YLIVERTAINEN AJETTAVUUS.

BMW ActiveHybrid 5:n ajodynamiikka.

Jokainen BMW-alusta välittää urheilullisen ajamisen intohimon suoraan autosta kuljettajaan ja tarjoaa samalla ensiluokkaisen turvallisuuden ja mukavuuden. BMW ActiveHybrid 5:ssä tämä ainutlaatuinen kokemus muuttuu aistein koettavaksi. Siihen vaikuttavat alustan ohella ajodynamiikkakatkaisin ja vakiovarusteinen 8-vaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto.

ALUSTA.

BMW ActiveHybrid 5:n alusta välittää ohjauspyörän kautta tuntuman siitä, kuinka urheilullinen ajamisen ilo siirtyy tiestä suoraan kuljettajaan – ja takaa samalla huippuluokan turvallisuuden ja mukavuuden. Alusta selviää myös ylivoimaisen mestarillisesti monenlaisista vaatimuksista: se on yhtä aikaa jämäkkä ja mukava, dynaaminen ja turvallinen. Tämän mahdollistaa painon jakautuminen akseleille suhteessa 50:50 sekä komponenttien täydellinen sovitus.
Alumiininen integraalitaka-akseli erottaa ajotien värinäteknisesti voimansiirtolinjasta, ja sen rakenne mahdollistaa paremman voimanvälityksen ja mukavuuden. Tätä ominaisuutta voidaan vielä hienosäätää tehdaslisävarusteena saatavalla etu- ja takapyörien aktiiviohjauksella. Pyörien erinomaisen pidon takaa kaksoispoikittaistukivarsi-etuakseli. Painon vähentämiseksi myös tämä akseli on valmistettu alumiinista, ja kuitenkin se on äärimmäisen jäykkä. Näin passiivinen turvallisuus paranee, ja täysi mukavuus on taattu urheilullisempiakin ajoliikkeitä tehtäessä.

  • Säätyvä iskunvaimennus ja Adaptive Drive

    Lisävarusteisella säätyvällä iskunvaimennuksella voidaan lisäksi sovittaa iskunvaimentimien luonnetta kulloiseenkin ajotilanteeseen. Vakioasetuksen COMFORT ohella iskunvaimentimia voidaan säätää erityisen mukaviksi valitsemalla tilaksi COMFORT+ – näin auton häiritsevät liikkeet erityisesti epätasaisilla teillä saadaan vähennettyä minimiin.
    Lisävarusteena saatavassa adaptiivisessa kallistelunvaimennuksessa Adaptive Drive yhdistyvät säätyvä iskunvaimennus ja aktiivinen kallistelunvaimennus Dynamic Drive. Tunnistimet mittaavat jatkuvasti ajonopeutta, ohjauskulmaa sekä auton sivuttais- ja pitkittäiskiihtyvyyttä. Näiden tietojen pohjalta säädetään kallistuksenvakaajia ja iskunvaimentimia. Näin auton ohjattavuus muuttuu täsmällisemmäksi, jarrutusmatkat lyhenevät ja ajomukavuus paranee.

AJODYNAMIIKKAKATKAISIN.

Ajodynamiikkakatkaisin antaa sinun valita: keskikonsolin yhteyteen sijoitetulla katkaisimella aktivoit haluamasi ajotilan. COMFORT-tilassa moottorin ja vaihteiston asetukset ovat perussäädöillä, mutta kun vaihdat ECO PRO -tilaan, auto tähtää kaikessa taloudellisuuteen. SPORT-tilassa taas on mahdollista ajaa entistäkin dynaamisemmin. Nopeusmittarin alapuolelta näet aina, mikä tila milloinkin on valittuna.

  • ECO PRO -tila

    Kulutusystävällinen ECO PRO -tila varmistaa, että kaasupolkimen ja vaihteiston sekä lämmitys-/ilmastointistrategian tunnuskuvaajia sovitetaan älykkäästi. ECO PRO -vinkit auttavat sinua optimoimaan omaa ajotyyliäsi, ja bonuskäyttösäteestä näet, montako lisäkilometriä sinulla on ajettavanasi, kun olet valinnut kulutuksen suhteen optimoidun ECO PRO -tilan.
    ECO PRO -tila voi vähentää polttonesteen kulutusta – yksilöllisestä ajotyylistäsi riippuen – jopa 20 prosenttia. Vielä 5 prosentin säästöpotentiaalin mahdollistavat vapaa rullaus-, ennakointiavustin- ja ECO PRO -reitit -toiminnot, jotka edellyttävät, että autossa on automaattivaihteisto ja navigointijärjestelmä Professional. Säästöpotentiaalit on määritetty BMW:n sisäisissä kulutustutkimuksissa.

  • Ennakointiavustin

    Toinen innovatiivinen toiminto on ennakointiavustin. Se tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella reitillä olevat kaarteet, taajamiin tuloliittymät, liikenneympyrät, T-risteykset, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa jo ennakkoon vinkkejä siitä, milloin jalan voi siirtää pois kaasupolkimelta. Ennakointiavustin ohjaa lisäksi tehokkaasti vapaa rullaus -toimintoa..

  • ECO PRO -reitit ja vapaa rullaus

    Polttonesteen taloudellisesta käytöstä pitää huolen myös ECO PRO -reitit. Se tarjoaa Sinulle taloudellisuuden kannalta optimaalisen reitin, jonka laskennassa otetaan huomioon liikenteen vilkkaus, oma ajotyylisi ja paikalliset olosuhteet. Järjestelmä näyttää Sinulle reitin tuottaman säästön, minkä perusteella voit itse päättää, haluatko noudattaa suositusta.
    Vapaa rullaus -toiminnolla (käytettävissä vain automaattivaihteiston yhteydessä) auto liukuu tietä pitkin jopa 160 km/h nopeudella, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta eikä ala jarruttaa eikä ennakointinäyttöavustin tehosta ajoa nopeutta sovittamalla.

  • SPORT-tila

    SPORT-tilassa auto sen sijaan reagoi suoremmin ja mahdollistaa vieläkin urheilullisemman ajotavan. Ennalta määritelty asetus säätää voimansiirron ja alustan säätöjä selvästi urheilullisemmiksi perusasetuksiin nähden. Moottori reagoi vieläkin spontaanimmin. Kahdeksanvaihteisen Steptronic Sport -automaattivaihteiston yhteydessä vaihtamishetket ovat luonteeltaan huomattavasti urheilullisempia. Jos autossa on adaptiivinen alusta, alustan sovitukset ovat SPORT-tilassa tuntuvasti urheilullisemmat. Ja Servotronic sekä mukautuva sport-ohjaustehostin vähentävät ohjauksen tehostusta.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Kahdeksanvaihteisen Steptronic-automaattivaihteiston tiheämmin porrastetut vaihteet ja minimaaliset kierroslukuhypyt mahdollistavat selvästi paremman vaihtamis- ja ajomukavuuden. Näin pystytään yhdistämään huippuluokan mukavuus elämykselliseen dynamiikkaan ja polttonesteen kulutuksen vähenemiseen. Vaihteet voi vaihtaa myös manuaalisesti valitsinvivulla.