ELEGANSSI. TUOTUNA TIELLE.

BMW 7-sarjan ajodynamiikka ja tehokkuus.

ELEGANSSI. TUOTUNA TIELLE.

BMW 7-sarjan ajodynamiikka ja tehokkuus.

Innovatiivinen kevytrakennetekniikka, suunnan näyttävät moottorit ja huippuälykäs energianhallinta ovat parhaita esimerkkejä: BMW EfficientDynamics -insinöörien innovaatiot asettavat mittapuita. BMW 7-sarjassa ne on koottu yhteen mestarillisen täydellisesti. Tulokseksi saadaan optimaalinen yhdistelmä ajomukavuutta, dynamiikkaa ja tehokkuutta.

ELEGANSSI. TUOTUNA TIELLE.BMW 7-sarjan ajodynamiikka ja tehokkuus.

Innovatiivinen kevytrakennetekniikka, suunnan näyttävät moottorit ja huippuälykäs energianhallinta ovat parhaita esimerkkejä: BMW EfficientDynamics -insinöörien innovaatiot asettavat mittapuita. BMW 7-sarjassa ne on koottu yhteen mestarillisen täydellisesti. Tulokseksi saadaan optimaalinen yhdistelmä ajomukavuutta, dynamiikkaa ja tehokkuutta.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Oli kyse maksimaalisista suorituksista tai minimaalisesta kulutuksesta – viime kädessä kaikki BMW:llä liittyy BMW-autoille ominaiseen ajamisen iloon. BMW EfficientDynamics on BMW:n strategia, jolla minimoidaan polttonesteen kulutusta ja CO2-päästöjä ja samalla maksimoidaan dynamiikkaa ja ajonautintoa. Se on toimenpidepaketti, joka kattaa voimansiirron, energianhallinnan ja auton konseptin – jokaisessa BMW-autossa.
Paremmasta suorituskyvystä ja samalla pienemmistä kulutusarvoista vastaa BMW TwinPower Turbo -moottoriperheen uusi sukupolvi sekä bensiini- että dieselmallien puolella. Tehokkuuden parantamiseen vaikuttavat optimoidun aerodynamiikan lisäksi myös BMW EfficientLightweight -kevytrakennekonsepti, jossa oikeiden materiaalien käyttö oikeissa paikoissa vähentää painoa ja parantaa samalla auton jäykkyyttä. Tämän suhteen BMW osoittaa innovaatiojohtajuutensa vaikuttavalla tavalla ja panostaa ainoana suurtuotantoa harjoittavana autonvalmistajana ultrakevyeen ja samalla huippulujaan Carbon-hiilikuitumateriaaliin (CFRP). Kattavaan toimenpidepakettiin kuuluu lisäksi älykäs energianhallinta sekä kuljettajan valittavissa oleva ECO PRO -ajoasetus, joka auttaa ajamaan kulutuksen kannalta optimaalisesti. Tämän lisäksi BMW keskittyy tulevaisuuteen suuntautuviin voimansiirtotapoihin kuten BMW eDrive -tekniikkaan, jossa käytetään puhdasta sähkömoottoria, sekä Plug-in-hybrideihin.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT -KONSEPTI.

BMW EFFICIENTLIGHTWEIGHT -KONSEPTI.

BMW EfficientLightweight -konsepti merkitsee erityisen kevyiden materiaalien kehittämisen ja materiaalien fiksun yhdistelemisen ohella kaikkien komponenttien yksityiskohtien johdonmukaista optimointia.
Alumiinin, huippulujan teräksen ja magnesiumin käytöllä samoin kuin Carbon Core -konseptin toteutukseen käytettävällä hiilikuituvahvisteisella muovilla (CFRP) on merkittävä osuus auton painon tuntuvassa ja harkitussa vähentämisessä ja samalla auton lujuuden parantamisessa. Tämän huomaa siitä, että auton paino on jopa 130 kg pienempi edeltäjäsukupolveen verrattuna – vaikka mukavuus- ja turvatoimintoja on lisätty. Fiksuilla hybridivalmistustavoilla ja painon suhteen optimoiduilla komposiittitekniikoilla saavutetaan lisäksi painon tasainen jakautuminen ja entistäkin matalampi painopiste.
Näin BMW ja sen EfficientLightweight -konsepti asettavat jälleen mittapuita älykkään kevytrakennetekniikan alalla. Kun kaikki vaiheet (raaka-aineiden hankinnasta tuotantoon, kuljetusetäisyyksiin ja kierrätykseen) otetaan huomioon, BMW 7-sarja vähentää CO2-päästöä jopa 25 % vastaavaan edeltäjämalliin verrattuna. Tämä säästö saavutetaan optimoimalla tuotantoprosesseja (optimoitu materiaalin käyttö, uusiutuva energia BMW-tuotannossa) ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia tuoteominaisuuksia (uusioalumiini, kierrätetyt termoplastiset muovit).

CARBON CORE.

Keskeinen tekijä BMW EfficientLightweight -konseptissa on BMW 7-sarjassa käytettävä korin innovatiivinen sekamateriaalirakenne. Näin BMW ja EfficientDynamics yhdistävät älykkäällä tavalla huippuluokan tehokkuuden maksimaaliseen ajodynamiikkaan ja todistavat teknisen osaamisensa innovatiivisen kevytrakennetekniikan alalla. Käyttämällä terästä, alumiinia ja etenkin innovatiivista Carbon-materiaalia (hiilikuituvahvisteista muovia, CFRP) täytetään kaikki ajodynamiikkaa ja mukavuutta koskevat vaatimukset ja samalla asetetaan uusia mittapuita luksusautoluokassa.
Kokonaisvaltaisen konseptin keskiössä on Carbon Core, joka tarjoaa merkittäviä painoetuja teräkseen nähden korin vääntöjäykkyyttä ajatellen. Painoa on alennettu johdonmukaisesti niin konseptitasolla kuin yksityiskohdissakin, ja näin saavutetaan lähes täydellinen akselikuorman jakautuminen suhteessa 50:50, ja painopistettä saadaan madallettua entisestään. Kaiken kaikkiaan tämä merkitsee optimaalisia auton geenejä, joista syntyy maksimaalinen ajomukavuus ja samalla parantunut ohjattavuus ja hallittavuus sekä vähäinen polttonesteen kulutus ja pienet päästöt.
Näin BMW ja EfficientDynamics yhdistävät älykkäällä tavalla huippuluokan tehokkuuden maksimaaliseen ajodynamiikkaan ja todistavat teknisen osaamisensa innovatiivisen kevytrakennetekniikan alalla.

AERODYNAMIIKKA.

Aerodynamiikka on tärkeä työkenttä autolle asetettavien monien vaatimusten kuten ilmanvastuksen, ajovakauden ja akustiikankin optimoimiseen.
BMW EfficientDynamicsin puitteissa etenkin ilmanvastus on tärkeässä osassa, ja tältä osin on syytä tarkastella niin kutsuttua ilmanvastuskerrointa, jolla mitataan aerodynaamisuutta. Eri tekijät vaikuttavat ilmanvastuskertoimeen eri suhteissa: korin mittasuhteet 40 %, pohja 20 %, pyörien ja pyöränkoteloiden alue 30 % ja toiminta-aukot 10 %. Koska auton muotoilu riippuu pitkälti perusmallista ja pohja on jo kokonaan suojattu, tarjoutuvat tehokkaimmat mahdollisuudet optimointiin pyöränkoteloiden ja toiminta-aukkojen alueilla.
Etenkin jäähdyttimen Active Air Stream -säleikön ripojen väliin näkyviin jätetyt, sähkötoimiset ilmaläpät, jotka tarpeen mukaan avaavat ja sulkevat ilmanottoaukon jäähdyttimen edessä, ja Air Breather ja Air Curtain etupyöränkoteloissa vähentävät ilmanvastusta tuntuvasti. Kaksiakseli-ilmajousitus madaltaa autoa automaattisesti 10 millimetrillä ajonopeuden noustessa yli 120 km/h:iin, mikä sekin vähentää ilmanvastusta. Näillä toimenpiteillä auton ilmanvastusta on saatu vähennettyä jopa 10 % edeltäjämalliin verrattuna.

  • Jäähdyttimen Active Air Stream -säleikkö

    Jäähdyttimen Active Air Stream -säleikkö on uusi aerodynaamisuutta optimoiva toiminto. Kun jäähdytysilman tarve on vähäinen, sähkötoimiset ilmaläpät sulkevat jäähdyttimensäleikön ja vähentävät siten ilman virtausta moottoritilassa. Tämä optimoi aerodynamiikkaa ja kulutusta.

  • Air Curtain

    Air Curtain pienentää korin ilmanvastusta ällistyttävän yksinkertaisella mutta erittäin tehokkaalla tavalla. Kaventuvat ilmakanavat kiihdyttävät etuhelman kautta sisään virtaavan ajoviiman ja ohjaavat sen kohdistetusti auton pyörien ohi. Näin ilman pyörteily pyöränkoteloissa vähenee, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja CO2-päästöjä. Lisäksi ilmaverho parantaa osaltaan auton tärkeiden komponenttien jäähdytystä.

  • Air Breather

    Air Breather, joka on sijoitettu etupyöränkoteloiden taakse, kuuluu innovatiivisiin toimenpiteisiin, joilla aerodynamiikkaa optimoidaan intensiivisesti. Yhdessä etuhelmaan integroidun Air Curtain -ilmaverhon kanssa Air Breather vähentää ilman pyörteilyä tuntuvasti ja ohjaa ajoviiman tarkoituksenmukaisesti. Näin saadaan toisaalta pienennettyä auton ilmanvastusta ja toisaalta alennettua polttonesteen kulutusta sekä CO2-päästöjä entisestään.

  • Aerovanteet

    Kulutuksen optimointiin pyrkivä täydellinen aerodynamiikka ei rajoitu koriin, saavathan vanteiden puolat ilman usein pyörteilemään pyörien pyöriessä, ja eikä ilmavirtaus enää olekaan täydellistä. BMW:n kehittämät uudet, virtausominaisuuksiltaan optimoidut Turbine-design-aerovanteet vastustavat pyörteilyä tehokkaasti ja ohjaavat ilman optimaalisesti auton sivuja pitkin. Näin ilmanvastus heikkenee. Ja päästöt vähenevät, mutta ajonautinto paranee.

BMW 730d/Ld.

Uuteen BMW EfficientDynamics -moottorisukupolveen kuuluvalla kuusisylinterisellä TwinPower Turbo -dieselrivimoottorilla varustettu BMW 730d tarjoaa suvereenin suorituskyvyn ja samalla vähäisen kulutuksen. Vaikutuksen tekevällä 620 Nm:n vääntömomentilla tämä innovatiivinen voimanlähde tuo jopa 195 kW (265 hv) tielle – keskikulutuksen ollessa vain 4,9–4,5 l/100 km (xDrive-mallilla 5,2–4,8 l/100 km) ja CO2-päästön keskimäärin 129–119 g/km (xDrive-mallilla 137–127 g/km). Tällä moottorilla varustettuna BMW 730d/Ld -mallista menee nollasta sataan kiihdyttämiseen vain 6,1 sekuntia (xDrive-mallilla 5,8), ja auto saavuttaa 250 km/h:n huippunopeuden. Alumiinikevytrakenteita hyödyntävä 3,0 litran dieselmoottori ihastuttaa suurella teholla, lumoavalla voimankehityksellä ja spontaaneilla reaktioilla kaikilla kierroslukualueilla. Siinä yhdistyvät Common Rail -suoraruiskutus ja kaksivaiheinen turboahto ja muuntuva turbiinigeometria.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Näin auto kuluttaa vähemmän polttonestettä, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä. Tähän vaikuttaa myös momentinmuuntimen lukituskytkin – vaikka vaihtaisit manuaaliseen tilaan. Yhdessä pienten kierroslukuhyppyjen ja täsmällisen vaihteensovituksen kanssa se tekee vaihteiden vaihtamisesta erittäin mukavaa.
Verkotetut toiminnot kuten ennakointiavustin, auton tilan tunnistus ja liikennetilanteen tunnistus vaikuttavat merkittävästi vaihteiston vaihtamisluonteeseen. Järjestelmä valitsee joka tilanteessa ajotilasta riippuen optimaalisen vaihteen. Ennakointiavustin sovittaa vaihteistonohjausta ajoreittiin navigointitietojen perusteella ja muuttaa reaktioluonteen vieläkin urheilullisemmaksi ja spontaanimmaksi (SPORT-ajotilassa) tai vähentää vaihtamistapahtumia (COMFORT-tilassa) tehdäkseen ajosta mukavampaa.

BMW xDrive.

BMW:n älykäs nelivetojärjestelmä xDrive sovittautuu myös vaikeisiin tieolosuhteisiin täydellisesti tarjoamalla aina parhaan vetopidon. Auto pysyy xDriven ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta vakaasti suunnassaan. DSC:n tunnistimet ohjaavat xDrive-järjestelmää jakamaan vetävän voiman akseleille jo ennakkoon siten, että yli- tai aliohjautuminen saadaan estettyä ajoissa, mikä parantaa suuntavakautta. Siten DSC joutuu säätämään harvemmin, kun tien kunto on kriittinen. BMW xDrive yhdistää nelivedon perinteisen vahvat ominaisuudet – vetopito, suuntavakaus ja turvallisuus – BMW:lle tyypilliseen täsmälliseen käsiteltävyyteen.

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

BMW 7-sarjan älykkääseen energianhallintaan kuuluvat vakiovarusteina BMW EfficientDynamics -tekniikat moottorin Start/Stop-toiminto, jarrutusenergian talteenotto ja sähkötoiminen ohjaustehostin. Näiden tekniikoiden yhteistoiminnalla taataan kestävän kehityksen mukainen liikkuminen ja maksimaalinen tehokkuus.
Oikeudet kuvien muutoksiin pidätetään.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Kun auto seisoo paikallaan esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkassa, moottorin Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin ja sammuttaa moottorin heti, kun auto jarrutetaan täysin pysähdyksiin. Näin polttonestettä säästyy jopa kuusi prosenttia.
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Heti kun kuljettaja siirtää jalan pois jarrupolkimelta, moottori käynnistyy uudestaan.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: Polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

  • Sähkötoiminen ohjaustehostin

    Kun ohjausta tehostetaan sähkötoimisesti, ohjausvoima sovitetaan ajonopeuteen optimaalisesti. Se merkitsee suoraa, täsmällistä ohjattavuutta suurissa nopeuksissa ja kevyttä pyöriteltävyyttä autoa käänneltäessä. Ohjaustehostin kuluttaa energiaa vain silloin, kun sitä todella tarvitaan. Näin säästyy polttonestettä, ja päästötkin vähenevät.
    Hydraulisen pumpun sijaan tässä järjestelmässä on käytössä sähkömoottori. Perinteisissä järjestelmissä moottorin täytyy käyttää pumppua jatkuvasti, kun taas sähkökäyttöinen ohjaustehostin toimii vain silloin, kun ohjauspyörää käännetään. Ajettaessa suoraan tai jos ohjauspyörä pidetään liikkumattomana esimerkiksi pitkässä kaarteessa, sähkömoottori ei ole aktivoituna eikä energiaa siis kulu. Ohjaustehostuksen joustava sovittaminen kulloiseenkin ajotilanteeseen ja -nopeuteen parantaa ohjausmukavuutta.

AJODYNAMIIKKAKATKAISIN JA ECO PRO -TILA.

Ajodynamiikkakatkaisimella voit valita jonkin kolmesta käyttötilasta: COMFORT-tilassa on moottorissa, alustassa ja vaihteistossa käytössä vakioasetukset, ECO PRO -tila tähtää tehokkuuteen, ja SPORT-tila mahdollistaa vieläkin dynaamisemman ajamisen. Uusi, interaktiivinen toiminto, Adaptive Mode, sovittaa dynaamista iskunvaimennuksenvalvontaa, ohjausta ja Steptronic-automaattivaihteistoa ajoissa kulloiseenkin ajotilanteeseen ottaen huomioon valittuna olevan käyttötilan ja toimien vuorovaikutuksessa tosiaikaisen navigoinnin kanssa. ECO PRO -tilassa kaasupolkimen, vaihteiston ja lämmitys-/ilmastointistrategian säätökäyrästöjä säädetään siten, että ajotapa on kulutuksen kannalta optimaalinen.
ECO PRO -tila alentaa polttonesteen kulutusta jopa 20 prosentilla. Lisää säästöpotentiaalia tarjoavat lisätoiminnot vapaa rullaaminen, ennakointiavustin ja ECO PRO -reitti.
Oikeudet kuvien muutoksiin pidätetään.

  • Vapaa rullaaminen

    Vapaa rullaus -toiminnolla automaattivaihteinen auto rullaa moottorin voimansiirto katkaistuna enintään nopeudella 160 km/h, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen eikä jarruta.

  • Ennakointiavustin

    Ennakointiavustin tunnistaa navigoinnin tietojen perusteella edessä olevan tieprofiilin ja antaa ajoissa vinkkejä. Jos edessä olevan kaarteen jälkeen alkaa alhaisempi nopeusrajoitus, järjestelmä suosittaa jo ennen kaarretta keventämään kaasua.

  • ECO PRO -reitit

    Polttonesteen säästeliäästä kulutuksesta huolehtivat myös ECO PRO -reitit. Se ehdottaa reittiä, jolla polttoneste tulee hyödynnetyksi tehokkaimmin, ja ottaa huomioon yksilöllisen ajotavan ja paikalliset olosuhteet.

  • Adaptive Mode

    Adaptive Mode on ajodynamiikan säätökatkaisimen fiksu ja interaktiivisesti toimiva toiminto. Adaptive Mode -toiminnon ohella kuljettaja voi valita myös käyttötilat SPORT, COMFORT tai ECO PRO.
    Adaptive Mode vaikuttaa dynaamiseen iskunvaimennuksenvalvontaan, ohjaukseen ja Steptronic-automaattivaihteistoon sovittaen säätöjä valitun ajotilan (COMFORT/SPORT) mukaisesti aina ajotilanteen vaatimalla tavalla.
    Adaptive Mode -järjestelmä ottaa huomioon monia indikaattoreita kuten kaasupolkimen kickdown-asennon, ohjauspyörän liikkeet, vakionopeussäätimen sekä kuljettajan yksilöllisen ajotyylin. Lisäksi järjestelmä toimii yhdessä tosiaikaisen navigoinnin kanssa pystyäkseen sovittamaan alustan säädöt ajoissa kaarteisiin, risteyksiin tai erilaisiin teihin.