AINUTLAATUINEN KOKEMUS.

BMW 5-sarjan Gran Turismon ajodynamiikka.

Vertaansa vailla oleva dynamiikka on kaikkien BMW-autojen tunnusmerkki. BMW 5-sarjan Gran Turismossa tämä ominaisuus tuntuu erityisen intensiivisesti – jokainen ajettu metri huokuu aitoa ajamisen iloa.

ALUSTA.

BMW 5-sarjan Gran Turismon alusta välittää ohjauspyörän kautta tuntuman siitä, kuinka urheilullinen ajamisen ilo siirtyy tiestä suoraan kuljettajaan – ja takaa samalla huippuluokan turvallisuuden ja mukavuuden. Alusta selviää myös ylivoimaisen mestarillisesti monenlaisista vaatimuksista: Se on yhtä aikaa jämäkkä ja mukava, dynaaminen ja turvallinen. Tämän mahdollistaa painon jakautuminen akseleille suhteessa 50:50 sekä komponenttien täydellinen sovitus.Alumiininen integraalitaka-akseli erottaa ajotien värinäteknisesti voimansiirtolinjasta, ja sen rakenne mahdollistaa paremman voimanvälityksen ja mukavuuden. Tätä ominaisuutta voidaan vielä hienosäätää tehdaslisävarusteena saatavalla aktiiviohjauksella etu- ja takapyörille. Pyörien erinomaisen pidon takaa kaksoispoikittaistukivarsi-etuakseli. Painon vähentämiseksi myös tämä akseli on valmistettu alumiinista, ja kuitenkin se on äärimmäisen jäykkä. Näin passiivinen turvallisuus paranee, ja täysi mukavuus on taattu urheilullisempiakin ajoliikkeitä tehtäessä.
 

  • Vakiovarusteinen tasonsäätö

    Kun kuorma on raskas, BMW 5-sarjan Gran Turismon vakiovarusteinen tasonsäätö tasaa etu- ja taka-akselin väliset korkeuserot ilmajousituksen avulla. Takapyöriin sijoitetut tunnistimet mittaavat korin etäisyyttä tienpinnasta. Jousien ilmamäärää säädetään kuormitustilasta ja ajotilanteesta riippuen siten, että käytettävissä on aina optimaalinen joustomatka. Näin ketteryydestä ja ajoturvallisuudesta voi nauttia, vaikka mukana olisi painavaakin tavaraa.

  • Säätyvä iskunvaimennus ja Adaptive Drive

    Lisävarusteisella säätyvällä iskunvaimennuksenvalvonnalla voidaan sovittaa iskunvaimentimien luonnetta kulloiseenkin ajotilanteeseen. Vakioasetuksen COMFORT ohella iskunvaimentimia voidaan säätää erityisen mukaviksi valitsemalla tilaksi COMFORT+ – näin auton häiritsevät liikkeet erityisesti epätasaisilla teillä saadaan vähennettyä minimiin.
    Lisävarusteena saatavassa adaptiivisessa kallistelunvaimennuksessa Adaptive Drive yhdistyvät dynaaminen iskunvaimennuksenvalvonta ja aktiivinen kallistelunvaimennus Dynamic Drive. Tunnistimet mittaavat jatkuvasti ajonopeutta, ohjauskulmaa sekä auton sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyttä. Näiden tietojen pohjalta säädetään kallistuksenvakaajia ja iskunvaimentimia. Näin auton ohjattavuus muuttuu täsmällisemmäksi, jarrutusmatkat lyhenevät ja ajomukavuus paranee.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-vaihteisen Steptronic-automaattivaihteiston tiheämmin porrastetut vaihteet ja minimaaliset kierroslukuhypyt mahdollistavat selvästi paremman vaihtamis- ja ajomukavuuden. Näin pystytään yhdistämään huippuluokan mukavuus elämykselliseen dynamiikkaan ja polttonesteen kulutuksen vähenemiseen. Vaihteet voi vaihtaa myös manuaalisesti valitsinvivulla.

AKTIIVIOHJAUS ETU- JA TAKAPYÖRILLE.

Takavetoisiin autoihin saatavissa oleva aktiiviohjaus etu- ja takapyörille yhdistää myötäohjaavat takapyörät etupyörien välityssuhteeltaan muuttuvaan ohjaukseen. Ajonopeuteen noin 60 km/h saakka takapyörät kääntyvät päinvastaiseen suuntaan kuin etupyörät. Vaikutus on sama kuin lyhyellä akselivälillä: auto kääntyy erittäin ketterästi. Ajonopeudesta noin 60 km/h alkaen takapyörät kääntyvät samaan suuntaan kuin etupyörät. Nyt akseliväli on virtuaalisesti pitempi, mikä lisää sekä mukavuutta että ajovakautta etenkin äkillisissä kaistanvaihdoissa.

AJODYNAMIIKKAKATKAISIN.

Ajodynamiikkakatkaisin sallii kuljettajan valita: Keskikonsoliin sijoitetulla katkaisimella aktivoidaan haluttu käyttötila. COMFORT-tilassa moottorin ja vaihteiston asetukset ovat perussäädöillä, mutta kun vaihdat ECO PRO -tilaan, auto tähtää kaikessa taloudellisuuteen. SPORT-tilassa taas on mahdollista ajaa entistäkin dynaamisemmin. Nopeusmittarin alapuolelta näet aina, mikä tila milloinkin on valittuna.

  • ECO PRO -tila

    Kulutusystävällinen ECO PRO -tila varmistaa, että kaasupolkimen ja vaihteiston sekä lämmitys-/ilmastointistrategian säätökäyrästöjä sovitetaan älykkäästi. ECO PRO -vinkit auttavat Sinua optimoimaan omaa ajotyyliäsi, ja bonuskäyttösäteestä näet, montako lisäkilometriä olet mahdollistanut, kun olet valinnut kulutuksen suhteen optimoidun ECO PRO -tilan.
    ECO PRO -tila voi vähentää polttonesteen kulutusta – yksilöllisestä ajotyylistäsi riippuen – jopa 20 prosenttia. Vielä 5 prosentin säästöpotentiaalin mahdollistavat vapaa rullaus, ennakointiavustin ja ECO PRO -reitit, jotka edellyttävät, että autossa on automaattivaihteisto ja navigointijärjestelmä Professional. Säästöpotentiaalit on määritetty BMW:n sisäisissä kulutustutkimuksissa.

  • Ennakointiavustin

    Ennakointiavustin käyttää uusimman sukupolven Professional-navigointijärjestelmää ennakoidessaan paikallisia olosuhteita ja antaa Sinulle tarkoituksenmukaisia ennakoivia vinkkejä jo paljon ennen kuin pystyt tunnistamaan edessä olevan tilanteen. Jos seuraavan kaarteen takaa alkaa taajama- tai nopeusrajoitusalue, järjestelmä antaa jo ennen kaarretta suosituksen vähentää nopeutta siirtämällä jalka pois kaasupolkimelta.

  • ECO PRO -reitit ja vapaa rullaus

    Polttonesteen taloudellisesta käytöstä pitää huolen myös toiminto ECO PRO -reitit. Se tarjoaa Sinulle taloudellisuuden kannalta optimaalisen reitin, jonka laskennassa otetaan huomioon liikenteen vilkkaus, oma ajotyylisi ja paikalliset olosuhteet. Järjestelmä näyttää Sinulle reitin tuottaman säästön, minkä perusteella voit päättää, haluatko noudattaa suositusta.
    Vapaa rullaus -toiminnolla (käytettävissä vain Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä) auto rullaa tietä pitkin jopa 160 km/h nopeudella, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta eikä ala jarruttaa eikä ennakointiavustin tehosta ajoa nopeutta sovittamalla.

  • SPORT-tila

    SPORT-tilassa auto sen sijaan reagoi suoremmin ja mahdollistaa vieläkin urheilullisemman ajotavan. Ennalta määritelty asetus säätää voimansiirron ja alustan säätöjä selvästi urheilullisemmiksi perusasetuksiin nähden. Moottori reagoi vieläkin spontaanimmin. Kahdeksanvaihteisen Steptronic Sport -automaattivaihteiston yhteydessä vaihtamishetket ovat luonteeltaan huomattavasti urheilullisempia. Jos autossa on säätyvä alusta, alustan sovitukset ovat SPORT-tilassa tuntuvasti urheilullisemmat. Ja Servotronic sekä mukautuva sport-ohjaustehostin vähentävät ohjauksen tehostusta.

BMW xDrive.

BMW xDrive.

Älykäs nelivetojärjestelmä xDrive jakaa voiman aina tilanteen vaatimalla tavalla. Siten vetopito on aina paras mahdollinen. xDriven ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta auto säilyttää ajo- ja suuntavakautensa. xDrive muuttaa sekunnin murto-osien kuluessa voiman jakosuhdetta ja välittää voimaa parhaiten pitäville pyörille. Siten xDrive yhdistää nelivedon perinteisen vahvat ominaisuudet – vetopito, suuntavakaus ja turvallisuus – BMW:lle tyypilliseen täsmälliseen käsiteltävyyteen.