SYNNYNNÄINEN URHEILIJA. JA KESTÄVYYTTÄ LÖYTYY.

BMW 3-sarjan Touringin ajodynamiikka ja tehokkuus.

SYNNYNNÄINEN URHEILIJA. JA KESTÄVYYTTÄ LÖYTYY.

BMW 3-sarjan Touringin ajodynamiikka ja tehokkuus.

BMW 3-sarjan Touring tarjoaa dynamiikkaa monissa vivahteissa. Niin halutessasi takaavat esimerkiksi adaptiivinen M alusta tai mukautuva sport-ohjaustehostus huippuluokan ketteräliikkeisyyden. Näin nautit urheilullisessa ajossa maksimaalisesta ohjattavuudesta ja suuntavakaudesta. BMW TwinPower Turbo -moottorit ja lisävarusteena saatava kahdeksanvaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto varmistavat erinomaisen ajonautinnon. Nämä ja muut BMW EfficientDynamics -tekniikat mahdollistavat upean suorituskyvyn ja samalla vähäisen kulutuksen.

SYNNYNNÄINEN URHEILIJA. JA KESTÄVYYTTÄ LÖYTYY.BMW 3-sarjan Touringin ajodynamiikka ja tehokkuus.

BMW 3-sarjan Touring tarjoaa dynamiikkaa monissa vivahteissa. Niin halutessasi takaavat esimerkiksi adaptiivinen M alusta tai mukautuva sport-ohjaustehostus huippuluokan ketteräliikkeisyyden. Näin nautit urheilullisessa ajossa maksimaalisesta ohjattavuudesta ja suuntavakaudesta. BMW TwinPower Turbo -moottorit ja lisävarusteena saatava kahdeksanvaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto varmistavat erinomaisen ajonautinnon. Nämä ja muut BMW EfficientDynamics -tekniikat mahdollistavat upean suorituskyvyn ja samalla vähäisen kulutuksen.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EFFICIENTDYNAMICS.

BMW EfficientDynamicsilla saat enemmän irti jokaisesta polttonestelitrasta: enemmän suorituskykyä, paremman taloudellisuuden ja upeamman ajonautinnon. Aitoa dynamiikkaa innovatiivisilla teknisillä toimenpiteillä, jotka vähentävät kulutusta ja parantavat samalla ajamisen iloa – vakiona jokaisessa BMW-autossa.

ATLEETTI HUIPPUKUNNOSSA.

BMW 3-sarjan ajodynamiikka.

ATLEETTI HUIPPUKUNNOSSA.

BMW 3-sarjan ajodynamiikka.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC SPORT -AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto mukautuu kuljettajan ajotyyliin. Vaihteiden välityssuhteiden porrastus kattaa sekä mukavan rauhallisen että erittäin dynaamisen ajotavan vaatimukset. Vaihteiden automaattisen vaihtamisen ohella kuljettaja voi tietysti myös kytkeä vaihteet manuaalisesti ja vaihtamisnäytön suositusten mukaisesti. Vaihteiden manuaalisen vaihtamisen voi tehdä joko vaihteenvalitsinvivulla tai nahkaisessa urheiluohjauspyörässä olevilla vaihdekatkaisimilla.
SPORT-käyttötilassa vaihtamiset tapahtuvat erittäin nopeasti. Vaihteiden tiheän porrastuksen ansiosta kiihdytykset sujuvat väkevästi. Lisäksi moottoria pystytään lähes aina käyttämään kierroslukualueella, jolla siitä saadaan irti paljon tehoa. Lauch Control -liikkeellelähtötoiminto säätää moottorin kierrosluvun ihanteelliseksi maksimaalista paikaltaankiihdytysnopeutta varten.
Kahdeksas vaihde merkitsee suurissa ajonopeuksissa moottorin pienempää kierroslukua, mikä säästää polttonestettä. Siihen vaikuttaa myös entistä tehokkaampi momentinmuuntimen lukituskytkin. 8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto merkitsee käytännössä auton erinomaista taloudellisuutta, voiman sulavaa välittämistä ja erinomaista vaihtamismukavuutta.

  • 8-vaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto

    Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Näin auto kuluttaa vähemmän polttonestettä, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä.
    Siihen oma osuutensa on myös momentinmuuntimen lukituskytkimellä – se toimii myös vaihteiden manuaalista vaihtamista käytettäessä. Moottorin kierrosluvun vähäiset muutokset vaihteita vaihdettaessa ja vaihteiston ominaisuuksien tarkka sovitus auton ominaisuuksiin merkitsevät erittäin hienostuneesti toimivaa vaihteiden vaihtamista.
    Verkotetut toiminnot kuten ennakointiavustin, auton tilan tunnistus ja liikennetilanteen tunnistus vaikuttavat merkittävästi vaihteiston vaihtamisluonteeseen. Järjestelmä valitsee joka tilanteessa ajotilasta riippuen optimaalisen vaihteen. Ennakointiavustin sovittaa vaihteistonohjausta ajoreittiin navigointitietojen perusteella ja muuttaa reaktioluonteen vieläkin urheilullisemmaksi ja spontaanimmaksi (SPORT-ajotilassa) tai vähentää vaihtamistapahtumia (COMFORT-tilassa) tehdäkseen ajosta mukavampaa.

BMW 340i Touring.

BMW 340i Touring.

Suvereeni voimankehitys ja silkinpehmeä käynti ovat BMW EfficientDynamics -moottoriperheeseen kuuluvan kuusisylinterisen BMW TwinPower Turbo -bensiinirivimoottorin tunnuspiirteitä. Tässä voimakkaassa, 3,0-litraisessa voimanlähteessä yhdistyvät täysin muuntuva venttiilinohjaus Valvetronic, kaksois-VANOS, High Precision -suoraruiskutus ja TwinScroll -turboahdin, jotta sylinterit täytetään optimaalisesti. Tulos: huipputehoa on 240 kW (326 hv) ja huippuvääntöä 450 Nm kierrosluvulla 1 380–5 000/min. Näin tämä turbobensiinimoottori kiihdyttää BMW 340i Touringin henkeä salpaavasti 5,1 sekunnissa nollasta sataan ja mahdollistaa huippunopeuden 250 km/h. Nerokkaiden teknisten innovaatioiden ansiosta yhdistetty kulutus on laskenut arvoon 7,0–6,8 l/100 km ja CO2-päästö lukemaan 164–158 g/km.
Juuri tällaisen moottorin kuljettaja haluaa: moottorin, joka on maksimaalisen tehokas ja suorituskykyinen laajalla kierroslukualueella ja reaktioherkkä alhaisillakin kierrosluvuilla – tyypillisen BMW-moottorin.

BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition.

BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition, jossa on 2,0-litrainen, nelisylinterinen BMW TwinPower Turbo -dieselmoottori, saa maksimaalisen polttonestetehokkuuden ja taloudellisuuden ystävät hullaantumaan. Tässä moottorissa on tehoa 140 kW (190 hv) kierrosluvulla 4 000/min ja maksimivääntö 400 Nm kierroslukualueella 1 750‒2 500/min. Näin BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition kiihdyttää pysähdyksistä 8,2–8,1 sekunnissa 100 km:n tuntinopeuteen. Ja silti sen yhdistetty kulutus on vaatimattomat 4,5‒4,0 l/100 km ja CO2-päästö vain 118‒104 g/km.
Myös alhaisilla kierroslukualueilla 2,0-litrainen, nelisylinterinen BMW TwinPower Turbo -dieselmoottori reagoi spontaanisti kaasupolkimen painalluksiin ja käy erittäin tasaisesti, kiitos uuden Common Rail -suoraruiskutussukupolven. Moottorin muuntuvageometrinen turboahdin takaa korkean ahtopaineen ja siten suuret vääntömomentit ja vahvan vetävän voiman laajalla kierroslukualueella.
Poikkeuksellisen hyvästä tehokkuudestaan auto kiittää myös optimoitua vaihteistoa, sovitettua vaihtamissuositusta sekä aerodynamiikkaa parantavia toimenpiteitä.

ALUSTA.

Jo sukupolvien ajan BMW 3-sarja on asettanut mittapuita ajodynamiikan alalla. Jatkokehitetty iskunvaimennustekniikka, uudistettu alusta ja parannettu ohjaus parantavat ajonautintoa tuntuvasti. Alustan uusi sovitus on parantanut sekä sivuttais- että pitkittäiskiihtyvyysominaisuuksia. Tämä koskee sekä perusalustaa että M Sport -alustaa ja adaptiivista M alustaa. Lisäksi ohjaustäsmällisyyttä on lisätty, korin kallisteluliikkeitä vähennetty ja suuntavakautta optimoitu. Näin BMW 3-sarjan Touring ihastuttaa erinomaisella tuntumalla tiehen, täydellisellä hallittavuudella ja hyvällä ohjattavuudella. Samalla se vakuuttaa joka tilanteessa huippuluokan mukavuudella.

  • Adaptiivinen M alusta

    Kymmenen millimetriä madalletulla adaptiivisella M alustalla auton ajodynaamiset mahdollisuudet saavuttavat uudet ulottuvuudet. Kuljettaja voi ajodynamiikkakatkaisimella valita alustan toiminnalle haluamansa luonteen: mukavuuspainotteisesta erittäin urheilulliseen. Alustan toiminnalle valitusta luonteesta riippuen adaptiivisen M alustan elektronisesti ohjattu iskunvaimennus säätyy aina sekuntien murto-osien nopeudella tieolosuhteita vastaavaksi. Toiminta perustuu useisiin tunnistimiin, jotka pyörien joustoliikkeiden ohella mittaavat ajonopeuden. Tietojen perusteella iskunvaimennus säätyy tilanteeseen nähden optimaaliseksi, mikä parantaa ajamisen turvallisuutta.
    Mukavinta matkantekoa varten valittavissa on asetus COMFORT. Erityisen urheilullispainotteinen alustan sovitus selvästi jäykemmällä iskunvaimennuksella saadaan asetuksella SPORT. Vieläkin dynaamisempaa ajettavuutta haluava valitsee asetuksen SPORT+. Silloin DTC-toiminto (vetopitotila-toiminto) aktivoituu, mikä urheilulliseen ajotyyliin sopien sallii vetävien pyörien hiukan suuremman luiston. Dynaamista ajovakauden valvontaa (DSC) ei tällöin kytketä pois toiminnasta, mutta järjestelmä puuttuu ajotilanteeseen vasta normaalia myöhäisemmässä vaiheessa vakauttaen auton käytöstä fysikaalisten rajojen puitteissa.

  • Mukautuva sport-ohjaustehostus

    Mukautuva sport-ohjaustehostus, jossa on Servotronic, varmistaa auton suoran ja tarkan ohjaustuntuman sekä kevyet ohjauspyörän kääntämiseen tarvittavat voimat. Tämä ohjaustehostus muuttaa ohjauksen välityssuhdetta ajonopeudesta riippumatta sen mukaan, miten paljon ohjauspyörää käännetään. Tällöin ohjauspyörän kääntämisen tarve pienenee, etenkin pyöriä enemmän käännettäessä. Ohjaustehostuksen voima säätyy ajonopeudesta riippuen. Siten ohjaus on selvästi reagoivampi erityisen urheilullisessa, mutkittelevassa kaarreajossa ja väistöliikkeissä. Ohjaaminen pysäköitäessä, käännyttäessä ja ahtaaseen paikkaan ajettaessa on vaivattomampaa. Kun ohjauspyörää käännetään vain vähän, ohjaus on tarkka ja välittää vakaan suoraanajotuntuman.

  • BMW xDrive

    Älykäs BMW nelivetojärjestelmä xDrive jakaa voiman aina tilanteen vaatimalla tavalla. Siten vetopito on aina paras mahdollinen. xDriven ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta auto säilyttää ajo- ja suuntavakautensa. xDrive muuttaa sekunnin murto-osien kuluessa voiman jakosuhdetta ja välittää voimaa parhaiten pitäville pyörille. Siten DSC joutuu säätämään harvemmin, kun tien kunto on kriittinen. BMW xDrive yhdistää nelivedon perinteisen vahvat ominaisuudet – vetopito, suuntavakaus ja turvallisuus – BMW:lle tyypilliseen täsmälliseen käsiteltävyyteen.

AJODYNAMIIKKAKATKAISIN JA ECO PRO -TILA.

Ajodynamiikkakatkaisin mahdollistaa ajoasetuksen valinnan oletusasetukseksi COMFORT, jolloin käytössä ovat moottorin ja vaihteiston vakioasetukset, taloudellisuuspainotteiseksi ECO PRO -asetukseksi tai urheilulliseksi asetukseksi SPORT, jolloin ajettavuus on dynaamisempaa. ECO PRO -asetuksen valitseminen mukauttaa kaasupolkimen reagointiluonteen sekä vaihteiston ja lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminnan polttonesteen kulutuksen kannalta taloudellisiksi. Se laskee polttonesteen kulutusta jopa 20 prosentilla. Vielä lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa rullaustoiminnolla, ennakointiavustimella ja ECO PRO -reiteillä. Ennakointiavustin tunnistaa navigoinnin tietojen perusteella edessä olevan tieprofiilin ja antaa ajoissa vinkkejä. Jos edessä olevan kaarteen jälkeen alkaa alhaisempi nopeusrajoitus, järjestelmä suosittaa jo ennen kaarretta keventämään kaasua. Entistäkin taloudellisempaan ajamiseen opastavat lisäksi ECO PRO -reitit. Vallitsevan liikennetilanteen, ajotavan ja tieprofiilien perusteella ne ehdottavat taloudellisempia ajoreittejä. Vapaa rullaus -toiminnolla automaattivaihteinen auto rullaa moottorin voimansiirto katkaistuna enintään nopeudella 160 km/h, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen eikä jarruta.
Ajodynamiikkakatkaisimen COMFORT-asetuksella auton komponenttien toiminta sovitetaan mukavuuspainotteiseksi. SPORT-asetuksen valitsemisen myötä auto reagoi ripeämmin, mikä mahdollistaa entistäkin urheilullisemman ajotyylin. Moottori reagoi spontaanimmin, automaattivaihteisto vaihtaa suuremmalle vaihteelle vasta suuremmassa nopeudessa tai manuaalivaihteiston yhteydessä vaihtamissuositus näytetään vasta suuremmalla kierrosluvulla: näin auto on selvästi urheilullisempi.

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

BMW 3-sarjan Touringin älykkääseen energianhallintaan kuuluvat vakiovarusteina BMW EfficientDynamics -tekniikat moottorin Start/Stop-toiminto, jarrutusenergian hyödyksikäyttö, sähkötoiminen ohjaustehostin ja vaihtamishetken näyttö. Näiden tekniikoiden yhteistoiminnalla taataan kestävän kehityksen mukainen liikkuminen ja maksimaalinen tehokkuus.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: Polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

  • Sähkötoiminen ohjaustehostin

    Kun ohjausta tehostetaan sähkötoimisesti, ohjausvoima sovitetaan ajonopeuteen optimaalisesti. Se merkitsee suoraa, täsmällistä ohjattavuutta suurissa nopeuksissa ja kevyttä pyöriteltävyyttä autoa käänneltäessä. Ohjaustehostin kuluttaa energiaa vain silloin, kun sitä todella tarvitaan. Näin säästyy polttonestettä, ja päästötkin vähenevät.
    Hydraulisen pumpun sijaan tässä järjestelmässä on käytössä sähkömoottori. Perinteisissä järjestelmissä moottorin täytyy käyttää pumppua jatkuvasti, kun taas sähkökäyttöinen ohjaustehostin toimii vain silloin, kun ohjauspyörää käännetään. Ajettaessa suoraan tai jos ohjauspyörä pidetään liikkumattomana esimerkiksi pitkässä kaarteessa, sähkömoottori ei ole aktivoituna eikä energiaa siis kulu. Ohjaustehostuksen joustava sovittaminen kulloiseenkin ajotilanteeseen ja -nopeuteen parantaa ohjausmukavuutta.

  • Vaihtamishetken näyttö

    Vaihtamalla vaihteita oikea-aikaisesti ja optimaalisesti voidaan säästää runsaasti polttonestettä etenkin kaupunki- ja maantieajossa. Vaihda optimaalisesti, vähennä kulutusta – moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun perusteella, mikä vaihde milloinkin on tehokkain, ja infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, olisiko suuremmalla vai pienemmällä vaihteella ajaminen taloudellisempaa. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus näytetään vasta suuremmilla kierrosluvuilla. Kuljettaja saa vastaavat suositukset myös silloin, jos Steptronic-automaattivaihteisto on käytössä käsivalintatilassa. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että ajettaessa autolla, jossa on vaihtamishetken näyttö, kulutus on noin neljä prosenttia pienempi.