DELEGOI LUOTETTAVILLE AVUSTAJILLE.

BMW ConnectedDrive kuljettajan avustinjärjestelmät BMW 2-sarjan Cabriossa.

Lukuisat innovatiiviset teknologiat ovat monipuolisesti tukenasi ajon aikana ja takaavat huipputason mukavuuden ja turvallisuuden. Näin sinä voit keskittyä oleelliseen – huolettomaan ajamisen iloon.

DRIVING ASSISTANT.

Driving Assistant yhdistää kameraan perustuvat järjestelmät kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä sekä peräänajovaroitus, henkilötunnistus ja City-pysähdyksiinjarrutustoiminto. Kaistalla pysymisen varoitusjärjestelmä tunnistaa ajokaistamerkinnät ja varoittaa ohjauspyörää täristämällä, jos ajonopeudesta noin 70 km/h alkaen auto uhkaa ajautua pois kaistaltaan. Jos vilkut on kytketty päälle, siis kun kyseessä ei ole kaistamerkintöjen ylittämisvaara vahingossa, varoitusta ei tule.

City-pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen peräänajovaroitin tunnistaa peräänajon vaaran ja City pysähdyksiinjarrutustoiminnollinen henkilötunnistus reagoi jalankulkijoihin. Jos edellä ajava ajoneuvo jarruttaa voimakkaasti, BMW:n aktivoitu peräänajovaroitin reagoi välittömästi. Ensimmäisessä varoitusvaiheessa syttyy varoitussymboli, joka toisessa varoitusvaiheessa alkaa vilkkua, ja sen jälkeen kuuluu akustinen varoitusääni. Jos kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä alkaa enintään nopeutta 60 km/h ajettaessa jarruttaa. Ajonopeuksissa noin 20- 25 km/h henkilötunnistus auttaa välttämään jalankulkijatörmäyksiä, ja ajonopeuteen jopa 60 km/h saakka se pystyy lieventämään onnettomuuden seurauksia. Jos järjestelmän on puututtava tilanteeseen, se valmistelee jarrut reagoimaan nopeammin, ja tarvittaessa se avustaa jarrutuksessa. Vireystila-avustin valvoo kuljettajan ajotyyliä ja tarkkailee väsymyksen merkkejä. Niitä havaitessaan järjestelmä näyttää suosituksen pitää tauko.

NAVIGOINTIJÄRJESTELMÄ PROFESSIONAL.

Navigointijärjestelmä Professional ihastuttaa toteutuksellaan ja toiminnoillaan: Se on helppokäyttöinen, autoon täysin integroitu navigointijärjestelmä, jota käytetään iDrive-käyttöjärjestelmällä ja iDrive Touch -monitoimisäätimellä.
Järjestelmä sisältää handsfree-varustuksen, USB-liitännän ja puheohjauksen, radion Professional jossa DVD-soitin; 20 GB muistitilaa audiotiedostoille. Kiinteä 8,8'' LCD-värinäyttö ja sen jakamistoiminto (päänäyttö ja avustinnäyttö) varmistavat hyvän luettavuuden ja näytön selkeyden. Järjestelmää käytetään intuitiivisella iDrive Touch -monitoimisäätimellä, jonka tunnistuspintaa koskettamalla kohde voidaan syöttää navigointijärjestelmään sormella kirjoittaen; pikavalintanäppäimet ja kahdeksan suosikkinäppäintä; käyttö myös puheohjauksella. Karttanäkymä kolmiulotteinen, satelliittikuvat kartan taustana sekä valitut nähtävyydet kuvina tekevät navigoinnista kiehtovan elämyksen.

  • iDrive Touch -monitoimisäädin

    iDrive Touch -monitoimisäädin, joka on osa navigointijärjestelmää Professional, mahdollistaa iDrive-järjestelmän vaivattoman ja vaistonvaraisen ohjaamiseen ja käyttämisen. Monitoimisäätimeen integroidulle Touchpad-kosketuslevylle kirjoittamalla esimerkiksi navigoinnin kohdeosoitteiden syöttö on nopeaa, ja syöttöä on kätevä seurata monitoiminäytöstä.

  • Karttapäivitykset

    BMW-jälleenmyyjien ja BMW Service -toimipisteiden kautta tehtävien karttapäivityksien lisenssimaksut ovat veloituksettomat ensimmäisten kolmen vuoden ajan. Karttapäivityksistä veloitetaan ainoastaan asennukseen liittyvät kustannukset.

NOPEUSRAJOITUSNÄYTTÖ.

NOPEUSRAJOITUSNÄYTTÖ.

Aina turvallisesti – nopeusrajoitusinfo ja ohituskieltojen näyttö kertoo kuljettajalle ajettavan tieosuuden nopeusrajoituksen ja mahdollisesti vallitsevan ohituskiellon. Näyttönä toimii mittariston infonäyttö. Taustapeilin yhteyteen asennettu kamera valvoo liikennemerkkejä. Järjestelmän ohjausyksikkö käsittelee nämä tiedot yhdessä navigointijärjestelmän tietojen kanssa ja näyttää ne. Koska järjestelmä käyttää myös auton muita komponentteja, järjestelmä pystyy osittain tunnistamaan ja näyttämään myös esimerkiksi sään tai kellonajan perusteella muuttuvat nopeusrajoitukset eli liikennemerkkien lisäkilvet.

PYSÄKÖINTIAVUSTIN.

Pysäköintiavustin helpottaa taskupysäköintiä ja pysäköimistä poikittain kadun/ tien suuntaan nähden. Järjestelmä etsii kadun varteen pysäköityjen autojen välistä pysäköintiin riittävää tilaa, jonka pituus on vähintään vain hiukan autoa pitempi, kun autolla ajetaan hitaasti eteenpäin (nopeudella alle 35 km/h) ja enintään 1,5 metrin sivuetäisyydellä pysäköidyistä autoista. Kun riittävän suuri tila löytyy, kuljettaja kytkee pysäköintitilan puoleiset vilkut päälle, jolloin pysäköintiavustin ottaa hoitaakseen auton ohjaamisen, ja kuljettaja valitsee vaihteen sekä käyttää kaasu- ja jarrupoljinta. Järjestelmä näyttää avustavia toimintaohjeita monitoiminäytössä ja antaa myös akustisia ohjeita.

Kun pysäköitäessä lähestytään hitaasti estettä, pysäköintiavustin aktivoi pysäköintietäisyyden automaattisen valvonnan (Auto PDC). Järjestelmän toimintojen laajennus avustaa kuljettajaa poikittain kadun suuntaan nähden sekä parkkipaikalla pysäköitäessä. Tällöin PDC varoittaa myös, jos tarvittava etäisyys esteisiin alittuu. Tuloksena: auton pysäköinti on helpompaa kuin koskaan aiemmin.

PERUUTUSKAMERA.

PERUUTUSKAMERA.

Peruutuskameran ansiosta kuljettaja näkee auton takana olevan tilan valvontanäytöstä käännellessään ja pysäköidessään autoa. Peruutuskamera parantaa näkyvyyttä peruutettaessa pysäköintitilanteissa, kun ajonopeus on alle 15 km/h.
Monitoiminäytössä näkyvät apulinjat ja värilliset estemerkinnät kertovat kuljettajalle, onko valittu pysäköintipaikka riittävän kokoinen autolle – ja tukevat näin kuljettajaa tämän pysäköidessä. Kun ohjauspyörä on käännetty ääriasentoon, näyttöön ilmestyvät punaiset kääntöympyrälinjat ja vihreät ajolinjat, jotka muuttuvat aina ohjausliikkeiden mukaan.
Peruutuskamera kytkeytyy automaattisesti pois päältä kymmenen metrin kuluttua tai jos ajonopeus on yli 15 km/h. Vetokoukun yhteydessä peruutuskamerassa on kätevä zoomaustoiminto, joka helpottaa lähestymistä perävaunun kiinnittämistä varten.