SUURIA TEKOJA VÄHÄLLÄ ENERGIALLA.

BMW EfficientDynamics BMW 2-sarjan Active Tourerissa.

Kaikkien hyvien urheilijoiden tapaan BMW 2-sarjan Active Tourer jakaa voimansa oikein. Kiitos siitä kuuluu BMW TwinPower Turbo -tekniikalle ja BMW EfficientDynamicsin nerokkaalle energianhallinnalle, joka varmistaa vähäisemmän kulutuksen ja pienemmät päästöt. Yhtä asiaa se ei kuitenkaan vähennä: BMW-autoille ominaista ajamisen iloa.

BMW TWINPOWER TURBO -TEKNIIKKA.

BMW TwinPower Turbo -tekniikan ansiosta BMW:n innovatiiviset bensiini- ja dieselmoottorit mahdollistavat selvästi temperamenttisemman voimankehityksen ja spontaanit reaktiot jo alhaisilla kierrosluvuilla ja ovat silti erityisen taloudellisia ja vähäpäästöisiä. Uusimmat ruiskutustekniikat ja täysin muuntuva tehonohjaus yhdistyvät EfficientDynamics-moottoriperheeseen kuuluvissa uuden sukupolven moottoreissa innovatiiviseen turboahdintekniikkaan tehokkuuden ja dynamiikan parantamiseksi.

Voimakkaat ja samalla tehokkaat

BMW 2-sarjan Active Tourerin BMW TwinPower Turbo -moottorit.

ECO PRO -TILA.

ECO PRO -tilan avulla polttonesteen kulutusta voi omasta ajotavasta riippuen pienentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut. Lisää säästöpotentiaalia tarjoavat toiminnot vapaa rullaaminen (vain Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä) ja ECO PRO -reitit (vain navigointijärjestelmän kanssa).

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja tien kunnon. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säästää valitsemalla ECO PRO -reitin.

  • Vapaa rullaaminen

    Vapaan rullaamisen toiminnossa moottori irrotetaan voimansiirtolinjasta, ja auto rullaa vapaasti ilman voimanvälitystä, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50 ja 160 km/h välillä eikä jarruta. Yhdistettynä aktiiviseen vakionopeussäätimeen auto kiihdyttää jarrutuksen jälkeen ECO PRO -tilassa haluttuun nopeuteen tehokkaammin.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen. Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään.
Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua.
Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

Vaihtamalla oikeaan aikaan ja optimaalisesti voidaan etenkin kaupunki- ja maantieajossa säästää runsaasti polttonestettä. Optimaalinen vaihteenvaihto vähentää polttonesteen kulutusta – siksi moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun huomioon ottaen kulloinkin tehokkaimman vaihteen. Infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, jos auto kulkisi taloudellisemmin suuremmalla tai pienemmällä vaihteella. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus annetaan vastaavasti suuremmilla kierrosluvuilla. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että vaihtamishetken näytöllä varustetut autot kuluttavat noin neljä prosenttia vähemmän polttonestettä.