DELEGOI LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.

BMW ConnectedDrive kuljettajan avustinjärjestelmät BMW 5-sarjan Touringissa.

Lukuisat innovatiiviset teknologiat ovat monipuolisesti tukenasi ajon aikana ja takaavat huipputason mukavuuden ja turvallisuuden. Näin sinä voit keskittyä oleelliseen – huolettomaan ajamisen iloon.

BMW HEAD-UP -NÄYTTÖ.

BMW HEAD-UP -NÄYTTÖ.

Kaikki yhdellä silmäyksellä.

Värillinen BMW Head-Up -näyttö heijastaa ajon kannalta tärkeimmät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään, joten kuljettaja näkee ne kääntämättä katsettaan liikennetilanteesta ja tiestä.

   

   

RUUHKA-AJOAVUSTIN.

Ruuhka-ajoavustin helpottaa kuljettajan työtä yksitoikkoisissa liikennetilanteissa: Järjestelmä mahdollistaa tiheässä liikennevirrassa mukana soljumisen nopeuteen 60 km/h saakka, minkä ansiosta ruuhkassa eteneminen rasittaa vähemmän. Järjestelmä säilyttää halutun etäisyyden edellä ajavaan automaattisesti, säätää auton nopeutta automaattisesti tarvittaessa pysähdyksiin saakka sekä avustaa ohjaamisessa. Siten auto pystyy avustamaan kuljettajaa kaistalla pysymisessä, edellyttäen että kuljettaja pitää ohjauspyörästä kiinni edes toisella kädellä. Kun auto on joutunut pysähtymään kokonaan, auto lähtee uudelleen liikkeelle, jos jono taas liikkuu 30 sekunnin kuluessa pysähtymisestä. Tämä järjestelmä on yksi askel kohti itseajavia autoja.

iDrive Touch -monitoimisäädin.

iDrive Touch -monitoimisäätimellä, joka on osa navigointijärjestelmää Professional, monitoiminäyttöä voidaan käyttää mukavasti yhdellä kädellä. Monitoimisäätimeen integroidun kosketuslevyn avulla voidaan esimerkiksi syöttää kohdeosoitteet navigointijärjestelmää varten helposti omalla käsialalla. Lisäksi monitoimisäädintä kiertämällä ja painamalla voidaan hakea monia toimintoja näyttöön, tehdä asetuksia ja selata luetteloita.
Käyttö sujuu vaivattomasti ja vaistonvaraisesti tuntoaistin avulla – etenkin kuljettajan kannalta tämä on tärkeä apu, sillä siitä on tuskin lainkaan haittaa keskityttäessä liikenteeseen. Kaikki monitoimisäätimellä ohjattavat toiminnot näytetään selkeästi monitoiminäytössä.

BMW NIGHT VISION JA DYNAMIC LIGHT SPOT.

Erinomainen näkeminen myös pimeässä: BMW Night Vision -pimeänäköavustin, jossa on Dynamic Light Spot -kohdevalo, tunnistaa ihmiset ja eläimet pimeässä jo kaukaa ja lisäksi valaisee heitä/niitä kohti.
Jäähdyttimen säleikköön asennettu lämpökamera kuvaa aluetta auton edessä ja välittää kuvan monitoiminäyttöön.
Älykäs ennakkovaroitusjärjestelmä, jolla on loistava näkö: Kun infrapunajärjestelmä havaitsee jalankulkijan tai eläimen, esimerkiksi peuran, lehmän tai hevosen pimeydessä olevan törmäyslinjalla auton kanssa, järjestelmä suuntaa varoituksena toisen Dynamic Light Spot -kohdevalon havaittuun kohteeseen kuitenkin sitä häikäisemättä. Sekä kuljettaja että havaittu henkilö saavat siten tehokkaan varoituksen mahdollisesta vaaratilanteesta.
Lisäksi mittariston monitoiminäyttöön ja lisävarusteiseen BMW Head-Up -näyttöön ilmestyvä varoitussymboli (henkilö- tai eläinsymboli) varoittaa kuljettajaa vaaratilanteen uhatessa. Jos vaara on välitön, näytetään punainen vilkkuva symboli (eläin tai ihminen) ja lisäksi kuuluu varoitusääni ja auton jarrujärjestelmä valmistellaan jarrutukseen.
BMW Night Vision -pimeänäköavustin, jossa on Dynamic Light Spot -kohdevalo, on BMW ConnectedDriven innovaatio.

BMW SELECTIVE BEAM.

BMW Selective Beam -kaukovaloavustin tekee pimeässä ajamisesta entistä miellyttävämpää ja turvallisempaa. Tämä varuste mahdollistaa parhaan näkyvyyden pimeässä häikäisemättä muita kuljettajia.
BMW Selective Beam tunnistaa muut tielläliikkujat ja varjostaa niiden sijainnin kaukovalokuviosta. 400 metrin etäisyydelle ulottuva valaisu mahdollistaa vaarojen tunnistamisen ajoissa ja ajoradan turvallisemman näkemisen.

PYSÄKÖINTIAVUSTIN.

Pysäköintiavustin helpottaa sopivan pysäköintipaikan löytämisessä ja auttaa aktiivisesti pysäköitäessä.Täysin automaattinen uuden sukupolven pysäköintiavustin edustaa BMW-autojen kadun suuntaisen pysäköimisen helppouden uusinta tasoa. Järjestelmä valitsee eteenpäinajovaihteen tai peruutusvaihteen, hoitaa ohjaamisen ja käyttää kaasua sekä jarrua. Ennen pysäköimistä kuljettajan tarvitsee vain kytkeä vilkut päälle, pitää PDC-näppäin painettuna pysäköimisen ajan ja valvoa ympäristöä, missä apuna on automaattisesti päälle kytkeytyvä peruutuskamera. Pysäköimisen päätteeksi järjestelmä kytkee automaattisesti vaihteiston P-asentoon. BMW:n ultraäänitunnistimet etsivät enintään ajonopeutta 35 km/h ja enintään 1,5 metrin etäisyydellä riviin pysäköityjen autojen ohi ajettaessa autolle riittävää pysäköintitilaa autojen välistä, ja etsintä näytetään monitoiminäytössä.

KAMERAJÄRJESTELMÄT.

Pysäköintietäisyyden valvonta, Surround View ja peruutuskamera: nämä varusteet auttavat ahtaissa paikoissa ajettaessa ja pysäköitäessä. Pysäköintietäisyyden valvonta (PDC) edessä ja takana avustaa pysäköinnissä antamalla optiset ja akustiset varoitukset esteen lähestymisestä.
Surround View näyttää monitoiminäytössä BMW:n sijainnin ylhäältäpäin katsottuna. Tähän varusteeseen sisältyvä Side View puolestaan näyttää kuvan sivuille päin; kätevää esimerkiksi sisäpihalta kadulle pyrittäessä. Peruutuskamera välittää pysäköitäessä arvioimista helpottavan kuvan tilanteesta auton takana, kun autolla ajetaan nopeudella alle 20 km/h.

ACTIVE PROTECTION.

Active Protection on BMW ConnectedDriveen liittyvä ennakoiva matkustajasuojajärjestelmä.
Kun turvavyö on kiinnitetty, etuistuinten turvavyöt esikiristetään kertaalleen automaattisesti auton lähtiessä liikkeelle. Ajotilanteen kehittyessä kriittiseksi etuistuinten turvavöitä kiristetään palautuvasti, sähkötoimisesti säätyvä etumatkustajanistuin (lisävaruste) siirtyy pystyasentoon, sivulasit ja kattoluukku – jos autossa sellainen on – suljetaan tarvittaessa. Kriittisiä ajotilanteita ovat esimerkiksi kuljettajan tekemä hätäjarrutus tai auton voimakas yli- tai aliohjautuminen.
Jos autossa on peräänajovaroitus tai peräänajovaroitus täysjarrutuksella ja osittaisella jarrutuksella, uhkaava törmäys edellä ajavaan tai pysähtyneeseen autoon voidaan tunnistaa järjestelmän rajojen puitteissa.
Törmäyksen satuttua autoa jarrutetaan automaattisesti pysähdyksiin saakka. Näin jatkotörmäysten ja niiden seurausten riskiä saadaan pienennettyä.
Lisäksi vireystila-avustin tarkkailee kuljettajan väsymisen merkkejä. Järjestelmä analysoi kuljettajan tapaa ohjata autoa ja reagoi poikkeavuuksiin: taukosuositus ilmestyy mittariston näyttöön.