EI KAIPAA KULJETTAJAA. VAAN SAMANHENKISTÄ KUMPPANIA.

BMW 2-sarjan Coupén ajodynamiikka.

EI KAIPAA KULJETTAJAA. VAAN SAMANHENKISTÄ KUMPPANIA.

BMW 2-sarjan Coupén ajodynamiikka.

Jos nautit elämästä täysin siemauksin, tuskin kaipaat kompromisseja. Niitä ei kaipaa myöskään BMW 2-sarjan Coupé. Sen tuntuma tiehen, painon jakautuminen akseleille suhteessa 50:50 ja takavetoisuuden urheilullinen suorituskyky ovat ainutkertaisia tässä autoluokassa. Se on dynaaminen ja sähäkkä. Se keskittyy yhteen ainoaan tavoitteeseen: äärimmäiseen ajonautintoon.

EI KAIPAA KULJETTAJAA. VAAN SAMANHENKISTÄ KUMPPANIA.BMW 2-sarjan Coupén ajodynamiikka.

Jos nautit elämästä täysin siemauksin, tuskin kaipaat kompromisseja. Niitä ei kaipaa myöskään BMW 2-sarjan Coupé. Sen tuntuma tiehen, painon jakautuminen akseleille suhteessa 50:50 ja takavetoisuuden urheilullinen suorituskyky ovat ainutkertaisia tässä autoluokassa. Se on dynaaminen ja sähäkkä. Se keskittyy yhteen ainoaan tavoitteeseen: äärimmäiseen ajonautintoon.

AJODYNAMIIKKA.

BMW 2-sarjan Coupén menohalut tuntee jo ennen liikkeelle lähtöä. Lupauksensa tämä auto lunastaa kun painaa käynnistyspainiketta. Koe se itse.

AJODYNAMIIKKA.

BMW 2-sarjan Coupén menohalut tuntee jo ennen liikkeelle lähtöä. Lupauksensa tämä auto lunastaa kun painaa käynnistyspainiketta. Koe se itse.

LAUNCH CONTROL -KIIHDYTYSAVUSTIN.

LAUNCH CONTROL -KIIHDYTYSAVUSTIN.

BMW 2-sarjan Coupé ihastuttaa liikkeelle lähtiessään ja jo sitä ennenkin. Sanapari, joka saa kaikki urheilulliset kuljettajat innostumaan: maksimaalinen kiihtyvyys. Sen mahdollistaa kahdeksanvaihteisen Steptronic Sport -automaattivaihteiston toiminto nimeltä Launch Control -kiihdytysavustin. Paina DSC-painiketta lyhyesti, siirrä valitsinvipu asentoon "S", paina jarru pohjaan ja kaasupoljin Kickdown-asentoon – kun nyt vapautat jarrun, saat kokea, mitä vääntömomentti merkitsee. Ja miltä tuntuu, kun ilon kyynelet kulkevat vaakasuoraan.

ADAPTIIVINEN M ALUSTA.

Kymmenen millimetriä madalletulla adaptiivisella M alustalla auton ajodynaamiset mahdollisuudet saavuttavat uudet ulottuvuudet. Kuljettaja voi ajodynamiikan säätökatkaisimella valita alustan toiminnalle haluamansa luonteen: mukavuuspainotteisesta erittäin urheilulliseen. Alustan toiminnalle valitusta luonteesta riippuen adaptiivisen M alustan elektronisesti ohjattu iskunvaimennus säätyy aina sekuntien murto-osien nopeudella tieolosuhteita vastaavaksi. Toiminta perustuu useisiin tunnistimiin, jotka pyörien joustoliikkeiden ohella mittaavat ajonopeuden. Tietojen perusteella iskunvaimennus säätyy tilanteeseen nähden optimaaliseksi, mikä parantaa ajamisen turvallisuutta.
Mukavinta matkantekoa varten valittavissa on asetus COMFORT. Erityisen urheilullispainotteinen alustan sovitus selvästi jäykemmällä iskunvaimennuksella saadaan asetuksella SPORT. Vieläkin dynaamisempaa ajettavuutta haluava valitsee asetuksen SPORT+. Silloin DTC-toiminto (vetopitotila-toiminto) aktivoituu, mikä urheilulliseen ajotyyliin sopien sallii vetävien pyörien hiukan suuremman luiston. Dynaamista ajovakauden valvontaa (DSC) ei tällöin kytketä pois toiminnasta, mutta järjestelmä puuttuu ajotilanteeseen vasta normaalia myöhäisemmässä vaiheessa vakauttaen auton käytöstä fysikaalisten rajojen puitteissa.

MUKAUTUVA SPORT-OHJAUSTEHOSTUS.

Mukautuva sport-ohjaustehostus, jossa on Servotronic, varmistaa auton suoran ja tarkan ohjaustuntuman sekä kevyet ohjauspyörän kääntämiseen tarvittavat voimat. Tämä ohjaustehostus muuttaa ohjauksen välityssuhdetta ajonopeudesta riippumatta sen mukaan, miten paljon ohjauspyörää käännetään. Tällöin ohjauspyörän kääntämisen tarve pienenee, etenkin pyöriä enemmän käännettäessä. Ohjaustehostuksen voima säätyy ajonopeudesta riippuen. Siten ohjaus on selvästi reagoivampi erityisen urheilullisessa, mutkittelevassa kaarreajossa ja väistöliikkeissä. Ohjaaminen pysäköitäessä, käännyttäessä ja ahtaaseen paikkaan ajettaessa on vaivattomampaa. Kun ohjauspyörää käännetään vain vähän, ohjaus on tarkka ja välittää vakaan suoraanajotuntuman.

AJODYNAMIIKKAKATKAISIN.

AJODYNAMIIKKAKATKAISIN.

COMFORT, ECO PRO ja SPORT.

Ajodynamiikkakatkaisin mahdollistaa ajoasetuksen valinnan oletusasetukseksi COMFORT, jolloin käytössä ovat moottorin ja vaihteiston vakioasetukset, taloudellisuuspainotteiseksi ECO PRO -asetukseksi tai urheilulliseksi asetukseksi SPORT, jolloin ajettavuus on dynaamisempaa.

Taloudellisuutta ECO PRO -tilalla.

ECO PRO -asetuksen valitseminen mukauttaa kaasupolkimen reagointiluonteen sekä vaihteiston ja lämmitys-/ilmastointilaitteen toiminnan polttonesteen kulutuksen kannalta taloudellisiksi. ECO PRO -asetus laskee polttonesteen kulutusta jopa 20 prosentilla. Vielä lisää säästöpotentiaalia voidaan saavuttaa rullaustoiminnolla, ennakointiavustimella ja ECO PRO -reiteillä. Ennakointiavustin tunnistaa navigoinnin tietojen perusteella edessä olevan tieprofiilin ja antaa ajoissa vinkkejä. Jos edessä olevan kaarteen jälkeen alkaa alhaisempi nopeusrajoitus, järjestelmä suosittaa jo ennen kaarretta keventämään kaasua.
Entistäkin taloudellisempaan ajamiseen opastavat lisäksi ECO PRO -reitit. Vallitsevan liikennetilanteen, ajotavan ja tieprofiilien perusteella ne ehdottavat taloudellisempia ajoreittejä. Vapaa rullaus -toiminnolla automaattivaihteinen auto rullaa moottorin voimansiirto katkaistuna enintään nopeudella 160 km/h, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen eikä jarruta. SPORT-asetuksen valitsemisen myötä auto reagoi ripeämmin, mikä mahdollistaa entistäkin urheilullisemman ajotyylin.

AJETTAVUUS.

AJETTAVUUS.

BMW 2-sarjan Coupé on räätälöity kuljettajan mittojen mukaan muutenkin kuin muotoilun ja toimivuuden suhteen. Myös teknisesti on panostettu täysillä todellisen ajonautintopelin luomiseen. Ja siinä on onnistuttu! BMW takavetoisuuden, ajodynamiikan säätökatkaisimen, mukautuvan sport-ohjaustehostuksen ja akselikuorman jakautuminen suhteessa 50:50 – mikä on ainutlaatuista tässä luokassa – ansiosta tämä urheilucoupé ihastuttaa poikkeuksellisen ketteräliikkeisellä, täsmällisellä ajettavuudella. Tai kuten meillä on tapana sanoa: pidäkkeettömällä ajamisen ilolla.