YLEISIÄ KYSYMYKSIÄ YHTEYKSISTÄ.

FAQ.

Onko Sinulla kysymyksiä Bluetoothin tai USB:n toimivuudesta? Löydät vastauksen täältä.

YLEISTÄ

  • Mikä on Bluetooth®?

    Bluetooth® on teollisuusstandardi, joka mahdollistaa langattoman tiedonsiirron laitteiden välillä. Eri toimintoja tuetaan Bluetooth®-profiileissa. Auton kannalta merkityksellisiä profiileja ovat esimerkiksi Handsfree-profiili ja Phonebook Access -profiili (puhelinmuistio). Lisätietoa aiheesta Bluetooth® löytyy Internetistä osoitteesta www.bluetooth.com tai www.bluetooth.org.

  • Mihin BMW-malleihin Bluetooth® -tekniikka on saatavissa?

    BMW otti ensimmäisenä autonvalmistajana Bluetooth®-radiotaajuusstandardin käyttöön matkapuhelimien integroinnissa auton järjestelmiin ja tarjosi sitä kaikkiin mallisarjoihinsa. Tämän radiotaajuusstandardin käytön edellytyksenä ovat BMW-lisävarusteet SA 644 Bluetooth-matkapuhelinvalmius tai SA 633 Business-matkapuhelinvalmius jossa Bluetooth-liitäntä (tai Pohjois-Amerikkaa koskien SA 639).

  • Mitä Bluetooth®-matkapuhelimia voi käyttää BMW-matkapuhelinvalmiuden myötä?

    BMW:n testaamat matkapuhelinmallit on listattu internetissä osoitteessa www.bmw.com/bluetooth. Samasta nettiosoitteesta löytyvät yksityiskohtaiset tiedot matkapuhelimien niistä toiminnoista, joiden käyttöä tuetaan. Lisäksi tuosta osoitteesta löytyy lisää käyttöä koskevia tietoja.

  • Voinko käyttää autossani Bluetooth®-matkapuhelinta, jota ei ole listalla mainittu?

    BMW suosittaa nettiosoitteessa www.bmw.com/bluetooth listattujen ja testattujen matkapuhelimien käyttöä. Niiden matkapuhelimien, joita listalla ei ole, pitäisi periaatteessa kyllä tukea perustoimintojen käyttöä auton järjestelmän kautta, mutta tällaisia puhelimia BMW ei ole testannut.

  • Miksi minun matkapuhelintani ei ole BMW:n testaamien matkapuhelimien listalla?

    Valintoja on jouduttu tekemään, koska markkinoilla on niin monia erilaisia matkapuhelimia. Ennen kuin matkapuhelin voidaan ottaa listalle, se pitää huolellisesti testata kaikissa BMW-autoissa niiden matkapuhelinvalmiutta käyttäen. Jos puhelin läpäisee testit, se voidaan ottaa mukaan BMW:n tarkastamien matkapuhelimien listalle. BMW tekee yhteistyötä kaikkien johtavien puhelinvalmistajien kanssa, jotta uusimmat puhelinmallit saataisiin mahdollisimman nopeasti testattua.

  • Voinko käyttää nettiosoitteessa http://www.bmw.com/bluetooth listattua matkapuhelinta ongelmitta myös toisen ohjelmaversion yhteydessä?

    BMW suosittaa, että matkapuhelimessa on osoitteessa www.bmw.com/bluetooth listattu ohjelmaversio.
    Muiden ohjelmaversioiden toimivuudesta ja yhteensopivuudesta emme voi lausua mitään varmaa. Yleiset kokemukset ovat kuitenkin osoittaneet, että uudemman ohjelmaversion yhteydessä yhteensopivuus on luultavaa. Kuitenkin on otettava huomioon, että joissakin tapauksissa toiminnassa saattaa esiintyä puutteita, koska matkapuhelimeen tallennetut tiedot ja niiden laajuus ohjelmaversion muuttumisen myötä voivat muuttua.

  • Miksi erilaisten matkapuhelimien yhteydessä esiintyy eroja puhelimen käytössä ja toimintojen laajuudessa?

    Eri matkapuhelinvalmistajat soveltavat Bluetooth®-standardia eri tavoin.
    Koska eri matkapuhelinmalleissa sovelletaan Bluetooth®-standardia eri tavoin ja koska soveltamisessa voi myös tapahtua muutoksia puhelimen valmistuselinkaaren aikana, saattaa puhelinta auton järjestelmän kautta käytettäessä esiintyä toiminnan rajoituksia ja puutteita, joista BMW Group ei voi vastata. Matkapuhelimen ohjelmaversion ohella seuraavat tekijät voivat vaikuttaa matkapuhelimen yhteensopivuuteen:
    • Matkapuhelimen laiteversio
    • Matkapuhelimen konfiguraatio (esimerkiksi osoitekirjan koko, energiansäästötila....)
    • Matkapuhelimen käyttötila (esimerkiksi akun varaustila, käyttöikä, käyttömäärä...)
    • Verkko ja SIM-kortti
    Näiden syiden vuoksi saattaa esiintyä hetkellisiä toimintahäiriöitä myös sellaisissa puhelimissa, jotka yleensä toimivat luotettavasti.

  • Mitä tapahtuu, kun autossa on useampi kuin yksi kirjattu matkapuhelin, jonka Bluetooth®-yhteys on aktiivisena?

    Kun puhelinlaitteisto kytketään päälle, se etsii ensiksi viimeksi yhdistettynä ollutta matkapuhelinta. Jos sitä ei tietyn ajan kuluessa löydy, auto etsii automaattisesti kirjauslistalla seuraavana olevaa matkapuhelinta. Tarvittaessa koko lista käydään läpi.

  • Mistä löydän apua, jos auton Bluetooth® -tekniikan käytössä matkapuhelimeni kanssa esiintyy ongelmia?

    Kaikissa matkapuhelimeen liittyvissä ongelmissa kannattaa aina ensin lukea matkapuhelimen käyttöohjekirjaa ja sitten ottaa yhteys puhelimen myyjään, puhelinoperaattoriin tai puhelimen valmistajaan

  • Miten saan selville mikä matkapuhelimeni ohjelmaversio on?

    Apple:
    Määritä sarjanumero seuraavaa polkua pitkin:[Settings][General][Info][Serial Number].
    Syötä sarjanumero seuraavalla internet-sivulla: [support.apple.com/specs]

    HTC:
    Mallinimi löytyy yleensä puhelimen kuorista; vaihtoehtoisesti seuraavaa valikkopolkua käyttäen: Windows Mobile 6.1: [Start][Settings][System][Device Information][Identity][Model No.]
    Windows Mobile 6.5: [Settings][All settings][System][Device Information][Identity]
    Android: [Menu][Settings][Info][Model Number]

    Motorola:
    Tieto löytyy yleensä kotelossa olevasta CE-tarrasta; tarvittaessa akku on ensin irrotettava.

    Nokia:
    Näppäile *#0000#

    RIM:
    [Applications][Options][About]

    Sony Ericsson:
    Tieto löytyy yleensä kotelossa olevasta CE-tarrasta; tarvittaessa akku on ensin irrotettava.
    Vaihtoehtoisesti valikosta: [Settings][General][Phone Status] kohdasta Model

    LG:
    Tieto löytyy yleensä kotelossa olevasta CE-tarrasta; tarvittaessa akku on ensin irrotettava.

    Samsung:
    Tieto näytetään näytössä hetken aikaa puhelimen avaamisen yhteydessä.

    Palm:
    [Device Info] [Name]

  • Mistä löydän mobiililaitteeni ohjemistoversion?

    Apple:
    [Settings][General][About][Version]

    HTC:
    [Start][Settings][System][Device information][ROM version]

    Motorola:
    *#9999# or [Menu][Settings][Phone Status][Other Info][S/W version]
    Milestone: [Settings][Telephone info][Firmware Version]

    Nokia:
    *#0000#

    RIM:
    [Applications][Options][Info]

    Sony Ericsson:
    [Menu][Settings][Update Service][Software Version]
    Windows (e.g. X1): [Start][Settings][System][Device Information][ROM Version]

    LG
    2945# or [Menu][Settings][Phone Settings][Phone Info]

    Samsung
    *#1234# or *#9999# or *#0000#

    Palm
    [Device info][Further info][Software]

  • Kun olen palauttanut matkapuhelimen tehdasasetuksiin, se kysyy minulta laitekoodia. Mistä löydän sen?

    Nämä tiedot löydät matkapuhelimesi käyttöohjekirjasta tai saat ne puhelimesi valmistajalta.

  • Puheluääni on autossa liian kova / liian hiljainen. Mistä voin säätää sitä?

    Kokeile muuttaako säätäminen auton säätimillä äänenvoimakkuutta. Muutoin – käytettävästä matkapuhelimesta riippuen – yritä korjata tilanne säätämällä äänenvoimakkuutta matkapuhelimesta.

  • Mitä minun on erityisesti muistettava, kun käytän matkapuhelintani autossa?

    Vältä matkapuhelimen altistamista äärimmäisille olosuhteille (äärimmäiset lämpötilat, suuri ilmankosteus jne.). Muutoin toiminta ei ole varmaa, vaan esimerkiksi korkeissa lämpötiloissa matkapuhelimen latautuminen voi keskeytyä. Ota matkapuhelimen käyttöohjeessa annetut ohjeet huomioon.

  • Mikä on USB-audioliitäntä?

    USB-audioliitännän avulla voit yhdistää Apple iPhone-/iPod -laitteet, yhteensopivat MP3-soittimet sekä USB-tikut autoosi USB-liitännän tai Snap-in-adapterin kautta. Yhdistettyä laitetta voidaan käyttää auton hallintajärjestelmien kautta ja äänitiedostoja voidaan täten toistaa autossa. Tiedot näytetään sen mukaan, mitä tietoa MP3-tiedostot sisältävät (kuten ID3-tagit).

  • Millaisia USB-laitteita USB-/audioliitäntä tukee?

    Periaatteessa seuraavia laiteluokkia tuetaan:

    • Apple iPod ja iPhone
    • MP3-soittimet ja USB-tikut (USB-muistitikut, jotka täyttävät spesifikaation "USB Mass Storage Class")
    • MP3-soittimet, jotka käyttävät protokollaa Media Transfer Protokoll (MTP)

    Jos näyttöön ilmestyy viesti "Device not supported" (laitetta ei tueta), auton järjestelmä ilmoittaa, että yrität käyttää laitetta, joka ei kuulu soveltuvaan laiteluokkaan.

    Lisätietoja löydät internet-osoitteesta www.bmw.com/usb

  • Mihin minun tulisi kiinnittää huomiota USB-laitteen käyttämisessä autossani?

    Otathan huomioon, että USB-laitteita ei ole suunniteltu autokäyttöön. Tästä syystä esimerkiksi käyttöolosuhteet, kuten auton sisätilan lämpötila, kosteus ja tärinä saattavat aiheuttaa laitteelle vahinkoa.

  • Mihin minun tulisi kiinnittää huomiota USB-tikun käyttämisessä autossani?

    Joissain tapauksissa on mahdollista, että auto ei tunnista vanhaa USB-tikkua tai yhteyden muodostamisessa kestää aikaa.
    CDFS-formaatissa saattaa esiintyä ongelmia, suosittelemme FAT32-formaattia. Lisätietoja eri formaattien yhteensopivuudesta löydät autosi käyttöohjekirjasta.

  • Mihin minun tulisi kiinnittää huomiota yhdistettäessä mobiililaitteen autoon audiolähteenä?

    Jotkut mobiililaitteet eivät tue useita yhtäaikaisia Bluetooth-toimintoja. Emme voi taata, että mobiililaitteella voidaan vastaanottaa esimerkiksi puheluita samaan aikaan kun sitä käytetään adiolähteenä.

  • Tuleeko yhdistettyyn laitteeseen sähkövirtaa?

    Kun Apple iPhone/iPod -laite, MP3-soitin tai matkapuhelin on kytkettynä, niitä ladataan sähkövirralla USB:n kautta. Riippuen auton viihdejärjestelmästä, sähkövirran määrä voi olla enintään 1 A. Jos mobiililaiteesta on virta täysin loppu ennen sen yhdistämistä USB-liitäntään, useita minuutteja saattaa kulua ennen kuin laitteella voidaan toistaa musiikkia. Jos auto ei ole käynnissä, mobiililaitetta ei ladata.

  • Mihin minun tulisi kiinnittää huomiota USB-laitteen poiskytkennässä autossani?

    Voit irroittaa USB-laitteen autostasi milloin vain menettämättä laitteessa olevia tietoja.

  • Kuinka saan näytettyä äänitiedostojen kansikuvat?

    Jos autossasi on graafinen näyttö, näytetään myös äänitiedostojen kansikuvat. MP3-soittimissa (MTP-protokollaa käytettäessä) täytyy kansikuvat olla liitettyinä meta data -tietojen kautta tiedostoon. Käyttämällä ohjelmistoja, kuten Apple iTunes ja Windows Media Player, voidaan kansikuvia tallentaa äänitiedostoihin.

  • Kuinka saan selville, mikä ohjelmistoversio Apple iPhonessa/iPodissa on?

    Löydät ohjelmistoversion polun Settings > General > About > Version takaa. Lisätietoja saat Applen verkkosivuilta. Huomioithan, että iTunes päivittää automaattisesti iPhone/iPod-laitteen, joka saattaa vaikuttaa laitteen vuorovaikutukseen USB-audioliitännän kanssa.

  • Kuinka palautan laitteen oletusarvot Apple iPhone/iPod -laitteissa?

    Lisätietoja laitteen oletusarvojen palauttamisesta löydät osoitteessa:
    support.apple.com/kb/HT1320

  • Mikä on MTP-yhteensopiva MP3 player?

    Media Transfer Protocol (MTP) on kehittyneempi versio Picture Transfer Protocol -protokollasta. Se mahdollistaa tiedon välittämisen mobiililaitteen ja tietokoneen välillä. MTP-yhteensopivat MP3-soittimet käyttävät MTP-protokollaa äänitiedostojen välittämiseen ja synkronointiin. Jotkut MTP-yhteensopivat MP3-soittimet mahdollistavat manuaalisen vaihtamisen MTP-sisällön ja massamuistisisällön välillä. Lisätietoja löydät laitteesi käyttöohjekirjoista.

  • Voinko toistaa videoita autossani?

    Riippuen autosi varustelusta, voit toistaa ääni- ja videotiedostoja iPhone-/iPod-laitteilta USB-audioliitännän kautta. Videoiden toisto onnistuu ainoastaan tähän sopivan Snap-in-adapterin tai erikoiskaapelin avulla. Kysy lisätietoja videoiden toistosta sekä yhteensopivista lisävarusteista ja laitteista BMW-toimipisteeltäsi. Turvallisuussyistä videoiden toisto on mahdollista ainoastaan auton ollessa paikallaan.

KÄYTTÖÖN LIITTYVIÄ KYSYMYKSIÄ JA OHJEITA

  • Kuinka kirjaan matkapuhelimeni autoni BMW-matkapuhelinvalmiuteen (laitteen liittäminen)?

    Turvallisuussyiden vuoksi matkapuhelin ja auton matkapuhelinvalmius pitää kerran kirjata toisiinsa (liittää/parittaa). Kirjautumisen tekemisen ohjeet löydät auton käyttöohjekirjasta sekä matkapuhelimen käyttöohjeesta.
    Kun matkapuhelin on jo kirjattu auton järjestelmään, yhteys luodaan automaattisesti auton käynnistämisen myötä. Siksi pitää kuitenkin varmistaa, että Bluetooth® on kytketty käyttöön sekä matkapuhelimessa että autossa.
    Kirjautumisen yhteydessä sinua pyydetään syöttämään salasana. Sen voi valita vapaasti, mutta turvallisuuden varmistamiseksi siinä pitää olla vähintään neljä numeroa, joiksi ei kannata valita kaikkein todennäköisimpiä vaihtoehtoja (esimerkiksi 0000 tai 1234).

  • Voiko autoon olla samanaikaisesti yhdistettynä useampi Bluetooth®-matkapuhelin?

    Auton järjestelmään voidaan kirjata enintään neljä matkapuhelinta. Yksi niistä voi kulloinkin olla aktiivisena (ts. yhdistettynä).
    Jos autosi järjestelmä tukee musiikin toistoa Bluetooth®-yhteyden kautta, musiikkia toistavan päätelaitteen lisäksi yksi toinen laite (matkapuhelin tai Bluetooth®-yhteensopiva audiosoitin) voi samanaikaisesti olla yhdistettynä autoon.

  • Voiko virta-avaimen poistaa virtalukosta kesken puhelun?

    Avaimen voi puhelun aikana poistaa virtalukosta puhelun katkeamatta. Puhelinlaitteisto pysyy päällä siihen asti, kunnes lopetat puhelun. Auton varustuksesta ja akun varaustilasta riippuen puhelu voi kuitenkin auton järjestelmässä keskeytyä jo aiemmin, mutta puhelua voi tällöin jatkaa matkapuhelimella.

  • Olen muuttanut matkapuhelimeni osoitekirjaan, kalenteriin, tehtäviin tai muistiinpanoihin tallentamiani tietoja. Koska nämä muutokset tulevat näkyviin auton järjestelmässä?

    Tarkasta internet-osoitteesta www.bmw.com/bluetooth tukeeko matkapuhelimesi ja autosi varustus vastaavia toimintoja.
    Periaatteessa tiedot päivittyvät sytytysvirran kytkemisen myötä. Tarkkaile kuitenkin myös matkapuhelimesi näyttöä: sen pitäisi vahvistaa tietojen välittyminen.

  • Kuinka voin muuttaa osoitekirjani merkintöjen lajittelua (esimerkiksi lajitella sukunimen mukaan)?

    Osoitekirjan lajittelujärjestys riippuu sekä matkapuhelimesta että auton varustuksesta.
    Useat matkapuhelimet eivät tee eroa etunimelle ja sukunimelle, ts. näissä puhelimissa kumpikin nimi kirjoitetaan osoitekirjamerkintää tehtäessä samaan kenttään. Tällöin joissakin puhelimissa pilkulla tai puolipisteellä erottaminen kertoo kumpi nimen osa tulkitaan sukunimeksi. Tämä koskee myös osoitekirjamerkintöjen tallentamista SIM-kortille.
    Joissakin matkapuhelimissa on mahdollista lajitella osoitekirjamerkinnät eri kriteerien perusteella, mutta tämä lajittelu ei välttämättä välity mukana välitettäessä osoitekirja Bluetooth®-yhteydellä auton järjestelmään.
    Lisätietoja löydät autosi käyttöohjekirjasta sekä nettiosoitteesta www.bmw.com/bluetooth.

  • Miksi en voi käyttää neuvottelupuhelua auton järjestelmän kautta?

    Sekä auton varustuksen, matkapuhelimen että puhelinoperaattorin pitää tukea tätä toimintoa; voi olla, että puhelinoperaattorisi pitää avata tämä palvelu puhelinliittymäsi SIM-kortille.
    Lisätietoja löydät matkapuhelimesi käyttöohjeesta, autosi käyttöohjekirjasta ja internet-osoitteesta www.bmw.com/bluetooth.
    Huomautus: Jos koputus-toimintoa ei ole aktivoitu, tulevaan puheluun perustuva neuvottelupuhelu ei ole mahdollinen.

  • Miksi soittajan numeroa ei näytetä puhelun tullessa?

    Yleensä syy on yksinkertainen: soittaja on omassa matkapuhelimessaan estänyt oman numeronsa lähettämisen (näyttämisen).

  • Miksi numeroni ei näy sen matkapuhelimen näytössä, johon soitan?

    Tarkasta matkapuhelimesi asetuksista, onko oman numeron lähettäminen (näyttäminen) estetty.
    Jos ei ole, syynä voi olla se, että matkapuhelinoperaattorisi on estänyt kaikkien soittavien numeroiden näkymisen (käytössä CLIR = Calling Line Identification Restriction). Ota yhteys matkapuhelinoperaattoriisi CLIR-toiminnon deaktivoimiseksi.

  • Miksi matkapuhelimeen tallentamani kalenteri- ja tehtävämerkinnät ja muistiinpanot eivät näy autoni Office-valikossa?

    Kalenterimerkintöjä, jotka koskevat ajankohtaa yli 20 päivää sitten tai yli 50 päivää tulevaisuudessa, ei välitetä puhelimesta auton järjestelmään. Matkapuhelimeen tallennettujen kalenterimerkintöjen lukumäärästä riippuen niitä kaikkia ei näytetä autossa.
    Lisätietoja löydät matkapuhelimesi käyttöohjeesta, autosi käyttöohjekirjasta sekä nettiosoitteesta www.bmw.com/bluetooth.

  • Ovatko auton ja matkapuhelimen puhelulokilistat samanlaiset?

    Matkapuhelimen soitettujen ja vastattujen puheluiden listojen välittyminen riippuu matkapuhelimesta ja autosta. Tarkasta nettiosoitteessa www.bmw.com/bluetooth mitkä matkapuhelimet tukevat puhelulokilistojen vientiä auton järjestelmään ja onko autossasi tämä toiminto.
    Käytettäessä matkapuhelinta, joka ei tue puhelulokilistojen välittämistä, autossa näytettävät puhelulistat näyttävät vain ne puhelut, jotka on käyty auton Bluetooth®-yhteyttä käyttäen.

  • Miksi auto ei näytä kaikkia matkapuhelimen tekstiviestejä?

    Tekstiviestien välittyminen riippuu sekä matkapuhelimesta että autosta. Katso lisätietoja internet-osoitteesta www.bmw.com/bluetooth.

  • Kuinka voin käyttää Bluetooth®-yhteyttä musiikin kuunteluun autossa?

    Varmista, että olet aktivoinut Audio-toiminnon (Bluetooth) autosi keskusvalvontanäytön kautta ja tarkasta nettiosoitteesta www.bmw.com/bluetooth tukeeko matkapuhelimesi Bluetooth-audiotoistoa.
    Joissakin matkapuhelimissa on tarpeen käynnistää musiikkitiedostoja soittava ohjelma ja valita soitettava kappale matkapuhelimesta.

  • Kuinka Bluetooth-audiotoistoa voi jatkaa tulleen tai soitetun puhelun tai liikennetiedotuksen jälkeen?

    Normaalisti puhelun tai liikennetiedotuksen aikainen audiotoiston mykistys kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Ellei näin tapahdu, voit käynnistää audiotoiston uudelleen painamalla äänenvoimakkuuspainiketta.

  • Voinko käyttää matkapuhelimeni audiotoisto-toimintoa Bluetooth®-yhteydellä, kun olen liittänyt matkapuhelimen autoon USB-Snap-in-adapterilla tai USB-johdolla?

    Kaikki matkapuhelimet eivät tue tätä toimintoa luotettavasti. Jos audiotoistossa on ongelmia, deaktivoi "Audio (Bluetooth)" auton keskusvalvontanäytön kautta.

  • Miksi autoni monitoiminäyttö ei näytä joitakin matkapuhelimeni osoitekirjamerkintöihin tallennettuja kuvia?

    Tarkasta internet-osoitteesta www.bmw.com/bluetooth tukeeko matkapuhelimesi ja autosi varustus yhteystietokuvien näyttämistä. Ota huomioon, että tuettujen yhteystietokuvien lukumäärä on järjestelmäteknisten syiden vuoksi rajoitettu.

  • Kuinka päivitän autoni järjestelmän ohjelmiston?

    Internet-osoitteesta www.bmw.com/update löydät tarvittavat tiedot tästä aiheesta.

  • Kuinka voin käyttää autoni internet-lisävarustetta matkapuhelimellani?

    Edellytyksenä on, että autossa on lisävaruste SA 614 sekä lisävaruste SA 644 tai SA 6NK, jos auto on valmistettu ennen syyskuuta 2010 (tämä lisävarustetoiminto ei ole käytettävissä kaikissa maissa).
    Varmista, että autosi järjestelmä on päivitetty, ennen kuin käytät internetiä autossasi ensimmäistä kertaa. Päivityksen voit tehdä keskusvalvontanäytön valikkojen kautta polkua “BMW services” > “Service status” > “Update BMW services” pitkin.
    Varmista myös, että matkapuhelimesi on oikein konfiguroitu. Lisätietoja löydät alla olevasta kohdasta.

  • Kuinka konfiguroin matkapuhelimeni internetin tai BMW Teleservices -palveluiden käyttämiseen?

    Matkapuhelimesi käyttöohjeesta löydät ohjeet konfigurointiin “Access Point Name (APN)”; tämä kohta voi myös olla nimetty “Internet Settings” (internet-asetukset), “Modem Settings” (modeemiasetukset) tai “Tethering Settings”. Tarvittavat asetustiedot saat internet-operaattoriltasi.
    Ota huomioon, että jotkut Sony Ericsson -matkapuhelimet käyttävät vain APN-listan ensimmäistä vaihtoehtoa; siksi suositamme, että poistat APN-listalta tarpeettomat APN-konfiguraatiot.

  • Kun Bluetooth-yhteys on luotu, matkapuhelimeni yrittää itsestään soittaa johonkin numeroon.

    Jos autossasi on BMW Teleservices (lisävarustekoodi SA 6AA), Teleservice Call -puhelu käynnistyy automaattisesti, kun huoltopisteeseen on tarve ottaa yhteys. Tämä saattaa tarkoittaa useampaa yritystä datasiirtoyhteyden luomiseksi matkapuhelimen kautta auton tietojen välittämiseksi.

  • Miksi jotkut osoitekirjamerkinnät näkyvät autossa kahteen kertaan?

    Jos matkapuhelimesi tukee SIM-kortille tallennettujen osoitekirjamerkintöjen välittämistä, myös nämä osoitekirjamerkinnät näkyvät autossa.

  • Soittaessani puhelua näytössä näkyy eri henkilön nimikuin sen, jolle soitan. Mistä tämä johtuu?

    Näin voi tapahtua, jos useampiin puhelinmuistion muistipaikkoihin on merkitty sama puhelinnumero. Puhelua soitettaessa näytössä näkyy jokin niistä nimistä, joiden kohdalle valittu numero on tallennettu.

  • Onko laitteen tiedostonimien käytössä rajoitteita?

    Tiedostonimet tulisi pitää lyhyinä (tiedostopolku mukaan lukien), alle 255 merkkisinä. Jos tämä merkkimäärä ylittyy, nimet tunnistetaan numeroina ja ne lyhennetään. Erikoismerkkien käyttämistä ei myöskään suositella.

  • Miksi musiikkihaun avaamisessa kestää joskus paljon aikaa?

    Kun MP3-soitin tai USB-tikku yhdistetään ensimmäistä kertaa, musiikkitiedostoihin päästään ainoastaan laitteen tiedostopolun kautta. Käytännöllisempi tapa on etsiä tiedostoja genren, artistin, albumin tai kappaleen mukaan, joka onnistuu vasta kun kaikki tiedostosisällöt on siirretty. MP3-soittimen ja USB-tikun vasteaika, kuten synkronointi ja käyttönopeus, riippuu laitteen muistista ja tekniikasta sekä äänitiedostojen määrästä ja tiedostomuodosta. Jos MP3-soitin käyttää 8 gt Flash-muistia, kestää synkronointi noin 10 minuuttia. Laitteesta riippuen tämä voi myös kestää pitempäänkin. Synkronoinnin aikana äänitiedostoihin päästään käsiksi tiedostopolun ja kautta.

  • Onko soittolistojen käyttämisessä rajoituksia?

    M3U-formaatissa olevat soittolistat on tuettuja. Myös muita formaatteja tuetaan riippuen USB-audioliitännän tyypistä. Lisätietoja aiheesta löydät käyttöohjekirjasta.

  • Miksi autoni ei aina käynnistä USB-audiotoistoa, vaikka viimeksi käytetty lähde on ulkoiset laitteet?

    Jotkut USB-laitteet vaativat enemmän aikaa, että USB-audiojärjestelmä pystyy tunnistamaan ne. Tunnistamisen nopeus vaihtelee muun muassa laitteen muistin sekä nopeuden mukaan. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että laite joudutaan erikseen valita viihdevalikosta ja musiikkia ei automaattisesti aleta toistamaan, vaikka USB-audio olisi ollut viimeksi valittu äänilähde autossa.

  • Miksi USB-/audioliitäntä ei tunnista iPhoneani/iPodiani?

    Jos USB-/audioliitäntä ei tunnista iPhonea/iPodia, seuraavat toimet voivat auttaa ongelman poistamisessa:
    • Irrota Apple iPhone/iPod ja liitä se uudelleen.
    • Tarkasta onko Apple iPhone/iPod liitetty oikealla adapterijohdolla.
    • Tarkasta johdon kunto.
    • Jos autossasi on laajennettu älypuhelinyhteys (USB-Snap-in-adapteri), USB-Snap-in-adapteri saatetaan joutua poistamaan telakasta, jotta USB-liitännän käyttäminen on mahdollista. Myös tyhjä Snap-in-adapteri saatetaan joutua irroittamaan.
    • Tarkasta Apple iPhone/iPodin akun varaustila.
    • Nollaa Apple iPhone/iPod.

  • Miksi MP3-soitintani tai matkapuhelintani ei pystytä tunnistamaan USB-audioliitännän kautta.

    Harvoissa tapauksissa mobiililaitteen tunnistamisessa saattaa esiintyä ongelmia. Esimerkiksi joissain tapauksissa, jos auto sammutetaan laitteen ollessa kiinnitettynä USB-liitännällä ja käynnistetään uudelleen, yhteyttä ei välttämättä synny uudelleen. Tässä tapauksessa USB-yhteys täytyy luoda uudelleen poistamalla laite ja liittämällä se uudelleen.

TUOTEVALIKOIMA

  • Voinko käyttää BMW-autossani myös SAP (SIM Access Profile) Bluetooth®-profiilia?

    Lisävarusteen SA 6NB tai Snap-In-adapterin SAP käyttö on mahdollista joko GSM-puhelinoperaattorin SIM-kortin avulla tai SAP Bluetooth -profiilia tukevalla matkapuhelimella.

  • Mihin tarvitsen lisävarusteen Matkapuhelimen musiikkisoittimen laajennettu yhteys (SA 6NF)?

    Autossa jo olevaa puhelinvarustusta (SA 633 tai SA 644) ja USB-liitäntää (SA 6FL) täydentävällä Matkapuhelimen musiikkisoittimen laajennetulla yhteydellä (SA 6NF) voidaan lähes kaikissa automallisarjoissamme päästä käsiksi tiettyihin matkapuhelimiin tallennettuihin musiikkitiedostoihin matkapuhelimeen sopivan USB-Snap-in-adapterin kautta.
    Matkapuhelinmallia vastaavalla USB-Snap-in-adapterilla luodaan edellytykset käyttää matkapuhelinta sekä handsfree-varustuksessa että audiotiedostojen toistamiseen auton järjestelmän kautta.

  • Tarvitsenko Snap-in-adapterin, jotta voin käyttää matkapuhelintani autossa?

    Jotta matkapuhelinta voidaan optimaalisesti käyttää autossa, BMW Group suosittaa Snap-in-adapterin käyttöä. Se varmistaa turvallisen kiinnityksen, matkapuhelimen akun lataamisen ja yhteyden ulkoantenniin. Tietoja saatavissa olevista Snap-in-adaptereista löydät internet-osoitteesta www.bmw.com/bluetooth.

  • Mitä lisävarusteita tarvitsen USB-audioliitännän käyttämiseen?

    Äänen toistamiseen USB-laitteen kautta tarvitaan automallista riippuen lisävarusteita SA6NL, SA6NK, SA6NH tai SA6FL. Jotkut näistä varusteista voi olla automallista riippuen myös vakiovarusteita ja niitä ei ole erikseen listattuna hinnastoissa.

  • Voinko/pitääkö minun käyttää USB-adapteria autossani?

    Voit käyttää erilaisia USB-adapteria laitteen yhdistämisessä. Adapterien käyttäminen on itse asiassa suositeltavaa, jotta auton USB-liitäntä kärsisi mahdollisimman vähän mekaanista rasitusta laitteita kytkettäessä ja irroitettaessa. Yli metrin pituisten adaptereiden käyttämistä ei suositella.

VASTAUKSIA ONGELMIIN

  • Miksi matkapuhelimeni ei kirjaudu, vaikka syötän salasanan?

    Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa löytyykö matkapuhelin BMW:n testaamien matkapuhelimien listalta (nettiosoitteessa www.bmw.com/bluetooth).
    Autoon syötetyn salasanan pitää olla sama kuin matkapuhelimeen syötetyn. Lisäksi kirjautuminen pitää tehdä 30 sekunnin kuluessa. Jos kirjautumisyritys joudutaan toistamaan, toisessa laitteessa jo oleva laitelistamerkintä on ensin poistettava. Katso myös ohjeet matkapuhelimesi käyttöohjeessa.

  • Mikä voi olla syynä siihen, että matkapuhelimeni ei automaattisesti yhdisty tai että aiemmin luotettavasti toiminut toiminto ei sitten enää olekaan tuttuun tapaan käytettävissä?

    Varmista, että Bluetooth® on kytketty käyttöön sekä matkapuhelimessa että autossa.
    Jos yhteys ei synny automaattisesti, katso matkapuhelimesi näyttöä:
    Moni matkapuhelin vaatii vahvistamaan yhteyden muodostamisen sekä nykyisille että seuraaville yhteyksille. Lisätietoja löydät matkapuhelimesi käyttöohjeesta.
    Jos matkapuhelin ei useammankaan yrittämisen jälkeen yhdisty automaattisesti, tilanteen saatta korjata matkapuhelimen sammuttaminen hetkeksi ja tarvittaessa matkapuhelimen akun irrottaminen hetkeksi tai matkapuhelimen asetusten palauttaminen tehdasasetuksiin.
    Ennen matkapuhelimen asetusten tehdasasetuksiin palauttamista on ehdottomasti syytä tehdä tietojen varmuuskopiointi!
    Noudata myös tässä yhteydessä matkapuhelimesi käyttöohjetta.
    Tarkasta myös, että kirjautumistiedot sekä autossa että matkapuhelimessa ovat edelleen tallella. Elleivät ole, poista vain toisessa laitteessa jäljellä olevat kirjautumismerkinnät ja tee sitten kirjautuminen uudelleen.
    Jos yhteyden luominen jatkuvaksi tai vakaaksi ei onnistu (esimerkiksi Bluetooth-yhteys katkeaa toistuvasti), syynä on yleensä matkapuhelimen laitevika tai matkapuhelimeen tallennetut tiedot (esimerkiksi osoitekirjamerkinnät, tekstiviestit, puhelulistat jne.). Tällaisessa tilanteessa suositamme, että palautat matkapuhelimen asetukset tehdasasetuksiin otettuasi ensin puhelimen tiedoista varmuuskopion.

  • Näytössä ei näy puhelun vastapuolen nimeä, vaikka hänet on tallennettu matkapuhelimeen.

    Jos Bluetooth-yhteyden ollessa aktiivisena soitat puhelun matkapuhelimesta, auton keskusvalvontanäytössä ei välttämättä näy puhelinnumeroa tai vastapuolen nimeä. Muussa tapauksessa tarkasta, että keskusvalvontanäyttö näyttää matkapuhelimen osoitekirjan ja että kyseinen yhteystieto on välittynyt auton järjestelmään oikein ja täydellisenä.

  • Miksi kenttävoimakkuutta ei näytetä oikein?

    Kaikki matkapuhelimet eivät tue tätä toimintoa. Monet matkapuhelimet välittävät kenttävoimakkuustiedon myös pitkällä viiveellä. Katso lisätietoja nettiosoitteesta www.bmw.com/bluetooth.

  • Miksi Blackberry-matkapuhelimeni osoitekirja ei näy auton järjestelmässä?

    Blackberry-matkapuhelimia käytetään usein Enterprise-yrityskäyttötilassa. Tällöin yrityksen IT-osasto määrittää turvallisuusasetukset (ns. Policy-asetukset).
    Useimmissa tapauksissa ongelman ratkaisuksi riittää, että jotakin näistä turvallisuusasetuksista muutetaan. Tarkasta, onko seuraavaksi vaihtoehdoksi asetettu No:
    Options > Security Options > General Settings > Insert Address Book > No
    Jos tämän vaihtoehdon muuttaminen ei ole mahdollista tai muuttaminen ei johda toivottuun tulokseen, ota yhteys yrityksesi IT-osastoon.

  • Office-kansiossa ei ole uutisten, kalenterin, tehtävien ja muistiinpanojen valikkokohtia.

    Varmista ensin, että matkapuhelimesi tukee haluamaasi toimintoa autosi järjestelmän yhteydessä. Varmista myös, että aloitat sähköpostien ja tekstiviestien sekä kalenterin, tehtävien ja muistiinpanojen lataamisen vasta kun osoitekirjan lataaminen on päättynyt. Osoitekirjan koosta ja sisällöstä riippuen siihen saattaa kulua useita minuutteja. Ota myös huomioon, että puhelun soittaminen tai puheluun vastaaminen keskeyttää lataamisen.

  • Kun Bluetooth-yhteys saadaan luotua, matkapuhelimesta kuuluu usein merkkiääniä, jotka osittain kuuluvat myös auton kaiuttimista.

    Kun kalenteri- ja tehtävämerkintöihin sekä muistiinpanoihin mennään, jotkut matkapuhelimet antavat merkkiäänen. Matkapuhelimesta riippuen nämä merkkiäänet voidaan kytkeä pois käytöstä (esimerkiksi profiiliasetuksissa).
    Matkapuhelimen mahdollisesti näyttämät tila- ja virheilmoitukset voidaan jättää huomiotta.

  • Miksi viesti “<Content Protection>” ilmestyy näyttöön viestin sisällön sijasta (luettaessa sähköpostia tai tekstiviestiä)?

    Tässä tilanteessa tietojen salaus (Content Protection) estää tietojen välittämisen lukitusta Blackberry-puhelimesta auton järjestelmään. Jos Blackberryn lukitus on avattu syöttämällä salasana, viestit välittyvät oikein.
    Jotta tämä ongelma ei joka kerta tule esiin, matkapuhelimen turvallisuusasetukset on konfiguroitava seuraavasti: Menu > Options > Security Options > Encryption: “Disabled”.
    Jos et pysty muuttamaan näitä asetuksia, ota yhteys yrityksesi IT-osastoon (etenkin Blackberry Enterprise Serverin pääkäyttäjään).

  • Miksi en voi toistaa ostamiani äänitiedostoja?

    Ostetut kappaleet ovat usein kopiosuojattuja (DRM: Digital Rights Management). Kopiosuojattuja tiedostoja ei voida toistaa ja ne ohitetaan. Tällöin valitaan seuraava kappale, joka pystytään toistamaan. Sama periaate toimii korruptoituneiden ja ei tuettujen äänitiedostojen kohdalla.

  • Miksi äänitiedostoja kuunneltaessa esiintyy häiriöääniä.

    Tarkasta MP3-soittimen toimivuus ja tiedostojen laatu. Jos olet yhdistänyt laitteesi Aux-In-liitännällä, laita laitteesi ulossyöttöääni maksimitasolle ja sen jälkeen säädä äänenvoimakkuutta autosi hallintajärjestelmän kautta.

  • Miksi en kuule mitään soittaessani äänitiedostoja iPhone-/iPod-laitteeltani Snap-in-adapterin kautta?

    Tarkasta käytätkö Snap-in-adapteria joka on suunniteltu videoille. Jos tarpeen, poista kaikki analogieset audioliitännät (Aux-In) autossasi.

  • Miksi löydän äänitiedoston ainoastaan tiedostopolussa?

    Jos löydät äänitiedoston ainoastaan tiedostopolussa, tarkasta tiedoston ID3-tagin kappaletiedot. Jos näitä tietoja ei ole syötetty oikein, ei kappaletta pysty lajittelemaan oikein.

  • Muokkasin äänitiedostoa kotona. Miksi en nää sitä autossani?

    Jos muokkaat ID3-tagia, ei muutoksia joissain tapauksissa tunnisteta USB-audioliitännän kautta. Näissä tapauksissa irroita USB-laite ja poista kappale tai korvaa kappale. Tämän tekemällä, pakotat järjestelmän kokonaan uudelleenlukemaan tiedostosisällön seuraavan kerran kun laite yhdistetään autoon.

  • Joskus radiota toistetaan auton käynnistettäessä, vaikka USB-audioliitäntää käytettiin viimeiseksi.

    Kun auto käynnistetään, se yrittää hakea automaattisesti viimeksi käytetyn audiolähteen. Jos viimeksi käytetty lähde on USB, vaikuttaa audiolähteen tunnistamiseen MP3-soittimen ominaisuudet, kuten muisti ja nopeus. Jos yhteyttä MP3-soittimeen ei saada tarpeeksi nopeasti, vaihdetaan audiolähteeksi radio.

  • Miksi USB-audioliitännän kautta yhdistetyn laitteen satunnaistoiston kappaleenvaihdossa kestää kauan?

    Satunnaistoisto tehdään Apple iPhone-/iPod -laitteessasi tai USB-audioliitännän kautta. Kappaleiden vaihtumisaika vaihtelee soittolistan koon mukaan ja erityisesti pitkissä listoissa kappaleiden vaihtamiseen käytetty aika saattaa olla suurempi.

  • Miksi näen tiedostonimissä numeroita kappaleen tai albumin nimen sijasta.

    Jos MP3-soittimen tiedostonimiä ei ole ehditty vielä lataamaan, ne näytetään aluksi numeroina. Heti kun tiedot on ehditty lataamaan, vaihtuu tiedostonimi oikein.

  • Miksi monitoiminäyttöön ilmestyy joskus teksti “Data is being read...” ja soittolista täydentyy vasta myöhemmin?

    Tämä viesti ilmestyy, jos rullaat listaa nopeasti alas tai avaat kansioita, joissa on paljon sisältöä.

  • Miksi äänitiedostoni metatiedot eivät näy oikein?

    Erikoismerkit kuten ü, ä ja ö ja muiden kielten kirjainmerkit ID3-tagissa eivät välttämättä näy oikein. Jos haluat, voit muokata näiden äänitiedostojen metatietoja tai yrittää käyttää eri ohjelmia metatietojen hallintaan.

  • Miksi äänitiedostojen äänenvoimakkuus vaihtelee?

    MP3-tiedostojen äänenlaatu saattaa vaihdella. Tarkasta tiedostoja luotaessa niiden äänenvoimakkuuden yhtenäinen taso ja tarvittaessa luo tiedostot uudelleen. Voit myös käyttää erilaisia ohjelmia, jotka muokkaavat äänentason tasaiseksi.

  • Miksi musiikkisuodatusta Apple-laitteeltani ei tallenneta?

    Jos laitteessasi on vanha ohjelmistoversio, ei musiikkisuodatusta voida aina tallentaa autoon. Ohjelmisto tulisi tässä tapauksessa päivittää uuteen Apple-laitteessasi. Voit katsoa Apple-laitteesi ohjelmsitoversion Asetukset-valikosta: Settings > General > About > Version.

  • Miksi näen mustan kuvan kun videota toistetaan iPhone-/iPod-laitteelta?

    Joissain tapauksissa musta kuva näytetään, kun sovellus ei ole aktiivinen laitteesi taustalla. Tässä tapauksessa sinun tulee sulkea sovellus, joita et parhaillaan käytä laitteesi tehtävienhallinnasta.

  • Miksi iPhoneni/iPodini videot eivät näy keskellä monitoiminäyttöä?

    Valitse haluamasi video uudelleen iPhonestasi/iPodistasi, jos video ei näy keskellä monitoiminäyttöä. Parhaan kuvasuhteen saat valitsemalla asetuksistasi NTSC- ja Widescreen =on -asetukset.