesti, kun moottori käynnistetään. Siten myös silloin, kun lämpökameran kuvaa ei ole valittu näyttöön, varoitus annetaan vaaratilanteessa. BMW Night Vision -pimeänäköavustin, jossa on jalankulkijatunnistus, on BMW ConnectedDriven innovaatio.