AINUTLAATUINEN DYNAMIIKKA, AINUTLAATUINEN KULUTUS.

BMW EfficientDynamics BMW 4-sarjan Gran Coupéssa.

BMW 4-sarjan Gran Coupén urheilullisuuteen liittyy aina myös poikkeuksellinen tehokkuus. Se on laajan toimenpide- ja tekniikkapaketin ansiota, joka parantaa dynamiikkaa ja pienentää päästöjä: BMW EfficientDynamics. Erityinen aerodynamiikka on nähtävissä heti ensi silmäyksellä mutta monet muut toimenpiteet vaikuttavat taustalla. Ne tuntuvat kuitenkin – pienessä kulutuksessa ja suuressa ajamisen ilossa.

ENERGIANHALLINTA.

BMW 4-sarjan Gran Coupéssa on vakiovarusteena BMW EfficientDynamics -tekniikkaa kuten moottorin Start/Stop-toiminto, jarrutusenergian talteenotto ja sähkötoiminen ohjaustehostin. Näiden tekniikoiden yhteistoiminta muodostaa nerokkaan energianhallinnan, jolla varmistetaan kestävän kehityksen periaatteita noudattava autoilu jo tänään.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Jarrutusenergian talteenotto.

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

  • Vaihtamishetken näyttö

    Oikea-aikaisesti ja optimaalisesti vaihteita vaihtamalla pystyt etenkin kaupunkiajossa ja vaihtelevassa maantieajossa säästämään paljon polttonestettä. Vaihda vaihdetta optimaalisesti ja pienennä polttonesteen kulutusta: Moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja kierrosluvun perusteella, mikä vaihde on milloinkin tehokkain, ja infonäytössä syttyvä nuolisymboli näyttää, kun auto kulkisi taloudellisemmin suuremmalla tai pienemmällä vaihteella. Voimakkaat kiihdytystilanteet tunnistetaan ja vaihtamissuositus näytetään vastaavasti vasta korkeammilla kierrosluvuilla. Vertailutestit ovat osoittaneet, että autot, joissa on vaihtamishetken näyttö, kuluttavat polttonestettä noin neljä prosenttia vähemmän.

  • Sähkötoiminen ohjaustehostin

    Ohjaaminen sähkötoimisen ohjaustehostimen tukemana tuottaa optimaalisen ohjaustuntuman. Se ei reagoi yhtä herkästi töyssyihin, ja aktiivinen heilahteluvaimennus kompensoi auton heilahteluliikkeitä luotettavasti. Lisävarusteisella SPORT-näppäimellä voit milloin tahansa säätää ohjausluonteen jämäkämmäksi. Perinteisistä ohjaustehostimista poiketen sähkötoimisessa ohjaustehostimessa ei käytetä hydraulijärjestelmää vaan älykästä ratkaisua, joka perustuu sähkömoottoriin. Tämän etuna on, että sähkömoottori on toiminnassa vain, kun ohjauksen tuentaa todella tarvitaan – eli silloin, kun ohjausliikkeitä tehdään. Tilastollisesti tarkasteltaessa ajomatkoista 90 prosenttia on suoraan ajoa, ja suoraan ajettaessa sähkömoottori pysyy passivoituneena eikä siis myöskään kuluta energiaa. Tulos: sähkötoimisen ohjaustehostimen ansiosta auton keskikulutus vähenee hydraulisella ohjaustehostimella varustettuihin malleihin verrattuna noin 0,3 l/100 kilometriä, joten sen osuus tehokkuuden parantamisessa on tärkeä. Samalla huollon tarve ja ympäristön kuormitus vähenevät tuntuvasti, kun hydrauliikkaöljyä ei tarvita.

AERODYNAMIIKKA.

Auton muotoilu noudattaa johdonmukaisesti BMW EfficientDynamicsin filosofiaa. Etenkin aerodynaamisesti muotoillut etuhelma ja pohja vakuuttavat innovatiivisilla uudistuksilla, jotka vähentävät ilmanvastusta ja polttonesteen kulutusta.
Etuhelma on näkyvä designelementti, jossa tiivistyy BMW EfficientDynamicsin filosofia. Etuhelmaan integroitu Air Curtain ohjaa ajoviiman kahden pystysuoran aukon kautta etupyöränkoteloita pitkin. Kiihdytetty ilmavirtaus muodostaa pyörien ulkopuolelle ""verhon"". Lisäksi tulee Air Breather, joka kanavoi ajoviiman etupyörille. Nämä innovatiiviset toimenpiteet vähentävät pyörteilyä ja ilmanvastusta, jolloin polttonesteen kulutus vähenee.
Pohjan laaja-alainen moottoritilaa suojaava kate ja pohjaverhous ovat aerodynamiikkaa selvästi parantavia yksityiskohtia. Uusista kate-elementeistä on huomattavaa etua muutenkin kuin aerodynamiikan kannalta: lisäksi ne parantavat kätevästi äänieristystä ja korroosiosuojaa.

  • Air Breatherit

    Air Breather, joka on sijoitettu etupyöränkoteloiden taakse, kuuluu innovatiivisiin toimenpiteisiin, joilla aerodynamiikkaa optimoidaan intensiivisesti. Yhdessä etuhelmaan integroidun Air Curtain -ilmaverhon kanssa Air Breather vähentää ilman pyörteilyä tuntuvasti ja ohjaa ajoviiman tarkoituksenmukaisesti. Näin saadaan toisaalta pienennettyä auton ilmanvastusta ja toisaalta alennettua polttonesteen kulutusta sekä CO2-päästöjä entisestään.

ECO PRO -TILA.

ECO PRO -tilan ansiosta kulutusta voidaan yksilöllisestä ajotyylistä riippuen vähentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut. Vielä viiden prosentin säästöpotentiaalin mahdollistavat lisätoiminnot vapaa rullaus (vain jos 8-vaihteinen Steptronic-vaihteisto), ennakointiavustin (vain jos navigointijärjestelmä Professional) ja ECO PRO -reitit (vain jos navigointijärjestelmä Business tai Professional).
ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja tien kunnon. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säätää valitsemalla ECO PRO -reitin.

  • Ennakointiavustin

    Ennakointiavustin tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella kaarteet, taajamat, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa niiden perusteella vinkkejä, milloin kaasua kannattaa vähentää.

  • Vapaa rullaaminen

    Vapaa rullaus -toiminto irrottaa voimansiirtolinjan moottorista, ja auto rullaa ilman moottorivoimaa kuin liidellen, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50–160 km/h, ei jarruta, eikä ennakointiavustin ehdota nopeuden sovittamista.

KEVYTRAKENNE.

Auton painon vähentyessä ajamisen ilo vain kasvaa jokaisen gramman myötä – tästä kiitos kuuluu nerokkaille kevytrakenteille. Mitä vähemmän painoa täytyy liikuttaa, sitä vähemmän energiaa kuluu. Jo 1930-luvulta saakka BMW on soveltanut tätä oivallusta johdonmukaisesti autojen rakenteissa – ja parantanut tulosta jatkuvasti. Insinöörimme joutuvat jatkuvasti kohtaamaan kysymykset, mistä painoa kannattaa säästää ja mistä ei. Vastaus on älykäs kevytrakenne. Siinä käytetään äärimmäisen kevyitä materiaaleja kuten magnesiumia, alumiinia tai CFRP-materiaalia (hiilikuituvahvisteista muovia) tarkoin valituissa kohdissa autossa.

BMW TWINPOWER TURBO -TEKNIIKKA.

BMW TwinPower Turbo -tekniikassa yhdistyvät bensiinimoottorien osalta innovatiivinen turboahdintekniikka ja Valvetronic sekä kaksois-VANOS ja High Precision -suoraruiskutus. Dieselmoottoreissa optimoitu turboahdintekniikka yhdistetään uusimman sukupolven Common Rail -suoraruiskutuksen ja muuntuvan turbiinigeometrian kanssa. BMW TwinPower Turbo -tekniikka pienentää bensiini- ja dieselmoottoreiden polttonesteen kulutusta selvästi – ja samalla se lisää tehoa laajalla kierroslukualueella.