PIENET MITAT. ISO AJONAUTINTO.

BMW 2-sarjan Active Tourerin ajodynamiikka ja tehokkuus.

PIENET MITAT. ISO AJONAUTINTO.

BMW 2-sarjan Active Tourerin ajodynamiikka ja tehokkuus.

Aja kaupunkiliikenteessä, liiku jyrkillä vuoristoreiteillä tai poikkea tutuilta teiltä, BMW 2-sarjan Active Tourerilla yksi asia pysyy muuttumattomana: verrattoman energiantäyteinen ajoelämys. BMW TwinPower Turbo -tekniikan, innovatiivisen ohjaustekniikan, erinomaisen reaktioherkkyyden ja monien nerokkaiden alustansäätöjärjestelmien ansiosta BMW 2-sarjan Active Tourer selviää mestarillisesti jokaisesta kaarteesta kaikenlaisilla tienpinnoilla – varmasti ja riemukkaasti.

PIENET MITAT. ISO AJONAUTINTO.BMW 2-sarjan Active Tourerin ajodynamiikka ja tehokkuus.

Aja kaupunkiliikenteessä, liiku jyrkillä vuoristoreiteillä tai poikkea tutuilta teiltä, BMW 2-sarjan Active Tourerilla yksi asia pysyy muuttumattomana: verrattoman energiantäyteinen ajoelämys. BMW TwinPower Turbo -tekniikan, innovatiivisen ohjaustekniikan, erinomaisen reaktioherkkyyden ja monien nerokkaiden alustansäätöjärjestelmien ansiosta BMW 2-sarjan Active Tourer selviää mestarillisesti jokaisesta kaarteesta kaikenlaisilla tienpinnoilla – varmasti ja riemukkaasti.

BMW TWINPOWER TURBO -TEKNIIKKA.

BMW TwinPower Turbo -tekniikan ansiosta BMW:n innovatiiviset bensiini- ja dieselmoottorit mahdollistavat selvästi temperamenttisemman voimankehityksen ja spontaanit reaktiot jo alhaisilla kierrosluvuilla ja ovat silti erityisen taloudellisia ja vähäpäästöisiä. Uusimmat ruiskutustekniikat ja täysin muuntuva tehonohjaus yhdistyvät EfficientDynamics-moottoriperheeseen kuuluvissa uuden sukupolven moottoreissa innovatiiviseen turboahdintekniikkaan tehokkuuden ja dynamiikan parantamiseksi.

Voimakkaat ja samalla tehokkaat

BMW 2-sarjan Active Tourerin BMW TwinPower Turbo -moottorit.

BMW xDrive.

BMW:n älykäs nelivetojärjestelmä xDrive sovittautuu myös vaikeisiin tieolosuhteisiin täydellisesti tarjoamalla aina parhaan vetopidon. Auto pysyy xDriven ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta vakaasti suunnassaan. DSC:n tunnistimet ohjaavat xDrive-järjestelmää jakamaan vetävän voiman akseleille jo ennakkoon siten, että yli- tai aliohjautuminen saadaan estettyä ajoissa, mikä parantaa suuntavakautta. DSC:n täytyy vaikuttaa vähemmän, kun tien kunto on kriittinen. BMW xDrive yhdistää tehokkaasti nelivedon edut – vetopidon, suuntavakauden ja ajoturvallisuuden – BMW:lle ominaiseen ohjattavuuteen ja vielä suurempaan ajamisen iloon.

ARJEN ADRENALIINIPIIKKI.

Koe BMW 2-sarjan Active Tourer vauhdissa.

ARJEN ADRENALIINIPIIKKI.

Koe BMW 2-sarjan Active Tourer vauhdissa.

BMW sDrive.

BMW sDrive.

sDrive on BMW:n nimitys järjestelmälle, jossa vetävä voima välittyy vain toisen akselin pyörille. Autoissa, jotka kompakteista mitoistaan huolimatta ovat sisältä tilavia ja joissa on joustavasti laajennettava tavaratila, etuakselille sijoitettu sDrive ja poikittain asennettu moottori ovat tilaa säästävä ratkaisu, jolla kuitenkin pystytään takaamaan BMW-autoille ominaiset dynamiikka ja ohjattavuus.

URHEILULLISUUTTA 100 %.

Suorilla, mutkaisilla ja pitkillä teillä tai kaupungin sykkeessä – BMW 2-sarjan Active Tourer tarjoaa ketteräliikkeisimmän ohjattavuuden ja täsmällisimmän ajettavuuden kaikissa tilanteissa.

  • Steptronic-automaattivaihteisto

    6- tai 8-vaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Näin auto kuluttaa vähemmän polttonestettä, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä.
    Siihen oma osuutensa on myös momentinmuuntimen lukituskytkimellä – se toimii myös vaihteiden manuaalista vaihtamista käytettäessä. Moottorin kierrosluvun vähäiset muutokset vaihteita vaihdettaessa ja vaihteiston ominaisuuksien tarkka sovitus auton ominaisuuksiin merkitsevät erittäin hienostuneesti toimivaa vaihteiden vaihtamista.
    Verkotetut toiminnot kuten ennakoiva voimansiirto, auton tilan tunnistus ja liikennetilanteen tunnistus vaikuttavat merkittävästi vaihteiston vaihtamisluonteeseen.
    Järjestelmä valitsee joka tilanteessa ajotilasta riippuen optimaalisen vaihteen.

  • Launch Control ja BMW Performance Control.

    Launch Control -kiihdytysavustin mahdollistaa maksimaalisen kiihdytyksen pysähdyksistä. BMW Performance Control -tehonhallinta jakaa kaarreajossa vetävän voiman ja jarruvoiman kohdennetusti eri pyörille. Launch Control -kiihdytysavustimen yhteydessä Steptronic Sport -automaattivaihteisto valitsee vaihtamishetket aina siten, että suuremmalle vaihdettaessa on käytettävissä optimaalinen moottorin kierrosluku. Tätä varustetta osaavat arvostaa ne kuljettajat, jotka pyrkivät erityisen urheilullisiin suorituksiin.

    Koska kaarteessa ulkokaarteenpuoleinen pyörä kulkee pitemmän matkan kuin sisäkaarteenpuoleinen, BMW Performance Control -tehonhallinta vaikuttaa moottorin tehoon tekemällä kohdennettuja jarrutuksia: ulkokaarteenpuoleiset pyörät saavat enemmän voimaa, sisäkaarteenpuoleiset vähemmän, ja jokainen pyörä hyödyntää maksimaalisen vetopitonsa. Näin auto suorastaan pyörähtää kaarteeseen, mikä parantaa ajoturvallisuutta ja ajodynamiikkaa.

  • Dynaaminen iskunvaimennuksen valvonta

    Dynaaminen iskunvaimennuksen valvonta mahdollistaa iskunvaimentimien luonteen sovittamisen aina ihanteellisesti kuljettajan toiveiden mukaan, auton vierintämukavuuden parantamisen ja ajodynamiikan kasvattamisen. Vakioasetuksena on COMFORT, joka takaa pehmeän ja mukavan ajokokemuksen. Vaihtoehtona on tarjolla SPORT-tila: siinä iskunvaimentimet on säädetty jämäkämmiksi ja ajoluonne on suorempi ja urheilullisempi. Kumpikin tila aktivoidaan keskikonsolissa olevalla ajodynamiikkakatkaisimella.

  • Sähkömekaaninen ohjaustehostus ja mukautuva sport-ohjaustehostus

    Sähkömekaaninen ohjaustehostus välittää suoran ohjaustuntuman ja parantaa samassa suhteessa auton ohjattavuutta ja ajomukavuutta. Servotronicilla varustettu mukautuva sport-ohjaustehostus takaa suoran ja ketterän ajoluonteen vähemmillä ponnisteluilla.
    Jotta BMW-autoille tyypilliset täsmälliset ohjausominaisuudet voidaan tarjota myös etuvetoisissa autoissa, on sähkömekaaninen ohjaustehostus sovitettu täydellisesti tähän uuteen voimansiirtokonseptiin. Ohjaustehostinyksikkö ja ohjausvaihde on koottu yhdeksi rakenneosaksi. Näin ohjausjärjestelmä toimii erityisen vähällä kitkalla.
    Häiriöttömän ja täsmällisen ohjaustunteen takaamiseksi sähkömekaaninen ohjaustehostus vastustaa muuten enemmän tai vähemmän tuntuvia vetäviä voimia DSC-ohjausyksikön laskemalla sähkömekaanisella voimalla ohjausvaihteessa. Tämä vetävän voiman kompensoiminen johtaa ohjauksen täsmällisyyteen, joka vastaa takavetoisen auton ominaisuuksia. Erinomaisiin ohjausominaisuuksiin vaikuttavat lopulta myös jäykkä keula ja täsmällinen akselikinematiikka. Sen seurauksena sähkömekaaninen ohjaustehostus vakuuttaa suuntavakaudellaan, suorilla palautteillaan ja vähemmällä ohjausvoimalla autoa pysäköitäessä.

    Mukautuvan sport-ohjaustehostimen ja Servotronicin ansiosta auto reagoi ohjausliikkeisiin suoraan ja ripeästi, eikä ohjausvoimaa tarvita paljon. Ohjaus reagoi ohjauskulmaan erilaisin välityssuhtein ajonopeudesta riippumatta. Ohjauskulman ollessa erittäin suuri se vähentää tarvittavia ohjausliikkeitä. Tämä parantaa tuntuvasti auton ajettavuutta ja ohjattavuutta ajettaessa tiukkoja kaarteita korostetun urheilullisesti ja tehtäessä väistöliikkeitä. Se lisää myös mukavuutta pysäköitäessä, käännyttäessä sivutielle ja autoa käänneltäessä. Pienemmillä ohjauskulmilla auto kulkee epäröimättä suoraan eteenpäin ja pysyy erittäin tarkasti suunnassaan.

ECO PRO -TILA.

ECO PRO -tilan avulla polttonesteen kulutusta voi omasta ajotavasta riippuen pienentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut. Lisää säästöpotentiaalia tarjoavat toiminnot vapaa rullaaminen (vain Steptronic-automaattivaihteiston yhteydessä) ja ECO PRO -reitit (vain navigointijärjestelmän kanssa).

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja tien kunnon. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säästää valitsemalla ECO PRO -reitin.

  • Vapaa rullaaminen

    Vapaan rullaamisen toiminnossa moottori irrotetaan voimansiirtolinjasta, ja auto rullaa vapaasti ilman voimanvälitystä, jos kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta nopeuden ollessa 50 ja 160 km/h välillä eikä jarruta. Yhdistettynä aktiiviseen vakionopeussäätimeen auto kiihdyttää jarrutuksen jälkeen ECO PRO -tilassa haluttuun nopeuteen tehokkaammin.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

MOOTTORIN START/STOP-TOIMINTO.

Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen. Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään.
Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua.
Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

JARRUTUSENERGIAN TALTEENOTTO.

Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

VAIHTAMISHETKEN NÄYTTÖ.

Vaihtamalla oikeaan aikaan ja optimaalisesti voidaan etenkin kaupunki- ja maantieajossa säästää runsaasti polttonestettä. Optimaalinen vaihteenvaihto vähentää polttonesteen kulutusta – siksi moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun huomioon ottaen kulloinkin tehokkaimman vaihteen. Infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, jos auto kulkisi taloudellisemmin suuremmalla tai pienemmällä vaihteella. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus annetaan vastaavasti suuremmilla kierrosluvuilla. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että vaihtamishetken näytöllä varustetut autot kuluttavat noin neljä prosenttia vähemmän polttonestettä.