FIKSU. INNOVATIIVINEN. TEHOKAS.

Aerodynamiikka ja energianhallinta.

FIKSU. INNOVATIIVINEN. TEHOKAS.

Aerodynamiikka ja energianhallinta.

Jokaisessa BMW-autossa on vakiovarusteena BMW EfficientDynamics -tekniikkaa kuten moottorin start-stop-toiminto, jarrutusenergian talteenotto ja sähkötoiminen ohjaustehostin. Näiden tekniikoiden yhteistoiminta muodostaa nerokkaan energianhallinnan, jolla varmistetaan kestävän kehityksen periaatteita noudattava autoilu jo tänään. Etenkin aerodynamiikaltaan optimoidulla muotoilulla saavutetaan lisää vaikuttavia etuja dynamiikan ja tehokkuuden parantamisessa.

FIKSU. INNOVATIIVINEN. TEHOKAS.Aerodynamiikka ja energianhallinta.

Jokaisessa BMW-autossa on vakiovarusteena BMW EfficientDynamics -tekniikkaa kuten moottorin start-stop-toiminto, jarrutusenergian talteenotto ja sähkötoiminen ohjaustehostin. Näiden tekniikoiden yhteistoiminta muodostaa nerokkaan energianhallinnan, jolla varmistetaan kestävän kehityksen periaatteita noudattava autoilu jo tänään. Etenkin aerodynamiikaltaan optimoidulla muotoilulla saavutetaan lisää vaikuttavia etuja dynamiikan ja tehokkuuden parantamisessa.

AERODYNAMIIKKATOIMENPITEET.

Pienet yksityiskohdat, suuri hyöty.

Hyvien ideoiden ei aina tarvitse olla monimutkaisia: kohdennetuilla aerodynamiikkatoimenpiteillä kuten ilmaläppien ohjauksella, aktiivisella takaspoilerilla tai etuhelman ilmaverhoilla BMW-autosi saavuttaa optimoidun ilmanvastuskertoimen. Sillä on myönteinen vaikutus tehokkuuteen ja ajovakauteen, ja se vähentää melutasoa sisätilassa. Katso itse.

Aktiivinen takaspoileri.

Nopeuden kasvaessa lisääntyvät auton koriin vaikuttavat voimat. Ajonopeudessa 110 km/h aktiivinen takaspoileri tulee automaattisesti esiin. Ilmanvastus vähenee, pito käy optimaalisemmaksi, taka-akselin noste vähenee. Ja lisäksi polttonesteen kulutus ja siten myös CO2-päästöt vähenevät. Ajonopeudessa 70 km/h takaspoileri siirtyy taas automaattisesti piiloon.

Air Curtain.

Sinä hallitset autosi, Air Curtain hallitsee ajoviimaa. Se näet pienentää korin ilmanvastusta ällistyttävän yksinkertaisella mutta erittäin tehokkaalla tavalla. Sen ahtaat ilmakanavat saavat sisään virtaavan ajoviiman kiihtymään ja ohjaavat sen hallitusti renkaiden ohi. Näin ilman pyörteily pyöränkoteloissa vähenee ja korin ilmanvastus pienenee, samoin polttonesteen kulutus ja CO2-päästö.

Ilmaläppien ohjaus.

Ilmaläppien ohjaus tietää, milloin moottori, jarrut ja muut komponentit tarvitsevat ilmaa, ja avaa ilmaläpät automaattisesti. Kun ilman syöttöä ei enää tarvita, läpät menevät taas kiinni. Tämä parantaa aerodynamiikkaa, jolloin kulutus vähenee.

Air blade.

Air Blade -osat ovat C-pilareiden teräväreunaiset jatkeet, joista ilmavirtaus irtoaa tehokkaasti. Näin ilman pyörteilyalue auton takana pienenee. Näin ilmanvastus vähenee auton perässä. Ja se vähentää kulutusta ja CO2-päästöä.

Aero-vanteet.

Kevyttä leikkiä tuulen kanssa. Virtausominaisuuksiltaan optimoidut Aero-vanteet, joissa on Turbine-design, ohjaavat ilman optimaalisesti BMW-autosi kylkiä pitkin ja parantavat siten auton aerodynamiikkaa.

Air Breatherit.

Painat kaasua ja vauhtisi kasvaa kasvamistaan - muttet kuitenkaan tunne auton ilmanvastusta. Sillä Air Breatherit kanavoivat ilmavirran etupyörien ohi, mikä vähentää pyörteilyä esimerkiksi pyöränkoteloissa. Näin säästyy polttonestettä, ja CO2-päästötkin vähenevät.

Aerodynamiikka BMW i8 -mallissa.

Virtaviivainen kori, voimakas, kiilamainen muoto, vähäinen paino – BMW i8 on selvästi puhdasrotuinen urheiluauto. Lukuisat aerodynamiikan suhteen optimoidut ominaisuudet takaavat, että huippuluokan dynaamisuuden ohella saavutetaan myös optimaalinen tehokkuus. Esimerkki tästä ovat kerrosdesignin saaneet, ilmakanavina toimivat LED-takavalot, joiden läpi ajoviima virtaa.

Polttonesteen kulutus EU-yhdistetty l/100 km: 2,1
CO2-päästö yhdistetty g/km: 49
Sähkönkulutus yhdistetty kWh/100 km: 11,9

ÄLYKÄS ENERGIANHALLINTA.

Aja säästeliäästi. Nauti rajattomasti.

Innovatiiviset tekniikat kuten sähkötoiminen ohjaustehostin, ECO PRO -tila tai jarrutusenergian talteenotto säästävät yhdessä energiaa – ja tarjoavat siten enemmän ajamisen iloa. Tässä esittelemme ne Sinulle.

Jarrutusenergian talteenotto.

Painata jarrupoljinta. Samalla hetkellä vapautuu energiaa. Arvokasta liike-energiaa, joka voidaan käyttää hyödyksi. Jarrutusenergian talteenotto käyttää tätä aiemmin hyödyntämättä jätettyä potentiaalia ja tuottaa sähköä vapautuvasta liike-energiasta. Akun lataaminen kuormittaa siten moottoria vähemmän, minkä seurauksena säästyy polttonestettä ja pakokaasupäästöt pienenevät.

ECO PRO -tila.

Keskity Sinä ajamisen iloon. Tehokkuuden saa napin painalluksella. ECO PRO -tilassa kulutusta on mahdollista vähentää jopa 20 % ilman, että Sinun täytyy tehdä yhtään mitään. Noin 5 % polttonestettä voidaan säästää vielä muilla toiminnoilla. Kokonaissäästö muunnetaan konkreettiseksi kilometriluvuksi, joka näytetään bonuskäyttösäteenä ajotietokoneessa. Näin voit milloin tahansa nähdä, kuinka paljon pitemmän matkan voit vielä lisäksi ajaa.

Sähkötoiminen ohjaustehostin.

Perinteiset ohjaustehostimet tehostavat ohjauspyörän kääntämisestä syntyvää voimaa hydraulisesti. Se toimii aina – myös, vaikka kuljettaja ei kääntäisikään ohjauspyörää. Se kuluttaa energiaa. Kun ohjausta tehostetaan sähkötoimisesti, sähkömoottori korvaa hydraulisen tehostuksen ja toimii vain silloin, kun kuljettaja todella kääntää ohjauspyörää. Suoraan ajettaessa tai jos ohjauspyörä pidetään käännettynä kaarteessa, sähkötoiminen ohjaustehostus ei ole toiminnassa eikä siten kuluta energiaa. Näin säästyy polttonestettä ja ajamisen ilo säilyy BMW:lle ominaisena.

Bonuskäyttösäde.

Kulutuksen suhteen optimoitu ECO PRO -tila varmistaa, että kaasupolkimen ja vaihteiston sekä lämmitys-/ilmastointistrategian tunnuskuvaajia sovitetaan älykkäästi. ECO PRO -vinkit auttavat sinua optimoimaan omaa ajotyyliäsi, ja bonuskäyttösäteestä näet, montako lisäkilometriä sinulla on ajettavanasi, kun olet valinnut kulutuksen suhteen optimoidun ECO PRO -tilan.

ENERGIAA SÄÄSTÄVÄT TEKNIIKAT TEHOSTAVAT AJONAUTINTOA.

Eri tilanteissa edellytetään yksilöllistä toimintaa. Energiaa säästävät tekniikat kuten vaihtamissuositus tai moottorin start-stop-toiminto auttavat kuljettajaa toimimaan paremmin ja ajamaan siten tehokkaammin.

  • Vaihtamishetken näyttö

    Oikea-aikaisesti ja optimaalisesti vaihteita vaihtamalla pystyy säästämään paljon polttonestettä. Moottorielektroniikka laskee ajotilanteen ja moottorin kierrosluvun perusteella, mikä vaihde milloinkin on tehokkain, mikä näytetään mittariston infonäytössä.
    Järjestelmä tunnistaa voimakkaat kiihdytykset, jolloin vaihtamissuositus näytetään vasta suuremmilla kierrosluvuilla. BMW:n sisäiset vertailutestit ovat osoittaneet, että ajettaessa autolla, jossa on vaihtamishetken näyttö, kulutus on noin neljä prosenttia pienempi.

  • Moottorin Start/Stop-toiminto

    Säästä tehokkaasti polttonestettä: moottorin automaattinen Start/Stop-toiminto varmistaa, että polttonestettä kulutetaan vain, kun auto liikkuu. Kun autolla pysähdytään hetkeksi esimerkiksi liikennevaloihin tai ruuhkassa, automaattinen Start/Stop-toiminto sammuttaa moottorin. Kun kytkinpoljinta painetaan (manuaalivaihteinen auto) tai kun jarrupoljin vapautetaan (auto jossa Steptronic-automaattivaihteisto), moottori käynnistyy heti uudelleen.

  • Renkaat, joiden vierintävastus on pienempi

    Moottoritiellä. Kaupungissa. Kaikkialla. Missä ikinä ajatkaan – renkaasi altistuvat ajon aikana suurille voimille. Siksi niiden muoto muuttuu niiden koskettaessa ajotien pintaa. Vasta kosketuksen hävitessä tämä muodonmuutos katoaa. Vierintävastukseltaan pienemmissä renkaissa kosketus- ja sivupintoja on vahvistettu erityisiä materiaaleja käyttämällä. Näin ne eivät muuta muotoaan yhtä voimakkaasti kuin perinteiset renkaat – se puolestaan vähentää kulutusta ja päästöjä tuntuvasti.

POLTTONESTEEN KULUTUS JA CO2-PÄÄSTÖT.

Lisätietoja uusien henkilöautojen virallisista kulutus- ja CO2-päästötasoista löydät kaikista jälleenmyyjäliikkeistä saatavasta Uuden auton kulutustiedot ja CO2-päästöarvot -vihkosta tai Liikenteen turvallisuusviraston (TraFi) sivuilta autovertaamo.trafi.fi.