PIENET MITAT. ISO AJONAUTINTO.

BMW 2-sarjan Active Tourerin ajodynamiikka.

PIENET MITAT. ISO AJONAUTINTO.

BMW 2-sarjan Active Tourerin ajodynamiikka.

Aja kaupunkiliikenteessä, liiku jyrkillä vuoristoreiteillä tai poikkea tutuilta teiltä, BMW 2-sarjan Active Tourerilla yksi asia pysyy muuttumattomana: verrattoman energiantäyteinen ajoelämys. BMW TwinPower Turbo -tekniikan, innovatiivisen ohjaustekniikan, erinomaisen reaktioherkkyyden ja monien nerokkaiden alustansäätöjärjestelmien ansiosta BMW 2-sarjan Active Tourer selviää mestarillisesti jokaisesta kaarteesta kaikenlaisilla tienpinnoilla – varmasti ja riemukkaasti.

PIENET MITAT. ISO AJONAUTINTO.BMW 2-sarjan Active Tourerin ajodynamiikka.

Aja kaupunkiliikenteessä, liiku jyrkillä vuoristoreiteillä tai poikkea tutuilta teiltä, BMW 2-sarjan Active Tourerilla yksi asia pysyy muuttumattomana: verrattoman energiantäyteinen ajoelämys. BMW TwinPower Turbo -tekniikan, innovatiivisen ohjaustekniikan, erinomaisen reaktioherkkyyden ja monien nerokkaiden alustansäätöjärjestelmien ansiosta BMW 2-sarjan Active Tourer selviää mestarillisesti jokaisesta kaarteesta kaikenlaisilla tienpinnoilla – varmasti ja riemukkaasti.

BMW xDrive.

BMW:n älykäs nelivetojärjestelmä xDrive sovittautuu myös vaikeisiin tieolosuhteisiin täydellisesti tarjoamalla aina parhaan vetopidon. Auto pysyy xDriven ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta vakaasti suunnassaan. DSC:n tunnistimet ohjaavat xDrive-järjestelmää jakamaan vetävän voiman akseleille jo ennakkoon siten, että yli- tai aliohjautuminen saadaan estettyä ajoissa, mikä parantaa suuntavakautta. DSC:n täytyy vaikuttaa vähemmän, kun tien kunto on kriittinen. BMW xDrive yhdistää tehokkaasti nelivedon edut – vetopidon, suuntavakauden ja ajoturvallisuuden – BMW:lle ominaiseen ohjattavuuteen ja vielä suurempaan ajamisen iloon.

BMW sDrive.

BMW sDrive.

BMW-autoille ominaiset dynamiikka ja ohjattavuus.

sDrive on BMW:n nimitys järjestelmälle, jossa vetävä voima välittyy vain toisen akselin pyörille. Autoissa, jotka kompakteista mitoistaan huolimatta ovat sisältä tilavia ja joissa on joustavasti laajennettava tavaratila, etuakselille sijoitettu sDrive ja poikittain asennettu moottori ovat tilaa säästävä ratkaisu, jolla kuitenkin pystytään takaamaan BMW-autoille ominaiset dynamiikka ja ohjattavuus.

ARJEN ADRENALIINIPIIKKI.

Koe BMW 2-sarjan Active Tourer vauhdissa.

ARJEN ADRENALIINIPIIKKI.

Koe BMW 2-sarjan Active Tourer vauhdissa.

STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Mukavuuden ja dynamiikan mittapuu.

6- tai 8-vaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Näin auto kuluttaa vähemmän polttonestettä, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä.
Siihen oma osuutensa on myös momentinmuuntimen lukituskytkimellä – se toimii myös vaihteiden manuaalista vaihtamista käytettäessä. Moottorin kierrosluvun vähäiset muutokset vaihteita vaihdettaessa ja vaihteiston ominaisuuksien tarkka sovitus auton ominaisuuksiin merkitsevät erittäin hienostuneesti toimivaa vaihteiden vaihtamista.
Verkotetut toiminnot kuten ennakoiva voimansiirto, auton tilan tunnistus ja liikennetilanteen tunnistus vaikuttavat merkittävästi vaihteiston vaihtamisluonteeseen.
Järjestelmä valitsee joka tilanteessa ajotilasta riippuen optimaalisen vaihteen.

8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto.

8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto mukautuu kuljettajan ajotyyliin. Vaihteiden välityssuhteiden porrastus kattaa sekä mukavan rauhallisen että erittäin dynaamisen ajotavan vaatimukset. Vaihteiden automaattisen vaihtamisen ohella kuljettaja voi tietysti myös kytkeä vaihteet manuaalisesti ja vaihtamisnäytön suositusten mukaisesti. Vaihteiden manuaalisen kytkemisen voi tehdä joko valitsinvivulla tai nahkaisessa urheiluohjauspyörässä olevilla vaihdekatkaisimilla.
SPORT-käyttötilassa vaihtamiset tapahtuvat erittäin nopeasti. Vaihteiden tiheän porrastuksen ansiosta kiihdytykset sujuvat väkevästi. Lisäksi moottoria pystytään lähes aina käyttämään kierroslukualueella, jolla siitä saadaan irti paljon tehoa. Launch Control -liikkeellelähtötoiminto säätää moottorin kierrosluvun ihanteelliseksi maksimaalista paikaltaankiihdytysnopeutta varten. Kahdeksas vaihde merkitsee suurissa ajonopeuksissa moottorin pienempää kierroslukua, mikä säästää polttonestettä. Siihen vaikuttaa myös entistä tehokkaampi momentinmuuntimen lukituskytkin. 8-vaihteinen Steptronic Sport -automaattivaihteisto merkitsee käytännössä auton erinomaista taloudellisuutta, voiman sulavaa välittämistä ja erinomaista vaihtamismukavuutta.

LAUNCH CONTROL JA BMW PERFORMANCE CONTROL.

LAUNCH CONTROL JA BMW PERFORMANCE CONTROL.

Maksimaalinen kiihtyvyys ja ajoturvallisuus.

Launch Control -kiihdytysavustin mahdollistaa maksimaalisen kiihdytyksen pysähdyksistä. BMW Performance Control -tehonhallinta jakaa kaarreajossa vetävän voiman ja jarruvoiman kohdennetusti eri pyörille. Launch Control -kiihdytysavustimen yhteydessä Steptronic Sport -automaattivaihteisto valitsee vaihtamishetket aina siten, että suuremmalle vaihdettaessa on käytettävissä optimaalinen moottorin kierrosluku. Tätä varustetta osaavat arvostaa ne kuljettajat, jotka pyrkivät erityisen urheilullisiin suorituksiin.
Koska kaarteessa ulkokaarteenpuoleinen pyörä kulkee pitemmän matkan kuin sisäkaarteenpuoleinen, BMW Performance Control -tehonhallinta vaikuttaa moottorin tehoon tekemällä kohdennettuja jarrutuksia: ulkokaarteenpuoleiset pyörät saavat enemmän voimaa, sisäkaarteenpuoleiset vähemmän, ja jokainen pyörä hyödyntää maksimaalisen vetopitonsa. Näin auto suorastaan pyörähtää kaarteeseen, mikä parantaa ajoturvallisuutta ja ajodynamiikkaa.

DYNAAMINEN ISKUNVAIMENNUKSEN VALVONTA.

DYNAAMINEN ISKUNVAIMENNUKSEN VALVONTA.

Dynaaminen iskunvaimennuksen valvonta mahdollistaa iskunvaimentimien luonteen sovittamisen aina ihanteellisesti kuljettajan toiveiden mukaan, auton vierintämukavuuden parantamisen ja ajodynamiikan kasvattamisen. Vakioasetuksena on COMFORT, joka takaa pehmeän ja mukavan ajokokemuksen. Vaihtoehtona on tarjolla SPORT-tila: siinä iskunvaimentimet on säädetty jämäkämmiksi ja ajoluonne on suorempi ja urheilullisempi. Kumpikin tila aktivoidaan keskikonsolissa olevalla ajodynamiikkakatkaisimella.

SÄHKÖMEKAANINEN OHJAUSTEHOSTUS JA MUKAUTUVA SPORT-OHJAUSTEHOSTUS.

SÄHKÖMEKAANINEN OHJAUSTEHOSTUS JA MUKAUTUVA SPORT-OHJAUSTEHOSTUS.

Parempi ohjattavuus ja ajomukavuus.

Sähkömekaaninen ohjaustehostus välittää suoran ohjaustuntuman ja parantaa samassa suhteessa auton ohjattavuutta ja ajomukavuutta. Servotronicilla varustettu mukautuva sport-ohjaustehostus takaa suoran ja ketterän ajoluonteen vähemmillä ponnisteluilla.
Jotta BMW-autoille tyypilliset täsmälliset ohjausominaisuudet voidaan tarjota myös etuvetoisissa autoissa, on sähkömekaaninen ohjaustehostus sovitettu täydellisesti tähän uuteen voimansiirtokonseptiin. Ohjaustehostinyksikkö ja ohjausvaihde on koottu yhdeksi rakenneosaksi. Näin ohjausjärjestelmä toimii erityisen vähällä kitkalla.
Häiriöttömän ja täsmällisen ohjaustunteen takaamiseksi sähkömekaaninen ohjaustehostus vastustaa muuten enemmän tai vähemmän tuntuvia vetäviä voimia DSC-ohjausyksikön laskemalla sähkömekaanisella voimalla ohjausvaihteessa. Tämä vetävän voiman kompensoiminen johtaa ohjauksen täsmällisyyteen, joka vastaa takavetoisen auton ominaisuuksia. Erinomaisiin ohjausominaisuuksiin vaikuttavat lopulta myös jäykkä keula ja täsmällinen akselikinematiikka. Sen seurauksena sähkömekaaninen ohjaustehostus vakuuttaa suuntavakaudellaan, suorilla palautteillaan ja vähemmällä ohjausvoimalla autoa pysäköitäessä.

Mukautuvan sport-ohjaustehostimen ja Servotronicin ansiosta auto reagoi ohjausliikkeisiin suoraan ja ripeästi, eikä ohjausvoimaa tarvita paljon. Ohjaus reagoi ohjauskulmaan erilaisin välityssuhtein ajonopeudesta riippumatta. Ohjauskulman ollessa erittäin suuri se vähentää tarvittavia ohjausliikkeitä. Tämä parantaa tuntuvasti auton ajettavuutta ja ohjattavuutta ajettaessa tiukkoja kaarteita korostetun urheilullisesti ja tehtäessä väistöliikkeitä. Se lisää myös mukavuutta pysäköitäessä, käännyttäessä sivutielle ja autoa käänneltäessä. Pienemmillä ohjauskulmilla auto kulkee epäröimättä suoraan eteenpäin ja pysyy erittäin tarkasti suunnassaan.