EI TUHLAA LUONNONVAROJA. PARANTAA AJAMISEN ILOA.

BMW EfficientDynamics BMW 5-sarjan Gran Turismossa.

BMW 5-sarjan Gran Turismo näyttää suuntaa myös tehokkuudessa, sillä jokaisessa BMW 5-sarjan autossa on kattava toimenpide- ja tekniikkapaketti BMW EfficientDynamics. Se alentaa merkittävästi polttonesteen kulutusta ja samalla päästöjä – jotta ajamisen ilo olisi vieläkin korkeammalla.

BMW 520d.

Nelisylinterisen kaksilitraisen BMW TwinPower Turbo -dieselmoottorin teho on väkevät 135 kW (184 hv). Tässä moottorissa yhdistyvät Common Rail -suoraruiskutus, pakokaasuahdin ja muuttuva turbiinigeometria. Suurin vääntö 380 Nm on käytettävissä kierroslukualueella 1 750–2 750/min. Kiihdytys paikaltaan nopeuteen 100 km/h sujuu 8,9 sekunnissa, ja huippunopeutta kertyy 215 km/h. Keskikulutus on silti vain 5,7–5,5 litraa sadalla kilometrillä CO2-päästön ollessa 149–144 g/km.

ECO PRO -TILA.

Kun ECO PRO -tila on valittu ajodynamiikkakatkaisimella, kaikki tähtää maksimaaliseen taloudellisuuteen, jolloin kuljettajan yksilöllisestä ajotavasta riippuen on mahdollista vähentää kulutusta jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut.
Kaasupolkimen ja vaihteiston säätökäyrästöjä sekä vaihtamishetkiä optimoidaan ja lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminta sovitetaan älykkäästi. Monitoiminäytöstä näet, mitkä BMW EfficientDynamics -toimenpiteet ovat milloinkin toiminnassa kulutuksen vähentämiseksi. Lisäksi saat tilannekohtaisia ECO PRO -vinkkejä taloudelliseen ajoon.

  • Vapaa rullaus

    Vapaan rullauksen toiminnossa moottori irrotetaan voimansiirtolinjasta, ja auto rullaa vapaasti ilman voimanvälitystä, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50 ja 160 km/h välillä eikä jarruta. Yhdistettynä aktiiviseen vakionopeussäätimeen auto kiihdyttää jarrutuksen jälkeen ECO PRO -tilassa haluttuun nopeuteen tehokkaammin.

  • Ennakointiavustin

    Toinen innovatiivinen toiminto on ennakointiavustin. Se tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella reitillä olevat kaarteet, taajamiin tuloliittymät, liikenneympyrät, T-risteykset, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa jo ennakkoon vinkkejä siitä, milloin jalan voi siirtää pois kaasupolkimelta. Ennakointiavustin ohjaa lisäksi tehokkaasti vapaa rullaamistoimintoa.

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -tilaan sisältyy myös toiminto ECO PRO -reitit. Se laskee uuden sukupolven Professional-navigointijärjestelmän yhteydessä taloudellisimman reitin eri parametrien kuten yksilöllisen ajotavan, senhetkisen liikennetilanteen ja tien kunnon perusteella.

BMW EFFICIENTDYNAMICS -TEKNOLOGIA.

BMW-moottorit ovat aina olleet aikaansa edellä, sillä moottorit ovat olleet BMW:n ydinosaamisaluetta vuodesta 1917 saakka. BMW 5-sarjan Gran Turismon moottorit todistavat tämän erityisen vaikuttavalla tavalla. Ne tarjoavat poikkeuksellisen tehon, erinomaisen reaktioherkkyyden ja esimerkillisen tasaisen käynnin, eli ominaisuudet, jotka täyttävät tiukimmat kultivoituneelle ajomukavuudelle asetetut vaatimukset.
Luottamuksen tulevaisuuteen takaa BluePerformance -tekniikka, joka kuuluu kaikkien dieselmallien vakiovarusteisiin: tämän tekniikan ansiosta dieselmoottorien päästökäyttäytymistä saadaan optimoitua entisestään. Dieselhiukkassuodattimen ja hapetuskatalysaattorin ohella autossa on typen oksideja (NOx) varastoiva katalysaattori, joka vähentää pakokaasun sisältämiä typpipäästöjä entisestään. Eräissä malleissa typen oksidien vähentämiseen käytetään toisenlaista menetelmää: SCR-katalysaattoria (SCR = selective catalytic reduction) ja AdBlue-ruiskutusta. Tässä menetelmässä typen oksidien päästöä pystytään vähentämään tuntuvasti kemiallisen reaktion avulla, joka saadaan aikaan ruiskuttamalla AdBlue-urealiuosta. Pitkällä aikavälillä tarkasteltuna autosi on yksi maailman puhtaimmista dieselautoista, jonka haitallisten aineiden päästöä on vähennetty johdonmukaisesti. Näin se täyttää EU6-pakokaasunormin vaatimukset.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.