KULUTUKSEN ALENTAMINEN. ILOLLA.

BMW EfficientDynamics BMW 4-sarjan Coupéssa.

BMW 4-sarjan Coupéssa on BMW EfficientDynamicsin kattava toimenpide- ja tekniikkapaketti, joka kasvattaa ajamisen iloa ja vähentää samalla päästöjä.

AERODYNAMIIKKA.

Auton muotoilu noudattaa johdonmukaisesti BMW EfficientDynamicsin filosofiaa. Etenkin aerodynaamisesti muotoillut etuhelma ja pohja vakuuttavat innovatiivisilla uudistuksilla, jotka vähentävät ilmanvastusta ja polttonesteen kulutusta.
Etuhelma on näkyvä designelementti, jossa tiivistyy BMW EfficientDynamicsin filosofia. Etuhelmaan integroitu Air Curtain ohjaa ajoviiman kahden pystysuoran aukon kautta etupyöränkoteloita pitkin. Kiihdytetty ilmavirtaus muodostaa pyörien ulkopuolelle "verhon". Lisäksi tulee Air Breather, joka kanavoi ajoviiman etupyörille. Nämä innovatiiviset toimenpiteet vähentävät pyörteilyä ja ilmanvastusta, jolloin polttonesteen kulutus vähenee.
Pohjan laaja-alainen moottoritilaa suojaava kate ja pohjaverhous ovat aerodynamiikkaa selvästi parantavia yksityiskohtia. Uusista kate-elementeistä on huomattavaa etua muutenkin kuin aerodynamiikan kannalta: lisäksi ne parantavat kätevästi äänieristystä ja korroosiosuojaa.

ECO PRO -TILA.

Kun ECO PRO -tila on valittuna, kaikki tähtää maksimaaliseen tehokkuuteen, jolloin yksilöllisestä ajotavasta riippuen on mahdollista vähentää kulutusta jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut. Vielä viiden prosentin säästömahdollisuuden tarjoavat lisätoiminnot vapaa rullaaminen (vain automaattivaihteiston yhteydessä), ennakointinäyttöavustin ja ECO PRO -reitit (kaksi jälkimmäistä vain navigointijärjestelmän Professional yhteydessä). Näin kaasupolkimen ja vaihteiston tunnuskuvaajia sekä vaihtamishetkiä optimoidaan, ja lämmitys-/ilmastointistrategiaa sovitetaan älykkäästi. Valvontanäytöstä näet, mitkä BMW EfficientDynamics -toimenpiteet ovat milloinkin käytössä kulutuksen alentamiseksi. Lisäksi saat tilannekohtaisia ECO PRO -vinkkejä ajotavan tehostamiseksi.
ECO PRO -tilassa on automaattivaihteiston yhteydessä lisäksi rullaamistoiminto: kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta ajonopeuden ollessa 50 ja 160 km/h välillä eikä jarruta, järjestelmä irrottaa moottorin voimansiirtolinjasta ja auto rullaa ilman moottorivoimaa.

  • Ennakointiavustin

    Erityisen innovatiivinen kohokohta on ECO PRO -tilan ennakointinäyttöavustin, joka on käytettävissä navigointijärjestelmän Professional yhteydessä. Se tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella matkalla eteen tulevat kaarteet, taajamat, kiertoliittymät, T-risteykset, nopeusrajoitukset ja moottoriteiden liittymät ja pystyy siten antamaan sinulle jo ennakkoon vinkkejä siitä, milloin jalan voi siirtää pois kaasupolkimelta.

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -tilaan kuuluu myös ECO PRO -reitit, joka yhdessä navigointijärjestelmän Professional uusimman sukupolven kanssa laskee tehokkaimman reitin ottaen huomioon eri parametreja kuten yksilöllisen ajotyylin, vallitsevan liikennetilanteen sekä tien kunnon. Ajotietokone näyttää bonuskäyttösäteen, josta näet, montako lisäkilometriä ainulla on ECO PRO -tilan ansiosta ajettavissasi..

BMW TWINPOWER TURBO -MOOTTORIT.

BMW TwinPower Turbo -tekniikassa yhdistyvät bensiinimoottorien osalta TwinScroll-turboahdin ja Valvetronic sekä kaksois-VANOS ja bensiinin suoraruiskutus. Dieselmoottoreissa se yhdistää Common Rail -suoraruiskutuksen, pakokaasuahtimen ja muuttuvan turbiinigeometrian. BMW TwinPower Turbo -tekniikka pienentää bensiini- ja dieselmoottoreiden polttonesteen kulutusta selvästi – ja samalla se lisää tehoa laajalla kierroslukualueella.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.

  • Turvallinen ja mukava

    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Pienempi bensiinin kulutus.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

Polttonestettä säästyy.

Oikea-aikaisesti vaihtamalla pystyt etenkin kaupunkiajossa ja vaihtelevassa maantieajossa säästämään paljon polttonestettä. Optimoi vaihteen vaihdot, vähennä kulutusta – moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun perusteella, mikä vaihde milloinkin on tehokkain, ja infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, olisiko suuremmalla vai pienemmällä vaihteella ajaminen taloudellisempaa. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus annetaan vastaavasti suuremmilla kierrosluvuilla. Järjestelmä tunnistaa myös voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus näytetään vasta suuremmilla kierrosluvuilla. Vertailutestit ovat osoittaneet, että ajettaessa autolla, jossa on vaihtamishetken näyttö, kulutus on noin neljä prosenttia vähäisempi.

SÄHKÖTOIMINEN OHJAUSTEHOSTIN.

Ohjaaminen sähkötoimisen ohjaustehostimen tukemana tuottaa optimaalisen ohjaustuntuman. Se ei reagoi yhtä herkästi töyssyihin, ja aktiivinen heilahteluvaimennus kompensoi auton heilahteluliikkeitä luotettavasti. SPORT-näppäimellä voit milloin tahansa säätää ohjausluonteen jämäkämmäksi.
Perinteisistä ohjaustehostimista poiketen sähkötoimisessa ohjaustehostimessa ei käytetä hydraulijärjestelmää vaan älykästä ratkaisua, joka perustuu sähkömoottoriin. Tämän etuna on, että sähkömoottori on toiminnassa vain, kun ohjauksen tuentaa todella tarvitaan – eli silloin, kun ohjausliikkeitä tehdään. Tilastollisesti tarkasteltaessa ajomatkoista 90 prosenttia on suoraan ajoa, ja suoraan ajettaessa sähkömoottori pysyy passivoituneena eikä siis myöskään kuluta energiaa. Tulos: sähkötoimisen ohjaustehostimen ansiosta auton keskikulutus vähenee hydraulisella ohjaustehostimella varustettuihin malleihin verrattuna noin 0,3 l/100 kilometriä, joten sen osuus tehokkuuden parantamisessa on tärkeä. Samalla huollon tarve ja ympäristön kuormitus vähenevät tuntuvasti, kun hydrauliikkaöljyä ei tarvita.

  • Servotronic

    Tietyissä malleissa voidaan myös yhdistää ohjaustehostin ja Servotronic. Jälkimmäinen sovittaa ohjausvoimaa jatkuvasti ajonopeuteen. Järjestelmä laskee, kuinka suurta tuentaa kulloinkin mitatussa nopeudessa tarvitaan, ja ohjaa sähkötoimisen ohjaustehostimen moottoria sen mukaisesti. Ajettaessa hitaasti esimerkiksi ahtailla, mutkittelevilla kujilla ohjaamiseen tarvitaan vain minimaalisesti voimaa. Nopeuden kiihtyessä ohjaustuentaa sen sijaan vähennetään jatkuvasti, jotta voidaan taata suora kosketus tiehen, jolloin suoraan ajo on optimaalinen.