ARMOTTOMAN DYNAAMINEN. TINKIMÄTTÖMÄN TEHOKAS.

BMW EfficientDynamics BMW 2-sarjan Coupéssa.

Uusi 2-sarjan Coupé ei saa koskaan tarpeekseen: enemmän tehoa, enemmän urheilullisuutta, enemmän ihailua. Mutta se arvostaa superlatiiveja silloinkin, kun kyse on vähemmästä: vähemmän kulutusta ja vähemmän päästöjä. Oli kyse ECO PRO -tilasta, jarrutusenergian hyödyksikäytöstä tai moottorin Start/Stop-toiminnosta, tämä Coupé osaa hyödyntää älykkäitä BMW EfficientDynamics -toimenpiteitä edukseen. Ja aerodynaamisen muotoilunsa ansiosta BMW 2-sarjan Coupé myös näyttää todella upealta.

ECO PRO -TILA.

ECO PRO -tilan avulla polttonesteen kulutusta voi omasta ajotavasta riippuen pienentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut. Lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa toiminnoilla vapaa rullaaminen (vain Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä), ennakointiavustin ja ECO PRO -reitit (vain navigointijärjestelmän Professional yhteydessä).
Vapaa rullaus -toiminto irrottaa voimansiirtolinjan moottorista, ja auto rullaa ilman moottorivoimaa kuin liidelleen, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50–160 km/h, ei jarruta, eikä ennakointinäyttöavustin ehdota nopeuden sovittamista.
Ennakointinäyttöavustin tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella kaarteet, taajamat, nopeusrajoitukset ja moottoritieliittymät ja antaa niiden perusteella vinkkejä, milloin kaasua kannattaa vähentää.
ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja tien kunnon. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säätää valitsemalla ECO PRO -reitin.

AERODYNAMIIKKA.

Auton muotoilu noudattaa johdonmukaisesti BMW EfficientDynamicsin filosofiaa. Sen aerodynaaminen siluetti parantaa osaltaan edullisempaa aerodynamiikkaa. Etuhelma on näkyvä designelementti, jossa tiivistyy BMW EfficientDynamicsin filosofia. Etuhelmaan integroitu Air Curtain ohjaa ajoviiman kahden pystysuoran aukon kautta etupyöränkoteloita pitkin. Kiihdytetty ilmavirtaus muodostaa pyörien ulkopuolelle "verhon". Tämän innovatiivisen toimenpiteen avulla saadaan vähennettyä pyörteilyä ja ilmanvastusta, jolloin polttonesteen kulutus pienenee tuntuvasti. Pohjan laaja-alainen moottoritilaa ja taka-akselin aluetta suojaava kate ja pohjaverhous ovat aerodynamiikkaa selvästi parantavia yksityiskohtia. Uusista kate-elementeistä on huomattavaa etua muutenkin kuin aerodynamiikan kannalta: lisäksi ne parantavat kätevästi äänieristystä ja korroosiosuojaa.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua. Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Näin auto kuluttaa vähemmän polttonestettä, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä.
Siihen oma osuutensa on myös momentinmuuntimen lukituskytkimellä – se toimii myös vaihteiden manuaalista vaihtamista käytettäessä. Moottorin kierrosluvun vähäiset muutokset vaihteita vaihdettaessa ja vaihteiston ominaisuuksien tarkka sovitus auton ominaisuuksiin merkitsevät erittäin hienostuneesti toimivaa vaihteiden vaihtamista.
Verkotetut toiminnot kuten ennakointiavustin, auton tilan tunnistus ja liikennetilanteen tunnistus vaikuttavat merkittävästi vaihteiston vaihtamisluonteeseen. Järjestelmä valitsee joka tilanteessa ajotilasta riippuen optimaalisen vaihteen. Ennakointiavustin sovittaa vaihteistonohjausta ajoreittiin navigointitietojen perusteella ja muuttaa reaktioluonteen vieläkin urheilullisemmaksi ja spontaanimmaksi (SPORT-ajotilassa) tai vähentää vaihtamistapahtumia (COMFORT-tilassa) tehdäkseen ajosta mukavampaa.

VAIHTAMISSUOSITUS.

VAIHTAMISSUOSITUS.

Vaihtamalla oikeaan aikaan ja optimaalisesti voidaan etenkin kaupunki- ja maantieajossa säästää runsaasti polttonestettä. Vaihtamalla oikeaan aikaan ja optimaalisesti voidaan etenkin kaupunki- ja maantieajossa säästää runsaasti polttonestettä. Optimaalinen vaihteenvaihto vähentää polttonesteen kulutusta – siksi moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun huomioon ottaen kulloinkin tehokkaimman vaihteen. Infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, jos auto kulkisi taloudellisemmin suuremmalla tai pienemmällä vaihteella. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus annetaan vastaavasti suuremmilla kierrosluvuilla. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että vaihtamishetken näytöllä varustetut autot kuluttavat noin neljä prosenttia vähemmän polttonestettä.