INNOVATIIVINEN. PIENINTÄ YKSITYISKOHTAA MYÖTEN.

Tehokkuus BMW 4-sarjan Cabriossa.

Suuren voiman välittäminen tiehen mahdollisimman tehokkaasti – BMW EfficientDynamics todistaa innovatiivisuutensa myös BMW 4-sarjan Cabriossa laajalla tekniikka- ja toimenpidepaketilla. Avointa ajamisen iloa: ainutlaatuinen dynaamisuus, pienet päästöt.

ECO PRO -TILA.

Polttonestetaloudellinen ECO PRO -tila sovittaa älykkäästi kaasupolkimen ja vaihteiston säätökäyrästöt sekä lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminnan. ECO PRO -tila alentaa polttonesteen kulutusta jopa 20 prosentilla. Lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa toiminnoilla vapaa rullaaminen (vain Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä), ennakointiavustin ja ECO PRO -reitit (vain navigointijärjestelmän Professional yhteydessä).

  • Vapaa rullaus

    Vapaa rullaus -toiminnolla automaattivaihteinen auto rullaa moottorin voimansiirto katkaistuna enintään nopeudella 160 km/h, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen eikä jarruta. Yhdistettynä aktiiviseen vakionopeussäätimeen auto kiihdyttää jarrutuksen jälkeen ECO PRO -tilassa haluttuun nopeuteen tehokkaammin.

  • Ennakointiavustin

    Toinen innovatiivinen toiminto on ennakointiavustin. Se tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella reitillä olevat kaarteet, taajamiin tuloliittymät, liikenneympyrät, T-risteykset, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa jo ennakkoon vinkkejä siitä, milloin jalan voi siirtää pois kaasupolkimelta. Ennakointiavustin ohjaa lisäksi tehokkaasti rullaamistoimintoa.

  • ECO PRO -reitit

    Polttonesteen säästeliäästä kulutuksesta huolehtivat myös ECO PRO -reitit. Tämä reittitoiminto ehdottaa yksilöllisen ajotyylin ja seudun tiestön perusteella vaihtoehdoksi ajoreittiä, joka on polttonesteen kulutuksen kannalta mahdollisimman taloudellinen.

AERODYNAMIIKKA.

Auton muotoilu noudattaa johdonmukaisesti BMW EfficientDynamicsin filosofiaa. Etenkin aerodynaamisesti muotoillut etuhelma ja pohja vakuuttavat innovatiivisilla uudistuksilla, jotka vähentävät ilmanvastusta ja polttonesteen kulutusta. Etuhelma on näkyvä designelementti, jossa tiivistyy BMW EfficientDynamicsin filosofia. Etuhelmaan integroitu Air Curtain ohjaa ajoviiman kahden pystysuoran aukon kautta etupyöränkoteloita pitkin. Kiihdytetty ilmavirtaus muodostaa pyörien ulkopuolelle "verhon". Lisäksi tulee Air Breather, joka kanavoi ajoviiman etupyörille. Nämä innovatiiviset toimenpiteet vähentävät pyörteilyä ja ilmanvastusta, jolloin polttonesteen kulutus vähenee. Pohjan laaja-alainen moottoritilaa suojaava kate ja pohjaverhous ovat aerodynamiikkaa selvästi parantavia yksityiskohtia. Uusista kate-elementeistä on huomattavaa etua muutenkin kuin aerodynamiikan kannalta: lisäksi ne parantavat kätevästi äänieristystä ja korroosiosuojaa.

BMW TWINPOWER TURBO -TEKNIIKKA.

BMW TWINPOWER TURBO -TEKNIIKKA.

Alentaa polttonesteen kulutusta selvästi.

BMW TwinPower Turbo -tekniikassa yhdistyvät bensiinimoottorien osalta innovatiivinen turboahdintekniikka ja Valvetronic sekä kaksois-VANOS ja bensiinin suoraruiskutus. Dieselmoottoreissa optimoitu turboahdintekniikka yhdistetään uusimman sukupolven Common-Rail-suoraruiskutuksen ja muuntuvan turbiinigeometrian kanssa. BMW TwinPower Turbo -tekniikka pienentää bensiini- ja dieselmoottoreiden polttonesteen kulutusta selvästi – ja samalla se lisää tehoa laajalla kierroslukualueella.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään.
Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Pienempi bensiinin kulutus.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

Polttonestettä säästyy.

Oikea-aikaisesti ja optimaalisesti vaihteita vaihtamalla pystyt etenkin kaupunkiajossa ja vaihtelevassa maantieajossa säästämään paljon polttonestettä.
Vaihda vaihdetta optimaalisesti ja pienennä polttonesteen kulutusta: Moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja kierrosluvun perusteella, mikä vaihde on milloinkin tehokkain, ja infonäytössä syttyvä nuolisymboli näyttää, kun auto kulkisi taloudellisemmin suuremmalla tai pienemmällä vaihteella. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus annetaan vastaavasti suuremmilla kierrosluvuilla. Voimakkaat kiihdytystilanteet tunnistetaan ja vaihtamissuositus näytetään vastaavasti vasta korkeammilla kierrosluvuilla. Vertailutestit ovat osoittaneet, että autot, joissa on vaihtamishetken näyttö, kuluttavat polttonestettä noin neljä prosenttia vähemmän.

SÄHKÖTOIMINEN OHJAUSTEHOSTIN.

SÄHKÖTOIMINEN OHJAUSTEHOSTIN.

Paras mahdollinen ohjaustuntuma.

Ohjaaminen sähkötoimisen ohjaustehostimen tukemana tuottaa optimaalisen ohjaustuntuman. Se ei reagoi yhtä herkästi töyssyihin, ja aktiivinen heilahteluvaimennus kompensoi auton heilahteluliikkeitä luotettavasti. SPORT-näppäimellä voit milloin tahansa säätää ohjausluonteen jämäkämmäksi.
Perinteisistä ohjaustehostimista poiketen sähkötoimisessa ohjaustehostimessa ei käytetä hydraulijärjestelmää vaan älykästä ratkaisua, joka perustuu sähkömoottoriin. Tämän etuna on, että sähkömoottori on toiminnassa vain, kun ohjauksen tuentaa todella tarvitaan – eli silloin, kun ohjausliikkeitä tehdään. Tilastollisesti tarkasteltaessa ajomatkoista 90 prosenttia on suoraan ajoa, ja suoraan ajettaessa sähkömoottori pysyy passivoituneena eikä siis myöskään kuluta energiaa. Tulos: sähkötoimisen ohjaustehostimen ansiosta auton keskikulutus vähenee hydraulisella ohjaustehostimella varustettuihin malleihin verrattuna noin 0,3 l/100 kilometriä, joten sen osuus tehokkuuden parantamisessa on tärkeä. Samalla huollon tarve ja ympäristön kuormitus vähenevät tuntuvasti, kun hydrauliikkaöljyä ei tarvita..