KIIHDYTTÄJÄ. JA REILUSTI PELIVARAA.

Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW 3-sarjan Gran Turismossa.

KIIHDYTTÄJÄ. JA REILUSTI PELIVARAA.

Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW 3-sarjan Gran Turismossa.

Enemmän ajamisen iloa, vähemmän päästöjä. Nämä kaksi ominaisuutta tuntuvat sopivan huonosti yhteen, mutta BMW 3-sarjan Gran Turismo yhdistää ne määrätietoisesti. Kokonainen paketillinen tekniikkaa saa auton yltämään vaikuttaviin huippusuorituksiin – paketti sisältää tekniikkaa BMW EfficientDynamics -toimenpiteistä kuten kahdeksanvaihteisesta Steptronic-automaattivaihteistosta aina adaptiiviseen alustaan. Ja aktiivinen takaspoileri korostaa BMW 3-sarjan Gran Turismon dynamiikkaa optisesti ja muista erottuvasti.

KIIHDYTTÄJÄ. JA REILUSTI PELIVARAA.Ajodynamiikka ja tehokkuus BMW 3-sarjan Gran Turismossa.

Enemmän ajamisen iloa, vähemmän päästöjä. Nämä kaksi ominaisuutta tuntuvat sopivan huonosti yhteen, mutta BMW 3-sarjan Gran Turismo yhdistää ne määrätietoisesti. Kokonainen paketillinen tekniikkaa saa auton yltämään vaikuttaviin huippusuorituksiin – paketti sisältää tekniikkaa BMW EfficientDynamics -toimenpiteistä kuten kahdeksanvaihteisesta Steptronic-automaattivaihteistosta aina adaptiiviseen alustaan. Ja aktiivinen takaspoileri korostaa BMW 3-sarjan Gran Turismon dynamiikkaa optisesti ja muista erottuvasti.

DYNAMIIKKA HUIPPUKUNNOSSA.

DYNAMIIKKA HUIPPUKUNNOSSA.

Alusta, joka välittää aidon voiman tiehen. Ja BMW TwinPower Turbo -moottorit, jotka tarjoavat maksimaalisen energian. Koe BMW 3-sarjan Gran Turismon vaikuttava dynamiikka – koe rajaton ajonautinto.

DYNAAMINEN TEHOKKUUS.

BMW 3-sarjan Gran Turismo on suunnannäyttäjä dynamiikassa ja ajomukavuudessa. Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto pelaa yhteen BMW TwinPower Turbo -moottorien voiman kanssa ja mahdollistaa siten optimaalisen voimankehityksen kaikissa nopeuksissa. Vielä ajodynaamisemman elämyksen tarjoaa adaptiivinen M alusta.

  • Yleistä BMW TwinPower Turbo -tekniikasta

    BMW EfficientDynamics -moottoriperheen innovatiiviset bensiini- ja dieselmoottorit kehittävät BMW TwinPower Turbo -tekniikan ansiosta selvästi temperamenttisemman tehon ja reagoivat spontaanisti kaasupolkimeen jo pienillä kierrosluvuilla. Samalla nämä moottorit ihastuttavat erinomaisella taloudellisuudella ja pienillä pakokaasupäästöillä. Entistä parempi tehotaloudellisuus ja optimaalinen dynamiikka takaavat upean ajamisen ilon.

    Bensiinimoottoreissa käytetään innovatiivista turboahdintekniikkaa, täysin säätyvää venttiilinajoitusta Valvetronic, nokka-akseleiden ajoitussäätöä kaksois-Vanos ja polttonesteen tarkkaa High Precision -suoraruiskutusta. Tämän tekniikan ja huippuunsa kehitettyjen komponenttien ansiosta moottoreista saadaan väkevä teho taloudellisesti. Dieselmoottoreissa käytetään turbotekniikkaa, jossa on muuttuva turbiinigeometria eli säätyvät ohjainsiivet, ja uusimman sukupolven Common Rail -suoraruiskutusta. Näin palamistapahtuma on optimaalinen, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja pakokaasupäästöjä.

  • Steptronic-automaattivaihteisto

    8-vaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Se vähentää polttonesteen kulutusta selvästi, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä.

    Siihen oma osuutensa on myös momentinmuuntimen lukituskytkimellä – se toimii myös vaihteiden manuaalista vaihtamista käytettäessä. Moottorin kierrosluvun vähäiset muutokset vaihteita vaihdettaessa ja vaihteiston ominaisuuksien tarkka sovitus auton ominaisuuksiin merkitsevät erittäin hienostuneesti toimivaa vaihteiden vaihtamista.

    SPORT-asetusta käytettäessä moottori vastaa kaasuun urheilullisen spontaanisti, ja COMFORT-asetusta käytettäessä vaihteisto vaihtaa vaihteet mukavuuspainotteisesti jo moottorin pienemmillä kierrosluvuilla. Verkotetut toiminnot kuten ennakointiavustin, auton tilan tunnistus ja liikennetilanteen tunnistus vaikuttavat merkittävästi vaihteiston vaihtamisluonteeseen. Järjestelmä valitsee joka tilanteessa ajotilasta riippuen optimaalisen vaihteen.

  • Adaptiivinen M alusta

    Kymmenen millimetriä madalletulla adaptiivisella M alustalla auton ajodynaamiset mahdollisuudet saavuttavat uudet ulottuvuudet. Kuljettaja voi ajodynamiikan säätökatkaisimella valita alustan toiminnalle haluamansa luonteen: mukavuuspainotteisesta erittäin urheilulliseen. Alustan toiminnalle valitusta luonteesta riippuen adaptiivisen M alustan elektronisesti ohjattu iskunvaimennus säätyy aina sekuntien murto-osien nopeudella tieolosuhteita vastaavaksi. Toiminta perustuu useisiin tunnistimiin, jotka pyörien joustoliikkeiden ohella mittaavat ajonopeuden. Tietojen perusteella iskunvaimennus säätyy tilanteeseen nähden optimaaliseksi, mikä parantaa ajamisen turvallisuutta.

    Mukavinta matkantekoa varten valittavissa on asetus COMFORT. Erityisen urheilullispainotteinen alustan sovitus selvästi jäykemmällä iskunvaimennuksella saadaan asetuksella SPORT. Vieläkin dynaamisempaa ajettavuutta haluava valitsee asetuksen SPORT+. Silloin DTC-toiminto (vetopitotila-toiminto) aktivoituu, mikä urheilulliseen ajotyyliin sopien sallii vetävien pyörien hiukan suuremman luiston.

    Dynaamista ajovakauden valvontaa (DSC) ei tällöin kytketä pois toiminnasta, mutta järjestelmä puuttuu ajotilanteeseen vasta normaalia myöhäisemmässä vaiheessa vakauttaen auton käytöstä fysikaalisten rajojen puitteissa.

AKTIIVINEN TAKASPOILERI.

Aktiivinen takaspoileri parantaa ajovakautta nousemalla automaattisesti ylös, kun ajonopeus ylittää nopeuden 110 km/h. Spoileri laskeutuu takaisin alas ajonopeuden alittaessa nopeuden 70 km/h Sitä voidaan käyttää myös manuaalisesti kuljettajan oveen sijoitetulla katkaisimella.

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

BMW EfficientDynamics -tekniikat kuten moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto, ECO PRO -tila, jarrutusenergian talteenotto ja sähkömekaaninen ohjaustehostus muodostavat älykkään energianhallinnan, joka vähentää Polttonesteen kulutusta ja auttaa siten osaltaan edistämään kestävän kehityksen mukaista liikkuvuutta. Erinomaisesta ajodynamiikasta tai ajonautinnosta ei tarvitse tinkiä hiukkaakaan.

  • Ajodynamiikkakatkaisin ja ECO PRO -tila

    Ajodynamiikkakatkaisin antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita COMFORT-asetuksen, taloudellisuutta painottavan ECO PRO -asetuksen, SPORT-asetuksen, jossa ajo on urheilullisen dynaamista, tai SPORT+ -asetuksen, joka siirtää ajodynaamiset äärirajat vieläkin kauemmas. ECO PRO -asetuksella kaasupolkimen reagointiluonne, Steptronic-automaattivaihteisto, jos sellainen on, sekä lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminta mukautetaan polttonesteen kulutuksen kannalta taloudellisiksi. Se pystyy laskemaan polttonesteen kulutusta jopa 20 prosentilla*.

    Vielä lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa rullaustoiminnolla, ennakointiavustimella ja ECO PRO -reiteillä. Ennakointiavustin tunnistaa navigoinnin tietojen perusteella edessä olevan tieprofiilin ja antaa ajoissa vinkkejä. Jos edessä olevan kaarteen jälkeen alkaa alhaisempi nopeusrajoitus, järjestelmä suosittaa jo ennen kaarretta keventämään kaasua. Entistäkin taloudellisempaan ajamiseen opastavat lisäksi ECO PRO -reitit. Vallitsevan liikennetilanteen, ajotavan ja tieprofiilien perusteella ne ehdottavat taloudellisempia ajoreittejä. Vapaa rullaus -toiminnolla automaattivaihteinen auto rullaa moottorin voimansiirto katkaistuna enintään nopeudella 160 km/h, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen eikä jarruta.

    COMFORT-asetuksella auton komponenttien toiminta sovitetaan erityisen mukavuuspainotteiseksi. SPORT- ja SPORT+ -asetuksen valitsemisen myötä voimansiirto- ja alusta-asetukset tähtäävät entistäkin urheilullisempaan ajoon. Moottori reagoi spontaanimmin, automaattivaihteisto vaihtaa suuremmalle vaihteelle vasta suuremmassa nopeudessa tai manuaalivaihteiston yhteydessä vaihtamissuositus näytetään vasta suuremmalla kierrosluvulla. Näin auton reaktioluonne on selvästi suorempi ja jämäkämpi.

    * Määritetty BMW:n sisäisessä kulutustutkimuksessa; yksilöllisestä ajotyylistä riippuen

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto sammuttaa moottorin, kun autolla pysähdytään hetkeksi esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa. Näin se vähentää polttonesteen kulutusta. Kun kytkinpoljinta painetaan (manuaalivaihteinen auto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (auto jossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti uudelleen.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: Polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

  • Sähkötoiminen ohjaustehostus

    Kun ohjausta tehostetaan sähkötoimisesti, ohjausvoima sovitetaan ajonopeuteen optimaalisesti. Se merkitsee suoraa, täsmällistä ohjattavuutta suurissa nopeuksissa ja kevyttä pyöriteltävyyttä autoa käänneltäessä. Ohjaustehostin kuluttaa energiaa vain silloin, kun sitä todella tarvitaan. Näin säästyy polttonestettä, ja päästötkin vähenevät.

    Hydraulisen pumpun sijaan tässä järjestelmässä on käytössä sähkömoottori. Perinteisissä järjestelmissä moottorin täytyy käyttää pumppua jatkuvasti, kun taas sähkökäyttöinen ohjaustehostin toimii vain silloin, kun ohjauspyörää käännetään. Ajettaessa suoraan tai jos ohjauspyörä pidetään liikkumattomana esimerkiksi pitkässä kaarteessa, sähkömoottori ei ole aktivoituna eikä energiaa siis kulu. Ohjaustehostuksen joustava sovittaminen kulloiseenkin ajotilanteeseen ja -nopeuteen parantaa ohjausmukavuutta.