EI TUHLAA LUONNONVAROJA. PARANTAA AJAMISEN ILOA.

BMW EfficientDynamics BMW 5-sarjan Sedanissa.

BMW 5-sarjan Sedan näyttää suuntaa myös tehokkuudessa, sillä jokaisessa BMW 5-sarjan autossa on kattava toimenpide- ja tekniikkapaketti BMW EfficientDynamics. Se alentaa merkittävästi polttonesteen kulutusta ja samalla päästöjä – jotta ajamisen ilo olisi vieläkin korkeammalla.

BMW 520d.

BMW 520d.

Nelisylinterisen kaksilitraisen BMW TwinPower Turbo -dieselmoottorin teho mallissa BMW 520d on väkevät 140 kW (190 hv). Tässä moottorissa yhdistyvät Common Rail -suoraruiskutus, pakokaasuahdin ja muuttuva turbiinigeometria. Suurin vääntö 400 Nm on käytettävissä kierroslukualueella 1 750/min–2 500/min. Kiihdytys paikaltaan nopeuteen 100 km/h sujuu 7,9 sekunnissa (Steptronic-automaattivaihteisto: 7,7 s) ja huippunopeus on 236 km/h (Steptronic-automaattivaihteisto: 233 km/h). Keskikulutus on silti vain 4,7–4,3 litraa (Steptronic-automaattivaihteisto: 4,5–4,1 litraa) sadalla kilometrillä CO2-päästön ollessa 124–114 (Steptronic-automaattivaihteisto: 119–109) g/km.

ECO PRO -TILA.

Kun ECO PRO -tila on valittu ajodynamiikkakatkaisimella, kaikki tähtää maksimaaliseen taloudellisuuteen, jolloin kuljettajan yksilöllisestä ajotavasta riippuen on mahdollista vähentää kulutusta jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut.
Vielä viisi prosenttia säästöpotentiaalia mahdollistavat lisätoiminnot vapaa rullaaminen (vain automaattivaihteiston yhteydessä), ennakointiavustin ja ECO PRO -reitit (molemmat vain navigointijärjestelmän Professional yhteydessä) sekä aktiivinen vakionopeussäätö ECO PRO -tilassa.
Kaasupolkimen ja vaihteiston säätökäyrästöjä sekä vaihtamishetkiä optimoidaan ja lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminta sovitetaan älykkäästi. Monitoiminäytöstä näet, mitkä BMW EfficientDynamics -toimenpiteet ovat milloinkin toiminnassa kulutuksen vähentämiseksi. Lisäksi saat tilannekohtaisia ECO PRO -vinkkejä taloudelliseen ajoon.

  • Vapaa rullaus

    ECO PRO -tilaan liittyy myös auton vapaa rullaus -toiminto (vain Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä): Vapaan rullauksen toiminnossa moottori irrotetaan voimansiirtolinjasta, ja auto rullaa vapaasti ilman voimanvälitystä, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50 ja 160 km/h välillä eikä jarruta.

  • Ennakointiavustin

    Erityisen innovatiivinen kohokohta on ECO PRO -tilan ennakointiavustin, joka on käytettävissä navigointijärjestelmän Professional yhteydessä. Se tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella reitillä olevat kaarteet, taajamiin tuloliittymät, liikenneympyrät, T-risteykset, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa jo ennakkoon vinkkejä siitä, milloin jalan voi siirtää pois kaasupolkimelta.

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -tilaan sisältyy myös toiminto ECO PRO -reitit. Se laskee uuden sukupolven Professional-navigointijärjestelmän yhteydessä taloudellisimman reitin eri parametrien kuten yksilöllisen ajotavan, senhetkisen liikennetilanteen ja tien kunnon perusteella. Ajotietokone näyttää bonuskäyttösäteen, josta näet, montako lisäkilometriä ainulla on ECO PRO -tilan ansiosta ajettavissasi.

BMW EFFICIENTDYNAMICS -TEKNOLOGIA

BMW EFFICIENTDYNAMICS -TEKNOLOGIA

BMW-moottorit ovat aina olleet aikaansa edellä, sillä moottorit ovat olleet BMW:n ydinosaamisaluetta vuodesta 1917 saakka. BMW 5-sarjan Sedanin moottorit todistavat tämän erityisen vaikuttavalla tavalla. Ne tarjoavat poikkeuksellisen tehon, erinomaisen reaktioherkkyyden ja esimerkillisen tasaisen käynnin, eli ominaisuudet, jotka täyttävät tiukimmat kultivoituneelle ajomukavuudelle asetetut vaatimukset.

BluePerformance-teknologia

Luottamuksen tulevaisuuteen takaa BluePerformance -tekniikka, joka kuuluu kaikkien dieselmallien vakiovarusteisiin: tämän tekniikan ansiosta dieselmoottorien päästökäyttäytymistä saadaan optimoitua entisestään. Dieselhiukkassuodattimen ja hapetuskatalysaattorin ohella autossa on typen oksideja (NOx) varastoiva katalysaattori, joka vähentää pakokaasun sisältämiä typpipäästöjä entisestään. Eräissä malleissa typen oksidien vähentämiseen käytetään toisenlaista menetelmää: SCR-katalysaattoria (SCR = selective catalytic reduction) ja AdBlue-ruiskutusta. Tässä menetelmässä typen oksidien päästöä pystytään vähentämään tuntuvasti kemiallisen reaktion avulla, joka saadaan aikaan ruiskuttamalla AdBlue-urealiuosta. Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna autosi on yksi maailman puhtaimmista dieselautoista, jonka haitallisten aineiden päästöä on vähennetty johdonmukaisesti. Näin se täyttää EU6-pakokaasunormin vaatimukset.

AERODYNAMIIKKA.

Auton muotoilu noudattaa johdonmukaisesti BMW EfficientDynamicsin filosofiaa. Etenkin aerodynaamisesti muotoillut etuhelma ja pohja vakuuttavat innovatiivisilla uudistuksilla, jotka vähentävät ilmanvastusta ja polttonesteen kulutusta.
Auton koko keulassa uudelleen muotoiltua etuhelmaa myöten tiivistyy BMW EfficientDynamicsin filosofia. Jäähdytysilman imukanavien optimoitu muotoilu parantaa auton aerodynaamisia ominaisuuksia – ja auttaa siten vähentämään ilmanvastuskerrointa. Sama koskee myös pyöränkoteloita, joiden muotoilulla ajoviiman pyörteilyä saadaan vähennettyä.
Pohjan laaja-alainen moottoritilaa suojaava kate ja pohjaverhous ovat aerodynamiikkaa selvästi parantavia yksityiskohtia. Uusista kate-elementeistä on huomattavaa etua muutenkin kuin aerodynamiikan kannalta: lisäksi ne parantavat kätevästi äänieristystä ja korroosiosuojaa.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu.
Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.