DELEGOI LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.

Kuljettajaa tukevat BMW ConnectedDrive -avustinjärjestelmät BMW 2-sarjan Gran Tourerissa.

DELEGOI LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.

Kuljettajaa tukevat BMW ConnectedDrive -avustinjärjestelmät BMW 2-sarjan Gran Tourerissa.

Lukuisat innovatiiviset teknologiat ovat monipuolisesti tukenasi ajon aikana ja takaavat huipputason mukavuuden ja turvallisuuden. Näin Sinä voit keskittyä oleelliseen – huolettomaan ajamisen iloon.

DELEGOI LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.Kuljettajaa tukevat BMW ConnectedDrive -avustinjärjestelmät BMW 2-sarjan Gran Tourerissa.

Lukuisat innovatiiviset teknologiat ovat monipuolisesti tukenasi ajon aikana ja takaavat huipputason mukavuuden ja turvallisuuden. Näin Sinä voit keskittyä oleelliseen – huolettomaan ajamisen iloon.

BMW HEAD-UP -NÄYTTÖ.

BMW HEAD-UP -NÄYTTÖ.

Värillinen BMW Head-Up -näyttö heijastaa kaikki ajamisen kannalta tärkeät tiedot heijastuslevylle kuljettajan näkökenttään. Näin kuljettajan ei tarvitse siirtää katsettaan pois liikenteestä. Esimerkiksi nykyinen ajonopeus, navigoinnin opastus, nopeusrajoitukset ja ohituskiellot, puhelimen ja viihteen listat sekä kuljettajan avustinjärjestelmien kaikkien varoitusviestien sisältö voidaan näyttää.

Mittariston yläpuolelle sijoitettuun, esiin nousevaan levyyn heijastettavat symbolit ovat värillisiä, joten esimerkiksi liikennemerkit näytetään realistisina. Levyn lievä tummennus parantaa kontrastia.

Näytön kirkkaus säätyy automaattisesti valo-olosuhteiden mukaisesti, ja lisäksi sitä voidaan säätää yksilöllisten mieltymysten mukaisesti. Näytössä on myös päivä- ja yönäkymävaihtoehdot erikseen. Lisäksi on mahdollista valita mitä tietoja heijastetaan ajonopeusnäytön ja kuljettajan avustinjärjestelmien varoitusviestien lisäksi. BMW Head-Up -näytön tiedot näkyvät polarisoiduilla aurinkolaseilla vain rajoitetusti.

DRIVING ASSISTANT PLUS.

Driving Assistant Plus on merkittävä lisä auton turvallisuuteen ja mukavuuteen. Se sisältää City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollisen peräänajovaroittimen ja henkilötunnistuksen, kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmän, kaukovaloavustimen, nopeusrajoitustieto-toiminnon, kameraan perustuvan Stop&Go-toiminnollisen vakionopeussäätimen sekä ruuhka-ajoavustimen. Järjestelmän toiminta saattaa olla rajoittunut pimeällä, sateessa ja sumussa.

  • Ruuhka-ajoavustin

    Ruuhka-ajoavustin helpottaa kuljettajan työtä yksitoikkoisissa liikennetilanteissa: Järjestelmä mahdollistaa tiheässä liikennevirrassa mukana soljumisen nopeuteen 60 km/h saakka, minkä ansiosta ruuhkassa eteneminen rasittaa vähemmän. Järjestelmä säilyttää halutun etäisyyden edellä ajavaan automaattisesti, säätää auton nopeutta automaattisesti tarvittaessa pysähdyksiin saakka sekä avustaa ohjaamisessa. Siten auto pystyy avustamaan kuljettajaa kaistalla pysymisessä, edellyttäen että kuljettaja pitää ohjauspyörästä kiinni edes toisella kädellä. Kun auto on joutunut pysähtymään kokonaan, auto lähtee uudelleen liikkeelle, jos jono taas liikkuu 30 sekunnin kuluessa pysähtymisestä. Tämä järjestelmä on yksi askel kohti itseajavia autoja.

  • Kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä

    Kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä tunnistaa kaistamerkinnät ja varoittaa kuljettajaa ohjauspyörän värinällä, jos auto uhkaa ajautua vahingossa pois kaistalta nopeudesta noin 70 km/h alkaen. Jos kaistaa vaihdetaan tarkoituksella eli silloin kun vilkku on kytketty päälle, varoitusta ei anneta.

  • Peräänajo- ja henkilövaroitus

    Tilanteissa, joissa törmäysvaara uhkaa, peräänajovaroitus varoittaa kahdessa vaiheessa. Henkilötunnistus toimii ajonopeusvälillä 10 ja 60 km/h, ja järjestelmä antaa varoituksen, jos törmäys jalankulkijaan uhkaa. Samalla jarrut esivalmistellaan reagoimaan nopeammin. Hätätilanteessa järjestelmä avustaa jarrutuksessa ja vähentää törmäysnopeutta tuntuvasti. Jos edellä ajava auto jarruttaa voimakkaasti, järjestelmä varoittaa vaiheittain yhä voimakkaammin ja avustaa kuljettajaa lopulta kevyesti jarruttaen.

  • Vakionopeussäädin, jossa Stop&Go-toiminto

    Kameraan perustuva vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto, säilyttää kuljettajan asettaman ajonopeuden enintään 140 km/h ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Auto jarruttaa automaattisesti jopa pysähdyksiin asti ja lähtee automaattisesti liikkeelle jonon jälleen liikkuessa säilyttäen asetetun etäisyyden.

NAVIGOINTI PLUS.

BMW Head-Up -näytön käsittävässä Navigointi Plus -järjestelmässä yhdistyy monta hyödyllistä laitetta: Navigointijärjestelmä jossa kiinteä 8,8" LCD-värinäyttö, radio, MP3-soitin, RDS-kaksoisviritin ja mittaristo, jossa on tarkkapiirtoinen 5,7'' TFT-näyttö. Reittiopastus näytetään nuolilla/kartalla sekä annetaan ääniopastuksena. Navigointijärjestelmää käytetään intuitiivisella iDrive Touch -monitoimisäätimellä, pikavalintanäppäimillä, kahdeksalla suosikkinäppäimellä tai auton varustuksesta riippuen myös puhekäyttötoiminnolla.
Navigointi Plus opastaa kätevästi perille lukuisissa Euroopan maissa ja myös monissa maissa Euroopan ulkopuolella. TMC-tekniikan (ei saatavilla Suomessa) ansiosta liikenteen ongelmakohdat tiedetään ajoissa, ja järjestelmä laskee nopeasti vaihtoehtoreitin. Siten perille päästään sujuvasti.

  • iDrive Touch -monitoimisäädin

    iDrive Touch -monitoimisäätimellä, joka on osa Navigation Plus -navigointijärjestelmää, monitoiminäytön käyttö sujuu mukavasti yhdellä kädellä. Monitoimisäätimeen integroidun kosketuslevyn ansiosta voidaan esimerkiksi kohdeosoitteet syöttää navigointijärjestelmään helposti omalla käsialalla. Monia toimintoja voidaan hakea ja säätää ja luetteloita selata monitoimisäädintä kiertämällä ja painamalla. Käyttö sujuu vaivattomasti ja intuitiivisesti tuntoaistin avulla – etenkin kuljettajan kannalta tämä on merkittävä helpotus, koska se ei vie huomiota liikenteen tapahtumista juuri lainkaan. Kaikki monitoimisäätimellä ohjattavat toiminnot esitetään selkeästi monitoiminäytössä.