ENEMMÄN INTOA JOKA LITRASTA.

BMW 1-sarjan viisiovisen mallin ajodynamiikka ja tehokkuus.

ENEMMÄN INTOA JOKA LITRASTA.

BMW 1-sarjan viisiovisen mallin ajodynamiikka ja tehokkuus.

Ketterän, energiaa uhkuvan temperamenttinsa ansiosta BMW 1-sarja on kuin kotonaan kaupunkiliikenteessä. BMW TwinPower Turbo -moottorit ja lisävarusteinen 8-vaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto siivittävät sen nopeasti vauhtiin. ECO PRO -tila puolestaan maksimoi toimintasäteen. Ihanteellinen seuralainen matkalle – jännittävä olemus, maltillinen kulutus.

ENEMMÄN INTOA JOKA LITRASTA.BMW 1-sarjan viisiovisen mallin ajodynamiikka ja tehokkuus.

Ketterän, energiaa uhkuvan temperamenttinsa ansiosta BMW 1-sarja on kuin kotonaan kaupunkiliikenteessä. BMW TwinPower Turbo -moottorit ja lisävarusteinen 8-vaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto siivittävät sen nopeasti vauhtiin. ECO PRO -tila puolestaan maksimoi toimintasäteen. Ihanteellinen seuralainen matkalle – jännittävä olemus, maltillinen kulutus.

BMW EFFICIENTDYNAMICS -TEKNOLOGIAT.

BMW EfficientDynamicsilla saat enemmän irti jokaisesta polttonestelitrasta: enemmän tehoa, paremman tehokkuuden ja upeamman ajonautinnon. Aitoa dynamiikkaa innovatiivisilla teknisillä toimenpiteillä, jotka vähentävät kulutusta ja parantavat samalla ajamisen iloa – vakiona jokaisessa BMW-autossa.

  • BMW 116d EfficientDynamics Edition

    Mallin BMW 116d EfficientDynamics Edition kolmisylinterinen BMW TwinPower Turbo 1,5-litrainen dieselmoottori nostaa auton tehotaloudellisuuden aivan uuteen luokkaan. Moottorin teho on 85 kW (116 hv) kierrosluvulla 4000/min, ja suurin vääntö 270 Nm on tarjolla kierroslukualueella 1750–2250 /min. Tällä voimalla BMW 116d EfficientDynamics Edition kiihtyy nollasta sataan 10,4 sekunnissa. Polttonesteen EU-keskikulutus on vain 3,8–3,4 litraa 100 kilometrillä CO2-päästön jäädessä erittäin pieneksi lukemaan 101–89 g/km. Nämä arvot kuvastavat tämän moottorin poikkeuksellista taloudellisuutta.
    Kolmisylinterinen 1,5-litrainen BMW TwinPower Turbo -dieselmoottori vastaa kaasupolkimen painamiseen herkästi heti pienistä kierrosluvuista alkaen ja käy erittäin tasaisesti. Moottorissa on Common Rail -suoraruiskutus ja innovatiivinen turboahdintekniikka, johon sisältyy muuttuva turbiinigeometria. Erinomaisesta tehokkuudestaan auto saa kiittää myös aerodynamiikan parantamiseksi tehtyjä toimenpiteitä. Niitä ovat aerodynaamisesti optimoidut 16" kevytmetallivanteet sekä sähköisesti säätyvä ilmaläppien ohjaus, joka avaa ja sulkee jäähdyttimen edessä olevat ilmanottoaukot tarpeen mukaan.

BMW TWINPOWER TURBO -MOOTTORIT.

BMW EfficientDynamics -moottorisarjan innovatiivisten BMW-bensiini- ja -dieselmoottoreiden teholuonne on BMW TwinPower Turbo -tekniikan ansiosta ihastuttavan temperamenttinen. Moottorit reagoivat kaasupolkimeen herkän ripeästi jo pienillä kierrosluvuilla. Samalla ne ovat erityisen taloudellisia ja vähäpäästöisiä. Erinomainen tehotaloudellisuus ja optimaalinen dynamiikka takaavat intensiivisen ajonautinnon.
Bensiinimoottoreissa on käytössä innovatiivinen turboahdintekniikka, täysin muuntuva venttiilinohjaus Valvetronic, muuntuva nokka-akselinohjaus kaksois-VANOS ja bensiinin suoraruiskutus High Precision Injection. Yhdessä nämä pitkälle kehitetyt komponentit saavat aikaan valtaisan voimankehityksen ja erinomaisen tehokkuuden. Myös dieselmoottoreissa yhdistyvät muuntuvaa turbiinigeometriaa hyödyntävä turboahto ja uusimman sukupolven Common Rail -suoraruiskutus. Näin optimoidut palotapahtumat auttavat osaltaan vähentämään kulutusta ja päästöjä.

8-VAIHTEINEN STEPTRONIC-AUTOMAATTIVAIHTEISTO.

Kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaattivaihteisto asettaa uuden esikuvan automaattivaihteistojen mukavuudelle ja dynaamisuudelle. Tämä vaihteisto on keskeinen osa BMW EfficientDynamics -strategiaa. Vaihteiden välityssuhteiden erityisen tiheä porrastus mahdollistaa moottorin voiman optimaalisen hyödyntämisen kaikissa ajonopeuksissa. Näin auto kuluttaa vähemmän polttonestettä, mutta samalla saa nauttia auton urheilullisuudesta ja dynamiikasta. Etenkin suuremmissa ajonopeuksissa moottorin kierrosluku jää pienemmäksi, mikä pienentää polttonesteen kulutusta ja moottorin käyntiääntä.
Siihen oma osuutensa on myös momentinmuuntimen lukituskytkimellä – se toimii myös vaihteiden manuaalista vaihtamista käytettäessä. Moottorin kierrosluvun vähäiset muutokset vaihteita vaihdettaessa ja vaihteiston ominaisuuksien tarkka sovitus auton ominaisuuksiin merkitsevät erittäin hienostuneesti toimivaa vaihteiden vaihtamista.
Verkotetut toiminnot kuten ennakoiva voimansiirto, auton tilan tunnistus ja liikennetilanteen tunnistus vaikuttavat merkittävästi vaihteiston vaihtamisluonteeseen. Järjestelmä valitsee joka tilanteessa ajotilasta riippuen optimaalisen vaihteen. Ennakoiva voimansiirto sovittaa vaihteistonohjausta ajoreittiin navigointitietojen perusteella ja muuttaa reaktioluonteen vieläkin urheilullisemmaksi ja spontaanimmaksi (SPORT-ajotilassa) tai vähentää vaihtamistapahtumia (COMFORT-tilassa) tehdäkseen ajosta mukavampaa.

ECO PRO -TILA.

ECO PRO -ajoasetuksen ansiosta kulutusta voidaan yksilöllisestä ajotyylistä riippuen vähentää jopa 20 prosenttia, kuten BMW:n sisäinen kulutustutkimus on osoittanut. Vielä viiden prosentin säästöpotentiaalin mahdollistavat lisätoiminnot vapaa rullaus (vain jos Steptronic-automaattivaihteisto), ennakointinäyttöavustin (vain jos navigointijärjestelmä Professional) ja ECO PRO -reitit (vain jos navigointijärjestelmä Business tai Professional).

  • Vapaa rullaus

    Vapaan rullaustoiminnon yhteydessä moottori kytketään irti voimansiirtolinjasta ja auto rullaa ilman moottorin vastustusta, jos nopeus on 50–160 km/h ja kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta eikä jarruta. Ennakointiavustin voi tarvittaessa estää vapaan rullauksen älykkäästi.

  • Ennakointiavustin

    Ennakointiavustin tunnistaa navigointijärjestelmän tietojen perusteella nopeusrajoitukset, taajamat, kaarteet, kiertoliittymät, risteykset ja moottoritieliittymät ja antaa sopivalla hetkellä ennakoivia vinkkejä, milloin kaasua kannattaa vähentää.

  • ECO PRO -reitit

    ECO PRO -reitit näyttävät tehokkaimman reitin ottaen huomioon liikennetilanteen, ajotavan ja paikalliset olosuhteet. Ajotietokoneelta näet, kuinka monta prosenttia polttonestettä voit säätää valitsemalla ECO PRO -reitin.

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

BMW 1-sarjan älykkääseen energianhallintaan kuuluvat vakiovarusteina BMW EfficientDynamics -tekniikat moottorin Start/Stop-toiminto, jarrutusenergian talteenotto, sähkötoiminen ohjaustehostin ja vaihtamishetken näyttö. Näiden tekniikoiden yhteistoiminnalla taataan kestävä liikkuvuus ja maksimaalinen tehokkuus.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Pysähdyttäessä, esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto hyödyntää säästöpotentiaalin sammuttamalla moottorin, kun vaihde kytketään vapaalle ja kytkinpoljin nostetaan ylös (jos autossa manuaalivaihteisto) tai heti kun auto pysähtyy (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto).
    Start/Stop-näyttö mittaristonäytössä ilmaisee, että toiminto on aktiivisena. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan (jos autossa manuaalivaihteisto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (jos autossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti automaattisesti uudelleen.
    Ajomukavuus ja turvallisuus eivät mitenkään kärsi, sillä järjestelmä ei toimi, ellei moottori ole saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa, sisälämpötila ei vielä ole noussut halutuksi, akun varaustila on liian alhainen tai jos ohjauspyörää käännetään. Ohjausyksikkö ohjaa moottorin käynnistymään myös jo pysähdyksen aikana, esimerkiksi jos auto rullaa tai jos tuulilasi alkaa huurtua.
    Haluttaessa moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto voidaan kytkeä katkaisimella pois käytöstä.

  • Jarrutusenergian talteenotto

    Jarrutettaessa vapautuu aina liike-energiaa, joka pitkään jätettiin autoissa täysin hyödyntämättä. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta, jota muodostuu, kun kuljettaja siirtää jalan pois kaasupolkimelta tai jarruttaa. Näin tuotettu sähkö ladataan akkuun. Tämän älykkään energianhallintajärjestelmän ansiosta laturin ei tarvitse enää olla jatkuvasti käynnissä, ja generaattorin kuormitus kevenee. Tulos: polttonesteen kulutus vähenee ja teho paranee – aivan BMW EfficientDynamicsin periaatteiden mukaisesti.

  • Sähkötoiminen ohjaustehostin

    Kun ohjausta tehostetaan sähkötoimisesti, ohjausvoima sovitetaan ajonopeuteen optimaalisesti. Se merkitsee suoraa, täsmällistä ohjattavuutta suurissa nopeuksissa ja kevyttä pyöriteltävyyttä autoa käänneltäessä. Ohjaustehostin kuluttaa energiaa vain silloin, kun sitä todella tarvitaan. Näin säästyy polttonestettä, ja päästötkin vähenevät.
    Hydraulisen pumpun sijaan tässä järjestelmässä on käytössä sähkömoottori. Perinteisissä järjestelmissä moottorin täytyy käyttää pumppua jatkuvasti, kun taas sähkökäyttöinen ohjaustehostin toimii vain silloin, kun ohjauspyörää liikutetaan. Ajettaessa suoraan tai jos ohjauspyörä pidetään liikkumattomana esimerkiksi pitkässä kaarteessa, sähkömoottori ei ole aktivoituna eikä energiaa siis kulu. Ohjaustehostuksen joustava sovittaminen kulloiseenkin ajotilanteeseen ja -nopeuteen parantaa ohjausmukavuutta.

  • Vaihtamissuositus

    Vaihtamalla oikeaan aikaan ja optimaalisesti voidaan etenkin kaupunki- ja maantieajossa säästää runsaasti polttonestettä. Optimaalinen vaihteenvaihto vähentää polttonesteen kulutusta – siksi moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun huomioon ottaen kulloinkin tehokkaimman vaihteen. Infonäyttöön syttyvä nuolisymboli kertoo, jos auto kulkisi taloudellisemmin suuremmalla tai pienemmällä vaihteella. Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus annetaan vastaavasti suuremmilla kierrosluvuilla. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että vaihtamishetken näytöllä varustetut autot kuluttavat noin neljä prosenttia vähemmän polttonestettä.

BMW XDRIVE.

Älykäs nelivetojärjestelmä xDrive jakaa voiman aina tilanteen vaatimalla tavalla. Siten vetopito on aina paras mahdollinen. xDriven ja dynaamisen ajovakauden valvonnan (DSC) ansiosta auto säilyttää ajo- ja suuntavakautensa. xDrive muuttaa sekunnin murto-osien kuluessa voiman jakosuhdetta ja välittää voimaa parhaiten pitäville pyörille. Siten xDrive yhdistää nelivedon perinteisen vahvat ominaisuudet – vetopito, suuntavakaus ja turvallisuus – BMW:lle tyypilliseen täsmälliseen käsiteltävyyteen.