JÄRKI VAI TUNEET? JÄRKI JA TUNTEET.

BMW 6-sarjan Coupén ajodynamiikka ja tehokkuus.

JÄRKI VAI TUNEET? JÄRKI JA TUNTEET.

BMW 6-sarjan Coupén ajodynamiikka ja tehokkuus.

Kun Sport-pakoputkiston dynaamiset äänet kajahtavat ilmoille, mikään ei jää epäselväksi. Vahvasti vääntävät moottorit ja viimeistä piirtoa myöten hiotut alusta- ja vaihteistotekniikat täydentyvät BMW 6-sarjan Coupéssa urheilulliseksi ajoelämykseksi. Launch Control -liikkeellelähtötoiminto säätää moottorin kierrosluvun ihanteelliseksi maksimaalista paikaltaankiihdytysnopeutta varten. Päivittäisessä ajossa rauhoittaa tieto, että pitkälle kehitettyjen BMW EfficientDynamics -teknniikoiden ansiosta auto ei kuluta enempää kuin mikä välttämättä on tarpeen.

JÄRKI VAI TUNEET? JÄRKI JA TUNTEET.BMW 6-sarjan Coupén ajodynamiikka ja tehokkuus.

Kun Sport-pakoputkiston dynaamiset äänet kajahtavat ilmoille, mikään ei jää epäselväksi. Vahvasti vääntävät moottorit ja viimeistä piirtoa myöten hiotut alusta- ja vaihteistotekniikat täydentyvät BMW 6-sarjan Coupéssa urheilulliseksi ajoelämykseksi. Launch Control -liikkeellelähtötoiminto säätää moottorin kierrosluvun ihanteelliseksi maksimaalista paikaltaankiihdytysnopeutta varten. Päivittäisessä ajossa rauhoittaa tieto, että pitkälle kehitettyjen BMW EfficientDynamics -teknniikoiden ansiosta auto ei kuluta enempää kuin mikä välttämättä on tarpeen.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

Oli kyse maksimaalisista suorituksista tai minimaalisesta kulutuksesta – viime kädessä kaikki BMW:llä liittyy BMW-autoille ominaiseen ajamisen iloon. BMW EfficientDynamics on yhteisnimi BMW:n strategialle, jonka tavoite on pienentää polttonesteen kulutusta ja pakokaasupäästöjä samalla lisäten auton dynamiikkaa ja ajamisen nautintoa. Se on toimenpidepaketti, joka kattaa voimansiirron, energianhallinnan ja BMW EfficientLightweight -rakenteeseen perustuvan auton konseptin – vakiona jokaisessa BMW-autossa.
Paremmasta suorituskyvystä ja samalla pienemmistä kulutusarvoista vastaa BMW TwinPower Turbo -moottoriperheen nykysukupolvi sekä bensiini- että dieselmallien puolella. Tehotaloudellisuuden optimoinnissa oma osuutensa on myös paremmalla aerodynamiikalla.

SPORT-PAKOPUTKISTO.

Sport-pakoputkiston muhkeat äänet ovat linjassa auton urheilullisen kokonaisuuden kanssa. Ääniin voi vielä vaikuttaa integroidulla pakokaasuläppätekniikalla, jota ohjataan ajodynamiikkakatkaisimella valittavien ohjelmien avulla: luonteeltaan dynaamisissa ajo-ohjelmissa SPORT ja SPORT+ taustalle syntyy tunteisiin vetoava, entistäkin voimakkaampi soundi, kun taas mukavuuspainotteisissa ohjelmissa akustiikka on hillitympi ja soveltuu siten paremmin ylelliseen ajoelämykseen ja pitkille matkoille.

Voimakas ja tunnistettava.

Kuuntele moottorin soundi.

AJODYNAMIIKKA.

Erinomainen tuntuma tiehen, täsmällinen ohjattavuus ja välitön reaktioherkkyys. Ihanteellinen ohjattavuuden ja vakauden suhde. BMW 6-sarjan Coupé tekee dynamiikasta tuntuvan ja koettavan. Voimakkaat moottorit ja vakiovarusteinen 8-vaihteinen Steptronic Sport -vaihteisto saavat aikaan äärimmäisen miellyttävän ajotuntuman, joka säilyy samana aina ykkösvaihteesta kahdeksanteen vaihteeseen saakka. Järjestelmät kuten etu- ja takapyörien aktiiviohjaus pitävät huolen suuntavakaudesta ja dynaamisista ajo-ominaisuuksista. Autossa on hallittua voimaa, joka tekee jokaisesta ajomatkasta erityisen kokemuksen.

Urheilullisuuden lumous.

  • Alusta

    BMW 6-sarjan Coupén ohjattavuus on täsmällinen ja suuntavakaus erinomainen. Teknisen perustan sille luo alusta, joka varmistaa optimaalisen otteen tiehen ja hyvän pidon kaikissa ajotilanteissa. BMW 6-sarjan Coupén alustassa kohtaavat täydellisesti yhteen sovitetut tekniset komponentit, akselikuorman jakautuminen tasaisesti suhteessa 50:50 sekä takavetoisuus. Moottorin voima välittyy taka-akselin kautta dynaamisesti tiehen, eikä vetävä voima näin pääse vaikuttamaan ohjaukseen. Myös kaksoispoikittaistukivarsi-etuakseli ja integraalitaka-akseli ovat osa alustaa. Auton painon alentamiseksi kumpikin on enimmäkseen alumiinia. Sillä vähemmän on enemmän: vähemmän massaa, enemmän ohjattavuutta, mukavuutta ja turvallisuutta.

  • Aktiiviohjaus etu- ja takapyörille

    Takavetoisiin autoihin saatavissa oleva aktiiviohjaus etu- ja takapyörille yhdistää myötäohjaavat takapyörät etupyörien välityssuhteeltaan muuttuvaan ohjaukseen. Ajonopeuteen noin 60 km/h saakka takapyörät kääntyvät päinvastaiseen suuntaan kuin etupyörät. Vaikutus on sama kuin lyhyellä akselivälillä: auto kääntyy erittäin ketterästi. Ajonopeudesta noin 60 km/h alkaen takapyörät kääntyvät samaan suuntaan kuin etupyörät. Nyt akseliväli on virtuaalisesti pitempi, mikä lisää sekä mukavuutta että ajovakautta etenkin äkillisissä kaistanvaihdoissa.

  • Ajodynamiikkakatkaisin ja ECO PRO -tila

    Ajodynamiikkakatkaisin mahdollistaa ajoasetuksen valinnan oletusasetukseksi COMFORT, jolloin käytössä ovat moottorin ja vaihteiston vakioasetukset, taloudellisuuspainotteiseksi ECO PRO -asetukseksi tai urheilulliseksi asetukseksi SPORT, jolloin ajettavuus on dynaamisempaa. ECO PRO -asetuksen valitseminen mukauttaa kaasupolkimen reagointiluonteen sekä vaihteiston ja lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminnan polttonesteen kulutuksen kannalta taloudellisiksi.
    ECO PRO -tila alentaa polttonesteen kulutusta jopa 20 prosentilla. Lisää säästöpotentiaalia tarjoavat lisätoiminnot vapaa rullaaminen, ennakointiavustin ja ECO PRO -reitti. Ennakointiavustin tunnistaa navigoinnin tietojen perusteella edessä olevan tieprofiilin ja antaa ajoissa vinkkejä. Jos edessä olevan kaarteen jälkeen alkaa alhaisempi nopeusrajoitus, järjestelmä suosittaa jo ennen kaarretta keventämään kaasua.
    Polttonesteen säästeliäästä kulutuksesta huolehtivat myös ECO PRO -reitit. Tämä reittitoiminto ehdottaa yksilöllisen ajotyylin ja seudun tiestön perusteella vaihtoehdoksi ajoreittiä, joka on polttonesteen kulutuksen kannalta mahdollisimman taloudellinen. Vapaa rullaus -toiminnolla automaattivaihteinen auto rullaa moottorin voimansiirto katkaistuna enintään nopeudella 160 km/h, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen eikä jarruta. SPORT-asetuksen valitsemisen myötä auto reagoi ripeämmin, mikä mahdollistaa entistäkin urheilullisemman ajotyylin.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORT -AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto mukautuu kuljettajan ajotyyliin. Vaihteiden välityssuhteiden porrastus kattaa sekä mukavan rauhallisen että erittäin dynaamisen ajotavan vaatimukset. Automaattisen vaihteenvalinnan lisäksi on milloin tahansa mahdollista vaihtaa vaihteita myös manuaalisesti. Vaihteenvaihto tapahtuu valitsinvivun tai ohjauspyörän vaihdevipujen avulla.
SPORT-käyttötilassa vaihtamiset tapahtuvat erittäin nopeasti. Vaihteiden tiheän porrastuksen ansiosta kiihdytykset sujuvat väkevästi. Lisäksi moottoria pystytään lähes aina käyttämään kierroslukualueella, jolla siitä saadaan irti paljon tehoa. Myös välikiihdytykset esimerkiksi ohitettaessa lyhenevät.
Suurilla nopeuksilla kahdeksas vaihde pienentää kierroslukua ja vähentää siten kulutusta ja moottorimelua. Siihen vaikuttaa myös entistä tehokkaampi momentinmuuntimen lukituskytkin. 8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto merkitsee käytännössä auton erinomaista taloudellisuutta, voiman sulavaa välittämistä ja erinomaista vaihtamismukavuutta.

  • Launch Control

    Launch Control -kiihdytysavustin on 8-vaihteisen Steptronic Sport -automaattivaihteiston toiminto, joka mahdollistaa maksimaalisen kiihtyvyyden pysähdyksistä. Sitä varten DTC-toiminto (dynaaminen vetopitotila) aktivoidaan painamalla lyhyesti DSC-painiketta (dynaaminen ajovakauden valvonta), valitsinvipu siirretään asentoon S, jarrua painetaan lujasti ja kaasupoljin painetaan kickdown-asentoon. Sitten jarrupoljin vapautetaan kaasupolkimen ollessa yhä kickdown-asennossa, ja auto kiihdyttää maksimaalisesti kunnes kaasua vähennetään. Tätä varustetta osaavat arvostaa ne kuljettajat, jotka pyrkivät erityisen urheilullisiin suorituksiin.

BMW xDRIVE.

BMW xDRIVE.

Älykäs BMW nelivetojärjestelmä xDrive jakaa voiman aina tilanteen vaatimalla tavalla. Siten vetopito on aina paras mahdollinen. xDrive-nelivedon ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta BMW-auto säilyttää ajovakautensa ja suuntavakautensa. xDrive jakaa voiman DSC-tunnistimien ohjaamana akseleille oikea-aikaisesti siten, ettei auto pääse yli- tai aliohjautumaan, vaan säilyttää halutun suunnan. Siten DSC joutuu säätämään harvemmin, kun tien kunto on kriittinen. BMW xDrive yhdistää nelivedon perinteisen vahvat ominaisuudet – vetopito, suuntavakaus ja turvallisuus – BMW:lle tyypilliseen täsmälliseen käsiteltävyyteen.

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

BMW 6-sarjan Coupén älykkääseen energianhallintaan kuuluvat vakiovarusteina BMW EfficientDynamics -tekniikat ECO PRO -tila, moottorin Start/Stop-toiminto ja jarrutusenergian talteenotto. Näiden tekniikoiden yhteistoiminnalla taataan kestävän kehityksen mukainen liikkuminen ja maksimaalinen tehokkuus.

  • ECO PRO -tila

    ECO PRO -tilan ansiosta kulutusta voidaan yksilöllisestä ajotyylistä riippuen vähentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut. Vielä viisi prosenttia lisää säästöä voidaan saavuttaa lisätoiminnoilla vapaa rullaus, ennakointiavustin ja ECO PRO -reitit.
    Vapaan rullaamisen toiminnossa moottori irrotetaan voimansiirtolinjasta, ja auto rullaa vapaasti ilman voimanvälitystä, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50 ja 160 km/h välillä eikä jarruta. Ennakointiavustin voi tarvittaessa nerokkaasti estää vapaan rullaamisen.
    Ennakointiavustin tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella nopeusrajoitukset, taajamat, kaarteet, liikenneympyrät, erkanemiskaistat ja moottoritieliittymät sekä antaa niiden perusteella vinkkejä, milloin kaasua kannattaa vähentää.
    ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja tien kunnon. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säätää valitsemalla ECO PRO -reitin.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin heti, kun vaihde on vapaalla ja auto on pysähtynyt.
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun jarrupoljin vapautetaan, moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: Polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.