DELEGOI LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.

BMW ConnectedDrive kuljettajan avustinjärjestelmät BMW 4-sarjan Gran Coupéssa.

Lukuisat innovatiiviset teknologiat ovat monipuolisesti tukenasi ajon aikana ja takaavat huipputason mukavuuden ja turvallisuuden. Näin sinä voit keskittyä oleelliseen – huolettomaan ajamisen iloon.

DRIVING ASSISTANT.

Driving Assistant yhdistää kameraan perustuvat kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmän sekä peräänajovaroituksen, henkilötunnistuksen ja City-pysähdyksiinjarrutustoiminnon.
Kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä tunnistaa ajokaistamerkinnät ja varoittaa ohjauspyörää täristämällä, jos ajonopeudesta noin 70 km/h alkaen auto uhkaa ajautua pois kaistaltaan. Jos vilkut on kytketty päälle, siis kun kyseessä ei ole kaistamerkintöjen ylittämisvaara vahingossa, varoitusta ei tule.
City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen peräänajovaroitin tunnistaa peräänajon vaaran ja City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen henkilötunnistus reagoi jalankulkijoihin. Jos edellä ajava ajoneuvo jarruttaa voimakkaasti, BMW:n aktivoitu peräänajovaroitin reagoi välittömästi. Vaiheittaisesti syttyy ensin varoitussymboli, joka sitten alkaa vilkkua ja kuuluu varoitusmerkkiääni ja enintään ajonopeudessa 60 km/h järjestelmä avustaa kevyesti jarruttamalla. Henkilötunnistus toimii ajonopeusvälillä 10 ja 60 km/h, ja järjestelmä antaa varoituksen, jos törmäysvaara jalankulkijaan on olemassa. Kun järjestelmä varoittaa uhkaavasta törmäyksestä, samalla auton jarrut valmistellaan hätäjarrutusta varten. Hätätilanteessa järjestelmä avustaa jarrutuksessa. Järjestelmän toiminta saattaa olla rajoittunut pimeällä, sateessa ja sumussa.

BMW HEAD-UP -NÄYTTÖ.

Värillinen BMW Head-Up -näyttö heijastaa ajon kannalta tärkeimmät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään, joten kuljettaja näkee ne kääntämättä katsettaan liikennetilanteesta ja tiestä.
Esimerkiksi nykyinen ajonopeus ja auton varustuksesta riippuen navigoinnin opastus, nopeusrajoitukset ja ohituskiellot, puhelimen ja viihteen listat sekä kuljettajan avustinjärjestelmien kaikkien varoitusviestien sisältö voidaan näyttää. Tuulilasille heijastetut värilliset symbolit ovat tarkkoja ja selkeän kirkkaita. Heijastettu kuva näkyy kuin se leijuisi noin 2–3 metrin etäisyydellä auton edessä, ja näytön optimaalisen sijainnin ansiosta se on nopea ja helppo havaita ja lukea katseen siirtyessä juuri lainkaan pois liikennetilanteesta. Heijastettavan kuvan kirkkaus säätyy automaattisesti ympäristön valoisuuden mukaan; lisäksi erikseen valittavissa on yö- ja päivänäytöt. Myös näytettävän kuvan korkeussijaintia voidaan säätää. Lisäksi on mahdollista valita mitä tietoja tuulilasille heijastetaan ajonopeusnäytön ja kuljettajan avustinjärjestelmien varoitusviestien lisäksi.

Navigointijärjestelmä Professional.

Navigointijärjestelmä Professional ihastuttaa toteutuksellaan ja toiminnoillaan: Se on helppokäyttöinen, autoon täysin integroitu navigointijärjestelmä, jota käytetään iDrive-käyttöjärjestelmällä ja iDrive Touch -monitoimisäätimellä. Järjestelmä sisältää handsfree-varustuksen, USB-liitännän ja puheohjauksen, radion Professional jossa DVD-soitin; 20 GB muistitilaa audiotiedostoille. Kiinteä 8,8'' LCD-värinäyttö ja sen jakamistoiminto (päänäyttö ja avustinnäyttö) varmistavat hyvän luettavuuden ja näytön selkeyden.
Järjestelmää käytetään intuitiivisella iDrive Touch -monitoimisäätimellä, jonka tunnistuspintaa koskettamalla kohde voidaan syöttää navigointijärjestelmään sormella kirjoittaen; pikavalintanäppäimet ja kahdeksan suosikkinäppäintä; käyttö myös puheohjauksella. Karttanäkymä kolmiulotteinen, satelliittikuvat kartan taustana sekä valitut nähtävyydet kuvina tekevät navigoinnista kiehtovan elämyksen.
BMW-jälleenmyyjien ja BMW Service -toimipisteiden kautta tehtävien karttapäivityksien lisenssimaksut ovat veloituksettomat ensimmäisten kolmen vuoden ajan. Karttapäivityksistä veloitetaan ainoastaan asennukseen liittyvät kustannukset.

Navigointijärjestelmä Professional.

NOPEUSRAJOITUSNÄYTTÖ.

NOPEUSRAJOITUSNÄYTTÖ.

Aina turvallisesti – nopeusrajoitusinfo ja ohituskieltojen näyttö kertoo kuljettajalle ajettavan tieosuuden nopeusrajoituksen ja mahdollisesti vallitsevan ohituskiellon. Näyttönä toimii mittariston infonäyttö. Taustapeilin yhteyteen asennettu kamera valvoo liikennemerkkejä. Järjestelmän ohjausyksikkö käsittelee nämä tiedot yhdessä navigointijärjestelmän tietojen kanssa ja näyttää ne. Koska järjestelmä käyttää myös auton muita komponentteja, järjestelmä pystyy osittain tunnistamaan ja näyttämään myös esimerkiksi sään tai kellonajan perusteella muuttuvat nopeusrajoitukset eli liikennemerkkien lisäkilvet.

ACTIVE PROTECTION.

Active Protection on BMW ConnectedDriveen liittyvä ennakoiva matkustajasuojajärjestelmä.
Kun turvavyö on kiinnitetty, etuistuinten turvavyöt esikiristetään kertaalleen automaattisesti auton lähtiessä liikkeelle. Jos ajotilanne kehittyy kriittiseksi, etuistuinten turvavyöt esikiristetään – tarpeen vaatiessa – palautuvasti, sivulasit ja kattoluukku – jos autossa sellainen on ‒ suljetaan. Etumatkustajan istuimen selkänoja siirretään pystyasentoon. Kriittisiä ajotilanteita ovat esimerkiksi kuljettajan tekemä hätäjarrutus tai auton voimakas yli- tai aliohjautuminen.
Jos autossa on peräänajovaroitus tai pysähdyksiinjarrutustoiminnolla täydennetty peräänajovaroitus, uhkaava törmäys edellä ajavaan tai pysähtyneeseen autoon voidaan tunnistaa järjestelmän rajojen puitteissa. Törmäyksen satuttua autoa jarrutetaan automaattisesti pysähdyksiin saakka. Näin jatkotörmäysten ja niiden seurausten riskiä saadaan pienennettyä.
Lisäksi vireystila-avustin tunnistaa kuljettajan lisääntyvän tarkkaamattomuuden tai väsymyksen pitkillä, yksitoikkoisilla ajomatkoilla. Järjestelmä analysoi kuljettajan tapaa ohjata autoa ja reagoi poikkeavuuksiin: taukosuositus ilmestyy valvontanäyttöön.

KAMERAJÄRJESTELMÄT.

BMW ConnectedDrive auttaa sinua pitämään langat käsissäsi: useat kamerajärjestelmät tuovat näkyvyyttä hankaliin tilanteisiin.

  • Peruutuskamera

    Peruutuskameran ansiosta kuljettaja näkee auton takana olevan tilan valvontanäytöstä käännellessään ja pysäköidessään autoa. Peruutuskamera parantaa näkyvyyttä peruutettaessa pysäköintitilanteissa, kun ajonopeus on alle 15 km/h. Monitoiminäytössä näkyvät apulinjat ja värilliset estemerkinnät kertoivat kuljettajalle, onko valittu pysäköintipaikka riittävän kokoinen autolle – ja tukevat näin kuljettajaa tämän pysäköidessä. Kun ohjauspyörä on käännetty ääriasentoon, näyttöön ilmestyvät punaiset kääntöympyrälinjat ja vihreät ajolinjat, jotka muuttuvat aina ohjausliikkeiden mukaan.
    Peruutuskamera kytkeytyy automaattisesti pois päältä kymmenen metrin kuluttua tai jos ajonopeus on yli 15 km/h. Vetokoukun yhteydessä peruutuskamerassa on kätevä zoomaustoiminto, joka helpottaa lähestymistä perävaunun kiinnittämistä varten.

  • Surround View

    Surround View sisältää kameroihin perustuvat toiminnot Top View, Side View ja peruutuskamera.
    Ulkopeileihin sijoitetut kamerat ja peruutuskamera tuottavat 270 asteen kuvan auton ympäriltä. Top View -toiminto luo kylkien ja ajoradan alueelta kuvan autosta ylhäältäpäin, mistä on apua autoa pysäköitäessä ja ahtaisiin paikkoihin ajettaessa.
    Side View -toiminnolla pääsee turvallisesti kuin kurkistamaan sivuille ajettaessa ulos pihaportista tai ahtaisiin kadunkulmiin ja risteyksiin. Auton keulaan vasemmalle ja oikealle asennetut digikamerat kuvaavat tilannetta auton edessä. Niiden ansiosta lähestyvä risteävä liikenne pystytään havaitsemaan ajoissa, jolloin reagointiin jää enemmän aikaa. Side View -toiminto kytkeytyy automaattisesti pois päältä ajonopeuden ylittäessä nopeuden noin 15 km/h.
    Kolme toimintoa, eli peruutuskamera, Top View ja Side View ovat vapaasti valittavissa ja siten myös pois käytöstä kytkettävissä. Kamerajärjestelmät aktivoituvat käyttöön, kun valitsinvipu siirretään asentoon R, painetaan PDC-katkaisinta tai Side View -katkaisinta. Näyttönä toimii monitoiminäyttö.

PYSÄKÖINTIAVUSTIN.

Pysäköintiavustin helpottaa taskupysäköintiä ja pysäköimistä poikittain kadun/tien suuntaan nähden. Järjestelmä etsii kadun varteen pysäköityjen autojen välistä pysäköintiin riittävää tilaa, jonka pituus on vähintään vain hiukan autoa pitempi, kun autolla ajetaan hitaasti eteenpäin (nopeudella alle 35 km/h).
Kun riittävän suuri tila löytyy, kuljettaja kytkee pysäköintitilan puoleiset vilkut päälle, jolloin pysäköintiavustin ottaa hoitaakseen auton ohjaamisen, ja kuljettaja valitsee vaihteen sekä käyttää kaasu- ja jarrupoljinta. Järjestelmä näyttää avustavia toimintaohjeita monitoiminäytössä ja antaa myös akustisia ohjeita. Kun pysäköitäessä lähestytään hitaasti estettä, pysäköintiavustin aktivoi pysäköintietäisyyden automaattisen valvonnan (Auto PDC).
Järjestelmän toimintojen laajennus avustaa kuljettajaa poikittain kadun suuntaan nähden sekä parkkipaikalla pysäköitäessä. Tällöin PDC varoittaa myös, jos tarvittava etäisyys esteisiin alittuu. Tuloksena: auton pysäköinti on helpompaa kuin koskaan aiemmin.